{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
127 visninger | Oprettet:

Ingen lys på Gilera Runner {{forumTopicSubject}}

Hvad bør jeg tjekke, når både forlys og baglys på en Runner ikke virker? Der er lige en lille glød at ane i den ene forlygte pære, ellers er det dødt... Blinklys, bremselys osv virker fint.

Kommentarer på:  Ingen lys på Gilera Runner
  • #1   7. jun Det kunne godt lyde som din lyskontakt, tjek den om den funker eller om den er irret helt i stykker indeni.

• #2   7. jun Tak - det er vel lettest at tjekke ved at se om der er strøm ude i pæren med et multimeter. Nu spørger jeg nok dumt (har ikke rodet med scooter før) hvor meget strøm skal er være? Kører en knallert også på 12 volt?

• #3   7. jun Ja det gør den.

• #4   8. jun Er det korrekt at det er H8 pærer?

• #5   8. jun Det kunne tyde på en defekt lysspole, dvs defekt stator.
    Ved forlys og baglys skal du gerne måle mellem 11-13V ca. Husk, det er vekselspænding du skal måle der, dvs AC.

• #6   8. jun Ok, og skal der være strøm på så snart man drejer nøglen over på on? Eller skal den stå i tomgang?

• #7   8. jun Altså elstarteren, blinklys, bremselys osv. virker. Batteri skulle være nyt (har lige købt den, så ved det ikke 100%) og så vidt jeg forstår svarer en stator lidt til en bils generator. Correct me if im wrong, aner intet om scooter teknik. Men var det statoren, ville den så ikke generelt have el problemer? Og ikke kun for/baglys?

• #8   8. jun Den skal være startet, før du kan måle spænding ved forlys og baglys.
    Stator fungerer som lysspole. Batteri har ikke noget med forlys og baglys at gøre. Batteri driver det på jævnspænding, dvs horn, bremselys, instrumentlys m.m. Det er også derfor man typisk vil opleve meget mærkelige fejl på bremselys, olielampen m.m. hvis man kører med et defekt batteri eller helt uden batteri.

• #9   8. jun Ah ok, jammen det giver jo meget god mening. Jeg prøver at måle på skidtet når jeg kommer hjem, så må vi se om der er noget el derude...

I tilfælde af at statoren er død, ser det heldigvis ikke ud til at en ny er særligt dyr.

Er det egentlig ulovligt at køre uden lys på om dagen? Eller er det først om aftenen det bliver et reelt problem?

• #10   8. jun Så vidt jeg ved skal man have fast lys på, mener det blev påbudt samtidigt med biler også skulle køre med lys om dagen.

Men nej, sådan en stator er heldigvis ikke for dyr, bare husk at få en aftrækker bestilt med så du let kan skifte det og alt efter hvor længe din maskine har stået stille skal man nogle gange bruge slagværktøj til at løsne de skruer der holder stator og pickup spolen, især dem til pick up spolen som er den der sidder lige udenfor svinghjulet.

Skruerne kan være irret rigtigt godt fast nogle gange.

• #11   10. jun Jeg har haft front panelet taget af, men lygtehuset er lukket den vej fra. Synes ikke jeg kan finde nogen videoer der viser hvordan man får det skilt ad...

Hvordan faen kommer man ind i lygtehuset??

• #12   10. jun Forfra, der er en skrue midt i front skjoldet, når den er løsnet kan du skubbe skjoldet opad og så tage det af.

• #13   10. jun Det var det skjold jeg har taget af, men synes ikke jeg kan komme ind i lygten derfra..?

Kommentér på:
Ingen lys på Gilera Runner