{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.482 visninger | Oprettet:

Simon W
Simon W
Tilmeldt:
14. nov 2018
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10

Atv ryger helt vildt og har svært ved at starte. {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Det er godt nok ikke et scooter spørgsmål, men jeg håber i kan hjælpe alligevel.

Min datters atv har svært ved at starte og ryger helt vildt når man får den igang.



Jeg har ikke så meget forstand på atver. Den er med el start og når man prøver at starte den, så lyder alt som det skal, den går bare ikke i gang før man har prøvet at state den i et minuts tid.



Når den så endelig kommet igang, så ryger den af h til. Røgen er grålig, det er ikke hvid røg. Den bliver ved med ryge, også når den er kørt varm.



Er der nogen der ved hvad der kan være galt? Kan det være noget så simpelt som tændrøret der skal skiftes?



Det er en suzuki lt80


Kommentarer på:  Atv ryger helt vildt og har svært ved at starte.
  • #1   14. nov 2018 Dårlig toppakning?
    Lugter røgen?


  • Simon W
    Simon W Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #3   14. nov 2018 Det lyder dyrt smiley

    Ja røgen stinker fælt


  • #4   14. nov 2018 For fed blanding.

  • Simon W
    Simon W Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #6   14. nov 2018 Altså får den for meget brændstof? Hvprsan stiller man på det?

    Det kan ikke være fordi at jeg har hældt noget forkert olie på den?


  • #7   14. nov 2018 Den skal bare have alm 2takts olie.
    Men den får enten for meget, forbrænder dårligt eller er utæt, eller et møgbeskidt og fedtet luftfilter.
    Du kan justere lidt på luftskruen på karburatoren, tjekke tændrøret, tjekke luftfilteret, og se efter utæthed ved enten topstykke eller olie pumpe

    Og så skal der jo komme noget røg fra den trods alt smiley


  • Simon W
    Simon W Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #8   14. nov 2018 Tal for det, jeg trækker den ind i værkstedet og starter med at tjekke luftfilteret og tændrøret smiley

    Vi bor på landet og min datter køre meget offroad, så det er ikke utænkeligt at den er stoppet i filteret.

    Den får husqvarna to taks olie, så det burde være rigtigt.


  • #9   14. nov 2018 HoldHoldHold. Kunne jo tyde på at det er en 4-takt siden den ryger så meget, nu hvor du har blandet olie i benzinen. Prøv lige at smid et billede op af motoren.

  • Simon W
    Simon W Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #10   14. nov 2018 Det skulle meget gerne være en 2taks smiley

    Hvad mener du med at jeg har blandet olie i benzinen? Der er en beholder til olien, jeg har ikke blandet olie i benzinen som man gør ved en motorsav f.eks. smiley


  • Kristian S
    Kristian S Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #11   14. nov 2018 #9 Søren N:

    Få lige hold i dig selv mester!

    Hvornår er en LT80 blevet en 4t?

    Mig bekendt er de KUN lavet i 2t;)


  • #12   14. nov 2018 Tag et billede af motoren tæt på.

  • Simon W
    Simon W Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #13   15. nov 2018 Her er et billede af motoren, jeg kan ikke tage billedet fra andre vinkler.

    Jeg har ikke lige fået kigget på den endnu, men jeg regner med at kigge på luftfilteret i aften


    profilbillede
  • Reject ™
    Reject ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 12 Følgere: 47 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.032
    #14   15. nov 2018 Det er en 2takt.

    Hvis den ryger helt vildt, så tjek selvblanderen, den kan være gået til så den blot står og hælder olie direkte ind i motoren.

    Evt vil jeg anbefale at droppe selvblanderen hvis den er i brug og blande selv.

    Tjek også nåleventil i karburator, hvis den er utæt så kan det også give en omgang røg.


  • Simon W
    Simon W Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #15   16. nov 2018 Nu har jeg haft kigget på den. Jeg kan simpelthen ikke finde hverken luftfilteret eller tændrøret nogen steder?

    Der er en sort plastigkasse som der er lukket på højre side af atven, kan luftfikteret være inde i den kasse? For umiddelbart skal jeg afmontete både skjolde og tanken for at få den skruet fra hinanden.(billede kommer i næste post)

    Tændrøret er jeg helt blankt på hvor det kan sidde henne?

    Jeg kan se at den er utæt der hvor udstødnings røret er monteret, der flyder noget sort snask ud igennem samlingen. Kan det være synderen på at den ryger så meget?


    profilbillede
  • Simon W
    Simon W Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #16   16. nov 2018 Billede af plastik kassen

    profilbillede
  • Reject ™
    Reject ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 12 Følgere: 47 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.032
    #17   16. nov 2018 Tændrør sidder i toppen af cylinderen.

    De er ret kompakte at skrue i, så det er muligt der skal pilles lidt fra hinanden før man kan komme til.

    Det er ikke pga udstødningen den er utæt at den ryger meget, jeg ville mistænke enten svømmer eller oliepumpe.


  • Simon W
    Simon W Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #18   16. nov 2018 Tak for svar, tror bare jeg køre den ud til en mekaniker smiley

    Tror ikke mine tekniske færdigheder rækker til at kunne pille ved oliepumpen eller karburatoren.


  • Simon W
    Simon W Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #19   24. dec 2018 Jeg bestemte mig for at prøve selv. Jeg har først fået delene hjem til den i torsdags. Jeg ventede ca halvanden måned på at få luftfilter, tændrør og pakning til udstødning. Bestilte det ved en dansk forhandler. Jeg bestilte et bremsekabel fra eBay og det kom efter 4 dage.

    Jeg har nu skiftet luftfilter, tændrør og pakning ved udstødning. Det var et helvede at få alle skjold pillet af.

    Nu har jeg så haft den startet og den ryger stadigvæk helt vildt, og er meget svær at få igang/holde igang når den først er startet.

    Mit næste træk er at kigge på karburatoren, den et forholdsvis nem at komme til. Så må lige se om jeg kan få den renset godt igennem.

    Er der andre ting jeg skal have kigget på?

    Jeg ved ikke hvor selvbinderen sidder eller hvordan den ser ud...

    Det var iøvrigt ekstremt meget sod/tjære der hvor udstødningen var utæt, er det normalt? Det var sådan rigtigt tyk tjære agtigt i konsistensen.


  • Simon W
    Simon W Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #21   26. dec 2018 Hej tak for svar., Jeg har fået den op og køre og den starter lige med det samme nu og køre rigtigt godt uden røg.

    Jeg skilte karburator ad og gjorde det rent, det var ikke fordi den var særlig beskidt inden i.

    Så tapoede jeg alt olie af og fandt selvblanderen.

    Da jeg skilte selvblanderen ad, så var der en lille stift inden i som så ud som om den sad fast, jeg gjorde det rent så stiften kunne køre ind og ud igen.

    Da jeg fik samlet det hele igen, så startede den i første hug smiley


Kommentér på:
Atv ryger helt vildt og har svært ved at starte.

Annonce