{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.841 visninger | Oprettet:

EU45 - regler sådan rent praktisk {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley

Hvordan er reglerne på de EU45'er der.
Altså... vi tar den som den er... jeg kommer kørende, på en gammel godt tilkørt EU45, som render 58kmt.
Maskinen er standard, bare godt tilkørt.

Hvad kan de så reelt set finde på at gøre ?
Kører selvfølgelig kun 50kmt i byen, og over på landevejen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  EU45 - regler sådan rent praktisk
  • #1   22. maj 2020 Der sker ikke det store.
    Jeg har "tunet" min 45'er til at have en max hastighed på 59km/t af samme grund.
    Men du risikerer en bøde, så læs selv mere på sikkertrafik.dk


  • #2   22. maj 2020 Men hvis nu man tager en "Danmark rundt" på sån en der kører 59kmt.
    Man blir stoppet en gang, får en bøde.
    Ka man så bare køre videre på sin tur, eller hvad?
    Og hvad hvis man blir stoppet igen på samme tur?


  • #3   22. maj 2020 Er du blind?
    Eller er du bare doven?
    Jeg har givet dig et link hvor du kan læse alle svar på dine spørgsmål, men du får det da lige igen. www.sikkertrafik.dk


  • #4   23. maj 2020 der står NETOP ikke svaret på mit spørgsmål, derfor jeg opretter et forumemne og skriver "RENT PRAKTISK".

    Det som står på sikkertrafik betyder i bund og grund, at selvom man har en 45'er som er fuldt lovlig og kører 45kmt, så kan man få en bøde, miste kørekortet osv.

    Så svar nu bare på MIT spørgsmål, og har du ikke et svar så lad være med at kommentere, det spilder både din og min tid !


  • #5   23. maj 2020 Så længe at de ikke kan rulle den til mere end 58 kmt på et rullefelt, så gør de ikke noget.
    Alle hader dem for at de kører så langsomt, så de er til gene.
    Men de 50 kmt i byzonerne kan du ikke bruge til en skid.
    Alt over 45 kmt vil være ulovligt for dig. Også i en 50 kmt zone.

    Fordelen ved en 45 kmt er at man kan komme relativt hurtigt rundt imellem byerne.
    Jeg har selv haft en hel del af dem.


  • #6   23. maj 2020 hvad gør du Tommy når du kører på en vej med 70kmt tilladt for biler? og der er myldretidstrafik med både stærk trafik biler, lastbiler og busser?
    det er sådan en strækning jeg selv har hver dag, og føles ikke super fedt at skulle køre der, til gengæld er der den finest cykelsti langs vejen og helt til min destination!


  • #7   23. maj 2020 #6
    Så kører jeg 55-58kmt på mit knallert 45 speedometer, som alligevel viser forkert.
    Du kan være helt sten sikker på at få en smækker bøde, hvis du kører på cykelstien

    Hvis dine nerver ikke holder til at køre så langsomt på vejen, ude blandt bilerne, så skal du slet ikke køre på en knallert 45.

    Så skal du have sådan en, som jeg har, som dog kræver et motorcykel kørekort.
    https://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/92373-sym_gts_evo_300i
    Det er min.


  • #8   23. maj 2020 den er flot den du har og meget meget bedre at begå sig på ude i trafikken hvor de kører 70-80kmt, jeg synes bare 50kmt er lidt uhyggeligt når biler og lastbiler overhaler en, derfor jeg bare lige ville høre dig

  • #9   23. maj 2020 #8
    Lige netop.
    Jeg fik den til en god pris, så jeg kunne ikke lade være.
    Jeg bruger den som bil #2 og lidt hyggeture med konen.
    Den trækker nemt 120 kmt på motorvejen.

    Hvis du skal have en Maxi-Scooter, så køb aldrig en der er under 250 ccm.
    Det er simpelthen alt alt for langsomme og ubehagelige på motorvejen.
    f.eks en PGO T-Rex 110 ccm har en topfart lige omkring 90 kmt, så man bliver igen ophalet af lastbilerne.


  • #10   23. maj 2020 59.9kmt på deres rullefelt er lovligt
    60-63.9 kmt får du en bøde på 1000 kr for hver gang du bliver stoppet.

    Jeg har kørt meget på tunet 45er og har aldrig fået ballade for at følge trafikken på sådan en.


  • #11   23. maj 2020 #10
    Det er 62,9kmt.


  • #13   23. maj 2020 #12
    Der vil som udgangspunkt ikke være grundlag for højere straffe i tredjegangstilfælde eller senere tilfælde, hvis der i sådanne sager sker konfiskation af knallerten. Er der ikke grundlag for konfiskation, fordi maksimalhastigheden ligger under henholdsvis 43 og 64 km/t, kan der efter omstændighederne fastsættes højere bøder ved senere overtrædelser i niveauet 2.000 kr. i tredjegangstilælde og 2.500 kr. i fjerdegangstilfælde og senere.

    Du har helt ret


  • #14   23. maj 2020 Jeg har været i fedtefadet så meget at jeg glemmer aldrig de tal der smiley

    Fra 2013-19 gik jeg til gengæld og troede det stadig var sådan, at var man blevet taget inden for de seneste 3 år, så skulle der kun 40.0 /60.0 kmt til før de kunne konfiskere og destruere hele maskinen.
    Men det ændrede de i 2013. Med rationalet at der skulle være klare linjer for hvornår en knallert var tunet eller ej.
    Det skulle ikke afhænge af hvem der kører den. Fair nok. Det tog bare 6 år før den detalje fes ind på min lystavle.
    Det har så heller ikke været relevant for mig så naturligt nok


  • #15   24. maj 2020 Så.. for at summe op smiley

    Jeg må gerne have et Gianelli Reverse på maskinen, som er typegodkendt til en 45'er.
    Og så må jeg gerne stille maskinen ind, således at den render 58kmt.

    Med det, kan jeg snildt køre Danmark rundt på en sommertur ?

    Men mit spørgsmål som ikke rigtig bliver besvaret nogle steder er, om de tillader at man bare kører videre, selvom at maskinen er "ulovlig" med de måske målte 58kmt.
    -Politiet kan jo se, at jeg ikke har været hjemme, hvis jeg bliver stoppet i Skagen, og den næste dag i Djursland.

    Mit mål er at lave en "Ingeman ved Vestkysten", bare hele vejen rundt med jyllands kyst smiley


  • #16   24. maj 2020 #15
    Og så må jeg gerne stille maskinen ind, således at den render 58kmt.

    Nej, det må du ikke.
    Du må hverken ændre på ring i vario eller lign, for at få den til at køre 58kmt.
    Den skal køre den hastighed, som den gjorde, da den forlod forhandleren.
    ( såfremt at forhandleren ikke har ændret på den ).


  • #17   24. maj 2020 #16
    For en knallert som er 18år gammel, så er det jo umuligt at vide, hvad den kørte da den forlod forhandleren.
    Så jeg antager det er 58kmt, da det er farten som bliver omtalt her i emnet.

    Så svar lige på spørgsmålet i kommentar #15.
    -Spørgsmålet er den sætning, som ender på et spørgsmålstegn. Ser sådan ud - ?


  • #18   24. maj 2020 #17
    Til det spørgsmål kan jeg kun svarer at den må kunne køre mere end 20% over de 45 kmt.
    Det er hvad der står i loven.
    Og som tillæg, så kan du tage udgangspunkt i et originalt vario, med originalt blæserhjul, samt original kilerem, med de rigtige mål.
    Og så selvfølgelig den rigtige tykkelse på ringen.

    Men når det så er sagt, så burde du have din røv fri, hvis den bliver rullet til 58 kmt på et rullefelt.
    Det kan kraftigt anbefales at bruge de originale trimfjedre og ruller, da men ellers ville kunne argumentere for at du har lavet konstruktiv ændring med henblik på at forøge optrækket.
    Og det giver samme straf, som at montere 70 ccm.


  • #19   24. maj 2020 Du skal jo også lige huske, og det ville du også vide hvis du gad læse det link jeg sendt til dig, at alle de her takster osv der bliver skrevet om i denne tråd, de gælder hvis du bliver målt på rullefelt. Bliver du der imod stoppet i en fart kontrol så koster det jo kassen ret hurtigt for så skal du kun over 48km/t før det bliver ulovligt.

    Og nej du må ikke indstille din maskine til at kunne køre 58km/t, det er en konstruktiv ændring og det er ulovligt. Kører maskinen 58km/t fordi den er slidt, så er det stadig ulovligt, da det er dit ansvar at scooteren er i ulovlig stand.

    Bliver du stoppet på turen og får en bøde, så må du selvsagt ikke køre videre før scooteren er bragt i lovlig stand.


  • #20   24. maj 2020 Vi har et par kunder der er blevet taget i kontrol, altså målt med håndholdt måler. Og fået bøder for at kører mellem 55-60km/t...

  • #22   24. maj 2020 #21 Bliver man fanget i fartkontrol med 58km/t så vanker der en fartbøde, men udover det sker der ingenting, og man kører videre som ellers.

    Vås du skriver.

    På sikkertrafik.dk står der:

    Bøder og straf på knallert : Bliver du taget i en fartkontrol
    Hvis du bliver målt til at køre for hurtigt i en almindelig fartkontrol (fx en lasermåling), får du en bøde. Bødens størrelse afhænger af, hvor hurtigt du har kørt.

    Hastighedsgrænsen for lille knallert er 30 km/t og for stor knallert er den 45 km/t.

    Kører du over 60 % for stærkt, får du frakendt retten til at køre knallert betinget.

    Bliver det senere konstateret, at din knallert er ulovlig, bliver de to bøder (dvs. fartbøden og bøden for ulovlig knallert) lagt sammen.

    Det samme gælder, hvis du overtræder andre regler samtidigt.


  • #24   24. maj 2020 Kom nu lige ind i kampen.
    Over 60% så får du en betinget frakendelse, men op til 60% der får man da stadig bøde for fart, konstruktiv ændringer, og andre overtrædelser.

    Eller hvad?


