Yamaha FS1 Grøn 1976
3.481 visninger
|
Oprettet:
Yamaha FS1 Grøn
Årgang:
1976
Motor:
Godkendelses nr.: TUM-178
Motor:1 Cylinderet / to. takts / luftkølet
Cylinderens diameter: 40 mm. / 3P
Slaglængde:50,4 mm
Volumen:49,9 ccm.
Stempellængde: 39,7 mm.
Begrænsebøsning i indsugningsplade 6,5 mm.
Karburator:Mikuni 10 mm.
Standard dyse: #110 eller 115
Nålens placering 3. hak fra oven
Oliemængde i motor: 600 - 650 ml.
.
Motor:1 Cylinderet / to. takts / luftkølet
Cylinderens diameter: 40 mm. / 3P
Slaglængde:50,4 mm
Volumen:49,9 ccm.
Stempellængde: 39,7 mm.
Begrænsebøsning i indsugningsplade 6,5 mm.
Karburator:Mikuni 10 mm.
Standard dyse: #110 eller 115
Nålens placering 3. hak fra oven
Oliemængde i motor: 600 - 650 ml.
.
Hestekræfter
1,2 Ca. eftersom der sidder tun udstødning på den lige pt.
Fælge
17"
Dæk størrelse forhjul:2.50 - 17
Dæk størrelse baghjul: 2.50 - 17
Dæk størrelse forhjul:2.50 - 17
Dæk størrelse baghjul: 2.50 - 17
Dæk
Det kan jeg ikke huske det er noget speedway bagdæk i hvert fald.
Styling
Det siger billederne vist
Ekstra tilbehør
skivebremse model fra 1976
Bemærkninger
Yamaha FS-1 4gear er nok i al sin beskedenhed den til dato mest populære knallert med gear, der er blevet solgt på det danske marked.
Den første Yamaha 4-gears knallert på det danske marked blev lanceret i 1969 og var med drejeventilsmotor og forkromet oplagt udstødning.
I 1972 kom så den model motor vi bedst kender idag, nemlig motoren med membran-syret indsugning og denne forblev stort set uændret i konstruktionen helt frem til 1994, hvor Yamaha FS-1 modellen udgik på verdensplan.
I perioden 1972 - 1973 blev Yamaha FS-1 leveret i en ss-model med udstødning hen langs højre side, små metalsideskjolde samt en højere benzintank.i
I 1974 ændredes designet af benzintanken til en smallere modelog denne udgave forblev uændret frem til og med 1976. Dog skal det nævnes, at der i 1976 også kom en model med tykke forgaffelben og skivebremsesystem med rund bremsevæskebeholder.
Denne model der blev solgt frem til og med 1976 kaldes i daglig tale for GL.MODEL og er udover ovennævnte ting kendetegnet ved, at baghjulet er af "navkoblings-typen" (gummitræk).
I 1977 ændrede man igen på designet af knallerten.
Det betød, at benzinhanen blev flyttet frem, således at der var plads til store plastiksideskjolde. Baghjulet blev også ændret fra "navkobling-typen" til en model, hvor bagtandhjulet sidder fast på bagnavet. på skivebremsemodellen blev forgaffelbenene tyndere og bremsevæskebeholderen var nu firkantet.
Denne model kaldes i daglig tale NY.MODEL.
Yamaha knallerten blev op gennem 1970'erne uhyre populær og salget af nye Yamaha 4-gears knallerter nåede i visse år op på 10.000 stk.
Yamaha FS-1 4-gear findes i 2 udgaver:
En K-model med tromlebremse på forhjulet.
En DX-model med skivebremse på forhjulet.
I Maj 1977 blev knallertlovgivningen ændret, således at knallerter med mer end 2-gear i motoren ikke længere måtte sælges.
Dog var det sådan, at de knallerter der allerede var kommet ind i landet inden loven blev vedtaget, naturligvis måtte sælges. Derfor kunne man frem til 1979 stadig købe nye Yamaha FS-1 4-gears knallerter i de fleste forretninger.
Selvom salget stoppede i Danmark udgik Yamaha FS-1 modellen ikke. Den forsatte sin sejrsgang i en hel række lande verden over og kunne frem til 1994 købes i en udgave, der ikke adskiller sig væsentligt fra den model, der blev solgt tilbage i 1970'erne i Danmark.
