Gilera Runner EVO III LC Gilera Runner EVO III LC Gilera Runner EVO III LC Gilera Runner EVO III LC Gilera Runner EVO III LC
~ Emil Jensen ~ ™
Følg
Følger Følg ikke

~ Emil Jensen ~ ™

Mand, 29 år, Nordjylland
Oprettet: 16. jul 2009
Offline - Senest online: 7. dec 2021 Bruger er på filterliste

Er igang med uddannelsen som Autotekniker.
Er i lærer hos Uggerhøj, Opel i Frederikshavn.

Bestod mit grundforløb med et 10-tal.

Interessere mig mere for biler nu end jeg gør for scootere, derfor er jeg ikke så tit herinde længere.

_________________________________________
Velkommen til Scootergalleri.dk
- Stedet hvor folk tror de kan, ved og er det hele. Stedet hvor der både er latterlige, barnlige og enormt mange fisefornemme samt snobede mennesker.

Træf jeg har været til:
Træf 7000 2011
Brønderslev 2011
ARW 2 2011
DHS 2011
Brønderslev #2

Træf 7000 2012
Thy Raceweekend 1 2012

En måde man kan se om folk ikke aner en skid om baneracere, er når det første spørgsmål de kommer med er "hvor hurtigt kører den?"... F.eks hvis der er en annonce med en vild Jog R med teamspeed og hele pisset.. "hvor hurtigt kører den?".. BELASTENDE! :D


Tilkørsel af cylinder:

) Montér cylinderkittet og smør stemplet godt ind i 2-takts olie!

2) Start scooteren og lad den stå i tomgang i ca. 10 minutter så den er nogenlunde varm

3) Sluk motoren igen og lad den køle af i ca. 10 minutter

4) Start motoren og lad den stå i 5 minutter. Kør derefter de første 2 km med meget lidt gas....det vil sige max. 10-15 km/t

5) Kør de næste 10 km med ca. 30-40 km/t

6) Kør de næste 5 km med op til halv gas!

7) De næste 10 km må du max give 2/3 gas

8 ) De sidste 10-15 km må du ikke køre med bundgas ret længe af gangen...jeg vil sige max bundgas i 20-30 sekunder.

9) Så er din cylinder ved at være tilkørt, og du kan nu roligt blæse den af!

BEMÆRK: Alle disse ting forudsætter selvfølgeligt at du kører med den rigtige dyse, tændrør osv


Her er lidt hjælp til jer om jeres Ruller:

Adly:
Cat 50 - 15x12 - 6,5g
Jet 50 - 15x12 - 6,5g
Silver fox - 15x12 - 6,5g
Super Sonic - 15x12 - 6,5g
Thunder bike - 15x12 - 6,5g

Aprilia:
Amigo - 15x12 - 7,0g
Area 51 - 15x12 - 6,5g
Habana - 17x12 - 5,5g
Rally Ac - 15x12 - 7,0g
Rally Lc - 15x12 - 6,5g
Scarabeo - 15x12 - 6,5g
Sonic - 15x12 - 5,0g
SR ditech - 17x12 - 7,0g
SR 2000 - 17x12 - 7,0g
SR 50 - 15x12 - 7,0g

Atala:
Carosello - 15x12 - 6,5g
Hacker - 17x12 - 5,5g
Skeggia - 17x12 - 5,5g

Benelli:
Alle modeller - 15x12 - 6,5g

Beta:
Alle modeller - 15x12 - 5,5g

Cagiva:
Progress - 17x12 - 6,0g
City 50 - 15x12 - 7,5g

CPI:
Alle euro I - 15x12 - 5,0g
Alle euro II - 15x12 - 6,0g

Derbi:
Atlantis 50 - 17x12 - 7,0g
Atlantis (Piaggio) - 19x15,5 - 6,0g
GP 1 - 19x15,5 - 6,0g
Alle modeller - 17x12 - 6,5g

Generic:
Alle modeller - 15x12 - 5,5g

Gilera:
DNA 50 - 19x15,5 - 7,0g
Ice 50 - 19x15,5 - 7,0g
Runner 30km - 19x15,5 - 5,5g
Runner 45km - 19x15,5 - 7,0g
Stalker - 19x15,5 - 6,5g

Honda:
SFX 50 - 16x13 - 9,0g
SKY 50 - 16x13 - 5,0g
Vision - 16x13 - 8,0g
X8-R - 16x13 - 9,0g

Italjet:
Formula 50 - 17x12 - 5,5g
Velocifero - 17x12 - 6,0g

Keeway:
Alle modeller - 15x12 - 5,5g

Kymco:
K12 50 - 16x13 - 8,5g

Malaguti:
Alle modeller - 15x12 - 6,5g

Peugeot:
Alle modeller - 16x13 - 9,0g

PGO:
BigMax - 16x13 - 8,5g
Alle modeller - 16x13 - 7,5g

Piaggio:ET2 >00 - 16x13 - 8,5g
ET2 00> - 19x15,5 - 8,5g
NRG MC2 - 16x13 - 7,0g
NRG MC3 - 19x15,5 - 7,5g
Typhoon >02 - 16x13 - 8,5g
Typhoon 02> - 19x15,5 - 7,0g
Zip 50 >00 - 16x13 - 8,5g
Zip 2000 00> - 19x15,5 - 5,5g

Suzuki:
Estilete - 17x12 - 6,5g
Andre modeller - 17x12 - 6,0g

Sym:
Jet 50 - 17x12 - 7,5g
Super Fancy - 17x12 - 6,5g

Yamaha:
Aerox 50 - 15x12 - 5,5g
Axis 50 - 15x12 - 7,5g
BW`s NG - 15x12 - 6,5g
Jog 30km - 15x12 - 7,0g
Jog 45km - 15x12 - 5,0g
Jog Space - 15x12 - 6,5g
Jog R/RR - 15x12 - 6,5g
Neo´s - 15x12 - 6,5g
Slider - 15x12 - 6,5g
Spy 50 - 15x12 - 7,0g
Why 50 - 15x12 - 6,5g



Karburator:

Hoveddyssen:
Når man skal have justeret sin karburator så starter man altid med hoveddysen.

Men inden man kan begynde på karburator justering er der nogle indstillinger der skal være i orden: Nålen skal sættes i det hak i midten, luftskruen skal 1½ gang ud, tomgangsskruen justere man bagefter så motoren lyder ordentlig.

Hoveddysen er den der bestemmer fra ¾ gas til fuld gas. Man sætter en dyse i man ved er stor nok så motoren firtakter (hoster og sprutter og hakker når man kører. Oftest svær at få op i hastighed). Derefter prøver man at køre en tur, det er vigtigt at man kører med bundgas så meget som muligt når man indstiller dyse da det er der blandingen udelukkende bestemmes af dysen.

Man kører derefter en tur hvor man giver så meget bundgas som muligt, da det er der blandingen udelukkende bestemmes af dysen. Så lader man den køle af lidt (man kan også pille lige bagefter men delene er MEGET varme). Skruer tændrøret ud og kigger på farven. Det skulle gerne være tæt på farven i en Cocio kakaomælk inden man ryster den.
Er den lysere skal der større dysse i
Er den mørkere skal der en mindre dysse i (og måske mindre olie i benzinen, kør med 2% eller 2,5% og ikke andet end del- eller fuldsyntetisk)

Det er sådan at nu magere end blanding (benzin og luft) en to-takts motor får, nu flere omdrejninger vil den tage. Så det man forsøger er at finde punktet hvor den kan tager flest omdr, men er lige præcis uden for en varmesætning.
Og måden man holder den uden for en varmesætning er at sætte en større dysse i.

Nålen:
Nu har vi så fået dyset motoren ind og skal til at kigge på trækket i mellemområdet. Altså om den trækker som den skal når den ikke får fuld gas. Det er nålen der bestemmer det. Det er efter samme princip. Hoster og sprutter den med halv gas så skal den have mindre benzin.
Det får den ved at stille nålen så den falder længere ned i dysen.



Man kan ikke ødelægge noget ved at prøve sig lidt frem så det er bare at rode løs.
Dette skal gøres på en varm motor så kør en lille tur. Man kan IKKE indstille sådan noget her på en kold motor.

Luftskruen:
Så er vi kommet til luftskruen/blandingsskruen. Det er den mindste af skruerne på siden af karburatoren.

Når den skal indstilles starter man motoren og skruer tomgangen så højt op at motoren går jævnt i omdrejningerne uden at falde eller stige. Så skruer man hurtigt luftskruen helt ind og 1½ gang ud (360+180 grader). Det er grundindstillingen. Så prøver man at skrue lidt ud og lidt ind (+/- en ½ omgang) så skulle motoren enten stige eller falde lidt i omdrejninger. Man bliver ved med at skrue den enten frem eller tilbage til der hvor motoren står og kører med flest omdrejninger. Når man så har fundet det punkt drejer man lige gassen hurtigt. Så skulle motoren gerne gå op i endnu flere omdrejninger uden at være ved at gå ud. Går motoren ud, eller er lige ved det, så skal man lige skrue luftskruen lidt tilbage, så den ikke gør det. Når den så gør som forklaret stiller man tomgangsskruen ned til et behageligt antal RPM og slukker scooteren og glæder sig over at nu er ens karburator stillet korrekt.

Guide til luftskrue indstilling: http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=12646
Brugerens bedømmelser af andres {{ratings.itemMoreItems}}
Antal stemmer i alt

Lav
{{ratings.lowCount}}
Middel
{{ratings.middleCount}}
Høj
{{ratings.highCount}}
Ekstra høj
{{ratings.extraHighCount}}
Stemmer: {{ratings.totalCount}}
Annonce