{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Kymco STJÅLET: Agility 50, Projekt Indsprøjtning. 2010

8.227 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen scooter er oprettet og stemt ind. Opret din egen scooter

Baddi
Mand | 28 år | Oprettet: 22. jul 2012


Kymco STJÅLET: Agility 50, Projekt Indsprøjtning.

Årgang:
2010
Motor:
139QMA motor. Dette er en GY6 motor, som oprindeligt blev udviklet af Honda (som Kymco også startede med at fabrikere for) men er nu blevet klonet og sidder på alle 4-takts scootere.

Jeg har monteret Ecotrons indsprøjtningskit, så dette er projekt indsprøjtning.
Installerede dele:
- 24mm gasspjældshus.
- 38g/min indsprøjter.
- ECU-kontrolleret CDI giver justérbar og optimeret tænding for maksimal kraft.
- Bosch LSU4.9 Wideband lambda-sensor, Autotuning (selvjustering af benzinblanding) med styreenhed der benytter Bosch CJ125 chip.
- Naraku 31.000V tændspole.
- NGK CR7HIX iridium tændrør
- Leo Vince LZ-7470 udstødning u. begræsning.
- Malossi Multivar m. begrænsning
- 7g Dr. Pulley glidere (accelleration v. 7000 omdr.)
- Standart 30kg trykfjeder.
- Malossi X-kevlar rem, 743x18x30.
- Std. bremser, 2-kaliberede skivebremse for og tromlebremse bag, som også er standart på 125kubiks modellen.
- Oliekøler
- Naraku 100W spændingsregulator


Kommende dele og dele der mangler at blive monteret
- Eksternt oliefilter.
- Ekstern elektrisk oliepumpe.
- VZ21 RHB31 turbolader (tryk forventet ved 10.000 omdr.)
- Ladeluftskøler fra Peugeot


- Sekundær Luft System er blændet af, da den ekstra luft vil forvirre Lambda-sonden i udstødningen og da den ekstra luft ikke er nødvendig på grund af fraværet af katalysator i Leo Vince udstødningen.
- Metallet med bukket i enden af gaskablet er blevet modificeret lidt for at passe på gasspjældshuset.
- Begrænsning. Desværre, men sådan er det jo.
Hestekræfter
Service manual siger 4,7 hk/7500 omdr. (3,5 kW)

Min laver muligvis mere, da den er modificeret, men muligvis mindre, da motoren har kørt over 13.000 km og fået en del tæv over de sidste par år.
Fælge
Originale letvægts 3-egede aluminiumsfælge.
Dæk
Vinterdæk: Swalbe Iceman
Sommerdæk: Michelin City Grip
Styling
Lyseblå ventilhætter.
Stage6 speedometer
Selvlavet konsol til knapper og indikatorlys
Viser for benzinblanding
Viser for tryk i indsugning (turbomanometer).
Ekstra tilbehør
Kopholder.
Sidespejle.
Topbox.
Bluetooth kommunikation imellem ECU og computer/telefon.
Bemærkninger
Teknologien der bruges er lig den, som også anvendes på biler, og tuning sker ved hjælp af computeren, hvor jeg kan se og tune efter lufttryk, lufttemperatur, motortemperatur, gasgivning og forbrændinsrenhed.

Elektronisk indsprøjtning giver renere udstødning end karburator + SLS + katalysator og giver derfor mindre forurening samtidig med kraftforøgelse og kontrol.

Omdrejningerne er i øjeblikket begrænset til 7800, da jeg skal holde farten på det lovlige.
Blandingen ligger i øjeblikket på 14,5-14,9 på varm motor og hvor jeg bruger den mest, men jeg må lige få ændret på nogle sager så den har bedre blanding hele vejen fra kold motor.


Opdag svindel med klonede biler
Vindicate.io sørger for, at der ikke svindel med klonede biler via både AI og big data netværker, med data fra hele 29 lande.
Kommentér på:
Kymco STJÅLET: Agility 50, Projekt Indsprøjtning.
  •   27. aug 2015 Denne scooter er blevet stjålet i Odense fra Syddansk Universitet mellem d. 18/08 2015 og d. 25/08 2015.

    Til tyveriet er blevet brugt vinkelsliber og ledningerne til tændingslåsen er blevet revet af. Efterladt var kun krympeplaste fra ledningerne, den beskyttende kappe over tændingslåsens lodninger, skiven der viser ON og OFF til nøglen samt kædelåsen og det overskårne led.


  •   9. apr 2015 Nååå. Jeg har bestemt mig for at den får det nye cylinderkit på her snart, for da jeg hev topstykket af var stemplet helt vildt sodet til udover langs den øvre kant af stemplet.
    Dette tyder på at soden er "vasket væk" her eller at det simpelthen bare ikke har været i stand til at antænde der. Det tyder altså enten på utætte stempelringe eller at den kører aaaalt for fedt.

    Derudover har jeg fundet ud af at indsprøjtningen ikke virker som jeg troede. Jeg troede at det gav et kort sprøjt imens indsugningstakten var i gang, men det er ikke sagen, da det ville resultere i en meget inhomogen blanding inde i cylindren, som ville være fed nogle steder og mager andre steder. I stedet sprøjtes benzinen ned i indsugningskanalen og ned på den brand varme indsugningsventil, således at det kan fordampe i indsugningen i løbet af et par taktslag og altså har mere tid til at sprede sig, plus at det når indsugningstakten er i gang har mere overfladeareal at løbende fordampe ud i luften.
    Derfor er det vigtigt at have en ru overflade og et stort overfladeareal i indsugningen så luften er turbulent langs indsugningskanalens væg og så benzinen nemmere fordamper. smiley

    Når jeg alligevel har topstykket af vil jeg derfor fucke det lidt op i indsugningen, hvor jeg ellers før har poleret. Jeg har læst på nettet om det og der er ikke rigtig nogen speciel videnskabelig fremgangsmåde og der er ikke rigtig nogen der ved noget om det, så det er vist oftest noget "prøv sig frem" agtigt. Jeg vil derfor prøve med en korn-80 slibning samt med et rundt diamantbor at lave nogle "golfbold-huller" smiley

    Jeg er sikker på at den bliver mere medgørelig efter et cylinderskift og måske også med en smårenovering af topstykket, så vi må se, hvordan den ender med at opføre sig derefter. smiley


  •   20. feb 2015 Jo kører på den hver dag, og den kører fint nok.

    Den er dog ved at være ret træls, idet den har det med at gå ud ved tomgang, når den ikke er fuldstændig varm og at den er svær at starte. Derudover opdagede jeg at den over ca. 2000 km har ædt ca. 200 ml motorolie og samtidig havde den lidt tegn på oliebrænding på tændrøret.

    Men jeg er også ved at runde de 20.000 km, så jeg vil tro at den trænger til en overhaling. smiley
    Jeg har allerede en ny cylinder og stempel liggende, men jeg går stadig med tanken om, hvor længe den originale mon holder.

