{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.374 visninger | Oprettet:

110 cc - regler? {{forumTopicSubject}}

Hej

Det er vidst noget med en stor bøde og en udsættelse af kørekortet, hvis man bliver stoppet på en pocketbike/crosser med stor motor.

Men hvad er regler, hvis man kører på en registreret Kinroad med en 110 cc motor - vanker der ikke så "bare" en stor bøde? Eller bliver kørekortet også udsat?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  110 cc - regler?
  • #1   10. sep 2007 Min fejl - det hedder *reglerne smiley

• #2   10. sep 2007 li gyldigt hvor stor eller lille pocketbiken er får du som udgangspunkt en kæmpebøde på 10 kg...
    og udsættelse af kørekortet i 2-3 år...
    det samme gælder hvis du monterer større motor på en knallert...

• #3   10. sep 2007 Jaja, ved godt at 50 cc kun må være 50 cc smiley

Bøden er der jo med en 110 cc motor, men spørgsmålet er om man også får udsættelse af kørekortet?

Altså her er stellet jo lovligt, hvilket det ikke er på crossere - så mon ikke er straffen er lidt "mildere" ? smiley

• #4   10. sep 2007 mads n: nej det er den ikke...
    stelnummeret dur ikke når du sætter en 110 ccm motor på...
    så ændrer du knallert ulovligt til en motorcykel...
    uinregistreret mc-køretøj = 5000,-
    kørsel uden kørekort= 5000,-...
    det er de første 10 kg...
    så kommer alle andre forseelser osv oveni bunken...

• #5   10. sep 2007 plus at de udsætter dit kørekort...
    du kan li så godt nakke din fatters bil og så give den de 200 ned ad motorvejen...
    det er li før det er billigere...

• #6   11. sep 2007 hmm.. så burde det jo være det samme at tune en scooter til 70 cc ? har jeg da aldrig hørt om..

• #8   11. sep 2007 niels w:
    ja det er korrekt.. det burde give samme straf at køre med en 70 ccm cylle...
    men...
    det gør det ikke...
    fordi det stadig er samme motorblok man kører med...
    en 110 ccm fx er jo en helt anden blok - en mc blok...

• #9   11. sep 2007 ja det er rigtigt...
    medmindre det er en scootermotor der bliver sat på...
    og det var det jo i dit tilfælde...
    altså cpi...

• #10   11. sep 2007 ja lige præcis smiley
    motorstørrelser smiley
    cylinderstørrelser er en anden sag.. smiley

• #11   11. sep 2007 åndssvagt men rigtigt smiley

• #12   11. sep 2007 nej det er sgu da klart smiley
    så er det en tuncylinder smiley
    men hvis der er en 70 ccm tun cylle på får man kun en bøde på 500 plus at de tager den....
    hvis du i stedet har en 125 ccm motor på får du 10.000 i bøde og de tager motoren...

• #13   11. sep 2007 det kan de ikke nej smiley
    det er en tundel..
    = 500 kr. pr. tundel...
    hvis du skifter selve motoren er det en ombygning til motorcykel...
    ved godt at det lyder latterligt og i princippet er det samme da antal ccm jo bliver større på begge måder...
    men sådan siger loven...
    har jeg fået at vide af en betjent...
    og det er skam rigtigt...
    og du kan se længere oppe som jeg har skrevet hvad bøden bygger på af overtrædelser...

• #14   11. sep 2007 så er det synd du ikke har ret mester...
    der er forskel på at have en større cylinder og en større motor...
    det er to vidt forskellige ting...
    og bøderne er lige så forskellige...
    overgiv dig nu bare...

• #15   11. sep 2007 hvis panserne kunne skrive en bøde på 10 kg var der jo nok ingen der kørte med større cylinder vel...

• #16   11. sep 2007 kan du ikke godt se det er lidt langt ude det du prøver at bevise?

• #17   11. sep 2007 det er korrekt...
    men ikke selve motoren..
    fx en 125 ccm er en helt anden motorblok..
    det vil sige fræst mere ud og med meget længere slaglængde...
    det er der den tekniske forskel ligger...
    hvis du tænker efter ved du jo nok at man ikke kan tage en cylle fra en 125 ccm og sætte på en knallert....
    det er pga. 125ccm'en har både for stort stempel og for lang slaglængde til overhovedet at kunne være på en alm. knallert blok...
    en 70 ccm tuncylle derimod, er kun større i selve diameteren ikke i slaglængden eller andet...
    det er såmænd ikke selve cylle størrelsen det kommer an på, det er motorblokken beregnede størrelse..

• #18   11. sep 2007 jeg elsker også at få ret smiley
    ja det var hygge smiley
    men tro mig smiley
    har undersøgt det hele nøje pga jeg længe havde overvejet en 125 ccm motor til min regal raptor smiley
    men så er man jo nødt til at undersøge straffen/konsekvenserne af det smiley
    og da jeg fandt ud af det jeg lige har fortalt om blev jeg enig med mig selv om at jeg fint kunne vente et år på min motorcykel smiley

• #19   11. sep 2007 ja eller hans forsikring vel :P?
    de er griner nok de daxer smiley
    der skete ikke noet med dig eller hvad?

