{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
172 visninger | Oprettet:

fagbøger. {{forumTopicSubject}}

Hej SG
Er der nogle her inder der har taget Uddannelsen til Knallertmekaniker?
eller som bare ved hvad Fagbøgerne hedder til de Fag man har på den Uddannelse?
Eller nogen der har bøgerne og som er intra i at sælge dem ?

Kunne rigtig godt tænke mig at få den viden der skal til for at kunne reperere sin scooter fra A-Z , samt have viden til om alt hvad der sker og foregår og funker på en scooter.

Kommentarer på:  fagbøger.
  • #1   4. apr Godt spørgsmål.

Hvordan er dit engelske på mekanik området? Det åbner nemlig rigtig mange bøger op for dig, som ikke findes på dansk.
    Der er skrevet tykke bøger om totaktere med al mulig ad hoc viden du ikke har brug for.
    Det samme med grundforløbet til mekaniker som man tager inden cykel/knallert mekaniker på tec

Youtube har en del lærings materiale der virkelig virker med 3d animationer og lyde osv. Men mest på engelsk.
    Man kan jo google nye ord hen ad vejen.
    De danske ord kan være ligeså fremmede. Men gode at kende når man nu bor og handler i dk selvf

• #2   4. apr #1 Jeg kan både Dansk. Tysk og engelsk flydende.
    Har set ét par af videoerne fra KGI, og lidt Af speedlines vinter projekter
    Har en Kammerat der er uddannet Mekaniker ved T-Hansen, har Piller både i 2 og 4 Takter , men han har ikke noget Uddannelses materiale mere , samt han er Ordblind , og havde kun sine ting på en bærbar ved uddannelsen, hvor ting blev læst op for ham.
    Han vil gerne lære mig forskellige ting, Men vil jo også gerne kunne studere tingene på egen hånd uden at skulle falde ham til last hele tiden. Vi er jo begge voksen med børn, så man har jo ikke hele tiden tid til hinanden.

• TT
    TT Tilmeldt:
    maj 2019

Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 990
    #3   4. apr Haynes har udgivet flere bøger der er gode at have. Grundprincippet er jo det samme, uanset om der er 2 ventiler eller 4 ventiler, så er det stadig "bare" en 4takter uanset om den sidder på en scooter eller en havefræser. Det samme for 2taktere.
    Jeg mener også der er en om vario systemet og dets virkemåde
    Ellers lån en tilfældig Haynes manual til Aprilia eller Yamaha eller... meget af det er jo det samme.

Der hvor det er rart at have lidt mere teori og viden i baghånden (synes jeg) er tændingssystemer: Kettering (batteri/platiner) Magnettændinger, og elektronisk: CDI, TCI, PEI osv, og hvordan man fejlfinder på dem.

Moderne scootere / MC med indsprøjtning, så bliver det nok lidt sværere at finde noget, meget af det er specifikke kurser man tager efterfølgende, importøren er som regel også flink til at sende bulletiner ud til forhandlere/værksteder, men der findes en del på google, hvis du vil vide lidt mere om moderne motorstyringer.

Der findes også mere specifikke bøger, f.eks om hvordan karburatorer fungerer, noget som mange burde sætte sig en del mere ind i inden de skruer på luftskrue eller flytter på nålen uden at vide hvorfor.
    En del kan også findes online, både Mikuni og Dell'orto har fine PDF vejledninger over adskillige karburatorer.

Er du til tuning og grundviden om totaktere, så er der f,eks:
    Gordon Jennings Two-stroke Tuner's Handbook
    A.Graham Bell Two-Stroke Performance Tuning
    John Robinson- Motorcycle Tuning Two-Stroke
    Gordon Blair Design and Simulation of Two-Stroke Engines
    Og en del flere.

Af danske bøger er der bl.a:
    Motorcykelhåndbogen af Mogens Damkier, selvom den har en del år på bagen er den stadig interessant på mange områder.