  • #27   24. maj 2020 #26.
    Tak... det var egentlig det jeg ville høre, det sidste.
    At så længe man holder sig på 58, og generelt har en standard kværn, samt undgår fartmålinger, så kan man nemt klare sådan en tur rundt i landet. smiley


  • #28   24. maj 2020 99% af politiets fartkontrol idag består af en fotovogn.
    Den tager kun billede hvis du kører hurtigere end vejens hastighed.
    58 i en 60 zone = intet foto.
    Og bliver du blitzet, så kan de ikke læse nummerpladen. Medmindre manden i vognen noterer den ned eller de har et videokamera kørende i fronten. Det er uhyre sjældent.

    Står der en betjent i skjul med en laser så kan du blive målt, men følger du trafikken er det meget få betjente der vil bruge tid på dig fordi du kører 58 i en 60 zone på en 45er

    Fartkontrol.nu er en fremragende hjemmeside / app smiley


  • #29   25. maj 2020 Bøde første gang, Anden gang ved konstruktiv ændring inden for 3 år bliver knallerten konfiskeret og skrottet samt bøde ganske simpelt længere er den ikke og det følger personen der kører på knallerten og ikke knallerten.

  • #30   28. maj 2020 Som jeg læser sikker trafik. Dk vil jeg også mene at man kan kører 58 på en knallert 45'er uden det gir bøder.. Ikke dumt egentlig

  • Allan J
    Allan J Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Svar: 3
    #31   28. maj 2020 Hej, Jeg har kørt 45 i 13 år, har haft og kært alt fra 80 km i timen til helt alm fart på 45 km.
    Jeg har haft ringet til politiet og snakket med dem.
    De siger " en 45 må køre på rullefelt 63, det er fordi man ikke kan sætte en fast grænse og der altid vil være et par km over pga den skal kunne køre i terræn"
    En 30 scooter må på rullefelt køre 43 km"
    I mine 13 år på scooter har jeg set en del 30'er blive snuppet, men aldrig en 45 km jeg har kørt med 70 km i timen bag en politi bil og er aldrig blevet stoppet.
    Grunden til 30 scooter bliver taget er fordi, dem der køre på dem ofte køre hasarderet imodsætning til knallert føre på en 45, oveni skal en 45 helst kunne følge med trafikken


  • mike P
    mike P Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Svar: 13
    #32   28. maj 2020 Det er ejer som selv skal sørge for den er lovligt det hjælper ikke noget at sige den bare er slidt det kan dæk og bremser jo også være så dårlig undskyldning men det er sikkert op til den enkelte betjent

  • J M
    J M Tilmeldt:
    dec 2009

    Følgere: 2 Svar: 26
    #33   28. maj 2020 Der står ikke meget om reglerne på sikkertrafik.dk. Allerede ved 58 km/t kører du 30% for hurtigt, og du får på grund af hastigheden klip i kørekortet. Du får 2000 kr. i bøde mod 1000 kr. ved under 58 km/t. Måles den på rullefelt til over 58 km/t, så vil de sandsynligvis vurdere den til at være tunet. Og du får også bøde for det på 1000 kr. Samlet, kan det derfor blive dyrt, og surt at få klip i kørekortet.

    Jeg anbefaler at du får den justeret til højst ca. 58 km/t. Så får du kun en bøde for at køre for hurtigt. De konfiskerer ikke knallerten, og den betragtes ikke som tunet. Over 63 km/t får du betinget frakendt kørekortet.

    Ved op 45 km/t - 58 km/t, får du en hastighedsbøde på 1000 kr. Politiet går dog ikke meget op i det, og de har kørt bag mig et par gange både på Sjælland og Jylland, uden at gøre noget. Der er større risiko for at blive stoppet, hvis blinklyset ikke fungerer...


  • #34   28. maj 2020 Skal der være blink og bremselys på en 45'er?
    Det skulle der ikke på en knallert 30 'er for 15 år siden da jeg tog kortet? For den havde samme vilkår som en cykel?


  • #35   28. maj 2020 J M

    Du forveksler strafferammerne for topfart med rammerne for den hastighed man faktisk fremfører køretøjet med.

    See what i mean?

    Eller skal jeg lige skrive det så det ikke er til at tage fejl af, med henvisninger til de relevante paragraffer samt eksempler på præcedens?


  • #36   28. maj 2020 45 knallerten har altid skulle have godkendt lygteføring

    Jeg mener at huske de først blev indført så sent som i 90erne?

    En 30 knallert kan godt være en godkendt "lille knallert" uden at være typegodkendt med blink og bremselys.
    Men vist ikke en 45 knallert

    Eftersom 45knallert først er indført i 90erne, så havdr alle køretøjer på det tidspunkt blink, så de gældende regler for motorcykler er at hvis den er typegodkendt med blink på så må man ikke køre uden

    Eksempel


    profilbillede
  • #37   28. maj 2020

    profilbillede
  • #38   29. maj 2020 Er det ikke bare et spørgsmål om at kunne styre gassen. Vis du køre pænt. Er jeg næsten sikker på du aldrig havner i problemer

Kommentér på:
EU45 - regler sådan rent praktisk

Annonce