{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
149 visninger | Oprettet:

4 bar kompression {{forumTopicSubject}}

Hey SG, jeg står her med en cpi aragon (45 scooter) som ikke vil starte, hvor jeg kun måler 4 bar kompression på, efter den har fået nyt stempel...
Jeg kommer så til at kigge på topstykket indvendigt og synes det ser meget dybt ud, i forhold til hvis det skulle være et standard Topstykke, kan det være derfor der næsten ingen kompression er på den?
Cylinderen så nærmest ny ud inden i og ligner bare en almindelig standard cylinder (dog alu) og den laver fint med vacuum og gnist.
Synes ikke umiddelbart jeg kan se nogle utætheder rundt om blokken.
Please hjælp da jeg aldrig har stået med cpi før..


Kommentarer på:  4 bar kompression
  • #1   20. mar Det er også et Topstykke til langt gevind.

  • #2   20. mar https://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/diverse-scooter/75761-forskellige_mina_topstykker

    Mit fotoalbum siger det hele.
    Hvordan måler du din kompression?
    Hvis du har købt en rigtig måler til det, så husk at du skal dreje gashåndtaget helt i bund og træde 10 gange på kickstarteren.


  • #3   20. mar Har lige prøvet at måle med bundgas som du siger og nu kommer den godt nok op på 5,3 bar cirka, er jeg godt nok nødt til at skille blokken helt af eller hva tænker du Tommy? Må indrømme jeg er lidt på bar bund her..

  • #4   20. mar Glemte at sige at jeg måler kompressionen med en rigtig kompressions måler.

  • #5   20. mar Skift dit topstykke til et fra en Yamaha. Eller evt fra en PGO.
    Bare sørg for at topstykket er planet helt ned, eller stort set ingen kant har.
    Se mine billeder.

    Kompressionen på CPI er sørgelig. Sådan er de bygget.


  • #6   20. mar Så prøver jeg sku at købe sådan et og ser om den så kan starte, ellers må jeg jo prøve at skille lortet af, desværre..

  • #7   20. mar Den er helt gal, den burde ligge mellem 8-10. Og alt under 6 starter normalt ikke.

  • #8   20. mar # 7 det afhænger af slaglængde. Og hvor meget plads der er i toppen

  • #9   20. mar Den burde kunne starte med std topstykke.

    Hvorfor skiftede du stemplet?


  • #10   20. mar #9 det stempel der sad på var blevet brun/sort lidt ned ad siden og da cylinder så fin ud og målte 39,9mm cirka med skydelære, tænkte jeg det var slidte stempelringe der var skyld i den ikke kunne starte, men nej..


  • #11   20. mar Hvordan ser din kompressionsmåler ud ?
    Hvis det er en af den slags der kun har en gummisnude på, så dur den ikke


  • #12   20. mar #10
    Kunne du se alle honingsringene i cylinderen?


  • #13   20. mar #11 hvad er der galt med den med gummi snude? Den plejer da at virke ok?

    #12 pas, jeg kiggede kun efter ridser.. Men vil der også være ringe når det er alu cylinder? De får jo en efterbehandling eller honer man efter den behandling?


  • #14   21. mar Alle cylindre bliver honet.

    De ser ud som på billedet, så du er ikke i tvivl om de mangler.
    Jeg købte en 2 år gammel Derbi Senda R i 1998, som havde kørt 7500 km.
    Ejeren havde passet godt på den.
    Cylinderen så ud som ny.

    Ude i min have har jeg to andre vandkølede motoren.
    18.000 km og 34.900 km.
    Både cylindre og stempler ligner lort.
    Mangel på stempelskift og fuld gas på kold motor.

    Så tjek efter om der er honingsringe og er der ikke det, så skift både cylinder og stempel.

    Næste problem, kan faktisk være at dit nye stempel er for kort.
    Så tag topstykket af og tryk cylinderen ind til blokken og kør stemplet op i top.
    Og tag så et billede af det.


    profilbillede
  • #15   21. mar Ja okay, jamen så må jeg jo prøve med nyt cylinder kit.
    Stemplet jeg har på nu kommer helt i top.


  • #16   21. mar Hvor mange tusinde km har cylinderen kørt?

  • #17   21. mar #16 Kun 7400km.

  • #18   21. mar Eller, det siger km tælleren på speedo, så jeg ved det egentlig ikke, men scooteren ser fin ud så tænker den passer.

  • #19   21. mar Den har nok bare fået fuld gas altid, med dybfrosset motor.
    Tjek efter honingsringe og evt skift topstykket.


  • #20   21. mar Tænker heller ikke den bette alu cylinder er blevet behandlet som den burde.. Men tak for svar, jeg vil prøve at kigge efter en gang til.

  • #21   21. mar @13
    hvad er der galt med den med gummi snude? Den plejer da at virke ok?

    Den virker sikkert nok, men kompressionsmålere med en gummisnude der trykkes mod tændrørshullet dur ikke til små totaktere.

    Totaktere begynder først at komprimere luft/gas når stemplet lukker for udstødningsporten, så ud af fx 50cc cylindervolumen er det.. bare for at ta et tal, 30cc den komprimerer sammen i i topstykkets volumen på måske 5cc.

    Hvis du skal have et retvisende resultat i hvad den laver af kompressionstryk, så er det naturligvis med tændrøret monteret (ikke let at måle kompressionstryk på) eller med en kompressionsmåler der skrues i tændrørshullet og som også har envejsventilen placeret helt ude i enden, hvor tændrørets elektrode normalt vil befinde sig.

    Ellers (især hvis det er et topstykke til langt tændrør) og du bruger modellen med gummisnude, så øger du topstykkets samlede volume (som den komprimerer luften i) med 2-2.5cc fordi tændrøret ikke er der til at fylde ud, og du måler et lavere tryk.

    You do the math.



  • #22   21. mar #21 den må du lige uddybe lidt bedre, for jeg kan ikke se hvordan stemplet lukker for portene tidligere bare fordi der er tændrør i?
    Kan godt følge dig i at en måling på en motor der bruger langt gevind vil "ødelægge" målingen ved at der kommer 2cc mere, men jeg kan ikke se hvordan det andet du snakker om giver mening, for selvom jeg så brugte måle udstyr til at skrue ned i topstykket, så vil det vel stadig kun være de "30cc" jeg så vil kunne måle kompression på, eller tager jeg helt fejl?


  • #23   21. mar Det er stadig de 30cc (som kun er et tænkt eksempel) men i stedet for at komprimere 30cc sammen i 5cc i topstykket, så komprimerer du 30cc sammen i 7cc fordi tændrøret ikke er der til at optage plads, når du med gummisnude modellen kun kan måle "ovenpå" tændrørshullet.

    Det gir en ret stor forskel.


  • #24   21. mar Nåå.. På den måde, så misforstod jeg bare det svar.

  • #25   28. mar Okay, nu har jeg givet den nyt Topstykke (fra pgo) og cylinder (std), ny membran og ny studs og kan nu måle 7,4 bar kompression med bundgas og cirka 10 tryk på kickstarter, men den starter stadig ikke..
    Der er gnist i tændrør og andet tændrør er også prøvet...
    Tændrøret bliver enda fugtigt også!!..
    Er der nogen af jer der har et bud på hvad skridt næste skal være?


  • #26   28. mar 7.4bar er ok. Det er ikke højt, men det skal den kunne starte med.

    Du er ikke så uheldig at den har klippet noten i svinghjulet ? Tømt tank osv og hældt friskt benzin på ?


  • #27   28. mar Stik den en snaps.

  • #28   28. mar Altså der har faktisk være en del vand i tanken, men har kørt frisk benzin igennem den 2 gange, så det det burde ikke være det, men tænker også selv at prøve med en "sodavand tank" næste gang jeg roder med den, bare for at udelukke det.
    Har prøvet med 5ml snaps ind igennem tændrørs hullet og det "starter" også, men går ud efter 1 sekund eller sådan noget.. smiley


  • #29   28. mar Og genrens af karburatoren, bare for at være helt sikker på optimal tilgang af Benz..

  • #30   28. mar Havde forresten også afmonteret svinghjuet for at tjekke noten, men alt så fint ud.

  • #31   28. mar Tjek om dine simmeringe er blæst ud.
    Tjek membranen.
    Hvis der er kompression, gnist og benzin, så starter den.


  • #32   28. mar Membran er ny. Simmeringe ser fine ud, ikke nye men har set værre køre.
    Håber på jeg kan få liv i den ved at føde karburatoren fra en reserve tank i form af en sodavandsflaske næste gang jeg roder med den.
    Men hvis i har flere gode forslag kunne det være fedt, da jeg selv er blank efterhånden..


Kommentér på:
4 bar kompression

x