    Derudover opfører speedometeret sig virkelig mærkeligt når det er vådt i vejret, så jeg tror der er en løs forbindelse eller kortslutning et sted.

    Jeg har også noget rust på stellet, som jeg gerne vil have slebet af og malet op.

    Så alt i alt tror jeg det er tid til at gå det hele igennem. smiley


    Jeg har også sat mig lidt yderligere ind i indsugningssystemer og fundet frem til at det er herre dumt at jeg har haft poleret indsugningen op. Benzinen forstøves åbenbart bedre og fortættes mindre, hvis overfladen er ligesom en golfbold og lidt ru, så jeg tror jeg skal have fucket indsugningen lidt op igen. smiley


  •   12. feb 2015 Hej Baddi, er der update på projektet?

  •   19. mar 2014 Lige en opdatering. smiley

    Jeg blev lidt ivrig for en uges tid siden og kørte omkring 20 minutter, hvor jeg havde løftet omdrejningsbegrænsningen til 11.000 omdrejninger og mest lå mellem 9000 og det og kørte 55-60 km/t med begrænsning i varioen. Ikke smart, for ventilerne blev brændt og jeg tror at stemplet er utæt og lukker olie op og brænder det af.

    Men nu har jeg slebet ventilerne op og så må jeg snart få topstykket på igen, så jeg kan se om det kun var ventilerne der sved sig eller om denne cylinder må give op efter så mange km.

    Men sjovt var det. Med en varm motor trækker den ufatteligt over 8500 omdrejninger og lyden ændres også fra at være en "summen" til at være et fuldblods brøl lige omkring her. smiley

    Ingen tvivl om at jeg får gang i den igen snart, men om det bliver med det originale indmad eller om jeg skal hen og skifte cylinder er et godt spørgsmål. Så kan det også være at jeg ved samme omgang skiller hele motoren ad og laver den olie sprøjter der kan køle stemplet. Nu har jeg jo købt både en 24W elektrisk oliepumpe, en adapter til oliefilter og et oliefilter fra en Golf III og så med oliekøleren kommer jeg jo til at have byens bedste olie liggende og sjaske rundt. smiley
    En amatørmekaniker anbefalede mig dog at skifte fra 5W40 til 5W50 olie, hvis jeg begynder at presse den højt, da høj varme og høje omdrejninger er rigtig dårlige ting for en olie da stempelhastigheden begynder at krydse 25 m/s ved 11.000 omdr. på vores motorer. smiley


  •   7. feb 2014 Jeg må også indrømme at jeg er blevet mere imponeret af motoren efter jeg har fået indsprøjtningen, fordi jeg har fået mulighed for at teste den ud over det normale. smiley

    En motor der har gået 13.000 km og stadig trækker som en drøm selvom jeg har udsat den for lidt af hvert: Motortemperaturer mellem -8 og +90 grader (på ventildækslet), omdrejninger op til 12.500 og ned til 600 og blandingsforhold fra helt fed (7-8 del luft per del benzin) til meget mager (19-20 del luft per del benzin) smiley
    Det hjælper selvfølgelig at jeg altid har kørt med kraftigere tændspole og det meste af tiden med iridium tændrør, men jeg er stadig imponeret over at en asiatisk produceret scootermotor kan klare den slags efter så mange km uden varigt at miste kræfter så det kan føles. Den har kun mistet kræfter, når blandingen er blevet skæv og så fået dem tilbage når den er rigtig. smiley

    Jeg prøver i øjeblikket at få fat i noget PP-plast så jeg kan lave mit eget bundskjold og lave kanaler forfra så jeg udnytter fartvinden aktivt til køling eller indsugning. smiley
    Problemet er bare at jeg ikke kan finde nogen steder der sælger PP-plast i ark til private. Min skole køber nemlig nogle kæmpe plader 2 og 3mm plader fra Vink, men de sælger kun til erhverv.


  •   3. feb 2014 Har aldrig været så stor fan af Kymco, men dit indsprøjtnings projekt er nu fedt, Kunne godt selv finde på at lege lidt med indsprøjtning på en knallert, har dog altid bedst kunne 2 taktere, så det bliver nok sådan en jeg vil lege med når der er penge til det.
    Man kan sgu godt se du er HTX'er, på den måde du eksperimentere på og det beundre jeg (Blev selv HTX student i 2013)
    Håber at møde dig på Hjulbyturen til sommer, og se dit seje projekt smiley Smed lige en ekstra høj fordi dit projekt er så fedt og anderledes i forhold til hvad der ellers bliver lavet på scootere der bliver vist herinde smiley
    Mvh. Morten, Aka. Thyboen inde på Billig-scooter smiley


  •   5. nov 2013 okay mange tak smiley

  •   5. nov 2013 Hvis den ikke har en pickup skal du lave en. smiley
    Dette system kræver enten en pickup eller et tandhjul med en HALL-sensor på. Hvis du skal til selv at finde noget, så vil et tandhjul med en HALL-sensor være at foretrække, da det system er mere præcist, når det hele tiden ved, hvilken position krumtappen er i. smiley


  •   3. nov 2013 jeg har tænkt lidt på at lave min rmx om til elektronisk indsprøjtning, men kan det overhoved lade sig gøre, da rmx ikke køre med cdi? smiley

  •   29. jun 2013 Så knak inderste bagerste remskive (den stationære ved koblingen) og fik taget lidt af motorblokken med da den med høj hastighed under kørsel svigtede og blev slynget rundt inde ved CVT. smiley

    Jeg nægter fuskerløsninger, da jeg ikke vil opleve at blokken knækker under kørsel, så jeg må tage motoren fra den gamle agility. smiley


  •   14. jun 2013 Af en eller anden årsag kan jeg ikke få lov at opdatere billeder eller tekst i galleriet her, men der er en lille opdatering. smiley

    Jeg har for at mindske pumpetabet og turbulensen slebet indsugningen i topstykket op til 24mm så den passer med indsprøjtningens diameter og jeg har så højglanspoleret det. smiley

    Den kører derfor lige nu ikke så godt, da den var næsten helt tunet ind til at køre som den var før, men den nu får andre mængder luft og sådan noget som opvarmningsberigelse, benzinfilm på vægge, startbenzin og volumetrisk effektivitet samt LOAD ved alle forhold skal tunes på ny. smiley

    Grunden til at jeg gjorde dette var at trykket i indsugningsmanifolden blev målt til 1050 hPa ved fuld gas, hvilket er over atmosfærisk tryk, mens den volumetriske effektivitet stadig kun var 80%. Dette læste jeg som at luften blev bremset betydeligt når den skulle fra indsugningsmanifolden (24mm) og ind i topstykkets indsugningskanal som dengang var 18,24mm og havde nogle ujævnheder. smiley
    I tuningsbogen http://www.amrca.com/tech/tuners.pdf var der en beskrivelse af hvordan luften griber fat i ujævnheder og så står stille, hvilket mindsker den brugbare diameter og derfor valgte jeg både at slibe diameteren op og polere hele indsugningen. smiley

