{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
263 visninger | Oprettet:

Ingen lys på Gilera Runner {{forumTopicSubject}}

Hvad bør jeg tjekke, når både forlys og baglys på en Runner ikke virker? Der er lige en lille glød at ane i den ene forlygte pære, ellers er det dødt... Blinklys, bremselys osv virker fint.



Kommentarer på:  Ingen lys på Gilera Runner
  • #1   7. jun Det kunne godt lyde som din lyskontakt, tjek den om den funker eller om den er irret helt i stykker indeni.



  • #2   7. jun Tak - det er vel lettest at tjekke ved at se om der er strøm ude i pæren med et multimeter. Nu spørger jeg nok dumt (har ikke rodet med scooter før) hvor meget strøm skal er være? Kører en knallert også på 12 volt?

  • #3   7. jun Ja det gør den.

  • #4   8. jun Er det korrekt at det er H8 pærer?

  • Claus G
    VIP
    Claus G Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2005

    Følger: 5 Følgere: 29 Scootere: 5 Annoncer: 46 Svar: 2.427
    #5   8. jun Det kunne tyde på en defekt lysspole, dvs defekt stator.
    Ved forlys og baglys skal du gerne måle mellem 11-13V ca. Husk, det er vekselspænding du skal måle der, dvs AC.


  • #6   8. jun Ok, og skal der være strøm på så snart man drejer nøglen over på on? Eller skal den stå i tomgang?

  • #7   8. jun Altså elstarteren, blinklys, bremselys osv. virker. Batteri skulle være nyt (har lige købt den, så ved det ikke 100%) og så vidt jeg forstår svarer en stator lidt til en bils generator. Correct me if im wrong, aner intet om scooter teknik. Men var det statoren, ville den så ikke generelt have el problemer? Og ikke kun for/baglys?

  • Claus G
    VIP
    Claus G Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2005

    Følger: 5 Følgere: 29 Scootere: 5 Annoncer: 46 Svar: 2.427
    #8   8. jun Den skal være startet, før du kan måle spænding ved forlys og baglys.
    Stator fungerer som lysspole. Batteri har ikke noget med forlys og baglys at gøre. Batteri driver det på jævnspænding, dvs horn, bremselys, instrumentlys m.m. Det er også derfor man typisk vil opleve meget mærkelige fejl på bremselys, olielampen m.m. hvis man kører med et defekt batteri eller helt uden batteri.


  • #9   8. jun Ah ok, jammen det giver jo meget god mening. Jeg prøver at måle på skidtet når jeg kommer hjem, så må vi se om der er noget el derude...

    I tilfælde af at statoren er død, ser det heldigvis ikke ud til at en ny er særligt dyr.

    Er det egentlig ulovligt at køre uden lys på om dagen? Eller er det først om aftenen det bliver et reelt problem?


  • #10   8. jun Så vidt jeg ved skal man have fast lys på, mener det blev påbudt samtidigt med biler også skulle køre med lys om dagen.

    Men nej, sådan en stator er heldigvis ikke for dyr, bare husk at få en aftrækker bestilt med så du let kan skifte det og alt efter hvor længe din maskine har stået stille skal man nogle gange bruge slagværktøj til at løsne de skruer der holder stator og pickup spolen, især dem til pick up spolen som er den der sidder lige udenfor svinghjulet.

    Skruerne kan være irret rigtigt godt fast nogle gange.


  • #11   10. jun Jeg har haft front panelet taget af, men lygtehuset er lukket den vej fra. Synes ikke jeg kan finde nogen videoer der viser hvordan man får det skilt ad...

    Hvordan faen kommer man ind i lygtehuset??


  • #12   10. jun Forfra, der er en skrue midt i front skjoldet, når den er løsnet kan du skubbe skjoldet opad og så tage det af.

  • #13   10. jun Det var det skjold jeg har taget af, men synes ikke jeg kan komme ind i lygten derfra..?

  • #14   4. jul Når den står i tomgang sender den kun 0,06 volt ud til baglyset... Ikke noget at sige til at der ikke er noget lys!

    Mener I at det er stator der skal skiftes ud? Eller er der andet jeg kan tjekke?


  • Claus G
    VIP
    Claus G Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2005

    Følger: 5 Følgere: 29 Scootere: 5 Annoncer: 46 Svar: 2.427
    #15   4. jul Ja det tyder på at stator er defekt.

