4.374 visninger
|
Oprettet:
110 cc - regler? {{forumTopicSubject}}
Hej
Det er vidst noget med en stor bøde og en udsættelse af kørekortet, hvis man bliver stoppet på en pocketbike/crosser med stor motor.
Men hvad er regler, hvis man kører på en registreret Kinroad med en 110 cc motor - vanker der ikke så "bare" en stor bøde? Eller bliver kørekortet også udsat?
dec 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 2 Emner: 18 Svar: 81
okt 2004
Følger: 66 Følgere: 65 Scootere: 27 Emner: 29 Svar: 1.176
og udsættelse af kørekortet i 2-3 år...
det samme gælder hvis du monterer større motor på en knallert...
dec 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 2 Emner: 18 Svar: 81
Bøden er der jo med en 110 cc motor, men spørgsmålet er om man også får udsættelse af kørekortet?
Altså her er stellet jo lovligt, hvilket det ikke er på crossere - så mon ikke er straffen er lidt "mildere" ?
okt 2004
Følger: 66 Følgere: 65 Scootere: 27 Emner: 29 Svar: 1.176
stelnummeret dur ikke når du sætter en 110 ccm motor på...
så ændrer du knallert ulovligt til en motorcykel...
uinregistreret mc-køretøj = 5000,-
kørsel uden kørekort= 5000,-...
det er de første 10 kg...
så kommer alle andre forseelser osv oveni bunken...
okt 2004
Følger: 66 Følgere: 65 Scootere: 27 Emner: 29 Svar: 1.176
du kan li så godt nakke din fatters bil og så give den de 200 ned ad motorvejen...
det er li før det er billigere...
aug 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Scootere: 2 Emner: 31 Svar: 183
okt 2004
Følger: 66 Følgere: 65 Scootere: 27 Emner: 29 Svar: 1.176
ja det er korrekt.. det burde give samme straf at køre med en 70 ccm cylle...
men...
det gør det ikke...
fordi det stadig er samme motorblok man kører med...
en 110 ccm fx er jo en helt anden blok - en mc blok...
okt 2004
Følger: 66 Følgere: 65 Scootere: 27 Emner: 29 Svar: 1.176
medmindre det er en scootermotor der bliver sat på...
og det var det jo i dit tilfælde...
altså cpi...
okt 2004
Følger: 66 Følgere: 65 Scootere: 27 Emner: 29 Svar: 1.176
motorstørrelser
cylinderstørrelser er en anden sag..
okt 2004
Følger: 66 Følgere: 65 Scootere: 27 Emner: 29 Svar: 1.176
okt 2004
Følger: 66 Følgere: 65 Scootere: 27 Emner: 29 Svar: 1.176
så er det en tuncylinder
men hvis der er en 70 ccm tun cylle på får man kun en bøde på 500 plus at de tager den....
hvis du i stedet har en 125 ccm motor på får du 10.000 i bøde og de tager motoren...
okt 2004
Følger: 66 Følgere: 65 Scootere: 27 Emner: 29 Svar: 1.176
det er en tundel..
= 500 kr. pr. tundel...
hvis du skifter selve motoren er det en ombygning til motorcykel...
ved godt at det lyder latterligt og i princippet er det samme da antal ccm jo bliver større på begge måder...
men sådan siger loven...
har jeg fået at vide af en betjent...
og det er skam rigtigt...
og du kan se længere oppe som jeg har skrevet hvad bøden bygger på af overtrædelser...
okt 2004
Følger: 66 Følgere: 65 Scootere: 27 Emner: 29 Svar: 1.176
der er forskel på at have en større cylinder og en større motor...
det er to vidt forskellige ting...
og bøderne er lige så forskellige...
overgiv dig nu bare...
okt 2004
Følger: 66 Følgere: 65 Scootere: 27 Emner: 29 Svar: 1.176
okt 2004
Følger: 66 Følgere: 65 Scootere: 27 Emner: 29 Svar: 1.176
okt 2004
Følger: 66 Følgere: 65 Scootere: 27 Emner: 29 Svar: 1.176
men ikke selve motoren..
fx en 125 ccm er en helt anden motorblok..
det vil sige fræst mere ud og med meget længere slaglængde...
det er der den tekniske forskel ligger...
hvis du tænker efter ved du jo nok at man ikke kan tage en cylle fra en 125 ccm og sætte på en knallert....
det er pga. 125ccm'en har både for stort stempel og for lang slaglængde til overhovedet at kunne være på en alm. knallert blok...
en 70 ccm tuncylle derimod, er kun større i selve diameteren ikke i slaglængden eller andet...
det er såmænd ikke selve cylle størrelsen det kommer an på, det er motorblokken beregnede størrelse..
okt 2004
Følger: 66 Følgere: 65 Scootere: 27 Emner: 29 Svar: 1.176
ja det var hygge
men tro mig
har undersøgt det hele nøje pga jeg længe havde overvejet en 125 ccm motor til min regal raptor
men så er man jo nødt til at undersøge straffen/konsekvenserne af det
og da jeg fandt ud af det jeg lige har fortalt om blev jeg enig med mig selv om at jeg fint kunne vente et år på min motorcykel
okt 2004
Følger: 66 Følgere: 65 Scootere: 27 Emner: 29 Svar: 1.176
de er griner nok de daxer
der skete ikke noet med dig eller hvad?
