{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  #TAKE MY MONEY !
  • #1   27. apr Hvem bruger 29.000 kr, på en knallert med tromlebremser....!!!!
    WTF.
    Det er lige så langt ude, som da Opel kom med en Opel Astra GT til en alt for høj pris, som også havde tromlebremser bag på.
    Alle andre sportsmodeller havde for længst skiftet til skiver, bagpå.

Så er en Area 51 eller en Runner da langt federe. Stylet op eller ej.

• #2   27. apr #1
    altså kommer jo vel an på om man vil have 60'er looket ?
    og med 30km/t er tromle bremse helt fint. de har gjort det siden 60'erne og gør det stadig . så .. why fix a working system ?

• #3   27. apr #2 trommelbremser er slet ikke så gode som skive. Det virker, bare ret dårligt

• #4   27. apr #3 så længe 2stk gummi der klapper sammen om en aluramme cykeldæk virker til at bremse en cyklist med 30+ km/t . så gør tromlebremse det også til en 30km/t lovlig scooter.
    jeg er 37 har kørt knallert siden jeg var 16, har aldrig haft andet en tromlebremse bag og skivebremse foran. og aldrig haft noget problem.
    jeres argument er som at skifte fra iphone 11 til 12 bare fordi den er nyere.
    skivebremse bagved med 30 km/t total unødvendig. virker? ja . men det samme gør tromlebremse også .... ellers ville man nok ikke producere det smiley

• #5   27. apr Det er jo bare dumt og give 29000 for en knallert med trommelbremser. Der er en grund til biler har skiftet til skive. Du kan da mærke at forbremsen bremser meget kræftiger end bagbremsen

• #6   27. apr Tromlen bagi er alt rigeligt til at låse baghjulet.

Jeg har haft to scotere med skivebremse bagi. Begge to 50cc
    Jeg var fløjtende ligeglad begge gange smiley
    Undtagen den ene gang en bekendt prøvede min gilera dna og syntes han skulle låse baghjulet forbi mig hele vejen fra 70. Så bagdækket fik et lille flatspot. Lækkert.

Har du prøvet at sidde på en vespa endnu? smiley

Hvis du først prøver den, så ka du slet ikke holde op med at tænke på den.
    Bemærk især siddestillingen når du sætter fødderne tilbage på fodpladen til der hvor passageren skulle have fødderne.
    Og vindlæet.
    Og sæderummets volume.
    Og handskerummets volume.
    Og krogen i sæderummet til at hænge sin hjelmstrop på, så hjelmen kan hænge uden på scooteren låst fast mens man har sæderummet fuld af indkøb.

Men prøv at køre en tur på en smiley

De kører virkelig godt.

Prisen er fair for en special edition vespa.

• #7   27. apr #6 nej har ikke været så heldig at side på en endnu.
    Og tør slet ikke, har ikke råd til sådan et pragt exemplar, og gå at drømme om sådan en i for langt tid ville gøre mig sindsyg.
    Har PT. enn Yamaha Neos 4t , man sidder ret så godt på den også. og kan se at yamaha har en bagage krog til fordel frem for vespa der ingen har. og syntes det ville se lidt synd og skam ud at montere en topbox på vespa'en. Hvorimod yamaha'en er jeg lidt ligeglad med den har topbox smiley .
    men for satan hvor ser den vespa nice ud i grøn metallic med guld fælge ! tror sku næsten jeg vil få min yamaha lakeret i den farve combo.
    Syntes du spejlene på en vespa giver for lidt udsyn bagud?
    Der er jo også Vespa primavera , det er jo lidt støre i dimensionerne, hvis spejle skulle være problem gætter jeg mig til.
    Men over vejer næsten at få lille mc kort og få mig en vespa 300 !!!!!

• #8   27. apr Vespaen har bage krog forrest på sædet, den er bare skjult.
    Man kan trække den frem og den klikker ligesom fast næsten, så har man sådan en lille klo under klunkerne smiley
    Den sidder ca sammr højde som på neosen, bare på sæde siden.

Spejlene giver perfekt udsyn på min vespa.
    Og på den anden jeg prøvede sad spejlene også perfekt.

