{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.459 visninger | Oprettet:

Blah H
Blah H
Tilmeldt:
6. jun 2018
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61

Ingen lys på Gilera Runner {{forumTopicSubject}}

Hvad bør jeg tjekke, når både forlys og baglys på en Runner ikke virker? Der er lige en lille glød at ane i den ene forlygte pære, ellers er det dødt... Blinklys, bremselys osv virker fint.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ingen lys på Gilera Runner
  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #2   7. jun 2018 Tak - det er vel lettest at tjekke ved at se om der er strøm ude i pæren med et multimeter. smiley Nu spørger jeg nok dumt (har ikke rodet med scooter før) hvor meget strøm skal er være? Kører en knallert også på 12 volt?

  • #3   7. jun 2018 Ja det gør den.

  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #4   8. jun 2018 Er det korrekt at det er H8 pærer?

  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #6   8. jun 2018 Ok, og skal der være strøm på så snart man drejer nøglen over på on? Eller skal den stå i tomgang?

  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #7   8. jun 2018 Altså elstarteren, blinklys, bremselys osv. virker. Batteri skulle være nyt (har lige købt den, så ved det ikke 100%) og så vidt jeg forstår svarer en stator lidt til en bils generator. Correct me if im wrong, aner intet om scooter teknik. Men var det statoren, ville den så ikke generelt have el problemer? Og ikke kun for/baglys?

  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #9   8. jun 2018 Ah ok, jammen det giver jo meget god mening. Jeg prøver at måle på skidtet når jeg kommer hjem, så må vi se om der er noget el derude...

    I tilfælde af at statoren er død, ser det heldigvis ikke ud til at en ny er særligt dyr.

    Er det egentlig ulovligt at køre uden lys på om dagen? Eller er det først om aftenen det bliver et reelt problem?


  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #11   10. jun 2018 Jeg har haft front panelet taget af, men lygtehuset er lukket den vej fra. Synes ikke jeg kan finde nogen videoer der viser hvordan man får det skilt ad...

    Hvordan faen kommer man ind i lygtehuset?? smiley


  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #13   10. jun 2018 Det var det skjold jeg har taget af, men synes ikke jeg kan komme ind i lygten derfra..?

  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #14   4. jul 2018 Når den står i tomgang sender den kun 0,06 volt ud til baglyset... Ikke noget at sige til at der ikke er noget lys!

    Mener I at det er stator der skal skiftes ud? Eller er der andet jeg kan tjekke?


  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #16   4. jul 2018 OK. Hvor får man lavet sådan noget henne? Tror sku ikke helt jeg kan gøre det selv må jeg erkende.. Jeg bor i Stenløse, så gerne et sted der omkring, hvis nogen kender et godt sted?

  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #18   6. jul 2018 Jeg kender desværre ikke nogen der har forstand på Scootere.. Og har skrevet til 3 lokale - men de 2 svarer ikke, og Thansen laver kun dem de selv sælger. Så det er ikke helt nemt.

    Prøver at tage kontakten ud i dag og tjekke om det skulle være den. smiley


  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #19   23. jul 2018 Når jeg måler i kontakten, er der 2.5V når den står i tomgang.. Måler jeg kontakt - er der kontakt fra alle 3 ledninger i kontakten til stel. Det betyder vel at kontakten er OK? Er der andet jeg kan måle inden jeg skal kaste mig ud i en ny stator?

    Den højre pære lyser svagt.


  • #21   23. jul 2018 Havde gerne hjulpet dig, hvis du boede på Bornholm smiley

  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #25   23. jul 2018 Prøver lige at måle på ledningen for sig selv..

    Tak Magnus, men ja der er lidt langt fra Stenløse til Bornholm. smiley


  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #27   23. jul 2018 2,5V er der på en ene konstant, og den anden er der 2.5 på når jeg tænder på kontakten. Sikke noget pis.

    Kan man måle et sted tættere på statoren?


  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #29   23. jul 2018 Ok, ser lige om jeg kan finde ud af hvor den render hen.. smiley

  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #31   23. jul 2018 Er det her det stik som jeg på billedet har taget fra, jeg skal måle på?

    profilbillede
  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #34   23. jul 2018 Det er en brun og en lilla ledning oppe i kontrakten, men de farver er der ikke i stikket på billedet...