  • #16   4. jul OK. Hvor får man lavet sådan noget henne? Tror sku ikke helt jeg kan gøre det selv må jeg erkende.. Jeg bor i Stenløse, så gerne et sted der omkring, hvis nogen kender et godt sted?

  • #17   6. jul Jamen hvis du ikke kender nogen er der jo kun cykel/scooter mekanikeren tilbage at vælge fra på hylden, det koster nok lidt.

    Med mindre det bare er din lyskontakt, den koster 50 kr på ebay og den burde du kunne skifte selv hvis du altså kan bruge en skruetrækker til at skille speedometer huset af.

    Men er det Stator, så koster den jo lidt og det koster nok også minimum en time ved mekanikeren.




  • #18   6. jul Jeg kender desværre ikke nogen der har forstand på Scootere.. Og har skrevet til 3 lokale - men de 2 svarer ikke, og Thansen laver kun dem de selv sælger. Så det er ikke helt nemt.

    Prøver at tage kontakten ud i dag og tjekke om det skulle være den.


  • #19   23. jul Når jeg måler i kontakten, er der 2.5V når den står i tomgang.. Måler jeg kontakt - er der kontakt fra alle 3 ledninger i kontakten til stel. Det betyder vel at kontakten er OK? Er der andet jeg kan måle inden jeg skal kaste mig ud i en ny stator?

    Den højre pære lyser svagt.


  • #20   23. jul Ind i din kontakt er der jo en ledning der altid er strøm på når scooteren kører så du med lys kontakten kan slå det til....

    Så med andre ord skal du tage ledningerne ud og så finde den der er strøm på og så måle hvad der re imellem den ene ledning og stel, hvis det kun er 2.5 volt til dit forlys, så er jeg bange for det er stator.......det er bare så sjældent det er den dog...

    jeg har self skiftet en defekt lyskontakt på min Gilera Runner og så var der lys, kontakten var iret i stykker inden i, hvis du vil kan du let tage kontakten ud og forsigtigt skille den af og se efter, den kan let samles igen! bare hold styr på sagerne når du først åbner kontakten stille og roligt.



  • #21   23. jul Havde gerne hjulpet dig, hvis du boede på Bornholm

  • #22   23. jul Den ledning der er strøm på kan du jo så sætte direkte til lygten uden om kontakten ved at sætte den ledning der er strøm på hele tiden til din forlygte ledning, med et lille søm eller en nål eller lign. da det jo er to hun stik du skal sætte sammen, hvis der så er fuld lys er det kontakten, hvis ikke er det stator desværre

  • #23   23. jul En bil sikiring er fantastisk da den har to ben der passer på de ledninger.

  • #24   23. jul bare sørg for den er på minimum 10 ampere den sikring, så den kan holde til at trække lygterne

  • #25   23. jul Prøver lige at måle på ledningen for sig selv..

    Tak Magnus, men ja der er lidt langt fra Stenløse til Bornholm.


  • #26   23. jul Ja gør det, husk at sætte dit multimeter til ac/vekselstrøm da det er ac til for og baglys, resten kører som regel på DC, altså er sat i røven af din ensretter.

  • #27   23. jul 2,5V er der på en ene konstant, og den anden er der 2.5 på når jeg tænder på kontakten. Sikke noget pis.

    Kan man måle et sted tættere på statoren?


  • #28   23. jul Ja da, den ledning du måler på kommer jo fra et sted, så den har samme farver nede i stikket ved motoren, dun kan jo så i det stik måle om der er strøm imellem din ledning der og stel når den kører.

    Er der det skal du bare trække en enkelt ledning derfra og hele vejen op og så bagefter klippe den gamle ledning, så simpelt, det er slet ikke så svært

    Bare følg din ledning, find den i stikket der kommer aller først fra ledningerne fra motoren af


  • #29   23. jul Ok, ser lige om jeg kan finde ud af hvor den render hen..

  • #30   23. jul Ja bare hiv lidt tilbage i gummiet ved de store stik der kommer fra motoren og find ledningen der, det bedste ville dog være hvis du så når du har fundet det, tager ledningen ud først af stikke på scooter siden, så du kan måle på statoren alene, for hvis den kortslutter med stel er det lidt svært at måle, du skulle dog kunne måle en lidt højere spænding dernede, du kan let tage ledningen ud af stikket, du kan se der er en lille modhager der holder ledningen fast i stikket, med en ganske lille skruetrækker eller noget lignende kan du så hive stikket ud når modhageren er presset ind

    Det er ret let bare man er lidt fingersnild og det er du jo allerede


  • #31   23. jul Er det her det stik som jeg på billedet har taget fra, jeg skal måle på?

  • #32   23. jul Yep, træk gummiet tilbage og find din ledning, det er ligesom det der "find holger"

  • #34   23. jul Det er en brun og en lilla ledning oppe i kontrakten, men de farver er der ikke i stikket på billedet...

  • #35   23. jul Jeg synes ikke jeg kan finde de ledninger nogen steder... Holger gemmer sig satme godt!

  • Claus G
    VIP
    Claus G Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2005

    Følger: 5 Følgere: 29 Scootere: 5 Annoncer: 46 Svar: 2.427
    #36   23. jul Så vidt jeg husker, går de via spændingsregulator.

  • #37   23. jul Cool, tak for fif - så prøver jeg at lede videre. Så vidt jeg kan læse, skulle den sidde sammen med forlygten.. Jagten fortsætter...

  • #38   23. jul Jeg kan i hvert fald finde den brune og den lilla ledning inde bag front skjoldet. Hvis jeg tager stikket fra, og måler på den brune, så er der 7V - sætter jeg stikket i falder spændingen til 2,5V?

  • Claus G
    VIP
    Claus G Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2005

    Følger: 5 Følgere: 29 Scootere: 5 Annoncer: 46 Svar: 2.427
    #39   23. jul Det lyder lidt som en kortslutning et sted. Måler du AC på multimeteret?

  • #40   23. jul Ja den står på AC..

  • #41   23. jul Altså man må vel så kunne konkludere at kortslutningen (eller noget af den) ligger efter det stik, når spændingen falder efter det bliver tilsluttet.... Men skulle der ikke gerne være mere end 7V i tomgang?

  • Claus G
    VIP
    Claus G Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2005

    Følger: 5 Følgere: 29 Scootere: 5 Annoncer: 46 Svar: 2.427
    #42   23. jul Der skal mere end 7volt ved tomgang

  • #43   23. jul Hvad gør man så?

  • Claus G
    VIP
    Claus G Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2005

    Følger: 5 Følgere: 29 Scootere: 5 Annoncer: 46 Svar: 2.427
    #44   23. jul Så tyder der mere på en defekt spole, som ikke kan levere nok, når der er forbrug, dvs defekt stator.

  • #45   23. jul OK. Så er der nok ikke nogen vej udenom at skifte den.

    Jeg lærer sku da noget af at have en scooter. Havde egentlig købt den for at have et problemfrit transportmiddel i 3 måneder mens der ikke kører tog.. Hehe jeg blev klogere. Men det er nu også lidt sjovt at lære noget om det her.


  • Claus G
    VIP
    Claus G Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2005

    Følger: 5 Følgere: 29 Scootere: 5 Annoncer: 46 Svar: 2.427
    #46   23. jul Det er jo altid mere tilfredsstillende at kunne reparere sin scooter selv. Det er lidt som om at den bare kører en lille smule bedre

  • #47   24. jul Som Claus siger, hvad man kan lide og får en til at smile bliver kun bedre, ked af at jeg tog fejl og glemte at nævne spændingsregulatoren.

    Så er det bare at købe en stator uoriginal eller brugt og smide den i, du skal dog huske at købe en svinghjuls aftrækker.

    Den er slet ikke så svær at skifte, det er lettere end noget af det du har gjort indtil nu.

    Aftrækkeren kan du købe ved THansen for en lille hund, stator kan du finde brugt på g&g, DBA eller måske her i markedet.

    Så sparer du differencen på den hund en aftrækker koster og det beløb en mekaniker ville tage

    Man kan hvad man virkeligt gerne vil og hvad man tænker om ting og mennesker sker når du tænker det, reglen for tiltrækning!

    Så hvis fine dejlige scooter du tænker, jamen så bliver det en fine dejlig tur du får på den.

    Akkurat som hvis du tror på du godt kan....ja så kan du godt jo, det kan du jo se.

    Glem aldrig loven for tiltrækning, det er vigtigere end noget andet du kan lære i livet, se filmen The Celestine Prophecy

    http://www.veoh.com/watch/v19056072fwZeBax7



  • #48   27. jul Nu har jeg fået det skilt lidt ad.

    Kan dog ikke få svinghjulet af endnu, afventer lige en aftrækker.
    Men jeg har fundet en masse smadret magnet derinde. Er det mon fra den gamle stator, eller er det fra svinghjulet? Mere om jeg skal bestille svinghjul med eller om det er mere sandsynligt at det er statoren der er knust.

    Den kan altstå godt køre, så lidt strøm må det jo lave.


  • #49   27. jul Hej, så skal der et nyt svinghjul til.
    Hvis du er skide heldig er det bare svinghjulet, så tjek efter når du har skiftet det for at se om det bare er det alene.

    Det kan godt være noget der smadrer noget andet når svinghjuls magneten går i stykker og de stumper flyver her, der og alle vegne.



  • #50   27. jul Cool, jeg tjekker - det kunne da være fint hvis jeg kan nøjes med svinghjulet. Selvom det da er dyrt nok..

    Jeg fandt jo ud af at koblingen var spændt skævt på ( https://www.scootergalleri.dk/forum/teknik/1464857-kobling_vibrerer) - så den sad og vibrerede. Det er formentlig årsagen til at det er gået i stykker tænker jeg... Så heldigt jeg lige så det først, så det nye svinghjul ikke også bliver ødelagt.


  • Claus G
    VIP
    Claus G Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2005

    Følger: 5 Følgere: 29 Scootere: 5 Annoncer: 46 Svar: 2.427
    #51   27. jul Kobling og svinghjul har ikke forbindelse med hinanden. Svinghjulet sidder på krumtappen, kobling sidder på gearaksel ind til gearkasse.
    Hvis det kun er svinghjul der er defekt, ville du med stor sikkerhed også have enorme tændingsproblemer. Hvis du ikke har det, så tror jeg godt du kan regne med at stator også har taget skade.


  • #52   27. jul Jeg har bestilt begge dele, så må jeg se når jeg får det skilt ad.

  • Claus G
    VIP
    Claus G Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2005

    Følger: 5 Følgere: 29 Scootere: 5 Annoncer: 46 Svar: 2.427
    #53   27. jul Det bliver spændende

  • #54   27. jul Kan godt se de 2 ting ikke hænger sammen som du siger...

    Det er utroligt den har kunne klare de fejl der har været på den, uden at gå helt i smadder...
    1. Vario'en var ikke spændt, og gik løs mens jeg kørte på den...
    2. Koblingen var spændt skævt på.
    3. Stator og svinghjul er formentlig begge dele i stykker.

    Har haft den i 2 måneder, kørt næsten 2000 km på den. Og det er først nu her jeg finder ud af de 3 rimelig graverende fejl!

    Gad vide hvad det næste bliver...


  • Claus G
    VIP
    Claus G Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2005

    Følger: 5 Følgere: 29 Scootere: 5 Annoncer: 46 Svar: 2.427
    #55   27. jul Det er slet ikke sikkert der kommer mere. De er normalt ret så pålidelige, de runnere

  • #56   27. jul Håber jeg ikke. Men det er jo ikke scooterens skyld, at den tidligere ejer har været så sjusket med at skrue på den.

  • Claus G
    VIP
    Claus G Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2005

    Følger: 5 Følgere: 29 Scootere: 5 Annoncer: 46 Svar: 2.427
    #57   27. jul Helt enig, det er ikke dens skyld at tidligere ejer har misligholdt den

  • #58   31. jul Nå nyt svinghjul gav lidt mere strøm. Nu gik den fra 2,5V til 4,5V (med belastning på)...

    Så statoren skal jo nok også skiftes... Som ventet.


  • Claus G
    VIP
    Claus G Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2005

    Følger: 5 Følgere: 29 Scootere: 5 Annoncer: 46 Svar: 2.427
    #59   31. jul Desværre ja. Var det svinghjulet alene, ville du ikke kunne starte scooteren.

  • #60   31. jul Med den nye stator i - har jeg stadig kun lidt over 4V på! Hmm... Altså ingen forskel på om jeg har ny eller gammel stator i, men svinghjulet gav da 2V ekstra.

    Er det nødvendigt at køre en tur, for at få et retvisende billede?


  • #62   31. jul Her er det gamle svinghjul..

    Desværre stadig kun lidt over 4V - det er da mystisk....


  • Claus G
    VIP
    Claus G Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2005

    Følger: 5 Følgere: 29 Scootere: 5 Annoncer: 46 Svar: 2.427
    #63   31. jul Det svinghjul er i hvert fald smadret.
    Har du tjekket ledningsnet efter, fra stator og bagud?


  • #64   1. aug Hvordan gør jeg det?

Kommentér på:
Ingen lys på Gilera Runner