• #4   4. apr #3
    " Moderne scootere / MC med indsprøjtning, så bliver det nok lidt sværere at finde noget"
    Og der kommer mit store problem, min scooter er yamaha neos 4 taks med indsprøjtning smiley
    Det er Netop alle disse extreme fagviden, som skiller (konfirmant der piller) og (Motor nørd/konge) jeg gerne vil have , jeg vil hvide ting som " hvis jeg drejer denne skrue så og så meget sker der det! "
    Som Teenager hvor man ellers starter med interessen for at skille ting ad og pille i det, havde jeg ikke interesse for det, Nu hvor jeg er 37år og stadig kun kører scooter, er interessen der mere, også fordi at der nu til dags er så mange modeller, og at 2 takt langsomt bliver skubbet af markedet. Så med mindre man virkelig kan pille i det og forstå det, så er det kun at hive muldvarpen op ad lommen og betale ved kasse 1
    Problemet er jo så, når man kun har 1 scooter og det er den der så er galt med , og den så skal på værkstedet.
    (1) Hvor meget kommer det til at koste
    (2) Hvornår har mekanikeren tid
    (3) Hvordan får man den til værkstedet hvis den ikke kan køre.
    (4) Har mekanikeren delene hjemme til at lave den overhovedet.

Alle disse ting gør jeg virkelig gerne, vil til selv at forstå hvad der sker på scooteren, og hvordan jeg ordner det.
    Jeg er blot i tvivl om hvorvidt, at 2 takter helt forsvinder, og at det er bedre at fokuserer på 4 takter.
    Men så er jeg så igen i tvivl om Jeg skal skifte min Yamaha ud med noget med bedre træk, eller om jeg skal investere i den skide dyre Malossi force master 2 og den motor styringsboks. for at få 1300 omdrejninger mere. den vil stadig kun komme op på ca. 8000 omdrejninger, så ved ikke om det er spildte 3000kr da det jo stadig betragtes som tun selvom den kører med "lovlig" fart 36km/t. og det kun for at få et bedre optræk end en, 89 årig dame på cykel der er over lyskrydset før mig. (true story) smiley

Eller om man skal finde sig en fin 2 takt PGO og satse på at Trump har ret, og at Fosile brændstof kommer tilbage, og at 2 takt aldrig forsvinder.

• TT
    TT Tilmeldt:
    maj 2019

#5   4. apr Totaktere har nået endestationen, i al fald i EU, der er ingen af dem der kan overholde forureningskravene. Der bliver kun brugte tilgængelig, og efterhånden som de bliver skrottet dermed også færre og færre af dem.

Dine 4 punkter kan jeg tildels godt følge, men mekanikeren bør kunne gi et nogenlunde præcis overslag på hvad det vil koste, efter at have set på maskinen. I al fald hvis du holder dig til en autoriseret forhandler/mekaniker som kender mærket, og som har de mest gængse reservedele på lager. Yamaha er ikke specielt godt repræsenteret på danmarkskortet mere, men det er desværre sådan nu om dage, mange af de små scooter/knallert værksteder er lukket.

Nogle steder kan du også få scooteren hentet, det koster sikkert ekstra, sådan er det jo, om det så er scooter, bil, eller cykel. Jeg er ikke klar over om et Falck abonnement kan være til hjælp der ?

Alternativt køber du en værkstedsmanual til scooteren, der står det meste du har brug for, det er dog langtfra altid den findes på Dansk.
    Kan du fransk så findes den allerede på nettet.

• TT
    TT Tilmeldt:
    maj 2019

#6   4. apr Går der kuk i indsprøjtningen/motorstyringen er du lidt på herrens mark uden diagnose udstyr, der findes dog flere obd scannere der (måske) kan læse fejl ud på den. Yamaha's egen hedder "Yamaha FI diagnostic tool".

• #7   4. apr Jeg kan klart bedst lide selv at være manager på mine maskiner.
    Mekanikerne kan godt løse opgaver men hellere selv vælge reservedle og have indblik i standen på tingene.

Du kan læse det meste de kan læse i en værksteds manual med service skema til den specifikke maskine for det meste.

Offentlig tilgængeligt på google.

Jeg køber altid brugte maskiner, og hver gang bruger jeg et par timer inden og en håndfuld timer efter købet, på at researche maskinen på internettet.
    Samt tage screenshot på mobilen af diverse såsom anbefalet dæktryk, dæk størrelser, service intervaller, hbor mange nm ska baghjulet spændes efter kæde justering og hvordan indstiller man digital uret m.v.

https://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/download/yamaha_neos_4t_brugermanual.pdf

