{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Hvorfor må man ik køre tunet scooter men motorcykel
  • #1   12. sep Altså nu der jo tale om 2 vidt forskellige typer maskiner.

    Jovist har de begge oftest 2 hjul og en motor, men så stopper lighederne også.

    Du kan dog godt få scootere som MC'er, omend jeg ikke forstår hva man vil med sådan en, men det er bare personlig holding/behov nok.

    Kig på en mc's opbygning og en knallert/scooter, så giver det bedre mening for dig.


  • #2   12. sep Overså lige du havde skrevet 30'er, de er jo lavet til unge som skal ud i trafikken for første gang, så mener man det er mest forsvarligt med 30..

    Man at reglerne er så syge som de er med mc fatter jeg ikke... En 18årig behøver ikk 150hk på baghjulet, men 10-15hk eller hva de max må ha, det er satme for lidt!
    ALLE kan styre det og det bliver bare farligere da man lærer at den skal ha fuld æde for bare at flytte sig lidt... Det er en farlig vane når man pludselig har 100hk..

    Enhver 18årig burde helt lovligt kunne ha 80-100hk, så lærer de at køre rigtigt med det samme.

    Der er kæmpe forskel på at køre 50cc knallert/125cc mc og så til bare 600cc mc.


  • #3   12. sep Haha ha 2 hjul og en motor?

    Der er mange forskelle. Fx at du skal have MC-kørekort. Det betyder at du også har modtaget undervisning i at håndtere en MC, og de høje farter.

    Så er der hele debatten med EU-45´ne den må du køre med alm bilkørekort (uden MCkort. Og så findes nogle modeller både som 30, 45 og lille MC.

    Fx Aprilla RS50, men den er satme bovlam som 30-er. En ven havde sådan en. Sgu bare ikke fedt at skifte gear helt op til 6. for at komme op på 35 km/t gg

    Jeg har kun et råd. Hvis du gerne vil på 2 hjul uden det koster en rumraket, så køb en cykel (joke),,, Så tag MC-kortet, og køb en billig maskine fx Honda CBR, eller en Suzuki GSX-R 250 eller 400 cmm.

    Det koster ikke mere end en ny og voldtunet knallert, og så behøver du ikke kigge helt så meget over skulderen/ i spejlet, om der ligger en panservogn lige bag dig smiley

    Så man må tage et valg hvis man af X grund ikke har og ikke ønsker at tage MC-kort:

    Køre lovligt 30 (ja pænt kedeligt når nogle cyklister overhaler en, eller den ikke kan trække op af en bakke med en ven bagpå),

    ELLER... Voldtune den helt ind i helvede, så den kører 130 (her er en Kreidler bedst, men de er svære at finde til menneskelige priser)... Så HVIS du får politiet efter dig kan du køre fra dem.

    De har ikke nummerplade på jo, så de kan ikke identificere dig hvis de ikke fanger dig.

    Et godt lokal-kendskab er også vigtigt. Fx hvor er der stier, bomme, eller stubmarker, hvor en politibil ikke ville følge efter.... og den slags.

    Dog har politiet vist fået en Offroad MC, men det vidst kun i københavns politikreds, den er noget sværere at stikke af fra.

    Den er bredere, så snævre bomme er en mulighed hvis man tilfældigvis er i nærheden af sådan en.

    - i øvrigt hvis du har pansere efter dig, hvis der så er et øjeblik, fx du drejer om et hjørne så der ikke er "øjenkontakt". Så smid den fra dig, og gå normalt hen af vejen... og stopper de dig og spørger, så kender du intet til den knallert.

    Virker også med Puch Maxi men de er svære at tune SÅ meget smiley



  • #4   12. sep #3

    Man har jo i lidt år efterhånden også skulle ta en kørekort til knallert, som mig bekendt skulle minde rigtigt meget om et kørekort til bil/mc, altså teoriundervisnigen.
    Det er ikke noget jeg ved, da jeg aldrig har taget et knallert kørekort, men bare et knallertbevis på 2-3 dage tror jeg nok.

    Det vel på sin vis godt nok at man får lidt erfaring med at ta et kørekort, jeg forstår det bare ikke for at må køre en knallert..


  • #5   12. sep Du forstår ikke hvorfor det er en god ide med kørekort til knallert ?

  • #6   12. sep #5

    Nej gør du?

    Vi andre har da klaret os fint i trafikken med et knallertbevis, så forstår ikke man nu skal tage et kørekort nej.


  • #7   12. sep Knallertbeviset var en dansk opfindelse, man kunne erhverve ved stort set bare at møde op, der var ingen konsekvenser uanset hvor mange gange man dummede sig.
    Sådan var det dengang jeg fik mit knallertbevis i 1984, og jeg ved både fra dem fra min skoletid og senere fra mange andre senere hen, at det lykkes at "bestå" køreprøven ved bare at følge med i flokken og give tegn når de andre gør.
    Det lærte man ikke ikke en skid af, heller ikke forskellen på en Puch Maxi uden gear og en VZ50 med gear, kobling og fodbremse.

    Det blev der strammet lidt op på med Kørekortet hvor der er flere køretimer og teori timer, øvebane osv. "kørekortet" og kategori AM er standardisering af det normale EU kørekort vi efterhånden alle har i kreditkortstørrelse.

    Alligevel er der politikere der har sovet gevaldigt i timen. Det står stadig min gamle mor på 87år frit for at bestå en teoriprøve på borgerservice, og uden nogensinde før at have prøvet en knallert ræse direkte ud i trafikken på knallert.

    Desværre er der INGEN mulighed for voksne at få undervisning i at køre knallert, jeg har diskuteret det med både kommunen (de melder pas, knallertundervisning i ungdomskoleregi er kun for 14.5-15årige), Nordjyllands Politi som trækker på skulderen og siger tjah...det er politisk bestemt, vi kan kun håbe på¨"hun" ikke kører nogen ned. Færdsels styrelsen henviser til at spørge køreskoler, som igen IKKE har undervisning til knallert.

    Men hvis du har et godt argument for at lukke mennesker der aldrig har kørt knallert (dem er der mange af) ud i trafikken på en scooter/knallert der kan køre 30 eller 80+ som trådstarter lægger op til, hvad skal vi så med kørekort til MC og Bil/lastbil/bus, eller traktorkort til 16årige ?



  • #8   12. sep #7

    I guder da... Vat det så svært for dig at lære at køre knallert... Så forstår jeg da bedre at du er sådan.

    Her kommer min mening, føl dig trådt på eller bliv sur, ikk mit problem.

    Du må cykle fra du bliver født, får aldrig undervisning eller lærer færdselsregler men alligevel magter de fleste af os at holde balancen ret hurtigt.
    Om man cykler eller kører knallert er det samme i min bog, har man ikk evner nok til det så burde man slet slet ikke overveje bil/mc/traktor, generelt bare at være på vejen.

    At køre en knallert kræver et absolut minimum af hjerneceller, det er min holdning og den kan ikke rykkes.

    Knallertbevis var rigeligt, kørekort er simpelthen for sygt...


  • #9   12. sep Nææ jeg valgte Puchén med gear, jeg havde allerede på det tidspunkt en spirende karriere i speedway og motocross, endte dog med motocross og i stedet mekaniker i en årrække på speedwaycykel for en god ven. Jeg havde ingen problemer med at køre knallert, det har jeg stadig ikke.

    At køre en knallert kræver et absolut minimum af hjerneceller, det er min holdning og den kan ikke rykkes.

    Det er også svært at indrømme et nederlag når argumenter og hjerneceller slipper op.

    Men skulle du engang finde et fornuftigt argument for at slippe alle løs på en tunet scooter, uagtet man har knallertbevis/knallertkørekort, eller slet ingen undervisning, så skriver du bare. Jeg venter ikke.


  • #10   12. sep #9

    Synes jeg har givet et godt argument. Alle kan køre en knallert, færdig.


  • #11   12. sep faktisk så startede knallerter jo med at være motor på cykel stel. så det er teknisk set en cykel med egne ben. de er bare blevet opgraderet til små mini motorcykler igennem tiden. stadig med de samme små ben som trækraft. kørekort er ikke nødvendig vil jeg sige med farten på 30km/t da det teknisk set er en luxus cykel. hvis de køre hurtigere end det altså ca 50+ så skal man helt klart have en undervisning... (hvis man er helt ny) så begiver vi os ud i noget med høj fart. man skal have kendskab til. da det så ikke er samme hastighed som en cykel med ben kan.

    motorcykler er jo faktisk det samme. det er en cykel der skal kunne holde til høje hastigheder. meget mere opgradert i stel og sikkerhed. end hvad cyklen med motor kan.
    så forhælved stil ikke det spørgsmål igen. kør altid lovlig på det køretøj der er valgt. ellers må du vente til du er gammel nok til stor cykel. mc. som kan holde til høje hastigheder. for det er der ingen knallerter der kan idag.

    men alt i alt. drejer det sig faktisk. om prisen. knallert er til alle folk der ikke gider cykle. alle folk burde have råd til at købe en knallert...
    mc er bare et andet form for en bil. meget dyrere end knallert og en god grund til det (sikkerhed).


  • #12   12. sep #11

    Helt enig.

    Man kan jo få el cykler som går 25km/t nu og kan man køre på sådan en, hvilket alle kan uden at ta kørekort, så burde man også kunne køre knallert.. Men nej en knallert er åbenbart meget farligere/sværere at køre, hvilket er dybt til grin.


  • #13   12. sep ja det er rigtig. el cykler er helt klar alt for farligt iforhold til en knallert. også disse forbanet el løbehjul. de er jo livsfarlige.! hvis man gerne vil have større risiko for at dø i trafikken. så køb dig et el løbehjul smiley

    el cykler er faktisk svært at styre iforhold til en knallert. den trækker jo som en sindssyg man padler ikke meget i pedaler. og ligeså snart man bare lige har trådt pedalen en halv omgang. så trækker den selv om man ikke cykler. køre i få sek inden den stopper igen. så der er lidt delay der. også er stel på dem simpelthen så wobbel wobbel. jeg trode en velo solex havde wobbel stel men en NY cykel. ja føj hvor den giver sig fra side til side. og knager brager kan de også. ruster ad H til. hvad er det for noget bæ.
    det var min første oplevelse med el cykel smiley


  • #14   12. sep Jeg kommer aldrig til at eje noget af alt det "smarte" el halløj. Cykler, løbehjul, skateboard, dirtbikes, ja sågar ét hjul med et bræt at stå på som kører 40-50km/t.. Jeg forstår simpelthen ikk det fede ved alt det el fis..

  • #15   12. sep ja helt klart samme her. heller ingen el bil til mig så længe vi stadig (MÅ) køre benzin biler.
    men har da en el knallert som jeg også er mega ligeglad med. den skal bare køre mig på arbejde. symes den er ok. men selvfølgelig også noget andet smiley lige meget hvad skal jeg kunne sidde ned. og ikke gøre andet end at bruge gas håndtag. så intet af de andre muligheder kan jeg bruge alligevel.

    jeg synes helt klart også stadig at benzin motor er mere spændende end en el motor. smiley også mere imponerende end en EL.


Kommentér på:
Hvorfor må man ik køre tunet scooter men motorcykel

x