okt 2004
Følger: 66 Følgere: 65 Scootere: 27 Emner: 29 Svar: 1.176
det var sgu heldigt nok
eller held i uheld
okt 2004
Følger: 66 Følgere: 65 Scootere: 27 Emner: 29 Svar: 1.176
okt 2004
Følger: 66 Følgere: 65 Scootere: 27 Emner: 29 Svar: 1.176
dec 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 2 Emner: 18 Svar: 81
En af mine venners far ringede til politiet, for at høre hvad der ville ske, hvis man kører med 110cc motor.
Man får en bøde på 4000,-, fordi man ikke har MC-kort plus de konfiskerer motoren - ikke hele knallerten.
Bilkørekortet bliver ikke påvirket i denne sag.
dec 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 2 Emner: 18 Svar: 81
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Scootere: 2 Emner: 5 Svar: 84
Så hvis man har et
EU knallert 25 km/h stelnummer eller stelnummer fra TUM registreringstiden Så er det en knallert uanset hvilken motor man sætter på og det kan kun straffes som konstruktiv ændring. = 500 i bøde for den forseelse. Hertil kommer så bøder for alle andre overtrædelser f.eks ingen lys, ingen horn, ingen forsikring, ingen knallertkørekort og til sidst falck og synshal.
Men man forsøger fra etatens side nu at få ændret disse regler, dette er IKKE sket endnu.
Hvorimod hvis man bringer en minicrosser, crosser, atv eller ikke typegodkendte køretøjer ud på offentlig vej SÅ falder hammeren for her er der nemlig en klar lovgivning.
1. I en række tilfælde har det i praksis voldt tvivl, om der i sager om ulovligt indrettede knallerter skal rejses tiltale efter »motorcykelreglerne« eller »knallertreglerne«. Sanktionerne ved domfældelse efter førstnævnte regler er normalt de alvorligste, idet der bl.a. kan idømmes frihedsstraf, og førerretten kan frakendes.
2. Fra praksis kan nævnes:
U75/983 (VLD): Tiltalte, der havde lånt sin broders knallert, der var forsynet med tuningssæt, straffet efter »motorcykelreglerne« (spirituskørsel, hæfte i 20 dage og frakendt førerretten i 2 år).
Jmt.F.afd. 1976-2461-113: Justitsministeriet udtalt, at tiltale for kørsel på knallert forsynet med tuningssæt skulle rejses efter »knallertreglerne«.
Jmt.F.afd. 1977-2461-211: Køretøj med en motor med slagvolumen på 49,8 kubikcentimeter, der ikke var TUM-godkendt, anset som motorcykel. Fabrikatet kendtes overhovedet ikke i Danmark.
Jmt.F.afd. 1978-2488-5: Køretøj med motor uden TUM-godkendelse, der var solgt som motorcykel til banebrug, anset som motorcykel. Tiltalte havde forklaret, at han havde købt køretøjet i den tro, at der var tale om en ulovlig knallert. Køretøjet var næsten identisk med en model af samme mærke, der er godkendt som knallert.
3. Spørgsmålet om tiltalepraksis i disse sager er blevet drøftet mellem justitsministeriet, Foreningen af politimestre i Danmark, rigspolitichefen og rigsadvokaten, og man er blevet enige om, at tiltalespørgsmålet bør afgøres efter følgende retningslinier:
Såfremt et kørtøj aldrig har været godkendt som knallert, rejses tiltale efter »motorcykelreglerne«.
Hvis en »oprindelig« knallert senere findes ulovlig, skal tiltale som udgangspunkt rejses efter »knallertreglerne«, medmindre der foreligger særlige omstændigheder, f.eks. forsæt allerede ved købet til at forsyne knallerten med tuningssæt.
Det skal bemærkes, at ovennævnte retningslinier finder anvendelse både for så vidt angår »gamle« knallerter, der er godkendt efter de tidligere regler (TUM-godkendelse), og knallerter, der er omfattet af den nye standardtypegodkendelsesordning.
Nathalie Lind
/H.C. Abildstrup
Til politiet og anklagemyndigheden. _____________________________________________
kort sagt:
Dvs. At hvis knallerten/scooteren aldrig har været godkendt som knallert/scooter ( Det vil en motorcykel jo aldrig blive ) - så bliver man dømt efter motorcykel reglerne, og så får du bøde for ikke at have kørekort osv.
Men hvis knallerten/scooteren har været godkendt som knallert, og de kan se på stelnummeret at den er indregistreret som en knallert, så bliver du dømt efter knallertreglerne, og så vil den motor du har på blive ansæt for tuning, om så det var en 400 cc. Der tager de selvfølgelig hele motoren, fordi alt på den er ulovligt højst sansynligt, og så får du nok bøde får at køre lidt for stærkt
110 cc - regler?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside