Simson S53 Alpha M
1.833 visninger
|
Oprettet:
Jeg købte knallerten af min klasselærer i efteråret 2006 for næsten ingen penge. Den var utrolig meget rusten og kunne ikke køre. Aldrig har nogen fået den til at køre. Den har været til flere forskellige knallertmekanikere, men uden held. Vi vidste ikke hvad der var galt med den.
Vi startede med at skifte olie og smide noget nyt benzin på for at se hvordan den reagerede. Det lød ikke til at den kunne komme i gang. Men jeg vil gerne ofre penge på en ny motor, da jeg synes den var kanon fed på sin egen måde (selvom det ikke blev nødvendigt)
Vi begyndte så at skille den ad, sandblæste stellet og malede det. Det blev rigtig flot. Der kom en masse nye dele på, og så var det tid til et kig på motoren. Vi skiftede pakninger, pinbolte, stempel og rengjorde den. Derefter skulle den samles. Det blev den og vi gik i gang med elektronikken. Sikke dog et arbejde. Det hele var sat forkert til (se evt. billede). Det tog et par dage at få det helt på plads. Derefter var det værste færdigt. Det så ud til at være blevet et godt resultat, men kunne den mon køre?
Jeg trådte 2 gange på kickstarteren og så var den igang. Vi justerede på indstillignerne og så kørte jeg ellers hele aftenen.
Men der manglede stadig ekstremt meget. Skjoldene og tanken var grimme, der skulle skiftes betræk på sadlen (skal der forresen stadig. men har det liggende), der skulle nye dæk, ny udstødning og meget mere.
Så et par dage efter vi fik den startet, kunne den pludselig ikke køre igen. Rigtig underligt. Så jeg bestilte ny karburator da vi troede at problemet lå deri. Men nej, det var ikke det. Jeg prøvede så at købe en ny tænding, og ja! den startede og kørte med det samme. Den har kørt lige siden.
Jeg sleb så skjoldene ned og sendte dem til autolaker. Der gik et par uger, og så havde jeg dem. For satan det så godt ud!
Nu var det kun småting der skulle ordnes, og nogle af dem mangler stadig. Motoren skal bla. til forkromning sammen med forgaflen. Der skal ny cylinder, nye fælge, nye fodhvilere og betræk på sadlen. Og det er kun noget af det der skal skiftes.
Det skal også lige siges at Alpha M-modellen er brgrænset til kun at køre 25km/t. For at få den til at køre de 60 som en normal model gør, skal følgende skiftes:
Cylinder, karburator, tænding, udstødning og gearingen
Jeg mangler nu kun cylinder for at den render omrking de 60.
Alt i alt har projektet nu taget 7 - 10 måneder og den står mig i over 6000,-
Jeg regner med at jeg kommer til at bruge ca. 4000.- mere på den + et lille tunsæt til sjov.
Vi startede med at skifte olie og smide noget nyt benzin på for at se hvordan den reagerede. Det lød ikke til at den kunne komme i gang. Men jeg vil gerne ofre penge på en ny motor, da jeg synes den var kanon fed på sin egen måde (selvom det ikke blev nødvendigt)
Vi begyndte så at skille den ad, sandblæste stellet og malede det. Det blev rigtig flot. Der kom en masse nye dele på, og så var det tid til et kig på motoren. Vi skiftede pakninger, pinbolte, stempel og rengjorde den. Derefter skulle den samles. Det blev den og vi gik i gang med elektronikken. Sikke dog et arbejde. Det hele var sat forkert til (se evt. billede). Det tog et par dage at få det helt på plads. Derefter var det værste færdigt. Det så ud til at være blevet et godt resultat, men kunne den mon køre?
Jeg trådte 2 gange på kickstarteren og så var den igang. Vi justerede på indstillignerne og så kørte jeg ellers hele aftenen.
Men der manglede stadig ekstremt meget. Skjoldene og tanken var grimme, der skulle skiftes betræk på sadlen (skal der forresen stadig. men har det liggende), der skulle nye dæk, ny udstødning og meget mere.
Så et par dage efter vi fik den startet, kunne den pludselig ikke køre igen. Rigtig underligt. Så jeg bestilte ny karburator da vi troede at problemet lå deri. Men nej, det var ikke det. Jeg prøvede så at købe en ny tænding, og ja! den startede og kørte med det samme. Den har kørt lige siden.
Jeg sleb så skjoldene ned og sendte dem til autolaker. Der gik et par uger, og så havde jeg dem. For satan det så godt ud!
Nu var det kun småting der skulle ordnes, og nogle af dem mangler stadig. Motoren skal bla. til forkromning sammen med forgaflen. Der skal ny cylinder, nye fælge, nye fodhvilere og betræk på sadlen. Og det er kun noget af det der skal skiftes.
Det skal også lige siges at Alpha M-modellen er brgrænset til kun at køre 25km/t. For at få den til at køre de 60 som en normal model gør, skal følgende skiftes:
Cylinder, karburator, tænding, udstødning og gearingen
Jeg mangler nu kun cylinder for at den render omrking de 60.
Alt i alt har projektet nu taget 7 - 10 måneder og den står mig i over 6000,-
Jeg regner med at jeg kommer til at bruge ca. 4000.- mere på den + et lille tunsæt til sjov.

Simson S53 Alpha M
sep 2006
Følger: 29 Følgere: 27 Scootere: 1 Emner: 22 Svar: 208
aug 2005
Følger: 15 Følgere: 15 Scootere: 10 Emner: 2
sep 2006
Følger: 41 Følgere: 39 Scootere: 2 Emner: 28 Svar: 78
sep 2006
Følger: 29 Følgere: 27 Scootere: 1 Emner: 22 Svar: 208
apr 2005
Følger: 80 Følgere: 84 Scootere: 1 Emner: 170 Svar: 2.693
jun 2006
Følger: 51 Følgere: 49 Scootere: 3 Emner: 61 Svar: 505
sep 2006
Følger: 29 Følgere: 27 Scootere: 1 Emner: 22 Svar: 208
jun 2006
Følger: 32 Følgere: 31 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 133