{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Veteraner BFC trollet 1950

5.948 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen scooter er oprettet og stemt ind. Opret din egen scooter

sune o
Mand | 42 år | Oprettet: 11. apr 2010


Veteraner BFC trollet

Årgang:
1950
Motor:
Encylindret 2-takts benzinmotor med vendeskylning.

Slagvolumen 42 cm3.

Cylinderdiameter 38 mm.

Slaglængde 37 mm.

0,8 BHK ved 3.000 orndt./min.

Luftkølet cylinder fremstillet efter den patenterede cronitmetode, som giver meget stor nøjagtighed og slidfasthed. Boringen er udslebet ved honing.

Stemplet er fremstillet af letmetal og forsynet med 3 stempelringe. Stempelpind af krom-nikkel stål, hærdet og slebet.

Plejlstang sænksmedet af specialstil, indsatshærdet og slebet.

Kramtap svært dimensioneret og velafbalanceret, lejret i svære S.K.F. kuglelejer. Krumtaplejet er et kraftigt rulleleje.

14mm bing karburator.
Tændingen sker ved hjælp af en helt indkapslet svinghjulsmagnet, der endvidere indeholder lysdynamo.

Smøring sker ved at blande olie i benzinen.
Hestekræfter
0,8 BHK ved 3.000 omd../min.
Fælge
28 cykefælg
Dæk
28 tommer.
Styling
Hurret speedometer
Ekstra tilbehør
Bemærkninger
Denne knallert, har jeg gået og nusset om et stykke tid. Det er en dansk produceret BFC trollet fra 1950, type bestemt efter TUM-nr (denne har intet).
Dette er en 60'er udgave, dvs. den har en topfart på ca. 50-70km i timen. Der blev året efter i 1951 produceret en 30'er udgave der kunne køre imellem 30-50km.
Om man så tør og køre så stærkt på en cykel, det er en helt anden historie, men det er jo sjovt den kan.


Tændingen på denne knallert er en historie for sig, der sad originalt på denne knallert enten en WICO-magnet uden lysspole eller en Norris-magnet med lysspole, men på min knallert er der monteret en komplet puch maxi tænding m. lysspole, samt et puch maxi svinghjul. Dette setup er leveret af en Hans ingvordsen fra greenå, der har lavet denne tænding på flere bfc'er med stor succes, dette skulle gøre knallerten mere stabil og driftsikker. Samt der selvf. er en stor fordel i at reservdele stadig kan købes. Man kan så sige at noget af originaliteten er røget ved denne ændring, men i min verden er det okay hvis det tilfører knallerten en øget levetid.

Desuden har jeg selv monteret en Hurret forlygte m. indbygget speedometer, samt en gammel baglygte fra en NSU.

Resten af denne vinter vil gå med at ege to nye NSU-fælge op på 26 tommer m. 3mm eger, til disse har købt to cremehvide schwalbe-fat frank dæk, dette skal nok blive flot og samtidigt gøre cyklen mere holdbar, især mht. den øgede vægt på baghjulet.

OBS: et originalt justerbart luftfilter og en forgaffel m. fjedre KØBES !
Kommentér på:
Veteraner BFC trollet
Annonce