Jeg vidste ikke primaveraene er anderledes.
    Jeg må næsten lige forbi en forhandler og se på sagerne så.

Du kan formentlig sælge neosen, lægge 4-5000 oveni og få en 10-15 år gammel vespa, give mekanikeren den til et stort service til 2000 kr, og få den lakeret for ca 2000kr også.

Jeg så en i hvid tidligere på året der var omlakeret. Stod til 9000 mener jeg det var. I ok stand.

Kigge lige nu og kan se der er en fin 45km lx50 på fyn.
    Godt nok også for langt for dig.

https://www.dba.dk/vespa-lx50-45kmt-saelger-de/id-1078691458/

Men hvis du kan leve med at den ikke lugter af frisk italiensk ko fra sædet. Men måske har tabt det meste af den værdi den kommer til at tabe i sit liv.
    Så er det en mulighed at købe en af de brugte og lave dem som du vil.

• #9   27. apr Beklager tastrfejl smiley

• #10   27. apr Der ville nok koste mig 14-15'000 i alt at få den sorte til at ligne noget ud af et showroom.
    Med guld fælge og tricolore kåber

• #11   27. apr men det er jo en 45'er , kræver bil kørekort, derfor jeg kun køre på 30'er
    men den her https://www.guloggratis.dk/transport/knallerter/vespa/annonce/50905195-somnylavkm
    Det er godt nok en vespa/piaggio sammenarbejde ting . men 2 af bedste Italiener slået sammen kan da ikke være skidt.

Mener Primaveraen touring kører med 13" hjul også, + den generelt virker støre i størelsen syntes jeg ud fra billederne https://ipaper.ipapercms.dk/tmp/tmpperformancebikes/tmp-2-hjuls-program-2018/?page=10

• #12   27. apr Den er da grim som snot......Så tror jeg sku jeg sidder bedre i min fiat panda..... smiley

• #13   27. apr Jeg har både siddet i og kørt en fiat panda.
    Fiaten svarer mere til en piaggio zip.

Piaggio har produceret alle vespaer i mange år.
    De hedder alle sammen piaggio vespa. Også primaveraerne og gts300 osv.
    Det er slet ikke en dårlig ting at piaggio group står i ledtog med vespa

• #14   27. apr Store patter er grimme...
    Der er heldgvis et look for enhver smiley
    Jeg synes også lamborghinier er grimme
    Ferrarier mjaa nogen af dem er fede nok.
    Synes 911 gt2 er gudesmuk

• #15   27. apr #2
    why fix a working system

Hvor mange ting er blevet ændret siden 60erne?
    Det var uden tvivl den dårligste begrundelse, nogensinde.
    Hvis det var tilfældet, så kørte alle køretøjer jo stadig med karburator, glødepærer og 6 volt.

• #16   27. apr #5
    Det er fordi at du ikke ved hvordan et bremsesystem virker.
    En bil bremser cirka 80% på forhjulene. Det samme gør en 2 hjuler.

Det er netop skivebremsen der gør at man kan bremse hårdere på baghjulet, end med tromlebremse, da tromlebremsen låser hjulet før end skivebremsen gør det.
    Tromlebremsen er bare så billig at bygge.
    Det største problem med tromlebremse på en to hjuler, er at man æder af hjulet, når man bremser.
    På en bil, der skifter man bare tromlen ( og lejet ).

• #17   27. apr #16 man behøver jo ikke så hårde opbremsninger med en 30km/t knallert.
    Jeg er pænt klar over hvordan bremser virker derfor er det stadig ikke nødvendigt at have skivebremse bagpå.
    Alle scooter der produceres er typegodkendte , og mere end 80% af scooterne er født med tromlebremse.
    hvor meget det blokker hjullet kommer jo and på hvor hård du trykker i håndtaget, du kan jo bare lade være med at lege Tokyo drift på en 30'er scooter.
    jeg har vitterlig aldrig i mine 21år på scooter haft brug for at have skivebremse bagpå. og kommer heller ikke til det, Måske hvis jeg en dag tager mc kort og skal køre med 125ccm men ellers ikke.
    Og hvis man bremser rigtigt (det vil sige med begge bremser) slider man ingen dæk men bliver bragt sikkert og roligt til fuld stop.
    Hvis man har brug for drastiske opbremsninger på cykelstien , kører man selv for dumt og for tæt på andre medtrafikanter.
    Kør ordentligt , kør pænt, så er der absolut ingen problem med tromlebremse bagpå.
    Og det er ikke min mening alene , men også dem der typegodkender scooter, samt producenterne , samt rådet for sikker færsel. så hvis du mener skivebremse bag på er bedst er det simpelthen bare din mening , og så go for it . men stadig er der ingen grund til det ved 30km/t

• #18   27. apr Hvor mange km kører sådan et baghul før bremsetromlen er slidt ned egentlig?
    Forestiller mig den ku holde 200'000 km ved normal kørsel. Eller mere.

Men de fleste maskiner bliver nok omsmeltet inden de når 200'000

• #19   27. apr #18 hmm ved det ikke, har aldrig haft en scooter længe nok, til at den skulle have skiftet bagbremse bakker, i nu smiley og nogle af mine scootere har jeg da haft i mere end 5år

• #20   27. apr Mine mc scootere har også kørt fint med tromle.

Det er godt nok lidt lettere at graduere bremsekraften nær slippunktet for dækket, med skive.
    Men ikke noget jeg har bidt mærke i.

Jeg kører dog på københavns vestegn, oh tit genem nørrebro vesterbro og amager i myldre tiden.

Der kan man godt skulle katastrofe bremse, uden man kunne gøre til eller fra.
    Uanset hvor pænt man kører.
    Fulde cyklister uden lys mod ensretningen er stortset hverdag

• #21   27. apr Jeg er fra det mørkeste jylland . 14km fra tyske grænse.
    hvis jeg skal bremse så hårdt ville det kun være pga. et dyr fra skoven der ville krydse gaden. som sagt aldrig haft behov for at bremse så hård at mine dæk blokerer, mine dæk skal kun skiftes pga. normal slidtage efter 3-4 år , eller mørnet op af tid.
    min neos 4t har kørt 31000 og lige fået skiftet dæk. det fik den sidst ved omtrændt 20000km. så skal nok først gøres igen ved 40-42000km igen.
    og da tror jeg også jeg vælger at skifte bremse kabel og bakker både for og bag . for sjov og ordens skyld, for at være sikker på alt kører godt og sikkert.

• #22   27. apr Yes bremsekablet, det er lidt en ulempe ved tromle.
    Det ruster det kabel og dør.
    Har måtte skifte på et par maskiner gennem tiden.

Til gengæld slipper man for nogensinde at skulle rode med bremsevæske og udlufte for bagbremsens skyld smiley

Win some lose some..

Jeg så apropos hele 2 vespaer idag.
    Den ene ved tivoli, en rød sprint 30km. Så meget hyggelig ud, en komfortabel el cykel basically.

Så også en grøn 45er lx50 på roskildevej i aftes. Den kørte lovligt så kun ca 55kmt.
    Jeg kom udenom på min zip med de 60 kmt og nikkede anerkendende til hans vespa. De er fede nok i den grønne med krom lister og de fælge.
    Ser så dejligt rummelige ud ift min zip.
    Men en kende langsomt at køre 55 i en 70 zone høhø.

Han lavede en u vending lige inden vi fik grønt, og lå så foran mig og to biler der lå fulgtes med fartgrænsen på de 70.
    Vi måtte lige sænke farten og ud i venstre bane udenom, da han pludselig lå der og accelererede laaangsomt op til sin topfart på de 55.

Jeg kan virkelig godt forstå der ikke er solgt flere 45ere i dk.
    -og dermed så få vespaer.

Men det er stadig sørgeligt at se hvordan det er blevet selvbekræftende.
    Socialdemokratiets trandsportordfører nægtede for nylig at tale om knallert reglerne, da det som han siger "er meget få der kører knallert"

...
    Ja hvorfor pokker tror han der er det.
    Jeg nægter at tro på han er så dum.
    Han er en forpulet bondefangerisk populistisk tricktyv.
    Håber så meget vi får regerinsskifte efter næste valg.

• #23   28. apr #22 jeg så gerne reglerne for knallert ændret , en cyklist må kører hurtigere end en knallert, selvom han i trafikken er meget mere udsat end en knallertkører.
    Hvis de nu gjorde som USA hvor kørekortet gælder fra 16, kunne de jo slippe ret så meget for knallerter.
    Samt hvorfor ikke indføre et disideret 45'er kørekort, der sidder folk der ikke har behov for den dyre bil, men ikke gider køre 30'er. Lav et 45'er kørekort eller et billigere kort der lige må køre 125ccm og ikke mere . til rundt de 5-8000kr. det ville bringe mange af de små tunede 30'er knallert ud af banen, og derved sikre trafikken en smule.

• #24   29. apr Vespa er åbenbart altid
    blevet lavet af selveste hr. Enrico Piaggio smiley

https://youtu.be/eHhV_i2clX0

• #25   29. apr #23
    Nej de ville ikke, for der er ingen forældre der låner der biler ud længere, til deres teenage børn.
    53 konfiskerede biler på en måned....
    Efter at loven om vandvidskørsel er trådt i kraft.

Og herhjemme der koster en bil en mindre formue at købe og at eje i form af grøn afgift og forsikring. Og så koster brændstoffet også næsten det dobbelte af hvad det gør i USA.

• #26   29. apr # 25 Tommy. nu prøv at lade vær med altid at være imod alt. Det er da klart når man taler om at lave noget om at det hele skal rettes til , nej børn skal ikke låne mor og fars bil, de skal have dem en gammel ophug spand som i de amerikaske film . hvor børn for gammel chevi eller truck til 16år fødselsdag ved bestået kørekort.
    Selvfølgelig skal de køre på forsikringer der gør dem mere opmærksomme på de er i normal trafik og ikke cykelstien.
    Det vil sige ansvars forsikring , samt en lille kasko. hvordan de for råd til det?. tja. lige som i gode gamle dage. op om morgenen og dele aviser ud, hjem ..så i skole... hjem og så på eftermiddags job... bum så er lønnen der til det, samt de lære noget ordentligt i stedet for at hænge i noget fortnite og mincraft og hvad det alt hedder. så lære de penge ikke gror på træerne. ... man kan jo også simpelthen så bare sige godt så har de ikke råd til det, men muligheden er der. man kunne jo også ændre alt til at man først kan få motoriseret køretøj med 18. lige meget om lille knallert eller med kort til 45'er og så sige med 16 må man gå fra almindelig cykel til el cykel . men en elektronisk bremse der bremser ned ved 25km/t smiley mulighederne er mange , det gælder vel bare for regeringen at vågne op smiley og det er bare mine ide'er og meninger, så ikke noget at blive øm i røven over smiley

• #27   29. apr #24 ja jeg løste også lige op på det
    Vespa (Italian pronunciation: ['v?spa]) is an Italian brand of scooter manufactured by Piaggio. The name means wasp in Italian. The Vespa has evolved from a single model motor scooter manufactured in 1946 by Piaggio & Co. S.p.A. of Pontedera, Italy to a full line of scooters and one of seven companies today owned by Piaggio.[1]

From their inception, Vespa scooters have been known for their painted, pressed steel unibody which combines, in a unified structural unit, a complete cowling for the engine (enclosing the engine mechanism and concealing dirt or grease), a flat floorboard (providing foot protection), and a prominent front fairing (providing wind protection

• #28   29. apr #26
    Som 18 årig har man ofte svært ved at få råd til forsikringen.
    Det vil kun blive værre for en 16 årig.
    Du kan ikke sammenligne DK med USA.

Har du nogensinde haft en bil selv?
    Det er tæske dyrt. Gammel bil eller ej.