I 1994 ophørte produktionen af Yamaha FS-1 modellen og hermed slutte en stor æra i knallerthistorien.
Søger to stk. Runde væske beholdere
Den første Yamaha 4-gears knallert på det danske marked blev lanceret i 1969 og var med drejeventilsmotor og forkromet oplagt udstødning.
I 1972 kom så den model motor vi bedst kender idag, nemlig motoren med membran-syret indsugning og denne forblev stort set uændret i konstruktionen helt frem til 1994, hvor Yamaha FS-1 modellen udgik på verdensplan.
I perioden 1972 - 1973 blev Yamaha FS-1 leveret i en ss-model med udstødning hen langs højre side, små metalsideskjolde samt en højere benzintank.i
I 1974 ændredes designet af benzintanken til en smallere modelog denne udgave forblev uændret frem til og med 1976. Dog skal det nævnes, at der i 1976 også kom en model med tykke forgaffelben og skivebremsesystem med rund bremsevæskebeholder.
Denne model der blev solgt frem til og med 1976 kaldes i daglig tale for GL.MODEL og er udover ovennævnte ting kendetegnet ved, at baghjulet er af "navkoblings-typen" (gummitræk).
I 1977 ændrede man igen på designet af knallerten.
Det betød, at benzinhanen blev flyttet frem, således at der var plads til store plastiksideskjolde. Baghjulet blev også ændret fra "navkobling-typen" til en model, hvor bagtandhjulet sidder fast på bagnavet. på skivebremsemodellen blev forgaffelbenene tyndere og bremsevæskebeholderen var nu firkantet.
Denne model kaldes i daglig tale NY.MODEL.
Yamaha knallerten blev op gennem 1970'erne uhyre populær og salget af nye Yamaha 4-gears knallerter nåede i visse år op på 10.000 stk.
Yamaha FS-1 4-gear findes i 2 udgaver:
En K-model med tromlebremse på forhjulet.
En DX-model med skivebremse på forhjulet.
I Maj 1977 blev knallertlovgivningen ændret, således at knallerter med mer end 2-gear i motoren ikke længere måtte sælges.
Dog var det sådan, at de knallerter der allerede var kommet ind i landet inden loven blev vedtaget, naturligvis måtte sælges. Derfor kunne man frem til 1979 stadig købe nye Yamaha FS-1 4-gears knallerter i de fleste forretninger.
Selvom salget stoppede i Danmark udgik Yamaha FS-1 modellen ikke. Den forsatte sin sejrsgang i en hel række lande verden over og kunne frem til 1994 købes i en udgave, der ikke adskiller sig væsentligt fra den model, der blev solgt tilbage i 1970'erne i Danmark.
I 1994 ophørte produktionen af Yamaha FS-1 modellen og hermed slutte en stor æra i knallerthistorien.
Søger to stk. Runde væske beholdere
Yamaha FS1 Grøn
jul 2010
Følger: 39 Følgere: 39 Scootere: 25 Emner: 6 Svar: 8
jul 2010
Følger: 39 Følgere: 39 Scootere: 25 Emner: 6 Svar: 8
jul 2010
Følger: 39 Følgere: 39 Scootere: 25 Emner: 6 Svar: 8
Ps. er dit sæde fra Yamahafs1.dk?. jeg mangler nemlig et org. til min
dec 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Scootere: 14 Emner: 2 Svar: 5
jul 2010
Følger: 39 Følgere: 39 Scootere: 25 Emner: 6 Svar: 8
dec 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Scootere: 14 Emner: 2 Svar: 5
jul 2010
Følger: 39 Følgere: 39 Scootere: 25 Emner: 6 Svar: 8
Men var det ikke skide svært at finde den org. bagsvinger, til den årgang?
sep 2003
Følger: 129 Følgere: 143 Scootere: 4 Emner: 40 Svar: 2.684
ligger inde med 2 org 2p 40mm cylinder hvis det er noget
aug 2012
Følger: 80 Følgere: 96 Scootere: 54 Emner: 133 Svar: 1.352
aug 2012
Følger: 80 Følgere: 96 Scootere: 54 Emner: 133 Svar: 1.352
aug 2012
Følger: 80 Følgere: 96 Scootere: 54 Emner: 133 Svar: 1.352
Tjek også mine maskiner
dec 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Scootere: 14 Emner: 2 Svar: 5
jul 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 12