    Det har resulteret i at trykket ved fuld gas sjældent kommer op på 1000 hPa, hvilket jeg ser som et tegn på at luften fra indsugningsmanifolden bedre bliver suget ned i motoren. Så må vi se hvordan den kommer til at køre når den er tunet ind, for lige nu er det en pænt mager blanding. smiley
    Magre blandinger dræber ikke en fir-takter uden trykluft, men det giver satme heller ikke kræfter. smiley


  •   9. jun 2013 Det var meget nyttig information smiley
    - Jeg læser det i linket når jeg får noget tid. smiley


  •   9. jun 2013 Der står på side 8 noget om hvorfor direkte indsprøjtning er at foretrække på en to-takter frem for indirekte og hvorfor indirekte er at foretrække på en fir-takter. smiley
    På en to-takter vil indirekte "kun" forbedre benzinøkonomien med 10%, men læs det hele, du vil blive meget klogere. smiley


  •   9. jun 2013 Altså der findes også et kit fra Ecotrons til to-taktere, men en to-takter får ikke helt det samme ud af det, fordi en stor del stadigvæk vil forsvinde ud gennem udstødningen. http://www.ecotrons.com/2_Stroke_Small_Engine_EFI_kit.html smiley

    Det har dog de samme fordele som for en fir-takter med bedre forbrænding, fuld kontrol over benzinblanding og tændingstidspunkt, mindre fortætning på overflader, bedre forstøvning, bedre koldstart ved alle temperaturer samt valgfrie begrænsninger og en eco/performance knap, men tuningen af det skulle vist være lidt anderledes, da benzinen i udstødningsrøret ville dræbe en lambda sonde over længere tids brug og at trykket i indsugningen ikke giver et super godt billede af forholdene inde i cylindren, som det gør ved en fir-takter. smiley
    I stedet for en lambda sonde er der så mulighed for at have en temperatursensor i udstødningen for at styre benzinblandingen ud fra om udstødningsgassen er så varm som den burde være ud fra modeller. Man kan selvfølgelig også bruge en lambda sonde til at tjekke efter, men til hverdagsbrug og Closed-loop duer den ikke til en to-takter. smiley

    Men det er stadig bedre end karburator, for karburatoren er i begge tilfælde en håbløst forældet teknologi som blev lavet for langt over 100 år siden og blev udfaset fra biler for over 30 år siden. smiley

    Der hvor to-taktere og indsprøjtning dog rykker røvhul er med direkte indsprøjtning, da der ikke går noget til spilde ud gennem udstødningsrøret. smiley
    Du kan læse mere om fordelene her: http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/synerject_asdi_sepi.pdf
    Det er dog pænt lang tid siden jeg selv har læst den sidst, så jeg må hellere lade dig selv læse det i stedet for at citere ud fra hukommelsen, men det er en 12 år gammel rapport fra da Ditech var en lidt ny fætter. Den gang var teknologien med lambda sonder heller ikke helt så god som den er nu, og derfor er det endnu bedre idag. smiley


  •   9. jun 2013 Aha okay, men er det muligt at bygge indsprøjtning på en 2 takter, og hvilke fordele ville det have, er det sådan nogenlunde det samme eller hvordan?

  •   9. jun 2013 Med hensyn til benzin besparelser, så er det igen kontrollen og forstøvningen der gør sig gældende, men også nogle andre ting og sager. smiley

    Altså man har muligheden for at justere blandingen ind på den helt korrekte blandingsforhold, 14,7 del luft per del benzin, men hurtigt skifte over til det blandingsforhold, hvor den yder mest på grund af benzinens luftkølende virkning, hvilket er 12,6 del luft per del benzin. Det at benzinen forstøves og giver lidt flere kræfter gør så at man kan lade være med at give så meget gas, men det vejes nok, dernede hvor jeg kører, hurtigt op af at pumpetabet bliver større jo mindre gas man giver. smiley

    En af de ting der også rykker er kontrol af tomgangen. Tomgang er spild, da man jo bruger benzin på ikke at køre. Med karburator kunne tomgangen ikke være stabil under 1600, men med indsprøjtning har jeg fået den ned på det halve. Jeg har dog sat den til at holde det på 1100, for at der er lidt at give af til dårlige forhold og den bruger så det at den også styrer tændingen til at justere det ind. Så lavere tomgang. smiley
    Dertil kommer det der kaldes Decel-Fuel-Cut-Off, som betyder at når man slipper gassen helt og decellererer, så slukker den helt for benzinen. Du behøver ikke at frygte for varmesætninger, for når man slukker helt for det, så kommer der intet varme. Det betyder så at motorbremsningen er bedre og at der ingen benzin bruges før man er kommet ned i tomgang igen. smiley

    Den sidste ting jeg lige umiddelbart kan komme på som sparer benzin er at den jo styrer tændingen. ECU'en ved hvor meget luft og benzin der er i kammeret og hvor meget gas du giver og kan derfor justere tændingstidspunktet efter alle disse forhold, således at man kan tune tændingen (på biler og motorcykler kaldes det chiptuning), hvilket giver helt gratis flere kræfter som man ikke bruger ekstra benzin på, lige indtil man får tændingen for langt tilbage og man begynder at smadre motoren... Så det er noget man skal have lidt styr på tingene for at give sig i kast med, men der er en standart små-tunet indstilling i kittet, som man altid kan ændre på hvis det passer en. smiley

    Det kan også fortælle en hvad der er galt. Medmindre det er falsk luft (værste fjende) eller en læk i benzinvejen, hvilket du opdager når din brandvarme motor er sjasket til af benzin og den har tømt 5 liter på 2 minutter, så er det altid noget elektrisk, hvilket man desværre sjældent selv kan fikse, og det betyder at delene skal hentes hjem fra den anden side af jorden.... Hvilket giver sig selv at det er dyrt. smiley


  •   9. jun 2013 I en karburator er det trykforskelle der presser benzinen op. Venturi effekten betyder at trykket er lavere hvor diameteren er lav og hoveddysen sidder jo på det smalleste sted og der går et rør fra indsugningssiden af karburatoren hvor diameteren er stor og ned til bundkarret således at trykforskellen presser benzinen op. smiley
    For at få blandingen ved mellemgas og tomgang er der en masse andre kanaler der på grund af trykforskellen fra den ene side af karburatoren og til den anden presser benzin ud her. smiley

    Ved elektronisk indsprøjtning er der en pumpe og en benzintryksregulator der sørger for at der er overtryk i slangerne (2,5 bar i mit kit, 3 bar i turbo kittet). Slangerne fører så hen til en ventil, kaldet en indsprøjter der sidder og peger lige ned på indsugningsventilen (se billederne ovenfor) og hvor meget benzin der kommer kommer så an på hvor længe indsprøjteren er åben. Hvor længe den skal være åbent er som regel et par milli sekunder, men det styres meget præcist af ECU'en der med sensorer og skemaer har regnet ud præcis hvor meget luft der er i indsugningen. smiley
    Det er Open-looped styring af benzinblandingen, hvor den ved hjælp af sensorer finder ud af hvor meget det skal være. Det er rimelig præcist og man kan komme hen på et blandingsforhold meget tæt på støkiometrisk (eller et andet valgt blandingsforhold), men for at det virkelig rykker, så har man en sensor i udstødningen der melder tilbage til ECU'en om blandingen er korrekt og der vil nu være Closed-loop, hvor den justerer mængden af benzin ud fra om blandingen er korrekt eller ej. smiley

