{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vga lette og tunge ruller
  • #1   22. aug 2019 Det kan man ja, men det er yderst dumt at gøre..
    Køb den vægt der passer og kør med dem..
    Vil du finde den helt rigtige vægt, så køb et sæt prøveruller inden.


  • #2   22. aug 2019 #1
    Pjat med dig...!

    Det fremgår da i Malossi's egen manual, at man kan gøre det.


    profilbillede
  • #3   22. aug 2019 Se selv.
    Og det er et Malossi vario, som koster over 1000kr og hvor et sæt ruller koster 20 euro og opefter.
    Der er ikke så meget salg i "komma fem" ruller, så dem må man selv lave.


    profilbillede
  • #4   22. aug 2019 #3 Som jeg skrev, så kan man sagtens gøre det.
    Men det er dumt, da det er muligt at få den vægt man skal bruge uden at gøre det. Også til en fornuftig pris.

    Hvis man blander rullet af stor vægtforskel, så vil de lette ruller blive slidt længe før de tunge ruller.
    Den vil heller ikke køre helt lige som hvis de havde samme rullevægt.
    Momentkurve er et tydelig bevis på dette.
    - De lette ruller slår ud længe før, hvis forskellen i vægt er for stor.


  • #5   23. aug 2019 #4
    Så finder du lige nogle 25x22,3 ruller i 16,5 gram.
    Jeg har ledt efter dem i et par uger.
    Jeg ledte så længe, så jeg opgav og købte et nyt vario til over 1000kr, for at få et bedre vario men også for at få adgang til en rullestørrelse, som man kunne få ruller i.
    Nu nu ligger jeg inde med 16 gram, 18 gram og 20 gram.

    Til min store overraskelse, så steg min motor 15% i omdrejninger, da jeg skiftede fra det originale TGB vario med 18 grams ruller, til Malossi Multivar 2000 med 20 grams ruller.
    Og det var uden at skifte trykfjeder eller tilføje shimskiver eller lign.
    Jeg har blandet ruller siden 1999 og det har altid virket fint.
    Det er en ekstrem billig måde, til at få testet om man skal lidt ned eller lidt op i ruller.
    Man finder altså ud af om 0,5 gram gør en forskel.

    Jeg mindes nemlig at 3 gram var alt for lidt og 4,5 gram var lidt for meget på min Aprilia Rally.
    Den kørte skide godt med en blanding, så det forblev sådan.


  • #6   23. aug 2019 #5 Nu snakker jeg selvfølgelig almindelige 50cc scootere.. smiley

    Men som jeg skrev så er effekt kurven betydelig anderledes når der rulles en motor med eksempelvis 6x 5g, frem for 3x 2g + 3x 8g.
    Selvom begge motorer kører med 30g (5g).


  • #7   23. aug 2019 #6
    Har du nogle udskrifter til at underbygge dette?
    Jeg har nemlig en effektkurve, som jeg gerne vil ændre til lavere omdrejninger ved højere fart.
    Det sker nemlig uden at vario er kørt helt ud.


  • #8   23. aug 2019 F.eks. ved 120kmt, der ligger jeg på 7500 rpm og hvis jeg slipper gassen er kort sekund, uden at tabe fart, så falder omdrejningerne til 6800 rpm.
    Derfor ved jeg at der er mere plads på vario, men min trykfjeder yder modstand via de skrå spor i remskiverne.


  • #9   23. aug 2019 Har ingen udskrifter på det nej, det er efterhånden mange år siden jeg havde adgang til rullefelt.

  • #10   24. aug 2019 #9
    Jeg har i teorien slet ikke tid til at rode med scootere.


    profilbillede
  • #11   25. aug 2019 Hehe er selv ved at male hele hytten, købte huset for 1.5 år siden, men så blev der sommer (2 gange), så skulle der laves bil, så skulle der grilles, så fandt jeg en øl på terrassen, så skulle der skiftes gulvvarme styrring, så skulle kæresten ordnes osv. Osv. smiley smiley

Kommentér på:
Vga lette og tunge ruller

Annonce