{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
355 visninger | Oprettet:

Vera H
Vera H
Emner: 1 Svar: 2

Kan man få sin scooter til at larme mindre? {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har lige købt en scooter, for første gang i mit 33 årige lange liv og vil gerne have den til at larme mindre, kan man det?
Det er en TGB bullet basic.

Vera

Kommentarer på:  Kan man få sin scooter til at larme mindre?
  • HK
    HK Online Tilmeldt:
    apr 2017

Følger: 18 Følgere: 289 Emner: 29 Svar: 1.092
    #1   11. apr Er den utæt?

• #2   11. apr Hvis larmen kommer fra din udstødning, så kan det enten udstødningspakningen eller selve udstødningen. Ellers så læg en video op, så kan man bedre svare på dit spørgsmål.om er gået.

• #4   11. apr Ny eller brugt?
    Lovlig eller tunet?

• HK
    HK Online Tilmeldt:
    apr 2017

Følger: 18 Følgere: 289 Emner: 29 Svar: 1.092
    #5   11. apr Men en scooter vil altid larme lidt, det kan du ikke gøre noget ved

• Vera H
    Vera H Tilmeldt:
    apr 2018

#6   11. apr Den er helt som den skal være. . Scootere larmer bare sådan syntes jeg og ville gerne den var mere lydløs. Tænkte at når man kan få filtre til at de skal larme, kan man vel også få dem til at larme mindre. . Hehe. Har ikke den vilde forstand på mekanik

• #7   11. apr hvis den er helt i orden som den skal være kan du hverken sætte et andet filter eller udstødning på for at mindske larmen da det vil skade din motor på længere sigt
    på med hørebøfferne og skru godt op for musikken og på med styrthjelmen
    men vær så opmærksom på så høre du ikke trafikken
    pas på derude

• Vera H
    Vera H Tilmeldt:
    apr 2018

#8   11. apr Jeg har jo hjelm på så det genere egentlig ikke mig. Mest for andres skyld
    Men tak for svar

• #9   11. apr selv tak

• #10   11. apr Hvor gammel er maskinen?

• #11   11. apr Altså en lovlig scooter larmer som udgangspunkt ikke særlig meget. Så hvis din larmer meget så er det enten fordi den er ulovlig og det er en tunudstødning du har på eller også er den utæt...!!

Video af lyden og billede af udstødningen vil hjælpe meget

• #12   11. apr Du skulle hellere ha købt en 4 takt.
    De larmer mindre og de kører længere på literen.

• #13   11. apr Man kan sætte lidt tungere ruller i.
    Det vil gøre at den ikke kan accelerere så friskt, til gengæld vil den køre med et lavere motor omdrejningstal når man kører.
    Den vil generelt vælge et højere gear.

Fra ca 75% af topfarten (25 kmt hvis den er lovlig) og opefter vil det ikke gøre nogen forskel, men alt derunder vil foregå med lavere omdrejningstal hvis man sætter nogen tungere ruller i.

• #14   12. apr #13
    Helt forkert.
    Alle 30er knallerter er begrænsede i gearingsforholdet, så ruller ændre ingenting ved topfarten.

• #15   12. apr lyddæmper

• #16   12. apr Tommy

Jo jo da.
    Varioen har stadig lidt variation at give af selvom der er ring i da.
    Så med tungere ruller vil varioen slå mere ud, tidligere.
    Det vil føles som et tungere gear end med tilsvarende lettere ruller.

De er jo ikke låst i gearingaforholdet på samme måde som en puch maxi.

Tror du har misforstået mig

• #17   12. apr #16
    Den vil slå ud tidligere og miste ALT optræk.
    Når vario rammer ringen, så vil den stadig stige i omdrejninger og topfarten vil være præcis den samme og den vil larme præcis lige meget, som den gjorde før.

Ruller ændre ingenting og har aldrig gjort det, da alle scootere er gearet for lavt.

Det ændre først noget, når du ingen ring har i vario og når dine ruller vejer alt for lidt.

• #18   12. apr Altså på min NRG har jeg sat nogen 7,2 grams ruller i som er liiiiige lidt for tunge.
    Ved fuld gas mellem 1-60 km/t tager motoren kun 8100 omdr. Cirka
    Den yder mere ved 8500 omdr.

Det har jeg gjort for at motoren larmer mindre når jeg sætter igang fra rødt lys med halv gas, eller når jeg kører afsted i trafikken med 50 kmt (det kan gøres med kun ca 5000 omdr) eller når jeg triller gennem gågaden med minimal gas og kun 5-10 kmt (ca 4400 omdr)

Da jeg havde de lettere ruller i kom den lige akkurat op på et omdrejningstal der lød tunet, selv om jeg kørte civiliseret.

Når jeg kører over 60 og giver fuld gas tager den selvfølgelig de 8500 omdr og det er fint.
    Der gør lidt lyden ikke noget og der har jeg brug for ale kræfterne fra min 70cc cylinder.

Endnu en fordel ved de lidt tunge ruller er, at jeg kan køre 75 med kun lige omkring 7000omdr ved halv gas

Det er 5% tungere ruller

• #19   12. apr Læs dine egne ord...

1-60 kmt....!
    Ergo, så har den ingen ring i vario.

• #20   12. apr Ja selvfølgelig
    Du har nok ret i det vigtigste er, at knallerten larmer mindre ved de 20-30 kmt.

Jeg tænker bare det ville være godt ved fart på 5-20 km/t.
    Når man skal køre ud fra parkeringspladser f.eks. hvor hastigheden er under 20 km/t.

Med ring i som vera nok har, så er det ved de 5-20 km/t at rullevægten bestemmer hvad omdrejninger den tager.

Tænker det ville gøre en ikke ubetydelig forskel, hvis man ikke kan dæmpe den på anden vis.

Jeg er i hvert fald glad for at min er forholdsvis støjsvag ved de 5-20 kmt.
    Det er tit jeg kører med de hastigheder og ikke vil larme for meget. Og jeg kører 45er.

Om der er ring i eller ej gør jo ingen forskel under de 20 ca., så jeg vil tro vera ville have god glæde af at få nogen 5-10% tungere ruller i.
    Selvom den så stadig vil køre lidt op i omdrejninger over de 20kmt

• #21   13. apr Rullerne på 45kmt bestemmer hastigheden op til 35-45kmt.

• #22   13. apr Min er med 70cc og ekstra lang rem, derfor har varioen noget at give af helt op til de 60-65. På speedometer vel at mærke.
    Og selvfølgelig uden ring.
    Med ring er det nok rigtigt nok med 40 kmt ca

• #23   13. apr Og så er det en piaggio.
    De har lidt højere gearing end ellers jo.
    Og forholdsvis store remskiver. Ift. Andre 50cc

Kommentér på:
Kan man få sin scooter til at larme mindre?