    Når jeg har kørt med sensoren i udstødningen på en karburator og tjekket blandingen har den altid været omkring 10-11 dele luft per benzin, hvilket er meget fed blanding. Ville man have blandingen korrekt ved tomgang gik det ud over mellemgasssen og justerede man mellemgassen påvirkede det både tomgang og høj mellemgas og det eneste der virkede til at være til at justere stabilt var hoveddysen, men denne var også et kompromis, så den kun gav den rette mængde benzin ved et bestemt omdrejningstal og blandingen så blev lidt mere mager når man kom for langt op i omdrejningerne. Ikke at det gjorde noget, da det jo var en fed blanding i forvejen. smiley

    Fordelene ved indsprøjtning er så at hver situation kan behandles individuelt, så det ikke som ved karburator er en masse kompromisser. Derudover giver den høje trykforskel og en meget lille åbning i indsprøjteren (på størrelse med spidsen af en nål, du kan næsten ikke se den) en fantastisk forstøvning af benzinen, hvilket gør at der er meget færre dråber benzin end ved karburator og dette forbedrer forbrændingen samt køler indsugningsluften en lille smule mere end med karburator. smiley

    Det at forstøvningen er bedre og kontrollen er bedre har jeg oplevet på mange måder. Udover kraftigere accelleration ved de samme benzinblandinger som karburator kan den holdes stabil på sindsygt magre og sindsygt fede blandinger, hvor man blot har kunnet mærke færre kræfter, men ingen problemer i motorgangen. Altså blandingen har været derude hvor min wideband lambda sensor er ved at give op med at måle det, og det siger ikke så lidt, for det er en sensor der også bruges af industrier til at måle gasser i produktioner af alt muligt shit. smiley

    Overraskende nok har jeg heller aldrig fået en varmesætning. 87 grader på ventildækslet er den højeste temperatur jeg har fået af de magre blandinger i solskinsvejr, men aldrig problemer. Det skyldes nok også at jeg har en fir-takter der ikke er så nem at dræbe cylindren på jo. smiley


  •   9. jun 2013 Arghh okay, troede det var direkte indsprøjtning, der kan man bare se, du lære mig altid noget nyt Baddi smiley
    - Men hvad er den store forskel egentlig på indsprøjtning og karburator, og hvorfor giver det en så meget bedre økonomi?


  •   9. jun 2013 Det er ikke direkte indsprøjtning. smiley

    Så havde det siddet i topstykket og ikke som du ser på billederne ovenfor i studsen. smiley

    Direkte indsprøjtning på en fir-takter er MEGET kompliceret, da indsprøjterens vinkel så er af yderste vigtighed, og man så skal have puttet den ind midt i topstykket, således at man så skal have flyttet både ventiler, knastaksel og tændrør rundt samt at man skal lave stemplet således at bladningen bredes mest muligt i kammeret når det sprøjtes ind. smiley

    Indirekte indsprøjtning som dette er går blot ud på at regne ud hvor meget luft der er og hvor meget benzin der skal til og så sprøjte det ind i indsugningen på det rigtige tidspunkt. Det eneste man dér skal tænke på er så at bredden af skyen af indsprøjtet benzin helst ikke skal være bredere end indsugningen, da en stor del så vil ende på siderne. smiley

    Ikke at det er simpelt, men det er betydeligt mere simpelt end direkte. smiley


  •   8. jun 2013 Det jo sindsygt hvad direkte indsprøjtning kan gøren i forhold til karburator! smiley

  •   8. jun 2013 Og at jeg har rundet de 12.000 km. smiley

  •   8. jun 2013 Takker. smiley

    Den sidste opdatering på benzinøkonomien er 48 km/l, stadig med begrænsning og uden at jeg har kørt specielt økonomisk. smiley


  •   8. jun 2013 Hehe okay, fedt projekt anyways. smiley

  •   8. jun 2013 Denne maskine har allerede affjedring, bremser og styretøj til fælles med 125cc modellen samt stellet er identisk, hvis man ser bort fra motorophænget. smiley
    Hvis de vil anerkende at stellet er identisk med 125cc modellen og at motorophænget er af mindre betydning for stabiliteten, så er det kun støj og miljø der skal godkendes, hvilket ikke er specielt dyrt, et par tusinde kroner for godkendelsen. smiley

    Hvis de ikke godtager stellet, så går jeg ikke videre med projektet, for sådan en godkendelse af hvor meget stellet kan klare koster 200.000 kroner at lave, hvilket ikke er penge jeg har. smiley

    Så det er udelukkende fordi at dette er en agility at jeg mener at det kan lade sig gøre for en fornuftig pris. Men det må tiden vise og hvis det ikke er muligt, så må den blive en baneræser, hvor jeg så vil lade fir-takteren vinde sine gode pladser og vise at tuning ikke er lig med forstørrelse af motor. smiley


  •   8. jun 2013 Har du nogen idé om hvad det koster at få den omsynet til lille MC? Og hvor meget kræver det egentlig at gøre det?

  •   8. jun 2013 Præcis 38 km/t, både på GPS og på Stage6 speedometeret. smiley
    Jeg må desværre ikke overskride den hastighed før jeg får den indregistreret motorcykel. Som den er nu vil den dog i ubegrænset stand kunne ramme 72 km/t, hvis den begrænses til 9000 omdr., men jeg kan jo selv bestemme hvor jeg vil begrænse den, så det kunne lige så godt være 11 eller 12.000 omdr. smiley

    Planen for når den skal indregistreres MC er at den skal have kompressor med intercooler (jeg har lige fået intercooleren med posten) og muligvis en turbo med endnu en intercooler hvis der mangler flere kræfter. Så vil den have gods nok til at trække en reduktionsgearing der er 35% højere og med omdrejninger begrænset til 10.000 vil topfarten således ende på 113 km/t. Jeg er dog begrænset af at bremser og affjedring kun er godkendt til 11 hk og 105 km/t, så det må jeg finde ud af, når jeg skal have godkendelsen i hus. smiley

    Du har ret med tomrummet, og det er også lige netop dér den tværpind skal sidde så speedometeret kommer til at sidde dér. smiley


  •   8. jun 2013 Ja okay, syntes bare det ser utrolig dumt ud med det kæmpe tomrum ved styret, men det er jo bare min mening, og det du har gang i med motoren er super fedt, hvad er tophastigheden på den egentlig med direkte indsprøjtning?

  •   8. jun 2013 Jeg skal også når jeg kommer tilbage til skolen have bukket et stykke metal som sættes på tværs bag ved styret, hvor der er tilkoblinger til at jeg kan sætte det. Så kan Stage6 speedometeret sidde lige for, og der er masser plads til flere instrumenter. smiley

    Grunden til at jeg valgte Stage6 speedometer er jo at det kan vise hastigheden mere præcis og ikke højest går til 80. Og så også at den kan vise temperatur, klokkeslet og omdrejninger, hvilket det originale ikke kunne. smiley

    Men hvordan det ser ud er indtil videre irrelevant. Den har jo også ridser og kampskader rundt omkring efter at være blevet tabt når jeg har trukket den i en brandert, så nu er det foreløbigt motorteknikken der får en overhaling, og så må kosmetikken komme bagefter. smiley


  •   8. jun 2013 Må ærligt indrømme, jeg kan ikke se hvorfor du har sat det speedometer på, på den måde, syntes virkelig ikke det er for kønt, så hellere lade det originale sidde, og sætte Stage6 tingen et andet sted.

  •   26. maj 2013 Forresten: 43 km/l, begrænset topfart 37 km/t gps ved 7500 omdr., forbremsen hænger.

    Mon ikke jeg kan ramme 50-55 km/l når jeg får fikset bremsen, så den ikke støder på hele tiden? smiley


  •   10. maj 2013 Bum bum, lille opdatering. smiley

    Med Wideband lambda sensor og indsprøjtning kan den køre både i lukket løkke, hvor den laver småjusteringer for at holde blandingen konstant under skiftende forhold, men den kan også lave auto-tuning, hvor den over længere tid justerer blandingen ind, når man har kørt i 10-20 sekunder med en gasgivning/omdrejningskombination, og det har jeg så prøvet. smiley

    Jeg har fodret den lidt forskellige indstillinger der har været helt hen i vejret, både alt for fed og alt for mager og den har i løbet af en enkelt tur med hver indtilling hurtigt fået dem hen så blandingen svinger mellem 13 og 16 dele luft til benzin. Det støkiometriske blandingsforhold er 14,7, så det er ikke helt optimalt og fuld gas ved lave omdrejninger når jeg sætter i gang er jeg aldrig ved i lang nok til til at den kan lave auto tuning og fikse det selv. smiley

    Jeg er simpelthen henrykt over hvad man kan med indsprøjtningen, at den kan justere sig selv, men jeg kommer ikke uden om at skulle slå den over på manuel tuning og så bruge noget tid på at få den justeret ind. Det er bare lidt fjollet når den først kan justeres når motoren er over 70 grader, hvilket jeg skal bruge omkring 8 km kørsel til som den er nu. smiley


  •   9. maj 2013 Tjo, altså lige nu skal jeg som det første have benzinblandingen under kontrol inden jeg begynder at hive kræfter du af den, men jo, fordi der er så meget kontrol over alt og man kan styre det hele fra computeren er det muligt at hive mange flere kræfter ud af en maskine end med karburator. smiley

    Én af fordelene rent effektmæssigt er at så snart man har indstillet sådan noget som Volumetrisk Effektivitet og LOAD og kører i lukket løkke kan man effektvit bruge "performance knappen" som skifter til en anden indstilling, hvor man eksempelvis ønsker en lambda-værdi på 0,9 i stedet for 1 og en tænding der er lige lidt mere agressiv, og på den måde kan man hive mange flere kræfter ud af det men uden at skulle ændre på noget også have en helt normal og økonomisk motor resten af tiden. smiley

    Men først skal jeg lige have tjekket dataerne fra igår igennem og så forhørt mig hos den 94 siders tuningsmanual jeg har liggende. smiley
    Når jeg siger tuning i forbindelse med indsprøjning er det selvfølgelig i ordets rigtige betydning: "justering". smiley


  •   8. maj 2013 Så er der sprøjt på igen. smiley

  •   7. maj 2013 Så er det nye ledningsnet og sensorene kommet, så vil jeg se om jeg kan få det sat på igen i morgen formiddag. smiley

    Med lidt indstilling burde den køre med en korrekt benzinblanding og en tilpas tændingsavancering inden for et par dage. smiley


  •   5. maj 2013 Og så hjælper det når man skal køre 15 km med 30 km/t hver dag, så har man noget tid til at tænke riiiiigtig meget på motorer. smiley

  •   5. maj 2013 Altså jeg startede med at have en bruger på forummet Billig-scooter.dk, som er lidt anderledes end her, idet det ønskes at postulater begrundes og løsninger bunder i teknisk viden frem for noget man har hørt har lykkedes hos en ven. smiley

    Dertil har jeg så de sidste to år i gymnasiet brugt meget af tiden på nettet på at søge motorteknik i stedet for at lytte med i timerne fordi det virkede for nemt, så denne opgave blev jeg jo nødt til at give en skalle i for at vise at jeg jo kan noget. smiley

    Det med at det virkede nemt er det med at jeg kan forestille mig hvordan kræfterne går mod hinanden og så se hvad betydning det har at en kraft er større eller mindre end den anden, men det er kun sådan hurtigt overslag, hvor man så for at vide noget nøjagtigt skal måle og regne med formler. smiley

    Men ja, det er egen interesse i at få noget til at virke optimalt og forbedre og sådan. Det er også derfor jeg slet ikke går ind for det med at tune ved at putte større cylinder på, da det ikke rigtig er det der gør motoren mere effektiv og så har man jo ikke optimeret en dyt. smiley


  •   5. maj 2013 Ja, men det viste sig at nogle af sensorene var døde sammen med ECU'en. De kommer med posten en af de næste dage og så kan det hele komme på igen. smiley

    Og så er jeg satme forsigtig når jeg sætter det hele sammen, for den kortslutning kostede mig næsten det samme som et splinternyt kit. smiley

    Heldigvis havde jeg nået at lege lidt med det inden den da brændte sammen, og jeg har lige skrevet en 48 siders fysik rapport hvori jeg analyserer indsugningen og dimensionerer et PCV system der kan ventilere indersiden af motoren, omend det nok ikke er gjort så fuldendt som det ville have været hvis jeg havde haft mere tid til den. smiley https://www.dropbox.com/s/b8uxzqsj8cne14a/Dimensionering%20af%20PCV%20system.pdf


  •   4. maj 2013 Christian B, jeg bryder mig desværre ikke specielt meget om den model og jeg lægger af principsager ikke stemmer på tunede maskiner der bærer præg af at skulle bruges på offentlig vej. smiley

    Jeg giver som hovedregel kun bedømmelser på de ekstraordinære maskiner jeg ser, så nej, jeg smider desværre ikke en stemme. smiley


  •   4. maj 2013 Høj givet smiley

    Kig på min sonic og smid en stemme smiley





  •   4. apr 2013 Vi kan da godt finde ud af noget, men idet jeg har haft brændt ECU'en sammen er den med karburator i øjeblikket og derfor ikke helt så spændende. En ny ECU er dog på vej med posten. smiley