  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #35   23. jul 2018 Jeg synes ikke jeg kan finde de ledninger nogen steder... Holger gemmer sig satme godt! smiley

  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #37   23. jul 2018 Cool, tak for fif - så prøver jeg at lede videre. smiley Så vidt jeg kan læse, skulle den sidde sammen med forlygten.. Jagten fortsætter... smiley

  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #38   23. jul 2018 Jeg kan i hvert fald finde den brune og den lilla ledning inde bag front skjoldet. Hvis jeg tager stikket fra, og måler på den brune, så er der 7V - sætter jeg stikket i falder spændingen til 2,5V?

  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #40   23. jul 2018 Ja den står på AC..

  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #41   23. jul 2018 Altså man må vel så kunne konkludere at kortslutningen (eller noget af den) ligger efter det stik, når spændingen falder efter det bliver tilsluttet.... Men skulle der ikke gerne være mere end 7V i tomgang?

  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #43   23. jul 2018 Hvad gør man så? smiley

  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #45   23. jul 2018 OK. Så er der nok ikke nogen vej udenom at skifte den. smiley

    Jeg lærer sku da noget af at have en scooter. smiley Havde egentlig købt den for at have et problemfrit transportmiddel i 3 måneder mens der ikke kører tog.. Hehe jeg blev klogere. Men det er nu også lidt sjovt at lære noget om det her.


  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #48   27. jul 2018 Nu har jeg fået det skilt lidt ad.

    Kan dog ikke få svinghjulet af endnu, afventer lige en aftrækker.
    Men jeg har fundet en masse smadret magnet derinde. Er det mon fra den gamle stator, eller er det fra svinghjulet? Mere om jeg skal bestille svinghjul med eller om det er mere sandsynligt at det er statoren der er knust.

    Den kan altstå godt køre, så lidt strøm må det jo lave.


  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #50   27. jul 2018 Cool, jeg tjekker - det kunne da være fint hvis jeg kan nøjes med svinghjulet. Selvom det da er dyrt nok.. smiley

    Jeg fandt jo ud af at koblingen var spændt skævt på ( https://www.scootergalleri.dk/forum/teknik/1464857-kobling_vibrerer) - så den sad og vibrerede. Det er formentlig årsagen til at det er gået i stykker tænker jeg... Så heldigt jeg lige så det først, så det nye svinghjul ikke også bliver ødelagt.


  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #52   27. jul 2018 Jeg har bestilt begge dele, så må jeg se når jeg får det skilt ad. smiley

  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #54   27. jul 2018 Kan godt se de 2 ting ikke hænger sammen som du siger... smiley

    Det er utroligt den har kunne klare de fejl der har været på den, uden at gå helt i smadder...
    1. Vario'en var ikke spændt, og gik løs mens jeg kørte på den...
    2. Koblingen var spændt skævt på.
    3. Stator og svinghjul er formentlig begge dele i stykker.

    Har haft den i 2 måneder, kørt næsten 2000 km på den. Og det er først nu her jeg finder ud af de 3 rimelig graverende fejl!

    Gad vide hvad det næste bliver... smiley


  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #56   27. jul 2018 Håber jeg ikke. Men det er jo ikke scooterens skyld, at den tidligere ejer har været så sjusket med at skrue på den. smiley

  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #58   31. jul 2018 Nå nyt svinghjul gav lidt mere strøm. Nu gik den fra 2,5V til 4,5V (med belastning på)...

    Så statoren skal jo nok også skiftes... Som ventet. smiley


  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #60   31. jul 2018 Med den nye stator i - har jeg stadig kun lidt over 4V på! Hmm... Altså ingen forskel på om jeg har ny eller gammel stator i, men svinghjulet gav da 2V ekstra.

    Er det nødvendigt at køre en tur, for at få et retvisende billede?


  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #62   31. jul 2018 Her er det gamle svinghjul.. smiley

    Desværre stadig kun lidt over 4V - det er da mystisk....


    profilbillede
  • Blah H
    Blah H Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #64   1. aug 2018 Hvordan gør jeg det?

Kommentér på:
Ingen lys på Gilera Runner

Annonce