Piaggio Sport Piaggio Sport Piaggio Sport Piaggio Sport Piaggio Sport
MK - TUNING
Følg
Følger Følg ikke

MK - TUNING

Mand, 33 år, Vestsjælland
Oprettet: 22. dec 2008
Offline - Senest online: 30. nov Bruger er på filterliste

http://kickass.so/


benzin i blodet, og lattergas i hjernen :)

Fader Yamaha-
-Du som er i Stemplet-
-Hellige være dine heste-
-På asfalten så som på gruset-
-Led os ikke ind i CPI eller Honda-
-& fri os fra panserne !-
-Til dit er moteren-
-Topfarten og Optrækket-
-Evige Race
--------------------------------------------
10 Ting man ikke skal sige til Politiet:

1. jeg troede da man skulle drikke mere end en kasse øl for ikke at må kunne køre bil

2. Du har ikke tænkt dig at checke bagagerummet vel?

3. Jeg troede man skulle være i god form for at blive politibetjent.

4. Fedt mand, ham igår gav mig også kun en advarsel.

5. Øhh, kan du ikke lige holde min øl, mens jeg finder mit kørekort?

6. Jeg ville også have været politibetjent, men jeg blev enig med mig selv om at jeg hellere ville tage min 9 klasses eksamen.

7. Var det ikke dig der fik tæsk i storby-strømer her i sidste uge?

8. Jeg vil vædde på, at jeg kan nå at tage din pistol, inden du når at skrive min bøde færdig.

9. Er det sandt at folk bliver politibetjente fordi de er for dumme til at få job på McDonalds?

10. F*** dig !

----------------------------------
(¯`·.¸¸.->P.O.L.I.T.I. =
(¯`·.¸¸.->Prostiturerede
(¯`·.¸¸.->Overvægtige
(¯`·.¸¸.->Lorte
(¯`·.¸¸.->Impotente
(¯`·.¸¸.->Tudegrimme
(¯`·.¸¸.->Idioter

-------------------------------------

Den bedste motor i verden er fissen.
Den kan klare alle størrelser stempler,
den er selvsmørende,
starter ved tryk med en finger.
og så skifter den selv olie hver 4. uge...
Den eneste fejl er, at styresystemet kan være temperamentsfuld

-----------------------------------------------
YAMAHA KA MA HA
Derbi SKA MA HA

Øl = Carlsberg
Carlsberg = Fest
Fest = Kærlighed
Kærlighed = Sex
Sex = Aids
Aids = Død
Så derfor drikker vi Tuborg

----------------------------------------------/
Thansen's slogan:
Teori er, når man ved alt - men intet fungere
Praksis er, når alt fungerer, men ingen ved hvorfor.
Hos Thansen er teori og praksis forenet,
Intet fungerer og ingen ved hvorfor


Beskrivelse: Kan din knallert ikke starte, eller kører den bare ufatteligt dårligt, så følg disse gode metoder.


Kendte motorproblemer

Motoren kan ikke starte

Se den gyldne læresætning. Hvis det ikke løser problemet kan det måske skyldes alt for meget slør i krumtappen.
Prøv at:
- Løbe den i gang
- Give den snaps (smid olie/benzin-blanding direkte ind i karburatoren)
- Tjek om tændrøret gnister (og er vådt)
- Tjek om der er kompression på (kan gøres ved at mærke hvor meget modstand der er på kickstarteren eller lytte efter svup-lyden fra membranen )
- Tjek om toppakningen er indtakt. Det kan eventuelt hjælp at udgløde den (varme den op med en gasbrænder og køle den hurtigt ned)
- Tjek om benzinhanen er stoppet
- Tjek om den får falsk luft fx mellem indsugningspladen og krumtaphuset
- Tjek om membranen slutter tæt
- Rens udstødning og udstødningport for sod.
- Rens og indstil karburatoren
- Indstil tændingen. Ved længere tids stilstand kan platiner være rustet sammen og startproblemet kan som regel løses ved at skift platiner.

Motoren køre dårligt/sætter ud på toppen

Prøv at:
- Give mindre dyse (se afsnit om inddysning)
- Give større dyse (se afsnit om inddysning)
- Rens benzinhane og karburator
- Tjek for falsk luft
- Indstille tændingen


Indstilling af karburator

Dysen styre benzinmængden ved fuld gas og det er som regel ikke nødvendigt at stille på andet. Nålen derimod styrer benzin mængden på bund og i mellemområdet

Ved for stor dyse
- Trækker dårligt
- 4-takter
- Vil ikke tage fuld gas
- Mørkt og tilsodet tændrør
- Rimelig let at starte
- Trækker rimeligt under hård belastning

Ved for lille dyse
- Sætter ud på toppen (føles næsten som motorbrems)
- Lyst tændrør
- Motoren trækker godt ubelastet (læs: i frigear)
- Kan være svær at starter
- Køre bedre med choker

Nålens betydning
Hvis du har fundet den (mest) rigtige dyse, men motoren ikke går helt rent alligevel skal du til at stille på nålen. Hvis nålen sænkes får din motor lidt mindre benzin under optrækket og omvendt hvis du hæver nålen. Ved en original mikuni karburator er det næsten aldrig nødvendigt at indstille på nålen.
Hvis det stadig ikke passer 100% kan det være nødvendigt at anskaffe sig en anden nål.

Ved en original 16mm mikuni karburator med 16mm boreplade og original membran er en dyse 140-170 somregel det der skal til næsten uanset anden opsætning.

Kopi 15,5mm karburatoren af mærket "Mokini" (mener jeg) som blandt andet sælges gennem protuna plejer at bruge lidt større dyse som regel 160-180

En 10mm mikuni med 10mm indsugning plejer at ligge i området 120-140

En 10mm mikuni med 6,5mm indsugning plejer at ligge i området 100-120

Tændings problemer

Hvis din knallert ikke kan starte og du mener det er tændingen det er galt med kan du nemt undersøge det.
Start med ar skrue dit tændrør ud og læg det på stel. Hvis du nu træder et par gange i kickstarteren skulle det gerne gnistre, hvis den ikke gør det er det tændings systemet den er gal med.

Pil nu tændrør og tændrørshætte af og læg tændrørskablet direkte på stel. Hvis det gnistre nu skal du bare skifte tændrør, hvis problemet fortsætter skal du checke om platin afstanden er 0,3-0,4 mm. Det kan du gøre med et søgerblad.
Hvis der stadig er problemer skal du checke om kondensator og tændspole virker.
Undgå kendte problemer

Stemplet sætter sig

Hvis din motor er meget tunet vil du sikkert opleve at dit stempel varmesætter sig på et tidspunkt. Det er træls selvom at ødelægge både cylinder og stempel på denne måde, men det kan forebygges:

Det er vigtigt at:
- Køre med en god fuldsyntetisk 2-taktsolie som fx castroil TTS olie eller lignende .
- Din motor ikke får for mager benzinblanding
Desuden er der et gammelt trick der kan afhjælpe problemet meget. Hvis du tager et tyndt metalbor (ca 3mm) og bore nogle små fordybninger i siden af stemplet (lad være med at bore helt i gennem). Dette resulterer i at olien ligger sig i hullerne og smører bedre.

Koblingen glider

Det er et kendt problem at koblingen kommer til at glide med tiden hvis man kører tunet. For det meste kan problemet undgåes ved at vedligeholde sin kobling og koblingssnegl ordenligt.

Det er vigtigt at:
- Bruge en god gearolie uden friktionsnedsættende midler
- Vedligeholde og rense koblingsnegl og kobling
Problemet kan afhjælpes ved at sætte strammere koblingsfjedre på og udskifte belastede dele. Det bedste man kan gøre er at ombygge sin kobling til en trepladet version som i denne guide.

Hvis det er koblingssneglen det er galt med er der 2 ting at gøre:
1) Køb en ny original snegl - Det er det eneste der dur.
2) Køb en snegl til en yamaha RD50 - Den kan rimeligt let tilpasses og den er en del stærkere konstrueret en standarten på en FS1'er. Se evt denne guide

Spar motoren ved tuning

Rigtig mange FS1'ere kører ekstremt tunet og det slider selvfølgelig på motoren, men mange problemer der opstår af tuning kan afhjælpes

Hovedreglen er at hvis du ikke ønsker at skille blokken ad hver anden måned skal du lade hver med at tune din motor med mere end 16mm karburator, 16mm indsugning og evt 5,3 hk udstødning. Denne opsætning svarer nemlig nogenlunde til hvad yamaha'en blev født med i andre lande.

Hvis i har erfaringer med andre problemer må i meget gerne skrive.
Jeg håber dette hjælper

Desuden er det vigtigt at bruge sin sunde fornuft når man tuner. Selv om mange scooterfolk påstår at det giver flere heste at save skørtet af cylinderen, er det en meget dårlig ide da stemplet derved opnår mindre støtte og giver ekstremt slid på motoren. Det samme gælder om tricket med at fjerne toppakning for at opnå højere kompression.

En god regel er også at det meste "hjemmetuning" ikke dur. Rigtig mange gode 10mm mikuni karburatorer er blevet ødelagt fordi folk har prøvet at bore dem op med et bor. Det samme gælder for højkomprimeret topstykker. Det er langt bedre at købe et højkomprimeret topstykke i god kvalitet i stedet for selv at plane det med smerdlærred.

Hvis du køre med en meget tunet motor er det også en rigtig god ide at investere i gode lejer.

søgeord: Guide til din maskine




smt..
Malossi MHR Team 80ccm (50mm) Out of box
Yasuni Carrera R3
Malossi E-Prom inneroter
Hebo membrankit til ø24mm
Stage6 ø28mm fladspjælds
Twin air luftfilter
Hebo performances krumtap
Skf C4 racing lejekit
Polini koblingsplader
4 til 6 trins-gearkasse..

rueju rs2.
Brugerens bedømmelser af andres {{ratings.itemMoreItems}}
Antal stemmer i alt

Lav
{{ratings.lowCount}}
Middel
{{ratings.middleCount}}
Høj
{{ratings.highCount}}
Ekstra høj
{{ratings.extraHighCount}}
Stemmer: {{ratings.totalCount}}
x