• #29   29. apr #28 Tommy for satan da . læs dog efter. vi snakker om forandringer , der vil sige ændre noget, ikke sammenlige NU Danmark med NU USA.
    Sige jo hvis man ændre det til at de for ansvarsforsikring lige som knallert 900kr årligt og kasko der dækker skader de forvolder andre trafikanter ikke dem selv . til måske 12000 i året.. 1000 kr pr. mdr. Så er de sku da billigt kørenden med en lille fiat panda eller suzuki ignis eller lignende (brugt forståes).
    Tænk lidt ude af boksen i stedet for altid så snæversynet Tommy.
    Jeg ser ofte du kommenterer uden ordentligt at have læst, og vælger oftest kun at brokke dig. kan du ikke prøve komme med lidt smil på engang i mellem ?
    hvis man går med aviser om morgenen bringer det oftest ca. 1200kr pr. mdr. ind, med et eftermiddagsjob så er benzinen også hjemme.
    1. Det giver dem mere ansvar samt støre forståelse for trafikken (lad os være ærlige, knallert kørekort er very basic. giver kun lidt forståelse, frem for A eller B kørekort )
    2. bringer de unge på arbejdsmarkedet, i stedet for computer eller tv skærm (hvis de gamle skal på arbejdsmarkedet efter 60 , skal de unge det også før 18)
    og Igen , det er kun Ide'er . så lad nu vær med igen at blive så mobset. Jeg er hverken politiker eller noget, jeg kan ikke ændre tingene , men man kan da sagtens have ide'erne. alt er ikke hugget i sten , ting kan ændre sig.

• #30   29. apr Jeg har taget nej-hatten på og læser ikke det der står....

Vi har for mange røde regeringer, til at man nogensinde kan få noget frihed.
    De røde/metroseksuelle cyklister i Kbh har alt for meget magt.

• #31   29. apr #30 der vil jeg give dig ret, dog bestemmer man selv hvor meget deres dumhed har indflydelse på dig smiley

• TT
    TT Tilmeldt:
    maj 2019

Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 1.011
    #32   29. apr Du får garanteret ingen politiker til at hoppe på at 16årige bare skal have en gammel spand at køre i. Slet ikke i disse tider hvor verden helst er på vej til at blive en del grønnere.

I det hele taget er hele polemikken om trafik, kørekort, og fremtid temmelig fucked up.
    Alle er rimelig enige om at fossil brændstof er no-go, CO2 aftrykket skal ned og ny-salg af benzin og dieselbiler osv skal forbydes efter 2030, eller er det 2050 ? Uanset hvad så er der bare ikke længe til.
    Fly skal tankes med "grønt brændstof" og skibe...tjah..hvem ved, men ingen kan fremstille det i rå mængder, endnu, måske aldrig.
    Alt imens de brænder milliarder af på Femern tunnel, og en kommende 3'de forbindelse over Limfjorden til...tadaaa endnu flere biler.

Det er langtfra alle der har råd til en Tesla eller anden stor elbil, og da slet ikke 16årige, og elnettet får hedeslag længe inden da.
    Så hvad gør man så for unge mennesker der gerne vil køre 2 hjuler ?

Jeg forstår udmærket godt de fleste synes det er røvsygt kun at måtte køre 30, men indtil loven er rettet og politikerne kobler bare en lille smule af hjernen til, så bliver det nej tak til højere fart.

Undervisningen og kravene til knallertkørekort er heldigvis strammet en smule op siden jeg tog mit i 1984.., men førhen var det alt for let at erhverve sådan et. Det er det stadig.
    Det giver INGEN mening at man skelner mellem personer født før en given dato, og dem efter.
    Og der er slet ingen fornuft i at min gamle mor på 83 uden videre kan slippes løs på veje og cykelstier uden nogensinde at have kørt på andet end cykel.
    Jeg kender til flere unge og ældre mennesker der aldrig har haft knallert eller knallertkørekort, de kan ikke erhverve et gennem ungdomskolen, det er de for gamle til, og der er ingen steder de kan gå hen og få undervisning ! Teori er en ting, at køre på scooter er en hel anden ting. Jeg forstår godt de er nervøse.

Der burde være mange flere køreskoler der er villige til at foretage teori og køreundervisning til knallert, og det skal gælde ALLE! og gerne med samme krav til køretimer osv som til MC, så det er sikkert at bevæge sig ud i trafikken, så kan 16årige også køre 125cc MC hvis køreuddannelsen er i orden.

Og se så at få gang i noget grønt brændstof til scootere/knallert/MC så vi stadig kan komme ud på 2 hjul. Enten det er syntetisk benzin fra halm eller fra biogas.

Kommentér på:
#TAKE MY MONEY !

x