  •   4. apr 2013 Tusind tak da. smiley

    Synes det er ret fedt med al den positive respons, specielt når man tænker på at denne scooter i manges øjne før var en "morfar"-scooter med en økonomisk firtaktsmotor, sidespejle og topboks. smiley


  •   16. feb 2013 Jo tak smiley
    Jeg har også lige puttet lambda sensor på, som viser blandingsforholdet på en måler på styret og som senere på ugen skal kunne køre closed-loop med ECU'en og sikre en blanding der altid er korrekt.
    Jeg har lige kørt en tur på 2x2,5km, hvor motortemperaturen nåede op på 45 grader men hvor blandingen hele tiden var aaaalt for fed til at det kan være temperaturen der gør det, så nu må jeg med det få justeret tallene, så den er så god som muligt inden jeg senere på ugen sætter den i closed-loop. smiley
    Jeg konstatede også at jeg ikke må putte mere elektronik på den, for nu når batterispændingen kun 13V når jeg kører i stedet for de normale 14-15V. Jeg håber at det kan løses med et nyt og bedre batteri i næste måned og at den ikke bare suger batteriet tør hele tiden så. smiley


  •   15. feb 2013 Gav lige en xhoj! Det er et mega fedt projekt! smiley Du har da styr paa det der smiley

  •   12. feb 2013 Jamen det spiller skam allerede, jeg har kørt flere tusinde km med indsprøjtning allerede. smiley

    Havde nogle problemer på et tidspunkt, men det er rettet ud nu. smiley

    Jeg har så også idag bukket udstødningen lidt så jeg kan få Lambda sensoren i udstødningen uden at den støder på nogen steder, så jeg kan få blandingen helt rigtig og benzinøkonomien over de 33 km/l hvor det er nu, da den får omkring dobbelt så meget benzin som den har brug for med nuværende indstilling. smiley

    Hvis det er, så vil jeg hellere end gerne yde assistance hvor jeg kan. smiley


  •   12. feb 2013 har selv overvejet noget ligne projekt, dog på en 150cc 4takst motor. Det døde dog lidt da jeg ik ku finde ud af hvordan og hvorledes med og skaf sådan et kit smiley
    lyder til du har rimlig godt styr på det. vil føge med her og glæder mig til og se om du kan få det til og spille smiley


  •   12. feb 2013 Mange tak Kamil. smiley

    http://www.ecotrons.com/
    Sælger både indsprøjtningskit og lambdasonder. smiley

    Derudover har de små turboladere, men de er lavet til 600cc motorer, og jeg har ladet mig fortælle at en 50cc firtakts maskine skal snurre med 12-15.000 omdrejninger for at give nok luft i sekundet til at snurre den til at give et fornuftigt overtryk på indsugningen, så nu går jeg og kigger på superladere til små maskiner, men det lader ikke til at de er til at få til under 3.000, så det må blive til sommer først, hvis der er penge nok på feriekontoen. smiley


  •   12. feb 2013 Fedt projekt du har gang i !:-) .
    Hvor har du fået fat i det indsprøtningskit? smiley


  •   16. dec 2012 Ja medmindre jeg får et rensdyr mere på skrabejulekalenderen, så kommer det til at tage lidt tid. Men ser jeg det ottende rensdyr så er der til både wideband sensor, oliekøler og turbolader smiley

  •   16. dec 2012 nice med elektronisk indsprøjtning !
    glæder mig til at se den færdig med evt turbo, og en video hvor den køre smiley



  •   6. dec 2012 Lambda med viser der placeres på styret*

  •   6. dec 2012 Jo, men jeg skal lige have penge først.
    En turbo til små motorer koster omkring 2000 kroner, Wideband Lambda sensor m. viser til placering koster 1600 kroner og en oliekøler koster 1000 kroner. Beslagene til turboen og udstødningsrørene skal så selv laves og det kommer til at koste et uvist pengebeløb. smiley

    Derudover vil jeg også gerne have det firventilede topstykke og stempel fra baotians 139QMA-A motor, men det vil koste et uvist pengebeløb på nogle tusinde kroner også. smiley

    Alt det, når man har en løn på 34 kroner i timen efter skat..... Men jeg modtager sku gerne donationer. smiley


  •   6. dec 2012 skal du ikke også have turbo på smiley


  •   5. dec 2012 det skal man jo regne med der at altid noget som skal laves lidt om og justeres lidt men regner med at min acer one kan brugs til at køre programmet på smiley

  •   5. dec 2012 Altså du skal ikke forvente at det er så let som at skifte karburator og justere den ind, for selvom du har en sensor i udstødningen der måler blandingen så snart du kommer tæt på rigtig, så skal du alligevel køre et stykke mens computeren er sluttet til og optager inden du kan vide hvor du skal skrue ned for, og så må du skrue ned igen efter det. smiley

  •   5. dec 2012 Det skal jeg huske for en standart karburator helt stor nok til 90 ccm og så kan jeg jo lige på godt lave den helt om når jeg skal igang med at skifte karburator og indstille igen smiley

  •   5. dec 2012 Du skal så huske at sige det til ham når du køber det, hvilken størrelse cylinder du har, så du kan få den standart indstilling der fungerer bedst som du så kan arbejde ud fra, samt at du får den indsprøjter der duer. smiley

  •   5. dec 2012 Det er jo det men der så mange plusser så det ender nok med at jeg bestiller det hjem for hvis ikke andet så kan jeg få optimeret min motor så den yder 100% i stedet 80 % og jeg har gearing i og stort cylinder smiley

  •   5. dec 2012 Idet der ikke er nogen begrænsende venturi og du har mulighed for at tune tændingen er der mulighed for en øgning af kraft, og det kan du bruge til at øge gearingen og få mere fart uden at det smadrer benzinøkonomien, men alene med indsprøjtningen kan du øge hastigheden ved bare at begrænse omdrejningerne højere. Det er dog super skadeligt for både motoren, miljøet og benzinøkonomien at øge farten ved bare at øge omdrejningerne. smiley

    Med hensyn til benzinøkonomien, så har jeg ikke så meget at bidrage med. En undersøgelse fra 2001 viste at en 4-takts scooter kan vinde 12% i benzinøkonomi ved at have studsmonteret indsprøjtning, men det har jeg ikke følt noget til, idet der stadig er alt for fed benzinblanding.
    Med karburator og variobegrænsning kunne jeg over 300 km køre gennemsnitlig 45 km/l med den bedste tank på 50-55 km/l og tændrøret har haft den smukke cociobrune farve.
    Med indsprøjtning og den samme variobegrænsning kunne jeg køre over 400 km køre i gennemsnit 33 km/l og tændrøret var knald sort og sodet til, så jeg tror at det kan løses ved at få blandingen ordenligt ind. smiley

    For lige at understrege hvor meget blandingen betyder, så havde jeg engang for stor dyse i karburatoren, hvor forbruget var helt oppe på 18 km/l alene på grund af for stor mængde benzin. smiley


  •   5. dec 2012 Det som jeg håber at få ud af montere det er bedre benzin økonomi da jeg ikke behøver at køre hurtiger men det kunne da være sjovt og se hvor hurtigt at en 4 takt scooter kan komme til at køre smiley

  •   5. dec 2012 Det er nemmere at forstå når man har lidt tid til at sætte sig ind i, hvad ting og sager er. Jeg har samlet en del her: http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=16067 og her: http://scootergrisen.dk/forum/viewtopic.php?f=8&t=809, og du kan hente Ecotrons guides her: http://www.ecotrons.com/support.html.