Fra side 36 cirka bliver ovenstående manual interessant for dig

• #8   4. apr #5 Der Ligger ét dissideret Yamaha center, ca. 14 km fra mig. de er dog også meget Trælse at snakke med da de ingen info vil give til noget de ikke har i deres værksted. samt det lyder som de vil rive hver eneste krone ud af din pung.
    Yamaha motors europe. gav mig et link til et katalog om hvor delene sider og hvad deres vare nr. er, dog er der ingen priser og de siger blot man skal henvende sig til en butik med listen og spørge dem, så deres service virker lidt som om yamaha og værkstedet arbejder ret hånd i hanke.
    også er min model jo ret så svær da de har 2-3 versioner af samme model, der er små ændringer fra lige de forskellige modeler nok til at selv kgi ikke har noget til alle årgangene.
    men til gengæld virker denne Yamaha Neos 4 takt bare. starter i minus 15* ved ét 1 sekund tryk på elstart. kører fint og pålidelig, men som en snegl ud af krydser, og bakker er ikke sjove. og når det så kommer til reservedelene er alt sjov ude. Dyrt dyrt dyrt og med dyrt på.
    Og jeg regner med at alle 4 takt maskiner der værd at eje på grund af deres gode egenskaber følger samme princip.
    Tror så selv at lige netop Yamah neos 4takt og Peugeot speedfight 4 er de 2 maskiner der er bedst, samt dyrest.
    Og tænker slet ikke på at få fingrene i Motocr "wannabe PGO" 4 takterne.
    Har selv ejet 4 kymco 4 takt scootere . 1x like 50 og 3x super 8. de første 2 super 8 var en drøm , der startede og kørte bar , den sidste var samlet med en anden karburator, og den ville ikke starte ordentligt , og kunne køre ca 15 km/t i kulde ( selvom det var +10 grader udenfor) og det selv om den om sommeren sagtens kunne rende de 52-55 km/t

men hvis jeg så husker tilbage til min ungdom hvor jeg havde PGO Dr. Big , aldrig start problemer , aldrig kulde problemer, aldrig optræk problemer, samt alt kunne løses let og billigt. og pillet skive og kappet blindrør = 60 km/t ... altid. savner det.
    men som du også siger så er det tidsbegrænset hvor længe det med 2 takter går . pludselige bliver det jo ikke produceret nogen dele til dem , heller ikke oem versioner, så de ender jo med at blive lige så dyre som puch maxi til sidst.

• #9   4. apr #6 ja det er nemlig også lige det jeg er bange for , system virker super godt. men hvad hvis uheldet er ude ! ? !
    Det nytter ikke nogen noget at kunne ordne motor , når det er chippen der er kuk i.

• #10   4. apr #7 Ja det er det jeg også gerne ville kunne.
    Skille det ad og samle det igen, uden fejl, og så man selv ved, at skidtet bare kører!
    Tak for linket, det giver da lidt indblik i sagerne hvad service angår.

• #11   4. apr Nu læste jeg du skrev peugeot og yamaha nok er det der er dyrest men også bedst.
    Det er jeg lidt uenig i smiley
    Peugeot bruger en ok gy6 platform. De er sådan ok. Ikke verdensklasse. Prisen er budget.
    Yamaha mjaaa synes personligt neosen er overvurderet.
    Bagagekrogen sidder for lavt, den er ikke super rummelig til føreren, køre egenskaberne er fine nok og holdbarheden er fin. De kører langt på literen men.
    De er ikke ret dyre.

Vespaerne og piaggio group i øvrigt koster en del mere, og jeg synes ikke jeg hørte yamaha nævnt i det nye samarbejde mellem fabrikanter af el motorcykler og scootere om at standardiserr batterierne.
    Det siger en del

• #12   4. apr #11 Yamaha neos er ret dyr i både anskaffelse som er 21.000kr fra ny. samt den er ret dyr i dele. i forhold til mange andre mærker.

Gy6 motoren er den der sidder på bl.a. Kymco super 8 4 takt samt deres Like 50.
    Har set at i USA. er der gået helt hobby i at modificere gy6 motor med 180cc bigbore, tror så det er 125cc de kører på.

Ja yamaha neos er ret overvurderet, ja bagage krogen er alt for lav. almindelige indkøbsposer falder af.
    man sidder rigtig godt på den , jeg er 170cm og har rigeligt med plads, til benene , men ja når man drejer kommer håndtaget ret tæt på en, og man skal være meget smal for at kunne bruge spejlene.

alt deres insprøjtnings system og motor system er altså dyrt. når bare en ECU koster 1900kr for at få den u-begrænset samt du så skal have en anden Lambda føler som koster 900 kr og en anden motorstyrer for 1800 kr .. det er prisen for at kommer over 30km/t 4600kr og så er det stadig ikke med andet cylinderkit.
    samt mange af deres ting er altid bestillings varer da den er så lidt solgt at de ikke gider have tingene liggende på lager.