• #20   12. sep 2007 ja det har du ret i smiley
    det var sgu heldigt nok smiley
    eller held i uheld smiley

• #21   13. sep 2007 der er plusser ved alting hva ;)?

• #22   14. sep 2007 ja haha smiley

• #23   15. sep 2007 Ja, her er lidt nyt i sagen. smiley

En af mine venners far ringede til politiet, for at høre hvad der ville ske, hvis man kører med 110cc motor.

Man får en bøde på 4000,-, fordi man ikke har MC-kort plus de konfiskerer motoren - ikke hele knallerten.

Bilkørekortet bliver ikke påvirket i denne sag.

• #24   17. sep 2007 Hvad mener du?

• #27   10. okt 2007 Som udgangspunkt tager man stilling til om det er en knallert eller MC udfra Stelnummeret.

Så hvis man har et

EU knallert 25 km/h stelnummer eller stelnummer fra TUM registreringstiden Så er det en knallert uanset hvilken motor man sætter på og det kan kun straffes som konstruktiv ændring. = 500 i bøde for den forseelse. Hertil kommer så bøder for alle andre overtrædelser f.eks ingen lys, ingen horn, ingen forsikring, ingen knallertkørekort og til sidst falck og synshal.

Men man forsøger fra etatens side nu at få ændret disse regler, dette er IKKE sket endnu.

Hvorimod hvis man bringer en minicrosser, crosser, atv eller ikke typegodkendte køretøjer ud på offentlig vej SÅ falder hammeren for her er der nemlig en klar lovgivning.

1. I en række tilfælde har det i praksis voldt tvivl, om der i sager om ulovligt indrettede knallerter skal rejses tiltale efter »motorcykelreglerne« eller »knallertreglerne«. Sanktionerne ved domfældelse efter førstnævnte regler er normalt de alvorligste, idet der bl.a. kan idømmes frihedsstraf, og førerretten kan frakendes.

2. Fra praksis kan nævnes:

U75/983 (VLD): Tiltalte, der havde lånt sin broders knallert, der var forsynet med tuningssæt, straffet efter »motorcykelreglerne« (spirituskørsel, hæfte i 20 dage og frakendt førerretten i 2 år).

Jmt.F.afd. 1976-2461-113: Justitsministeriet udtalt, at tiltale for kørsel på knallert forsynet med tuningssæt skulle rejses efter »knallertreglerne«.

Jmt.F.afd. 1977-2461-211: Køretøj med en motor med slagvolumen på 49,8 kubikcentimeter, der ikke var TUM-godkendt, anset som motorcykel. Fabrikatet kendtes overhovedet ikke i Danmark.

Jmt.F.afd. 1978-2488-5: Køretøj med motor uden TUM-godkendelse, der var solgt som motorcykel til banebrug, anset som motorcykel. Tiltalte havde forklaret, at han havde købt køretøjet i den tro, at der var tale om en ulovlig knallert. Køretøjet var næsten identisk med en model af samme mærke, der er godkendt som knallert.

3. Spørgsmålet om tiltalepraksis i disse sager er blevet drøftet mellem justitsministeriet, Foreningen af politimestre i Danmark, rigspolitichefen og rigsadvokaten, og man er blevet enige om, at tiltalespørgsmålet bør afgøres efter følgende retningslinier:

Såfremt et kørtøj aldrig har været godkendt som knallert, rejses tiltale efter »motorcykelreglerne«.

Hvis en »oprindelig« knallert senere findes ulovlig, skal tiltale som udgangspunkt rejses efter »knallertreglerne«, medmindre der foreligger særlige omstændigheder, f.eks. forsæt allerede ved købet til at forsyne knallerten med tuningssæt.

Det skal bemærkes, at ovennævnte retningslinier finder anvendelse både for så vidt angår »gamle« knallerter, der er godkendt efter de tidligere regler (TUM-godkendelse), og knallerter, der er omfattet af den nye standardtypegodkendelsesordning.

Nathalie Lind

/H.C. Abildstrup

Til politiet og anklagemyndigheden. _____________________________________________

kort sagt:
    Dvs. At hvis knallerten/scooteren aldrig har været godkendt som knallert/scooter ( Det vil en motorcykel jo aldrig blive ) - så bliver man dømt efter motorcykel reglerne, og så får du bøde for ikke at have kørekort osv.

Men hvis knallerten/scooteren har været godkendt som knallert, og de kan se på stelnummeret at den er indregistreret som en knallert, så bliver du dømt efter knallertreglerne, og så vil den motor du har på blive ansæt for tuning, om så det var en 400 cc. Der tager de selvfølgelig hele motoren, fordi alt på den er ulovligt højst sansynligt, og så får du nok bøde får at køre lidt for stærkt smiley for at få den transporteret til værksted, for at få konstateret af mekanikeren at alt på den er ulovligt, som han tjekker, også for at få den fjernet, osv.. - men det med udsættelse af kørekort skulle du helst ikke få, når man i følge overstående bliver dømt efter knallertreglerne smiley

Kommentér på:
110 cc - regler?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce