{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Monark Compact 1247 1967

41.622 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen scooter er oprettet og stemt ind. Opret din egen scooter

Monark Compact 1247

Årgang:
1967
Motor:
Husqvarna E "Flinta", 2 håndgear. 9 mm. Encarwi karbonade.
Hestekræfter
Mindst 1. Råsejgtrækker, som en lovlig model oftest gør.
Fælge
Egrede, chromede stålfælge.
Dæk
20 x 2½, 4 ply rating Värnamo.
Styling
Restaureret og lakeret i originalkulør. Dekaler kommer senere fra skrap serigraf i Jylland.
Ekstra tilbehør
En fører som har haft Compact siden '75. Gearet een skaldet tand foran, da symaskinen løber for stærkt ved topfart, rundt 40 km/t.
Bemærkninger
Dette er første model af Compacten. Aldeles eftertragtet og skattet i hjemlandet, Sverige. Havde Husqvarnakværn fra ' 67 til '69. Derefter kom den til at hedde model 1248, og havde Sachs motor. I '71 kom den med Sachs 3 fodgear och blev så benævnt model 1252. Således blev de produceret til produktionen standsedes i '83. Begrædeligt.

The only replacement for a Compact is another Compact.

Fik som barn diagnosticeret latent plasticallergi, som er en af årsagerne til at jeg kører Compact. De sagde at jeg ville vokse fra det, men tværtimod, det er blevet værre....
Kommentér på:
Monark Compact 1247
  •   9. nov 2011 HVA 2 gear
    hej
    For søren det er nogle flotte veteraner, fedt at du holder liv i dem smiley ...

    jeg kunne læse i dine tidligere indlæg, du er ferm til HVA motoren.
    Jeg er ved at restaurere en HVA flinta m. 2 fod gear, indtil nu har jeg skiftet lejer, bøsninger, pakdåser og stempelringe, og er nu igang med tændingen.
    ved du om HVA flinta motoren, har kørt med bosch tændings anlæg eller er den udelukkende lavet med STEFA-tænding
    mvh sune


  •   6. jun 2008 edwin
    hej kan du ikk fortælle mig hvor jeg kan skaffe alle motor dele .... og faktisk også ledningsnet og alt til en monark sachs den samme slags som du har her.... ville være super... for er igang med at hovedrenovere den....


  •   9. maj 2008 hey
    vil du sælge er lidt intra..?

    smiley


  •   17. aug 2007 Hej
    Du ser ud til virkelig at vide noget om Monark Compact! hvor kan man købe dele til dem? kender kun www.mixab.com . jeg har tænkt på at male min.. er det en god idé? for så er det jo ik normal maling.


  •   7. jul 2007 dele
    ved du hvor man kan købe stumper til en monark med Husqvarna motor


  •   15. maj 2007 kædeskærm
    hvor kan men købe en kædeskærm til Compact.??????


  •   21. apr 2007 Dæk
    Ved du hvor jeg kan få dæk til min monark ?
    Har fælge, mangler bare dækket?


  •   9. mar 2007 ????
    Har du et godt råd til hvordan man får det låse blik af der sidder ved speedometer drevet uden at ødelægge hele lordet?


  •   7. mar 2007 hey
    vil du sælge???


  •   27. jan 2007 Det
    er jo surt. Bare den kommer i hænderne på én som påskønner den. Den skulle kunne give 4-5 svenske kg. på Blocket.se

    Folk kender den ikke herhjemme og tror det er en Maxi med andet udseende, derfor får du ikke nok for den herhjemme, medmindre det er en feinschmecker, som ved hvad det er.

    Hvorfor skyder du den af?


  •   9. dec 2006 Undskyld
    Undskyld jeg ikke har svaret tilbage noget før.
    har haft travlt med arbejdet på de seneste.
    skal bruge en udstødning, en cylinder, et topstykke og et stempel til en monark compacten med husqvarna motor.
    det er altså ikke fordi jeg ikke gider svare, har bare ikke nået det da jeg næsten ikke har været hjemme


  •   12. nov 2006 Der
    er mange steder i Sverige hvor der handles Monark/Husqvarna stumper, afhængigt af hvad man skal bruge.

    Normalt spørger jeg: Hvad skal du bruge, og så hører man ikke mere. Så må man jo udlede at der så ikke skal bruges noget alligevel.


  •   25. okt 2006 Hvor?
    ved du hvor man kan købe originale stunper til en monark med Husqvarna motor. helst så mange som muligt. har virkelig brug for dem.
    skriv tilbage hvis du kender nogle steder.


  •   28. sep 2006 Desværre
    ikke, men de kan købes nye i Sverige. Jeg ser at du ozze spørger en Compact-ejer med Sachs i rammen om en udstødning, men det er ikke samme udstødning til en Sachs og en Husqvarna motor.


  •   27. sep 2006 hej
    har du en org udstøning til salg?


  •   30. aug 2006 Billedet
    er da ikke konstrueret.

    Edwins, Joon og Kaj Badass står deroppe i Sverige, godt berusede, kl. 3 om natten.

    Jeg har slet ikke forstand på at trylle med billeder, og hvorfor skulle jeg konstruere billedet?

    Det er Joon, en svagstrømsingeniør fra Dragør og min gamle ven, på billedet. Det er jo ikke Mick Jagger som er klippet ind...

    Den anden er Kaj, som kører Moto Guzzi Daytona 1000 cc., og små grimme Monarker, som han toptuner.

    Jeg er helt pas på, hvorfor billedet skulle være konstrueret....


  •   30. aug 2006 Hvad
    fanden er der galt med den mærkelige stodder?

    Han skriver pisselange indlæg, som er svære at læse fordi de er så lange.

    Nu skriver han guddødemig også på svensk, bare fordi han lader sig provokere af én der tror at han lægger falske billeder ind her på SG.

    Og hvad ser han dog i de grimme svenske tøseknallerter, som nægter at ruste og som aldrig volder ham problemer?


  •   30. aug 2006 Når
    man ikke ved bedre kunne man tro det er fake.

    Men øhh, hvorfor skulle jeg lyve om min tætte tilknytning til Speedriders?

    Log ind på www.speedriders.com og meld dig ind. Så kommer du ind på siderne. Der kan du se at jeg er moderator på Sveriges største veteranknallertsite.

    Derinde findes også MCB Compact Forum, som jeg har styret lidt over 2 år. Har for nærværende 6500 indlæg derinde.

    Det er jo sjovt at svenskerne opfatter mig som doktor i Monark Compact. En dansker der ved mere om deres sublime svenske knallert, end de selv gør.

    Och ser du, jag skriver svensk lika bra som jag skriver dansk.
    Om man vill göra sig på en svenskt mopedforum, får man alltså skriva på deras språk.

    Varför du tvekar på mitt täta förhållande till Speedriders, förstår jag inte alls. Igen, värför skulle jag ljuga?

    Logga in och bliv medlem. Då hittar du Edwins, dansken bland 3600 svenska medlemmer.

    Denna veckohelg åker vi 7 danska grabbar till stort mopedträff i Värmland, 650 km. uppe i Sverige. Ca: 175 deltagande veteranmopeder.

    Du kan skriva "Frykstarundan" på Googles söklinje och se vad som dykar upp!

    Sa Edwins, som öppenbart fejkar sina bilder på Scootergalleri.

    Du får lige et screenshot fra Speedriders medlemsside:

    http://www.scootergalleri.dk/uploads_large/703791.jpg?30-08-2006 10:49:23



  •   12. aug 2006 Mjoeee,
    men det ville være federe om vi kommunikerede "offentligt" så andre Sachsister måske kunne score et par guldkorn?

    thecarlsens@mail.dk


  •   12. aug 2006 ..
    Hej, er det sådan jeg kan få din mail måske? smiley
    Har lige et par spørgsmål til min Sachs, gerne msn hvis du ejer det


  •   10. aug 2006 hey
    jeg har også en mornark holdende den kan bare ikke køre tror at den skal have ny kobling


  •   4. aug 2006 tak for tippet...
    så har jeg smidt den i kattegorien "monark"


  •   4. jun 2006 Nej tak.
    "Till death do us part.."


  •   4. jun 2006 hey
    bytte med min crosser ?


  •   20. feb 2006 Desværre ikke.
    De findes hos alvars.com.


  •   19. feb 2006 Takker...
    for de fine ord.... du skulle vel ikke ligge inden med dæk vel ?


  •   8. feb 2006 jeg har
    sendt en mail til dig


  •   5. feb 2006 nej
    der er nogle cyller og topstykker, og lidt andet


  •   5. feb 2006 tomos
    ja det er noget forbadet noget med de crom fægle og det er jo ikke lige til at finde nogle i 20" det samme er jo geldene til MCB de er jo osse ved at væer et problem med stumper her hjemme det er ellers en fin samlig du har jeg har selv en falkmopet fra 66 ja den gode 3 hjuller


  •   4. feb 2006 okay
    jeg bor i en lille by som hedder kr. sonnerup. den ligger 20 km fra roskilde


  •   4. feb 2006 motor
    Sådan en har jeg desværre ikke

    Vh Henrik


  •   4. feb 2006 Monark
    Jo jeg har en motor


  •   3. feb 2006 ????
    hvor jeg bor ?


  •   3. feb 2006 okay
    så kan vi måske mødes et sted ?


  •   3. feb 2006 Knallert
    Hej

    Hvad skal i bruge ???

    Vh Henrik


  •   3. feb 2006 hmm
    det ville være nemest, hvis du kunne hente, den hjemme hos mig


  •   2. feb 2006 pris
    250 kr


  •   1. feb 2006 Malaguti
    et har du hel ret i

    Vh Henrik


  •   1. feb 2006 byd
    hvad vil du gvie for det


  •   31. jan 2006 OK,
    troede den var hel...

    Hvad er din egen prisidé?


  •   30. jan 2006 Finder
    ikke billederne. Hvor har du lagt dem?


  •   30. jan 2006 hey
    jeg ved ikke hvor mange gear der er på den,
    jeg har lagt nogle foto ind af den.
    jeg har aldrig haft gang i den, håber ikke det betyder noget : )
    hvad vil du give for den


  •   29. jan 2006 Kristian:
    Eftersom at debatten foregår ovre i din Compact tråd i Sachs, har jeg copy/pasted dine kommentarer derover og givet fyldestgørende svar.


  •   29. jan 2006 Hej Andreas.
    Min forstand på Puch er desværre begrænset.

    Gå ind på Google og skriv Puch MS 50 på søgelinien. Vælg så "Billeder" i udvalget over søgelinien. Så får du så mange billeder af MS 50'en, så du kan asfaltere med dem.


  •   29. jan 2006 Hej
    efter hvad jeg kan se på dine kommentarer har du rimelig forstand på knallerter. Så var det jeg ville høre om du ikke kunne skaffe mig en række billeder af en 110% original Puch MS50. Jeg skla bruge billederne til at kigge efter når jeg selv skal igang med at gennemrestureare min MS50.
    Jeg håber du kan hjælpe mig.
    - Andreas


  •   28. jan 2006 og for resten!
    er du god til at fornærme!


  •   28. jan 2006 ja ja...
    men han gider ikke sælge den til folk som fornærmer den! og kædeskærmene har han ikke fået med men leder da efter dem!


  •   27. jan 2006 Den
    sad under tanken, forrest i venstre side. Prøv at nærstirre her:

    http://www.scootergalleri.dk/uploads_large/350228.jpg?12-12-2005 13:27:16

    Man ser 2 nøgler der hænger og dingler. Ja, det er vel kun den ene der dingler?

    Vi pillede plomben ud og gav den andre tændingsfjedre, så gik sådan en som en skoldet rotte....


  •   26. jan 2006 Ang. tændingslås på Honda
    Hej..

    Du svarede på mit indlæg ang. tændingslås på Honda CD50.

    Hvor sidder tændingslåsen på den?

    Mvh.

    Morten D. Nielsen


  •   26. jan 2006 monark
    hvorfor vil du nu købe den du siger jo selv det er en amatør knallert....?


  •   25. jan 2006 hallo
    det er så min hjelm men okay,, kørte sku da heller ikk med hjelm,, bar så folk kunne se den!!!


  •   23. jan 2006 Hmm
    Har du meget forstand på ældre Sachs modeler ? for har nemlig en til salg men kunne værre fedt med en del Info om den.. kan du ikk sende mig en Mail på Microo71@hotmail.com så kan jeg nemlig lige sende dig et billed af den.. tak så længe..


  •   22. jan 2006 ..
    okay, kan næsten ingenting finde om den. Ved du noget specielt om dem, og hvad er de værd??


  •   21. jan 2006 smiley
    hvor er den fed, det kan jo ikke beskrives


  •   20. jan 2006 Nogle ting
    forstår de da, men der er en del forskel på teknisk dansk og teknisk svensk. Det ved sgu nok ikke at en svømmer er en flottör. En strålespids eller dyse hedder munstycke, en kolv er et stempel.

    Der kan hurtigt opstå misforståelser...


  •   20. jan 2006 ?...
    Øhh.... Altså...

    Hej.

    Skriver för att höra om ni har en flottör till min gamla Encarwi H9 förgasare på min Husqvarna "E" motor. Kan ni skicka den pr. efterkrav till mig vill jag bliva lycklig.

    og så bare lige at jeg mangler motor bøjlerne... smiley

    Men de Kan vel også forstå det hvis jeg skriver til dem på dansk?..


  •   20. jan 2006 Jo,
    men motorbøjlerne skal komme fra Bringegårds Moped Service:

    http://www.bringegardsmopedservice.se/default1.asp

    Så går du direkte til "Kassan", nederst i billedet. På det nye billede trykker du "Köp". Så kommer du over til en tekstbox/formular hvor man kan forklare ham hvad man vil have, og lægge adresse og E-mail.

    Man kunne i meddelelsesfeltet da skrive:

    Hej Bringegårds.

    Är ni snälla att skicka 1 sats P/N NO-01-48-301 Motorbågar Compact 250 /par till mig pr. efterkrav?
    Tackar på förhand.

    Vänliga hälsninger


    Husk at skrive DK Danmark når du skriver landet ved adressen. Hvis man ikke skriver DK før Danmark bliver postsystemet fucked up.


  •   20. jan 2006 Okay..
    Det vil jeg prøve hvis de ikk har nogen der over i sverige...
    Jeg tænkte på om du ikk ville gøre mig en tjeneste at skrive den der svenske tekst du skrev før, bare med de der chrom motor bøjler oven i os?... Hvis du forstår?... Det ville være lækkert...


  •   20. jan 2006 Har
    nu snakket lidt med mine svenske knallertvenner: Hvis det går helt op i lort med Rösebäckens og de ikke har en sådan svømmer, kan man med succes modificere en Bingsvømmer, så den passer.

    http://www.thansen.dk/product.asp?c=649819070&n=1709621123&pn=1709621522


  •   19. jan 2006 Velbekomme.
    Ja, vi må jo så leve med at have modellerne her i Veteraner. Eftersom Compacten gik ud af produktion i ´83, er alle Compacter jo retteligt veteraner.
    Hvis du ikke har tegninger af din HVA motor, så nap lige denneher:


    http://hem.passagen.se/blarok/blarok/sprangskisser.htm


  •   19. jan 2006 Årh mand!...
    Tusind tak for det.... Det er sku lækkert at finde en der ved så meget om monarker...

    Jeg synes sku også at det er for latterligt at de kan lave et "Monark" kapitel når du nu har skrevet til dem og spurgt... Men jeg tror sku ikk der er nogen der har styr på noget på den her side, tror bare de vil lade det hele kører af sig selv...


  •   19. jan 2006 Brugte cylindre,
    nogengange nye, findes på www.tradera.com, en svensk netauktion á la E-bay....

    http://www.tradera.com/search/imp.aspx?search=cylinder&catid=10


  •   19. jan 2006 Jeg
    ved jo bare hvor kede folk nogengange er, når de fortæller om deres gamle knallert eller motorcykel som de bittert har fortrudt at de solgte 25 år tidligere.

    Det kender jeg ikke. Min første Compact købte jeg som 15 årig i '75, da den var et halvt år gammel. Den står ude i værkstedet. Det er bare at åbne for brændstoffet, tippe den et par gange, kick og kør. Det er den allerførste knallert i Sachs afdelingen, selvom den ikke hører hjemme der.

    Men vi må jo ikke få vores eget Monark Crescent kapitel her på siten. Der findes så til gengæld andre kapitler, med kinesiske sidegadeknallerter, som har 2-3 knallerter i kapitlet....


  •   19. jan 2006 Her
    er jeg sikker på at du kan få en svømmer:

    http://rosebackenscykelomotor.se/

    Det er en stor bondegård i Värmland som er propfuld af gamle knallertstumper. Er du så færdig, jeg var lige ved at få mig en spiller mellem hylderne..
    Skriv en mail til Peter hos Rösebäckens, du kan jo bare copy/paste denne sang over i en mail:

    Hej.

    Skriver för att höra om ni har en flottör till min gamla Encarwi H9 förgasare på min Husqvarna "E" motor. Kan ni skicka den pr. efterkrav till mig vill jag bliva lycklig.

    Så ligger der pludseligt en lille pakke til dig på posthuset....

    Det er sådan jeg får stumper ind ad døren.
    Hver sommer kører jeg veteranknallerttræf i Värmland 650 km. oppe i Sverige, der er jeg i reglen inde og savle hos Rösebäckens......


  •   18. jan 2006 ...
    Jeg ville også MEGET gerne beholde min Monark, men jeg har slet ikke plads forholdene til at havde den stående, da jeg skal flytte her om kort tid... Jeg tør heller ikk at tune min husqvarna, er bange for at jeg kommer til at øddelægge noget, og jeg tror ikk at man kan skaffe en ny cylinder til den, har ihvertfald ledt i laaaang tid..... Kunne kun finde et stempel... Jeg ville meget gerne sælge den til en fra sverige, da jeg ved at hvis jeg sælger den til en i danmark, vil den bare blive ammatør tunes og brugt i markerne... og det synes jeg ikk at den herlige maskine skal opleve.... Men jeg beholder den nok også i nogle år endnu... Vil ikke sælge den før den er HELT færdig.... Jeg mangler stadig at skifter lejerne, da den er begyndt at hyle i omdrejningerne,... Og så er Støddæmperne helt flade, og jaså mangler jeg lige motorbøjlerne.... Når ja, tænkte på om man kan købe en svømmer til Encarwi?... Jeg har prøvet et eksperimentere med nogle vin propper, men ville nu gerne havde en rigtig svømmer...


  •   17. jan 2006 ..
    du har vist kæmpet en hår kamp med den monark.. hehe..


  •   17. jan 2006 Aha, du
    er fra Polen? Det forklarer dit navn, som jo ikke er helt almindeligt.
    En model som din handles til 6-7 svenske kg. Men øv, de fleste restaureringer folk laver, er med henblik på salg. Jeg vil sgu selv nyde frugten af mine anstrengelser.

    Hvis den er pænt lakeret skulle det ikke trække ned, men en totalt urørt model med lidt patina indbringer mere.

    Jeg laver gaskabel af et hvilketsomhelst kabel, men helst med en lidt tyndere inderleder end et standardkabel. Enten lodder jeg, men jeg har også små nipler at skrue på kabelenderne.

    Har selv haft en længere kamp med Nicolai Gerdøes blå 3 gears Compact, som jeg jo købte af ham. Han sagde at den aldrig rigtig havde lavet op til hans forventninger.

    Det tror Fanden. Motoren drak gearolie, gennem en utæt pakdåse i koblingssiden. Da jeg nu var derinde, fik den nye koblingsplader. Svømmeren sad omvendt i svømmerhuset og var blevet knust da låget spændtes på. Således tog den slet ikke benzin ind.

    Forkerte platiner og svinghjulet der ikke var monteret så kilen kører i kilesporet, således kunne tændingen ikke stilles tidligere end 1° efter top. Skal stå 2° før top, gerne tidligere.
    Gearene var fejljusterede, så det var krop-umuligt at finde gearene på den.

    Sædet dinglede rundt på sin platform, da de små afstandsskiver i hængselboltene manglede. Stopledningen var knækket. Justerskruen til parabolen manglede, så man ikke kunne indstille lys på den. Bremser TOTALT effektløse.

    Han skrev at motoren var fin og god. Det er den nu. Modellen kører fedt og trækker som en okse.

    Der er kædehjul på vej fra Sverige, sammen med en masse andet isenkram.
    Man skal jo overholde loven, men den er altså for lam som lovlig. Således bliver den boret, får 14 mm. Bing E karburator og 15:28 gearing. Dette giver rundt 60, så bliver herlighedværdien noget større.

    Men min HVA-Compact her på billederne er lovlig. Motoren kører så fedt og kultiveret, at jeg ikke nænner at gøre noget ved den. Den er gearet 1 tand foran, ikke for at få mere fart, men for at få den stakkels motor lidt ned i omdrejninger. Jeg har iøvrigt den originale tunings-manual til den, fra en Ingeniør ved Husqvarna fabikkerne i, ja, Huskvarna.

    Jeg venter også på rustfri bagsvingerskærme fra Sverige. Når de er på, er knallerten, altså den blå, komplet.

    Så lægger jeg den ind her, hvis ikke den bliver afvist. Nogle er jo sure på mig, fordi jeg i snart et år har prøvet at skære ud i pap, og bøje i neonrør, hvad knallerten virkeligt hedder.

    I en tråd går jeg helt ned i æbler og bananer for at forklare navnet. Tror du så ikke at der er et geni, som umiddelbart efter mit indlæg spørger om man kan få stumper til en Sachs Creasent Monark?


  •   17. jan 2006 Okay...Tak..
    Jeg har fundet ud af at man kan få lavet helt slinter nye kabler for en slik i mit hjemmeland (Polen)... Så jeg tror bare jeg får lavet et par gas kabler, hvis de nu skulle knække igen... Jeg ville også lige høre hvor meget tror du at jeg kan få for min monark i sverige?... Hvis jeg lige får Værktøjs kassen og motor bøjlerne på?... Tror du det har trukket meget ned at den er blevet omlakeret?..


  •   16. jan 2006 Husqvarnaen kan have
    enten Encarwi H9 eller Bing, begge uden nål.

    Sachsen har sin, til motoren, støbte Bing. De to motorer passer ikke karburatorer sammen.


  •   16. jan 2006 Tak...
    Er det den samme karburator det sidder på sachsen og husqvarnaen?...


  •   15. jan 2006 Mjooee,
    men det ser ud som noget universal, hvor man selv skal tilpasse kabellængden....

    http://www.bringegardsmopedservice.se/default1.asp

    Gå ind under Sachs og betragt med dine fiskeøjne.....


  •   14. jan 2006 Tak for det..
    Har Bringegårds Moped Service måske en hjemmeside eller så noget?..... Og man kan vel tilfældigvis ikk købe et gas kabel derover os?..


  •   13. jan 2006 ..
    hehe.. kunne ikke være mere enig.. smiley


  •   13. jan 2006 Mange tak!
    Jeg er glad for dem, fordi jeg synes at designet er genialt og pisse funktionsvenligt og pålideligt, og fordi den er relativt sjælden i Danmark.
    Jeg har jo rodet med dem i 30 år, så der er ingen hemmeligheder ved dem, som jeg ikke kender til. Har reservedele, historie, værkstedslitteratur og vi er nu 5 gamle mænd som nyder dem og tuner dem og sætter 4 gears motorer på dem og tar til træf i Sverige om sommeren, for veteranknallerter. Bajere og løgnhistorier osv. Vi er i alderen 40-54 år.

    Ydermere er den svær at skaffe stumper til for en ikke-kender og det gør ondt når en ung mand får ødelagt lortet, derfor redder jeg dem ind under mine beskyttende vinger.

    Når man ser en Monark Champion eller en Monark Transport med Maxi-motor på, er det fordi en eller anden har fået fucked den originale Sachs motor up på dem.

    Men fint nok, det er bedre at de dribler rundt med en Maxi motor på, end at de står og rådner op, og ender i containeren...

    Læg en klud eller en pude ned i bunden af U'et, så holder den nemt en kasse bajere...


  •   13. jan 2006 ..
    du er glad for de compacter.. smiley hør her, jeg falder a og til over nogen af dem der er billigt til salg.. kan godt sige til hvis det er jeg finder en.. smiley


  •   13. jan 2006 Vi skal
    nemlig passe på de gamle modeller. Jeg har nu 6 Compacter i drift, og de fylder ad helvede til i værkstedet, men de skal fanme ikke bo ude....
    Efter 30 år er det endnu ikke lykkedes mig at ødelægge motorbøjlerne.
    Motorbøjlerne fås spritnye hos Bringegårds Moped Service i Sverige. Eklunds Moped Och Motor har dem også.
    De koster 250 svenske/par. Det er 250 danske, med fragt.....


  •   12. jan 2006 ..
    har osse mailet dem nogen gange, om forskellige ting, uden svar.. tror de har forladt os.. smiley

    hehe.. jeg har det sådan, at alt med remtræk, og som er dækket af plastik, det er ikke værd at døje med.. smiley og hvis man er så heldig at ha en veteran, så skal man passe rigtig godt på den.. og sælger man den, skal man sælge til en man er sikker på passer ligeså godt på den.. man skal holde liv i de gamle klassikere, ikke tage livet fra dem, som langt de fleste herinde åbenbart synes..


  •   12. jan 2006 Edwins
    Jeg tror for det meste at folk mangler motorbøjlerne fordi de smider fødderne derop når de kører, og de er jo ikk så tykke igen så de knækker rimelig nemt.... Sådan var det ihvertfald da min bror havde min Monark i sin tid... Har os lagt mærke til at de fleste der kører på Puch Maxi også kører med fødderne på motor bøjlerne.... Jeg mangler faktis den venste motorbøjle... Er det noget man kan skaffe for småpenge?


  •   12. jan 2006 Christian,
    er der administratorer herinde? Hvorfor reagerer de så ikke på mails om et Monark-Crescent kapitel?
    Der er oprettet andre kapitler som kun indeholder 2 knallerter?

    Der er jo nok 2 lejre herinde: Folk som ikke kan døje veteranknallerter, og folk som jeg, som SLET ikke kan have en plasticscooter.

    Kristian W: Tænk at smide en så rimeligt sjælden solid knallert ud, som er rå-kult i Sverige. En baglygte ses solgt helt op til 700 svenske dask.
    Ingen kan forklare hvorfor Compacten i reglen mangler chrombøjlerne over motoren, bagsvingerskærmene og værktøjskassen under sadlen....


  •   12. jan 2006 ..
    baglygten er smadret! og kan ikke finde en ny, bagagebæren er bare taget af for en stund! og de der skærme der dem har han ikke fået med for den er faktisk fundet på en losse plads der var en gammel mand der ville smide den ud!


  •   12. jan 2006 ...
    er helt enig med dig.. smiley
    sys bestemt heller ikke størstedelen herinde tager det seriøst nok. vi er nogen der ligger vores knallerter ind, for at vise dem frem, og få folks meninger, og bedømmelser, så vi muligvis kan forbedre maskinen. men når der så dukker en eller anden lille unge op, med en lav stemme, og så begrunder den med "den er jo grim" , hvor han i forvejen har givet en eller anden voldbollet scooter med flækkede skjolde, og smadret motor ekstra høj, bare fordi det er en scooter, så blir man sku tosset..! jeg stemmer ærligt, og hvis jeg skal stemme lavt, så skal det godt nok være grimmere end gennemsnittet.. hehe..

    jeg prøver så vidt muligt at være flink, og at hjælpe folk herinde, men jeg retter osse folk hver gang jeg f.eks ser en puch monza der er navngivet grand prix, eller omvendt.. de to var to vidt forskellige modeller.. og jeg gør det jo kun for at hjælpe, men folk herinde kan ikke tåle at de måske ikke lige har ret, og som tak smider de så en lav stemme, eller en eller anden hjernedød kommentar med en hel masse bandeord i..

    og admin kigger den anden vej, hver gang.. de burde stramme mere op om retningslinierne.. de er her jo for at folk kan få mere glæde af siden..


  •   11. jan 2006 Christian,
    folk opfatter mig som en sur stodder, det er jeg absolut ikke. Men jeg har her på Scootergalleri skrevet så meget om disse knallerter og at de hedder Monark eller Crescent. Så flejner jeg sgu ud når folk bliver ved med at kalde dem Sachs Monark eller bare Sachs. Der er ikke nogen som kalder en SCO Sprint med Sachs motor på for en Sachs SCO Sprint, så der mangler også konsekvens i betegnelsen
    Det viser at de ikke læser en skid, og bare går op i de rådne bedømmelser som ikke er en skid bevendt. Man bytter bedømmelser og kammerateriet når nye højder.
    Flotte modeller får middel, og afpillede skodder får extra høj.

    Folk spør om oplysninger og stumper. Det får de så, men jeg får ingen respons, ikke engang et tak. Nemt, så fjerner jeg bare indlæggene igen.

    Helt korrekt, Sachs motoren er en fornøjelse. Har 6 med 2 gear, 2 med 3 gear og 1 med 4 gear.


  •   11. jan 2006 ..
    okay, takker.. smiley

    jamen det er jo fordi de unge mennesker der har fået dem smidt i nakken af bedsteforældre, eller andet familie der har haft den stående i mange år, de ser jo bare at der står sachs på motoren, og så går de ud fra det er sådan en.. smiley

    havde engang en sco gs sprint, med en 4 gears blæserkølet sachs motor, og den skulle være ret sjælden med 4 gear.
    jeg var så dum at skille mig af med den, og det har jeg fortrudt mange gange.. den motor var bare sin vægt værd i guld.. da jeg fik den sad stemplet fast i cylinderen, fordi den havde stået stille i over 20 år.. :s krumtappen var ligeså rød som en brandbil, og motorhuset havde aluminiumspest. lejerne var dog gode nok heldigvis.. men efter en grundig rengøring, og et nyt stempel, kunne skidtet da køre rundt igen.. jeg kunne desværre ikke skaffe hverken lejer eller pakdåser, da jeg ikke ved hvor de kan købes til den motor.. men den blev samlet, og vupti, den startede med det samme.. dejlig maskine.. smiley


  •   10. jan 2006 Der findes ikke dumme spørgsmål,
    kun dumme svar.

    Motoren hedder Sachs, knallerten gør ikke. Knallerten er fremstillet i Varberg i Sverige, af Monark-Crescent Bolaget (Bolag = selskab)
    Knallerten laves som både Monark og Crescent. Der er ingen forskel på dem overhovedet, ikke andet end dekalerne.

    Så enten hedder de Monark Compact eller Crescent Compact. Der er intet i navnet der hedder Sachs, de har bare leveret motoren, som de har til ca. 50 andre knallertfabrikker...

    Jeg har mailet dem som laver dette Scootergalleri 3 gange om at få et Monark-Crescent kapitel, har hverken fået svar eller kapitel.

    Det er helt knald i låget at disse svenske knallerter ligger under det tyske Sachs. Det er jo ikke en Sachs knallert.


  •   10. jan 2006 ..
    nu spør jeg lige lidt dumt..
    men hedder de ikke crescent, og ikke sachs..?
    læste lige dit indlæg ovenfor, og blev helt i tvivl..
    en af mine venner har nemlig 2 stk, (af den med en 2 håndgear, sachs motor) og der står crescent på dem begge..
    havde aldrig hørt at de skulle hedde sachs, før jeg kom ind på siden her nemlig..
    det er da vel kun motoren der er sachs..?

    svar venligst i min profil.. smiley

    på forhånd tak..


  •   9. jan 2006 Kristian, det
    har jeg, når jeg gentagne gange ser knallerten blive kaldt Sachs eller Sachs Monark, efter at jeg har skrevet stolpe op og stolpe ned om knallertens rette navn, nu må det fandme snart være feset ind! Grrr...
    Du ramte slet ikke dartskiven i dit sidste kast. Hvorfor skrev du ikke din bemærkning umiddelbart under min korrektion af dig, så det ikke bliver denne rodebutik, som ingen kan følge med i?

    En Monark Compact hedder model 1247, når der sidder Husqvarna motor på. 1248 med 2 gears Sachs. 1252 med 3 gears Sachs. 1255 hvis det er en Golden Champ, 3 gears.

    Gå ind på www.compacten.com og læs lidt om modellerne.

    Det kan lyde lidt blæret, men du kan ikke trænge mig op i en krog når det gælder viden om Monark-Crescent....

    Sachs Monark ved jeg til gengæld intet om, for den eksisterer kun i jeres fantasi....


  •   8. jan 2006 hej..
    nu har du rettet på mig en mil. gange! nu vil jeg rette på dig det hedder ikke en monark 1247 det hedder en monark 1248!


  •   5. jan 2006 Jo tak,
    René. Bortset fra baglygten er din gamle Puch da osse rigtigt sød...


  •   5. jan 2006 det er sku nogle lækkere Veteraner du har...


  •   2. jan 2006 Hvad?
    Hvordan hvad?


  •   1. jan 2006 Sidder jo på jobbet
    og en kollega kom ind og så siden. "Hvad har du gang i" spurgte han. Han kender selv Compacten fra sin ungdom.

    "Jeg skriver med dem, men får ingen svar. Når jeg spørger hvad de skal bruge af stumper får jeg aldrig svar.."
    Han svarer klogt: "Det er unge mennesker, de har ingen penge, derfor får du ikke svar!"

    Så spørger man sig selv: Hvorfor fan spør de så om stumper? Samtidigt har jeg slidt et tastatur op for at forklare at navnet Sachs Monark ikke eksisterer, men man blir fandme ved at kalde knallerten dette latterlige navn.

    Kollegaen sagde også: "Når du skriver mere end 1 linie, læser de det ikke"......

    Javel, så er det sgu da ikke studenterhuen der strammer...


  •   1. jan 2006 Nå.
    Ingen respons. Skide nu med det, det er jeg vant til...

    Fint nok, så går der heller ikke noget den anden vej.
    Jeg må være anderledes end de andre, for jeg har sgu da ikke tastaturskræk.


  •   1. jan 2006 Hvad
    fejler gærkassen? Og godt nytår!
    Sachs 3 og 4 gears skiftemekanismer kan være lidt kringlede at justere. Det har jeg også instruktioner til, hvis man kan svensk.


  •   31. dec 2005 Grunden til at du ikke
    kan finde en eksploderet tegning, er at der ikke er nogen motor der hedder Sachs Monark, der er slet ikke noget i dette univers med dette navn.
    Motoren hedder Sachs 50/ 3 KFS og har ikke en skid med Monark at gøre, den sidder på 25 andre knallertfabrikater.

    De svenske sites, hvor man finder tegninger, kræver åbenbart medlemsskab.
    Mail mig på: thecarlsens@mail.dk så sender jeg en tegning.

    Men som sagt, jeg har intet på Sachs Monark, da det ikke findes. Jeg får fnidder af det navn.
    Knallerten hedder Monark, motoren er tilfældigtvis en Sachs. Monark modeller findes også med Husqvarna og ILO motorer, derfor hedder de ikke ILO Monark og Husqvarna Monark.

    Jeg ved godt at jeg skriver langt, men læs det for helvede og absorbér......

    Jeg har tegninger, data, reservedelskontakter, historik og værktøj, men herefterdags svares ikke på flere henvendelser om Sachs Monark, jeg er SÅ træt af dette ikke-eksisterende navn.

    Der figurerer nu 3 Monark modeller på denne site:

    Monark Compact, Monark Champion og Monark 50 SS.
    Monark i Varberg, Sverige har bygget disse knallerter. Der sidder tilfældigtvis, og fedt nok, Sachs motorer på dem.

    Sachs har ikke deltaget i produktionen af disse knallerter, de har blot leveret en fed motor, som også umiddelbart passer på andre knallertfabrikater som har bestemt sig til at køre med Sachs motor.

    Fik vi så snart lagt dette forpulede "Sachs Monark" i graven?


  •   30. dec 2005 Hej igen
    Kan ikke finde Sachs Monark 50 ss motor,

    Kunne du evt sende et link til en tegning over en gearkasse på sådan en?


  •   30. dec 2005 Hej igen smiley
    Mange tak..


  •   30. dec 2005 ey
    har givet dig høj smider du lige en tilbage.


  •   28. dec 2005 ..
    lækre maskiner du har dig.. smiley


  •   28. dec 2005 Et
    ofte forekommede spørgsmål er:
    Hvor fanden i helvedes kælder får man stumper til sådan en for fed motor?
    Det afhænger helt af hvad man skal bruge. Når jeg så svarer: "Hvad skal du bruge?", bliver der tavshed.

    Så det spørgsmål stiller jeg så ikke.


  •   28. dec 2005 Mjoee,
    nu er der jo ikke noget som hedder Sachs Monark, men motoren på en Monark 50 SS er en 3 fodgears, blæserkølet Sachs 50/ 3 KFS.
    Min svenske veninde, Raketsport, har en hjemmeside. Hun er Crescent-freak, hvilket jo er let at forstå. Besøg hendes hjemmeside og gå ind under "sprängskisser". Dér finder du eksploderede billeder af Sachs motoren, i flere varianter.


    http://medlem.spray.se/raketsport/

    Min egen kompjuter er også fuld af guld, så lad mig det vide, hvis du ikke finder hvad du skal bruge.

    Men jeg har ingen oplysninger på Sachs Monark, da mærket ikke findes, ligesom en Ford Opel heller ikke er lavet....


  •   27. dec 2005 Hej smiley
    Ville høre om du kender et sted/hjemmeside hvor man kan få en tegning over en Sachs monark 50 ss motor?

    MVH Jonas


  •   25. dec 2005 Hvorfor de er forkerte?
    Let at svare på:

    1: De har for små hjul, med for tykke dæk. Høj følsomhed for vejens ujævnheder. Høj rullemodstand

    2: Motoren er en del af baghjulets uaffjedrede vægt. Giver elendig fjedringskarakteristik på baghjulet.

    3: De er alt for tunge, for deres størrelse. Sådan et bombastisk skrummel, som jo bare er en minicykel med plasticskjolde allevegne vejer rundt 85-90 kg. En Compact, f.eks., vejer 49 kg.

    4: Tyngdepunktet er alt for højt, hvilket bl. a. ses ved den slingrende kørsel i blæsevejr.

    5: Elendig styrgeometri med den korte gaffel. Castorvinkel ikke i harmoni med det tilgængelige efterløb på forhjulet.

    6: Komplet uduelige i off-road sammenhæng.

    7: Siddestiling kontra benstilling ikke fordelagtig. Føreren har samme siddestilling, som når han sidder på lokum.

    8: De ligner hinanden i skræmmede grad. Har man set én, har man set dem alle.

    9: Som med de gamle scootere fra 50'erne og 60'erne er konceptet dødfødt, og plasticscooterne vil uddø just som de gamle scootere døde. Det er en by-ting, hvor man lige zapper en kort tur fra det ene sted til det andet.
    Man ser ikke scootere på TT-banerne, da de heller ikke duer til det.
    En rigtig mand har et køretøj med store egerhjul, kædetræk og gear. Tøserne kører på scootere, hvor man bare skal vride gassen og klemme på de 2 greb, når det går for stærkt. Elektriske startere og batterier og hvad ved jeg, er bare overflødigt lort at slæbe rundt på. Er man for svag til at træde en kickstarter på sådan en lille motor, bør man ikke køre to-hjuler.

    Denne sang burde være nok til at forklare hvorfor en scooter er forkert. Min alvorligste røvtur, var i 70'erne på en Lambretta 250 scooter. Har for nogle år siden kørt et par hundrede meter på sådan en plasticbalje. Jeg var absolut ikke imponeret...



  •   25. dec 2005 Der
    har aldrig været en rigtig scooter, de var også forkerte dengang, men de var lavet af metal.


  •   22. dec 2005 Davs
    Hva snakker du om? hva var de RIGTIGE scootere lavet af? PLASTIK??


    OG har bare gjort det for at vise nogle af dem jeg har haft!

    Og En piggio/vespa motor kan sangtens hamle op med Maxi puch osv!


  •   17. dec 2005 ..
    ja du har ret.. smiley


  •   15. dec 2005 Monark
    Hej Dewins

    Jeg har også en Monark fed maskine, og der kommer billeder på når den er færdig ?

    Jeg forstår ikke hel hvad du mener med din mail ?

    Vh Henrik


  •   27. nov 2005 Á propos Sachs
    kan man jo også se under Sachs. Den første model under dette kapitel er min 2 Gears Monark Compact, og der står Sachs, nej, Monark Compact, da det jo ikke er Sachs der har lavet knallerten...


  •   26. nov 2005 Vist skal
    vi da det, Kristian, vi har vel heller ikke været uvenner?
    Jeg gir den bare som Kloge Åge en gang imellem, for at få ryddet op i misforståelser og fejlfortolkninger.

    Og overtænder lidt når folk vedbliver at kalde knallerten for en Sachs. Har snart slidt et tastatur op, for at forklare at det er en Monark, i sjældnere tilfælde Crescent.

    Mvh Edwins


  •   26. nov 2005 hej undskyld komentaren skal vi ikke bare være gode venner igen?

  •   25. nov 2005 Kristian W,
    meget mod min vilje har jeg lagt svaret på din kommentar ovre i din egen tråd under Sachs, selvom Monark Crescent burde have sit eget kapitel, da knallerterne jo er helt malplacerede under Sachs.
    Har 3 gange mailet til administrationen af denne site om at Monark Crescent får sit eget kapitel, men ingen respons.
    Hvis de havde fået deres eget kapitel, var vi jo så nok også sluppet af med dette latterlige navn, "Sachs Monark", som jo ikke eksisterer...


  •   25. nov 2005 ..
    præcis.. folk tror at man skal give dem det samme som de giver.. eller omvendt.. :S


  •   25. nov 2005 ???
    du skal ikke skrive til mig mere...¨

    jeg gider ikke at høre på det der kloge åge....


  •   25. nov 2005 stemmer..
    hvad er du så sur over.. har jeg ikke givet dig høj måske!!??


  •   11. nov 2005 Tak, Christian
    Der er ikke forskel på en Monark og en Crescent, kun dekalerne. Samme fabrik, Monark Crescent Bolaget, MCB.


  •   10. nov 2005 ..
    fine maskiner.. smiley
    ligner overordentligt meget en af mine venners cresent'er.. smiley


  •   23. okt 2005 Mjoee
    Det er da vistnok blevet fejlanbragt ovre i din SWM i Sachs-afdelingen.
    På den anden side, det er ikke mere usammenhængende, end resten af tråden.....


  •   15. okt 2005 Hej..
    har du ik skrevet til en forkert ved sku ik hva du mener med det du skriver


  •   2. okt 2005 Helt OK
    Her skriver vi ikke så meget, vi læser bare.......



  •   26. sep 2005 hej
    mange tak for oplysningerne, de har været brug bare, undskyld at jeg ikke skrev tilbage.


  •   25. sep 2005 Jo, jeg har da.
    Som Monark feinschmecker kender man da en Monark Champion 1256. Har da også kørt på én. Fed slæde.


  •   25. sep 2005 Hey du!
    dyrk lige min Monark, sådan en har du vist ikke set.


  •   23. sep 2005 Det er
    sgu svært at sige, men om den ikke mangler reservedele, burde den indbringe 3-4 kg.
    Typisk mangler Compacten sine bagsvingerskærme, chromede motorbøjler og røret, værktøjskassen under sadlen.

    En ordentlig pris forudsætter at køber ved hvad han køber. Hvis der kommer en nød der leder efter en Ciao eller en Maxi, der jo er i en helt anden kvalitetsklasse, får du ikke en ordentlig pris. Compacten er for feinschmeckere, som kender dens soliditet, slidstyrke og solide rørramme, modsat alt det andet plasticdekorerede pladestelspap der kører på vejene.

    En ordentlig knallert, som man gjorde dem i gamle dage har rørstel, egerhjul, kædetræk og gear og er overordentligt rustbestandig....


  •   21. sep 2005 hej
    Hej hvor meget kan man få for min monark ?


  •   10. sep 2005 hey
    hvormeget kan jeg sælge den for..??? og hvormange hk har sådan en som min mvh jesper


  •   29. aug 2005 Det
    er vel ikke svært for en svensker at sælge en artikel i Den Blå Avis?
    Ligeledes kan en dansker vel godt sælge en ting på Blocket.se?

    Det der er noget lort, er at folk oftest vil købe en raket, som de umiddelbart kan hoppe op på og køre. Forgaffelen er en kedelig hindring for at hoppe op og køre. Jeg tror at den har kørt trynalt ind i noget, og at nogen har vendt gaflen, istedet for at skille den lidt mere ad og rette rørene.

    Jeg er på arbejde det meste af ugen, som jeg er nu. Derfor har jeg ikke tid til at splitte gaflen ad for retning. Vi kører til Sverige med anhængeren fuld af Compacter, der ikke plads til en mere.
    Hellere stille lortet til side i nogle år,i en varm kælder, til den blir endnu mere attraktiv, end at skyde den af for 1200 dask. Vær ikke i tvivl, hvis jeg stod og manglede en fed gammel oldtimer, havde jeg købt den med det samme.


  •   28. aug 2005 Sælg den
    i Sverige, dér påskønner de den virkeligt. Du kan få mindst 3500 SEK. for den.
    I Sverige har de en slags Blå Avis, www.blocket.se. Herhjemme ser de ikke at der er en verden til forskel fra f. eks en papMaxi, derfor får du ikke mere for den. Kig her hvad de svenske Compacter koster, afpillet for stumper, mange af dem:

    http://www.blocket.se/search?q=compact&caller=nbl_s&l=0&city=8&category=7&where=3


  •   27. aug 2005 Jamen
    så må jeg sige nej tak.
    Regner med at have en forchromet, med 3 håndgear med hjem fra Sverige om lidt.
    1200 dask er kraftedme billigt.


  •   26. aug 2005 Mjoee, den
    må da også styre ad helvede til med den forgaffel.
    Sidste gang jeg tog en Compact hjem fra Jylland, blev jeg plukket af vognmanden, det skræmmer lidt. Jeg vil jo gerne købe dem allesammen, men har allerede 5 stående i mit 50 kvm. værksted.
    Når jeg ikke lige er i Compact-humør, irriterer det ad helvede til at have sådan en ø af knallerter stående i værkstedet.
    De skal jo stå inde. Alt andet er helligbrøde....


  •   16. aug 2005 Man er vel altid interesseret
    i en Compact. Den ser jo fin ud, og 2-3 timer, så er forgaffelen rettet.
    6-700 dask for at få den til København er jo pebret nok.
    men rigtigt, der er snart lovligt mange i hus.

    Tager til veteranknallerttræf i Sverige, lige om lidt. Tager nok en 3 håndgears forchromet Compact med hjem deroppefra. Den har chromet forgaffel, lygteplatform, lygtehus og bagsvingerskærme. Motoren har som sagt 3 håndgear og membrancylinder og 12 mm. karbonade, har siddet på en 3-hjulet lastknallert, en "Flaka".


  •   2. aug 2005 Har 6 Compacter,
    5 som kører og 1 på bedding.
    Har prøvet at lægge dem ind, men bliver afvist, nok fordi jeg fortæller for mange sandheder, og er for smart i min mund. Jeg er en gammel mand på 44, som sværmer for veteranknallerter og gamle totaktsSAABer.


  •   2. aug 2005 Sorry!
    Bemærkede ikke dit navn, da jeg savlede over din RMS..
    De siger at plastiserne kører stærkere end de gamle modeller. En ordentligt tunet Kreidler forsvinder fra dem, før deres variator overhovedet er begyndt at arbejde. Ingen har endnu taget Kreidlers verdensrekord på 225 km/t for en 50 kubikker....


  •   2. aug 2005 Tak Brejne.
    Du har sgu da din egen smag, og skider på hvad andre tænker, når du ikke har en scooter. My man!
    Har du også en Compact?


  •   22. jun 2005 Tak for rÃ¥det...
    det vil jeg os prøve så,...


  •   22. jun 2005 Uha,
    Kamil. Jeg ved ikke hvilke andre kabler som passer. Jeg laver dem selv. Tilpasser længden, og lodder et lillebitte rørstykke på kablet, hvor det skal ned og gribe i spjældet...


  •   21. jun 2005 Heey Edwins..
    Jeg har et problem... For mit gaskabel er knækket på min Compact, jeg har ikke lyst til at bruge sygt mange penge på at få et kabel fra sverige... Så jeg tænkte på om der ikke er nogle andre kabler der passer til?.. Eller kan til passes?


  •   8. jun 2005 Tillykke! Fedt!
    Monark Crescent Bolaget i Varberg har meget mangelfulde oplysninger om Compacten, men en tidligere ansat har bekræftet at man sidst i '68 begyndte produktion af model 1248, altså Compacten med Sachsmotor.
    Der er en del forskel på stellene, om det er en Husqvarna eller en Sachs der sidder i stellet. Begge stel kan tilpasses den "forkerte" motor, men det klares ikke på et tilfældigt fortov.

    En lille fundering: Når nu så mange kalder Compacten for "Sachs Monark", hvad fanden kalder de så en Compact med Husqvarna motor?
    Men endnu engang tillykke, pas på den!


  •   5. jun 2005 mcb
    hejsa har lige købt en 68 compact med sacks motor det er kun fordi at du skiver at de er lavet med hva motor fra 67-69 den jag har er med dansk stel nr og koden siger 68 men der kan jo også været montret en anden maskine på den


  •   29. maj 2005 Okay
    Jeg har været inde og kikke på hjemmesiden, men lige den model er ikke med på siden der er kun fra 1946 og frem, men jeg prøver at skrive til tstrading og høre hvad han evt. kan skaffe, Tak for hjælpen Edwins

    Hvad tror du man evt. kunne få for sådan en, har du nogen ide´om det.

    Ang det sidste svar om tandhjul så er det nok begge som trænger til en udskiftning


  •   28. maj 2005 Her er
    svenskernes svar på stumpforespørgsel:


    Qvarna delar Torbjörn Flink www.tstrading.se mail t-s.trading@telia.com tel 031-7075911

    Kolla med han har delar till drömbåge rödqvarna svartqvarna, silverpil

    Næste indlæg:

    Krökar finns inte att få tag i, de som finns de slåss man om på marknaderna. Och ofta är det så att de saknar krom totalt...

    Är det fram eller bakdrev som saknas?





  •   27. maj 2005 igen
    det var min Far´s som desværre ikke nåede at blive færdig med den, så jeg overvejer at finde de sidste stumper og måske samle den, eller også bliver den solgt som den står,motoren skulle være renoveret, så der mangler lidt strøm,kobberrør til benzin, muligvis 2 nye tandhjul og lidt kabler og 2 nye kæder og lidt andre småting


  •   27. maj 2005 Hej igen
    Ja det er en god gammel mc, jeg har faktisk den orginale nummerplade og papir på den, har tjekket i synshallen den kunne sagtens synes som en mc, den har 2,8 Hk som svare til 98 ccm.
    Den kommer jo faktisk fra sverige kan jeg se på papirene, fra Hællby kommune, nå det vigtigeste er nok det forreste afgangsrør til udstødningen, men det er dælme nok svært at finde, hva tror du man kan få sådan en sag ??


  •   27. maj 2005 Ojj, den blir'
    svær, Claus! Det var dog en fed ældre model.
    Jeg kan da spørge i nogle af de svenske knallertfora. Hvis ingen har direkte kontakter, vil de nok anbefale de svenske stumpemarkeder.
    Sig hvad du savner, og jeg skal spørge til det....


  •   26. maj 2005 Forspørgsel
    Hej Edwin

    Jeg har en gammel mc som jeg mangler lidt stumper til er det mon muligt at man kan få noget til så gammel en model
    det er en husqvarna fra 1938, jeg har sat et billede på min profil så kan du jo lige kikke på den
    Jeg høre jo at hvis man skal have stumper til sådan en er det sikkert i sverige, nu skal du ikke sætte så meget igang iførste omgang er det kun en forspørgsel

    På forhånd tak


  •   24. maj 2005 Fandenstjærtemig nej!
    Jeg vil ikke være med i den forbandede rodebutik I har fået lavet på dette Scootergalleri, hvor der svares i en anden tråd end der spørges i. Kig omkring på de forskellige knallerter, og se hvad det er for noget mærkeligt usammenhængende volapyk der står allevegne, da man praktiserer dettte "svar her og der". Der svares hvor der spørges:

    Knallerten er købt intakt, med alle reservedele på plads, som set på billedet.
    Afhængigt af hvad der skal bruges til Compacten, er der forskellige steder i Sverige man henvender sig, jeg kender og har kontakt til de fleste guldgruber i Sverige.
    Man skal bare nævne hvad man skal bruge, så finder eller kender jeg stederne. Jeg skriver et fejlfrit svensk, og taler det næsten lige så godt, så der er ingen sprogbarriere.
    Jeg har før spurgt hvad folk skal bruge, men så får de tastaturskræk....



  •   24. maj 2005 hvor `??
    fint udst, skærme, fælge, osv. ?? hvor har du købt det ???

    en hjemmmeside i sverig,, have engang sådan en monark, men kun ikk finde dele til den !

    svar under min puch monza,, på forhånd tak.


  •   10. maj 2005 Kollektionen
    er nu vokset til 6 stk. Der er gledet en '68 ind, med Husqvarnamotor.
    Desværre ej til salg.


  •   9. maj 2005 ...
    har du 3 stk ???? (en til slag måske) ???


  •   8. apr 2005 Har
    nu lagt lidt flere billeder ind, deriblandt ét af en Monarscoot til dig, David.


  •   8. apr 2005 Fedt.
    En Monarscoot er ganske sjælden efterhånden. Det er godtnok en scootertype, men den er da i det mindste designet af mennesker....
    Der kan stadigt skaffes stumper i Sverige, men smager det, så koster det. Hvad savner du?


  •   24. mar 2005 Jeg kommer meget på
    de svenske veteranknallertsites. Dér vil de ikke se noget senere end '80, altså 25 år. Svenskerne har en langt mere udviklet veteranknallertkultur end vi har, med en helvedes masse forskellige mærker.
    I Danmark hersker lemmingkulturen, der er ikke andet end Puch.


  •   22. mar 2005 mojn
    hvor gammel skal en knallert være for at være en veteran


  •   27. feb 2005 Her linker jeg
    til et billede af tyskeren. Cyllen er større, også i støbninger. 32 mm. afgangsrør, kort, i Jamarcol trimdæmper. Cylle opboret til 49.9 cc. fra standard 47 cc. 17 mm. Bing Kirkeport på. Bemærk det høje spjældhus. Dette har monteret på en 3 gears Compact, med den tunge gearing 15:30, med en ballast på 72 kg., drevet apparatet op i 73 km/t. Målt over en 4 km distance, med GPS, i en akkompagnerende bil.

    Nu har jeg vist lidt af det der skal til. Forstår du så allerhøfligst at jeg under ingen mulige omstændigheder tror på at din knallert, i den viste udførelse, kan komme op på en sådan fantasihasighed?
    Her billedet af orglet:

    http://www.scootergalleri.dk/uploads_large/171517.jpg?26-02-2005 11:45:05


  •   27. feb 2005 Den er
    deværre ikke i stand til at gå tilnærmelsesvis den angivne hastighed med det afbildede grej på. Karbonaden er ikke stor nok, cylinderens porte og kanaler er for små, og støbningen levner ikke nævneværdig plads for portforstørring. Cylinderens køleflade er for lille til at køle effekten som afgives for at køre 70.
    Med reference til billederne ses en for lav udveksling, kædehjulsmæssigt, til at nå indenfor en vintage Sachs' mulige omdrejningsområde.
    Veltunet, med den gearing og den karburator kan den måske komme hvinende afsted med 50 km/t. når det går allerhottest
    til. Mere er desværre ikke fysisk muligt med det viste grej.


  •   26. feb 2005 monark
    jeg ved sku da ik hvad der er på købte den sådan som den er nu så ved ik hvad der er på men ved at den går 70


  •   25. feb 2005 Tak for kommentaren :)..
    Din(e) er os pæne.. de trækker os et 7tal.


  •   3. feb 2005 Tja..
    Den firtakter lidt når man kommer op i fart.. der ved de 35 km/t. Men når den får sine flip med omdrejningerne firtakter den ikke, og så kører den ihvertfald 40-45 km/t..


  •   2. feb 2005 Ingen chance!
    selvfølgekig vil jeg da ikk bytte for monarken! Den stikker jo maxi med flere længder


  •   30. jan 2005 Kamil.....
    Man kan få stilbar strålespids til Encarwi'en. Men pas nu på! Når den tager disse omdrejninger, er det fordi den får for mager blanding. Der er ikke noget som har aflivet knallertmotorer som stilbare strålespidser. Folk lægger sig ned, skruer på strålespidsen, så fanden tager ved den. 1 min. senere har stemplet sat sig, smadret stemplet og skuret cylinderen.
    Firtakter den?


  •   15. jan 2005 Hey!
    Hej igen. Jeg ville lige hører om man kan få andre dysser til Encarwi kaburatoren?.. Jeg har endelig fået samlet min dejlige knallert, og den kører rigtig lækkert... men lige før den løber helt tør for benzin, får den de vildeste omdrejninger.. så det kunne vel godt tyde på at dyssen er for stor, ikk?


  •   15. jan 2005 gav dig 7
    nice kværn der´smider du lige en stemme tilbage


  •   27. dec 2004 gogge A?
    Hvem er din kommentar rettet til?
    Hvis det er mig, så er jeg ikke sur, men ked af at der er for mange børn på siten, for hvem det bare drejer sig om at bytte 7-taller. Man kan ikke have en dialog igang og få sig lidt teknisk snak, og folk svarer hér på noget de har set i en anden tråd, og de skriver ikke hvem de henvender sig til..... Selv er jeg da hjertensgerne fri for dette karaktercirkus der foregår.


  •   22. dec 2004 ...
    hvorfor så sur..?
    du kan da bare give min den karakter du lyster, jeg stemmer fair.. og ja du har fået 5.. det står faktisk for "lækker" så luk!!!


  •   20. dec 2004 Hvis du tænker
    på den variable hoveddyse, strålespidsen, er udgangsstillingen 1½ omgang ud fra lukket.


  •   17. dec 2004 ,.,.,.,,.-.-.-,.-,
    jamen hvordan skal skruen stå...!!???


  •   24. nov 2004 hey..
    okay det skal jeg da huske.. hehe 7 herfra!!


  •   3. nov 2004 ja tak
    kan du lige gøre det lidt kortere ....?
    er det forkert det jeg har skrevet...!?!?!?!?


  •   23. okt 2004 tak! i lige måde
    din ser da også helt vildt fed ud! du får 7! hey kan du ikke hjælpe mig med en battle jeg har... altså en udfordring!!!! jeg har to!!!
    hvis alle dem du kender går op øverst på siden og trygger på udfordringer! gå til side 2 eller 3 eller sådan noget! ses


  •   18. okt 2004 Hmm
    Så er din numse en vandflyver


  •   2. okt 2004 Tak
    den køre rigtig godt starter ved første kick start
    tak for hjælpen ..!!! hvis du kender nogle motor dataer så skriv dem endelig og hvis du kendr en lille historir om sådan npgle...!!!


  •   2. okt 2004 tak
    tak skal du have..!!


  •   29. sep 2004 Det er en '76er.
    Hvis du har renset karbonaden, skulle den ikke volde problemer. Modellen er normalt meget letstartet.
    Har du checket at den giver en flot blå gnist fra sig, ikke bare en fesenhvid gnist?


  •   11. sep 2004 hey kan du hjælpe mig mig..!!
    1. jeg har også lige fået sådan sachs monark men jeg ved næsten ingen ting om den der står N tilsidst. kan du sige mig hvafor en årgang det er..?
    2. jeg kan ikke starte den, jeg har ellers renset hele kaburatoren og det hele men den gider bare ikke...!!!
    på forhånd Tak... total original FEDT...!! 7 herfra..


  •   2. aug 2004 Nice!
    Total Original!! Fedt!


  •   30. jul 2004 Dejligt stykke mekanik
    Ser særdeles gennemført ud


Annonce