    Tuningen er dog en del mere simpel end jeg først troede:
    Volumetrisk effektivitet er en faktor, som man kan indstille i en såkaldt "Map", hvilket gør at tuningen også kaldes "mapping". Dette er sådan at den slår op, hvis omdrejningerne er *det her* og trykket i indsugningsmanifolden er *det her*, så er VE *noget* og det bruger den så til at udregne hvor meget luft der suges ned i motoren. Denne metode er langt hen af vejen den mest præcise, når den er justeret ordenligt, idet den afhænger mest af hvad sensorene måler. smiley

    Den anden metode er den såkaldte Alfa-N metode, hvor man arbejder med en faktor der hedder LOAD. LOAD er (skåret ud i pap og meget forsimplet) hvor meget luft der passerer gennem gasspjældet og den slår op hvor mange omdrejninger der er og hvor meget gasspjældet er åbent. Denne er i mange tilfælde lidt upræcis idet der ved det samme omdrejningstal og samme gasgivning kan komme forskellige mængder luft igennem idet det tager lidt tid for motoren at nå et stabilt niveau af gennemstrømning. smiley

    Ved begge tuningsmetoder er det så simpelt, at en højere værdi af VE/LOAD giver mere benzin og en lavere værdi giver mindre benzin, så forskellen ligger helt i, hvornår de skal bruges. smiley

    I Tuningsguiden fra Ecotrons står der at Alfa-N metoden kan være smart, ved fuldt åbent gasspjæld og høje omdrejninger (eks. kawasaki ninja der går op til 14.000, eller deromkring) idet trykmåleren her kan være lidt usikker i forhold til hvor meget luft der reelt er i indsugningsmanifolden. Det meste af det område hvor vores maskiner kører vil det dog være VE metoden der er bedst, så derfor kan man efter man har sat en begrænsning af omdrejninger selv vælge inden for de omdrejninger, hvor meget hver metode skal gælde ved de omdrejninger. smiley

    Selv har jeg valgt at VE gælder 80% ved 0-7000 omdr. og at den så op til 8000 så falder til kun at gælde 60%, idet at jeg da jeg satte det ingen begrænsning havde og derfor kun kørte med maks. omdrejninger, hvis jeg havde gashåndtaget i bund, men jeg ændrer det muligvis snart så det er VE der gælder 100% hele vejen, så jeg kun behøver at tune ét sted, og så ser hvordan det går. smiley


  •   5. dec 2012 Det lyder godt jeg vil sætte mig til at søge på nettet efter info og blive klogere på det før at jeg køber det hjem smiley

  •   5. dec 2012 Der findes kun to sælgere i den vestlige verden:
    - MBE-motorsports i Canada, som jeg først snakkede med. Ham havde jeg dog ikke en god erfaring med, da han undgik mine spørgsmål om told op til købet, som jeg så ikke gennemførte.
    - Ecotrons.com fra USA, hvor jeg har købt mit, men pakken sendes fra Hong Kong, direkte fra fabrikken. Ejes af en flink fyr der hedder Matt og de har specialiseret sig i netop indsprøjtningskit til små maskiner, hvilket gør dem ideelle frem for MBE-motorsports der sælger alt mellem himmel og jord.
    Hos Ecotrons har de også tuning guides, installations guides og guides til software liggende på deres hjemmeside, men det kan anbefales at du selv søger på nettet for at få noget ordenligt viden om begrebet Volumetrisk Effektivitet, idet det er det der er vigtigst at forstå. Med kittet får du en CD med tuningssoftwaren og en standart indstilling til den størrelse motor du har opgivet at du har.
    Med standart indstillingen kunne jeg starte og køre scooteren med det samme men for at undgå varmesætningen var denne indstilling for fed, og jeg har derfra tunet den ind over (indtil videre) 12 små-kalibreringer, hvoraf de fleste har været justeringer af tomgangen. smiley


  •   5. dec 2012 Det lyder faktisk rat godt det hele men hvor har du købt dit jeg har kun kunne finde det i usa smiley det kunne være rar hvis man kunne finde det tættere på og er der ikke noget minus ved det

  •   5. dec 2012 Brian, selvfølgelig har det givet en forskel, det er en helt anden motorstyring, men jeg har ikke fået alle fordelene at føle endnu, da jeg har slacket lidt med tuningen og stillet mig nogenlunde tilfreds med en stabilt kørende maskine. smiley
    Det jeg har følt af fordele er:
    - Muligheden for at begrænse omdrejningerne som man har lyst.
    - Muligheden for selv at tune benzinblandingen, opvarmningsbenzinen (choker på karburator) og gnisten.
    - Muligheden for at se rigtig mange ting om motoren som man før har gættet sig til som for eksempel om det originale luftfilter virkelig begrænser så meget at et powerfilter vil hjælpe, hvor varm motoren er og hvor mange omdrejninger man kører ved hvilken gasgivning.
    - Mere kraft og bedre gasrespons (bliver nok endnu bedre når jeg får blandingen helt rigtig og kan begynde at tune tændingen).
    - Ingen vand i karburator, da det er et lukket system.
    - Ingen benzin smides direkte ud i udstødningen når man rammer begrænsningen.
    - Mere stabil motorgang.

    Andre erfaringer:
    - Husk at begrænse omdrejningerne! Indsprøjtningen begrænser ved at stoppe med at give benzin mens den som standart begrænser ved at stoppe gnisten. Har du karburator til at give benzin og indsprøjtning til at give gnist for at måle omdrejninger m.m. er der derfor ikke nogen begrænsning og omdrejningerne kan stige til farlige højder.
    - Selvom den kører stabilt og kraftfuldt kan den stadig have alt for fed blanding, hvilket giver relativt højt benzinforbrug (33 km/l med begrænsning i forhold til 45 med karburator og ellers samme opsætning).
    - Falsk luft giver høje og ukontrollérbare tomgangsomdrejninger.
    - Det er muligt at man skal save eller file et hul i saddelboksen så der er plads til indsprøjteren og benzinslangen for hvis adapteren som slangen med benzin under tryk sidder på som sidder på indsprøjteren knækker sprøjtes benzinen ud over motoren. Husk at tage i betragtning at støddæmperen trykkes sammen både med hensyn til hullet i saddelboksen og med placeringen af O2-sensoren.
    - Alle samlinger med benzinslanger skal have spændebånd.
    - Det er en super god idé at have en bærbar computer

    Jeg tror vist at det var det hele, men hvis du går videre med det må du endelig gerne komme med spørgsmål og vi kan dele erfaringer og kalibreringer. smiley


  •   5. dec 2012 hej er har det givet en forskæld ved at lave den om til Indsprøjtning for har selv overvejet at lave min sprint om smiley

  •   29. nov 2012 Jeg kom desværre til at optage videoen på siden, men der er endnu en her:
    http://www.youtube.com/watch?v=I_NBZut23ig

    Interesserede er velkomne til at abonnere på kanalen, så lægger jeg løbende nogle videoer op af forskellige ting og sager der ønskes eller nye ting jeg laver. smiley


  •   27. nov 2012 Den eneste jeg kender der muligvis kunne have sådan noget er brugeren "Darkside" på billig-scooter.dk, det han har rodet i de maskiner en del smiley
    Men jeg kender desværre ingen ellers der har en ditech smiley


  •   26. nov 2012 Alt jeg har oplevet med det kan læses
    http://scootergrisen.dk/forum/viewtopic.php?f=8&t=809
    og
    http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=16067

    Det er meget af det samme der står på de to fora, men alligevel ikke helt. smiley


  •   26. nov 2012 Desværre er jeg ikke meget for at køre med et kamera i hånden, og specielt ikke ved 30 km/t hvor det er sværere at holde balancen og nu hvor det er glat.
    Jeg har dog et par videoer af den, hvor den står i tomgang, hvor jeg gasser op og hvor den rammer omdrejningsbegrænsningen:
    http://www.youtube.com/watch?v=xNo6z0ic93o
    http://www.youtube.com/watch?v=3GhNxu8hs_A
    http://www.youtube.com/watch?v=wrbKGRnB06U

    På den sidste video, som er optaget samme dag som jeg havde sat det ordenligt på, er omdrejningerne underlige, og jeg fandt ud af at det var falsk luft. smiley
    Hvis der er andre ting du gerne vil se kan jeg godt vise dig det, men der er ikke så meget specielt at se mens jeg kører, så jeg vil ikke risikere et uheld for det. smiley


  •   26. nov 2012 det er pisse fedt lavet kan du ikke ligge en video ud af den hvor den køre

  •   1. nov 2012 nice

  •   1. nov 2012 Tusind tak da. smiley
    Det eneste der løbende sætter en stopper for det er penge, idet hele ombygningen vil koste ca. 6500 kroner yderligere før jeg har alle de ting som jeg godt kunne tænke mig. Når jeg så har det, forventer jeg at den yder i området af hvad en 125cc yder men uden at jeg er gået op i motorstørrelse.
    Så med en anden gearing vil den nok kunne overholde miljøreguleringerne for motorcykel, og jeg vil kunne indregistrere den som mc og endelig køre med de hastigheder der gælder for biler og mc. smiley


  •   1. nov 2012 Tror du har fat i noget der. fed ide må jeg sige:)

  •   29. okt 2012 Det var skam os bare forslag smiley
    Ellers må du jo evt. sætte det fast med noget godt lim, sætte noget velkro eller lign på! smiley


  •   29. okt 2012 Jeg vil så vidt muligt holde mig fra at ødelægge originaldele, fordi de er så pisse dyre. smiley
    Da jeg kørte galt på min første agility gik der 3 stykker plastik i stykker samt forgaffelbroen blev bøjet. Det var 6000 kroner i reservedele, hvilket jo er ekstremt meget, når den kun koster 10.000 fra ny. smiley

    Jeg dropper dog ikke spejlene, fordi det i mine øjne er helt hul i hovedet at sidde og vende sig om hele tiden for at holde øje med trafikken, og trafiksikkerhed er jo vigtigt, for ellers har man ikke en scooter man kan køre på særlig længe og er muligvis heller ikke i stand til at køre på den. smiley


  •   26. okt 2012 Altså, hvis det bare er fordi du vil har din sensor ind, kunne du jo evt lave et hul i et af inderskjoldene og montere dem der eller droppe et spejl/spejlene, også lave en holder som kunne sætte fast i det møtrik hul som spejlet sidder i! smiley

  •   25. okt 2012 Indtil videre er resultatet ikke det helt store, men jeg er så heller ikke færdig med at tune hverken benzinblandingen eller tændingen ind. smiley

    Foreløbige resultat:
    - Bedre accelleration.
    - Fantastisk hurtig start hver gang.
    - Gennemsnitlig 30 km/l med begrænsning i forhold til 45 km/l med karburator og samme opsætning.
    - Plastikdele går i stykker, fordi kittet ikke kan være helt under saddelboksen når støddæmperen trykkes sammen. Indtil videre kostet mig omkring 500 kroner.
    - O2-sensoren er muligvis gået i stykker, på grund af at Leo Vince udstødningen er bukket forkert i forrøret, så sensoren bliver ramt af fodstøtterne når støddæmperen trykkes sammen. Hvis den skal erstattes bliver der købt Wideband lambda sensor, men det koster desværre 1600 + fragt.
    - Paknings O-ringen mellem gasspjældshuset og indsugningsmanifolden hvor indsprøjteren sidder var for lille og sluttede ikke tæt, hvilket gav falsk luft og falsk luft giver for meget luft og forkert måling fra MAP-sensoren, hvilket betyder for høje omdrejninger. smiley

    Jeg har stadig Stage6 speedometeret og bartstyret til bare at ligge, for jeg kan ikke finde nogen adapter i den rigtige størrelse, men det bliver jeg nødt til at finde, hvis jeg skal have et sted at sætte blandingsviseren, når der engang kommer Wideband lambda sensor på. smiley
    Er der nogen idéer på hvordan man kunne lave en adapter som man er sikker på at sidder ordenligt fast om både styret og kronrøret? Min plan var at finde en der går ned til det hul der er i kronrøret, så man kan fastgøre den med en bolt og møtrik dér, ligesom originalstyret sidder fast. smiley


  •   25. okt 2012 Super fedt og spændende projekt smiley
    - glæder mig til at se resultatet smiley


  •   30. jul 2012 Dele købt.
    Her 4 timer og 24 minutter efter jeg fik min løn gik min bestilling hos speedline igennem og bartstyret, BCD streetfightermasken og stage 6 speedometeret er på vej. smiley

    Så er jeg fattig resten af denne måned igen, men hvor er det skønt at den går så langt på literen, at der er penge til overs fra benzinpengene smiley


  •   24. jul 2012 teknisk
    Ja man kan jo få mere kraft ved at enten at putte større motor på, eller som man gør i bilbranchen og motorsport: udnytter og optimerer på alle mulige måder. smiley

    Planen er også at jeg vil prøve at få den registreret som mc om et år når jeg bliver 18, idet den kun har motoren til forskel fra sin storebror "agility 125" hvis den kunne blive registreret sådan ville der være mulighed for at optimere motoren meget mere, og målet med 100 km/l og 100 km/t ville begge være opnåelige samtidig smiley


  •   24. jul 2012 ,
    Det er jo alt for fedt det der.
    Fedt at nogle tager intiativ til at gøre det lidt mere teknisk!


Annonce