Har Haft en peugeot speedfight 2 wrc 206 2 takt engang. Den var også dyr i dele, men en mærkevare som meget andet.

For mig kan det ikke besvare sig at have en maskine der koster for meget i vedligeholdelse, derfor jeg overvejer 2 takt igen , også i gen et mærke som pgo, hvor man selv kan være mere med i reperationerne.

Ja og om de bliver til EL scooter.. ved jeg ikke, og kommer heller ikke på tale for mig da jeg vejer for meget til en standart 30 km/t el scooter ville kunne bevæge mig smiley

• TT
    TT Tilmeldt:
    maj 2019

#13   4. apr Flå indsprøjtningssystemet af den og på med en 20-24mm gammeldaws karburator, så skal den nok vågne op smiley

• #14   4. apr #13 kan man det? og mister den så ikke sin fine gode start i minus 15* ? . troede det var indsprøjtnings-systemet der var en af grundene til at den kunne starte i minus 15*
    samt ville den så ikke stadig være omdrejningsbegrænset af motorstyresystemet?

• TT
    TT Tilmeldt:
    maj 2019

#15   4. apr Indsprøjtningssystemer er immune for frostgrader, det er kun karburatorer der fryser om vinteren, så den fornøjelse at den bare starter i al slags vejr forsvinder selvfølgelig.

Jeg vil bestemt ikke opfordre til at pille i den, men alt er (næsten) muligt, som sagt før så er det indenunder alt det moderne fancy motorstyring "bare" en almindelig 4T motor.
    Ser man bort fra det, så er det ingen kunst at tune den på gammeldags manér. Med mindre...den er med direkte indsprøjtning (dyse direkte ind i forbrændingskammer).
    Alt er næsten muligt hvis man vil.

Som en fra Reinhart påstod: du kan ikke få en Peugeot til at køre stærkere, der er omdrejningssignal fra både forhjul og koblingsklokke til ECU.
    Joo meeen..hvad nu hvis speedo signalet forsvinder ? så tæller den stadig på baghjulet !!
    Og hvis begge to er væk ? uden dem så defaulter den til 6500rpm..glem det!
    Aha.. men hvad nu hvis jeg dividerer frekvensen på 4kant signalet fra pickuppen på koblingsklokken med 2 ? så blev han stille.

Det er DET jeg finder sjovt i at rode med motorer og elektronikken der hører til smiley

• #16   4. apr #15 SE! og den slags ting er jo godt at vide. derfor jeg søger viden inden for den slags . og går ud fra at alle kan tilegne sig den viden.
    Men Ja da jeg er grøn hvad angår at pille i motor, så er det nok ikke dér, jeg skal starte min karriere, som hjemme reperations mand, for en scooter som yamaha neos 4 takt.

• TT
    TT Tilmeldt:
    maj 2019

#17   4. apr Det er egentlig bare gå i gang, almindelig service på den er ikke svært. Brugermanualen er der allerede linket til, jeg ved jeg har et link til en værkstedmanual et eller andet sted, den er dog på fransk men billederne fortæller en del, og specifikationer er der også.

Fundet, den er i to dele:
    http://docdro.id/VjhqZze
    http://docdro.id/MBTrXcm

Jeg har ikke prøvet på en Neos, men en Aerox som måske har samme motor, der er der også OBD diagnosestik på. En Delphi tester til biler kan også læse EOBD koder, og Aerox svarer med diverse fejlkoder hvis der er lagret nogen. Det kører over standart K-Line. Parametre kan den ikke udlæse, kun fejlkoder. Det er ikke svært, men du skal dog vide lidt om hvad du laver og finde de rigtige ledninger på scooteren (plus 12v-stel-diagnose) hvis ikke der allerede er std OBD stik.

Så kan du fortsætte med næste emne der interesser dig og google til du bliver skeløjet smiley Eller spørge igen her på SG.

• #18   5. apr Neos4 koster 20'500 fra ny hos køhler knallerter.

Peugeot speedfight4 koster 500kr mere, og den er som bekendt med en købt motor. Gy6 kina produceret.

En helt ny Piaggio nrg euro4 med vandkøling og to bremseskiver men ellers almindelig gammeldags karburator, koster 21'500

Aprilia sr50 koster 23'000
    Og så er vi stadig ikke oppe i italiensk motor med indsprøjtning.

Ja neosen er dyr, ift hvad man får.

Den er heller ikke lavet til det europæiske marked som sådan antager jeg.
    Jo det franske, hvor de kører 45km scooter som 14årige og må køre 125cc med alm bil kørekort.

Det med deres møg dyre dele du ikke kan finde nogen steder, det lugter jo også langt væk af elektronik der nægter at bruge normale skruer, et æbleskrog som logo og koster alt for meget for alt for lidt.

Har du nogen sinde prøvet at køre på en gilera /piaggio eller aprilia som er designet til fuldvoksne europæere ?
    Jeg får jo helt lyst til at arrangere en prøvetur for dig på en italiener.

Jeg var endda vant til europæiske komfort og køre egenskaber da jeg prøvede en lx50 første gang.
    Og jeg var alligevel blæst bagover af den komfort og hbor godt den kørte, hvor ekstremt praktisk den var med plads i sæderummet og kæmpe rumfang i handskerummet og det sæde og den sædestilling.
    Og styret der sidder tilpas højt og den sjove "forgaffel".
    Sædet et af en helt anden verden.

Jeg så to der aldrig havde prøvet en piaggio sætte sig op på min zip i weekenden til en fællestur med samme umiddelbare reaktion:
    Spærrede øjnene op, åbnede munden, kiggede ned rundt på al den plads der stadig var til dem, og kigge over på mig i noget der lignede chok for at udbrøde at man jo sad rigtig godt!
    Og det var ikke noget jeg havde sagt til nogen af dem som jeg husker det.
    Havde mere snakket om vindskærmen og dens 80cc sport cylinder der giver den det dejlige træk og fine march tempo.

Gad vide hvordan de ville se ud på en vespa.

Som jeg husker det så jeg selv sådan ud da jeg prøvede en vespa.
    Selvom jeg var ude hos en sælger mhp at købe den.

Det lyder som en kliché at vespaer skulle være så gode.
    Men det kan de jo ikke gøre for

• #19   5. apr Prøv evt at kigge på cycle-ergo.com

De har ikke yamaha neo's, men de har bws og vespa og kymco agility 16+ og en masse fine piaggio aprilia og gilera europæiske maskiner.

Der er tydelig forskel på pladsen til føreren

profilbillede
  • #20   5. apr Haha på agilityen kan man ikke engang vælge front center eller back på sidde stillingen.
    Morsomt

profilbillede
  • #21   5. apr

profilbillede
  • #22   5. apr Prøv bare at se pladsen foran knæene

Og ikke mindst fødderne. Du kan sætte fødderne endnu længere frem på vespaen end de er på tegningen.
    Det giver endnu mindre bøj i hoftenog deraf mindre svaj i lænden, og samtidig mere strakte knæ.

Ydermere er fodpladen vandret, så du kan sætte fødderne tilbage under dig og virkelig få hofterne rettet ud og lænden rettet op, til gengæld for så at have lidt mere bukkede knæ mens du sidder sådan.
    Men så sidder man også som på en motorcykel gennem sving og har langt bedre kontrol over maskinen, som på en mc, med tanken/sædet mellem knæene og vægten i fødderne så man kan flytte måsen lidt rundt i hårnåle svingene på bjergvejene f.eks.

Vespaerne er reelt undervurderede.
    Men piaggioerne, gileraerne og apriliaerne er næsten ligeså velskabte og en anelse billigere i indkøb.
    Især piaggio fly er en rigtig fin budget vespa

• #23   5. apr #22
    altså Piaggio Zip SP 50 2T ser ret fin ud og er efter at se på speedline.dk ikke så dyr i dele.
    og deres NRG ser også fin ud men aner slet ikke hvilken model af den der er bedst.

Vespa LX 50 2T
    bliver igen som jeg kan se dyr i dele og svært at få fat på

Jeg er en simpel lav indkomst mand, så jeg har ikke råd til at kaste mange penge efter dele.

Det er jo netop derfor jeg vil af med yamaha neos 4 takt. og for mig er 20.500 kr for en knallert dyrt , når man sagtens kan få andre knallerter af ny til alt fra 10.00kr til 14-15000kr og det uden at det er Thansen knallerter.

Kommentér på:
fagbøger.

x