{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Monark Compact 1248 1975

26.725 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen scooter er oprettet og stemt ind. Opret din egen scooter

Monark Compact 1248

Årgang:
1975
Motor:
Sachs 2KS, 2 håndgear, boret, karburator opboret fra 8,5 mm. orig. til 14 mm. med Granlund-bor. Hakket ved indsug 2 mm. Fræset i toppen af stemplet, så skylleportene åbner tidligere.
Hestekræfter
3-3.5.
Fælge
Egrede, chromede stålfælge.
Dæk
20 x 2½, 4 ply rating
Styling
Ikke nødvendigt. Den er style i sig selv.
Rustfri skærme ab fabrik. Rustfrit støtteben.
Ekstra tilbehør
Cykelcomputer med dobbeltskærmet signalkabel, så den ikke bliver forstyrret af vekselstømsfelterne omkring modellen. Hjemmegjort bremselys, med 2 high-bright lysdioder.
Bemærkninger
Gearing 16:28. 58-60 Km/t. Vælger at holde mig til sandheden, når vi taler hastighed.
Seneste ændring: Jofrab Mk. 2 5.5 tunzylinder og 17 Bing Kirkeport. 17:24 gearing. 73 GPS km/t.

Kalder den en Sachs for at have den ved siden af jeres, men fabrikatet har intet med Sachs at gøre, udover den sublime motor.

Fik som barn diagnosticeret latent plasticallergi, som er en af årsagerne til at jeg kører Compact. De sagde at jeg ville vokse fra det, men tværtimod, det er blevet værre....
Kommentér på:
Monark Compact 1248
  •   7. jul 2014 Hej hvor køber du tandhjul til den? har ikke kunne finde større gearing end 15t og 30t

  •   19. okt 2012 hey bytte med min scooter?


  •   26. jul 2009 Hej
    Du ser ud til også at være lidt af en Sachs fan ligesom mig.
    Er Sachs knallertmotorer godt nok til at få op i fart?
    Syntes jeg har haft en del besvær med det indtil jeg for nylig fik mig en som jeg lige er lidt usikker på modellen af, men den kører rimelig stærkt syntes jeg. Den er boret i indsugning (kun cylinder) boret i udstødningskanal, fræst lidt ud i skyllekanaler så de åbner tidligere, og så det bemærkelsesværdige er at stemplet faktisk var hakket helt op til krydspinden.


  •   24. okt 2008 ?
    hvad er et "Granlund-bor"?


  •   6. jun 2007 hey

    hva går d ved den for af få den til af køre hurdiger


  •   6. jun 2007

  •   13. apr 2007 Dæk
    Ved du hvor jeg kan få fat i sådan nogle dæk.
    Har nemlig også sprunget mit forhjul, og baghjul ser heller ikke for godt ud.


  •   8. jan 2007 Det
    originale kan ikke købes nyt mere. Hvor det har været nødvendigt at bytte, kører jeg med Magura grebet til Maxi. Maxi'en har hele 2 kabler til at varetage gearskiftet, men det kører fint med 1 kabel i Maxi-grebet.Jeg har 6 Compacter i drift og der sidder lidt af hvert på.

    Man kan være heldig at finde et pænt brugt på net-auktionen www.tradera.com , et svensk E-bay.

    Compacten er jo kult i Sverige og de fleste dele kan skaffes, nye eller brugte brugt.

    www.eklundsmopedomotor.com har også en hel del Compactstumper, og skærmene på bagsvingeren. Og en kickstarter findes også.

    Min lille hjerne har aldrig forstået at kædeskærmen mangler på gamle knallerter, den er jo til for at beskytte kæden mod nedfaldende lort fra hjulet og til at beskytte køreren hvis kæden separerer under drift.

    Jeg skriver og taler flydende svensk, hvilket har gjort det særligt nemt for mig at skaffe de nødvendige stumper, når man køber et afpillet Compact-vrag.

    Mærkeligt. Mine reservedele falder ikke af under drift. Der sidder det hele på dem allesammen, og man skal således bare køre, og holde øje med kædespændingen, som på enhver kædeknallert.


  •   8. jan 2007 Niller,
    gearhåndtaget er ikke originalt, udover at det er et originalt Magura, som en 2 gears Maxi kører med. Det virker fint til Compact, og det er noget billigere hos T. Svansen:

    http://www.thansen.dk/product.asp?c=798808616&n=1709621398&pn=1709623249

    Mixab er umulige at handle med, de vil have svensk mellemmand, de bøgetosser. brug www.alvars.se i stedet.

    Kædeskærme fåes hos: http://www.bringegardsmopedservice.se/

    Siden er nede lige nu, men prøv senere. Gå ind under Sachs, dér står Monark stumperne.


  •   3. dec 2006 Der er kun
    bøsning, intet nåleleje, og det holder også fint de næste 30 år, som det har holdt de første 30.

    Jeg ved ikke om en Maxi bøsning passer, jeg har købt min gennem Stuvsta Mopedservice. Kammesjukken drejede en selv.

    Det er ikke svært at adskille en 2-gear, men det kræver nogle aftrækkere.

    Motorens aksler og krumtap er shimmet op med tynde skiver, og 90% af de unge mennesker får fucket motoren up, da de ikke bemærker hvor, og hvor mange og hvor tykke diise skiver er og på hvilke aksler de er placeret når de adskiller motoren.

    Når man får sådan en adskilt motor i papkasse med alle skiverne ragende rundt på bunden, hvis de overhovedet er der, kan man med mikrometer-ur shimme motoren op igen, men det er meget lettere at mærke op hvor skiverne sad og genmontere dem som de sad da motoren oprindeligt blev adskilt.

    Noget af det mest eftertragtede er en Sachs motor som ikke har været adskilt, da som sagt 90% af dem er fucked up af uvidende formoksere som ikke ved hvad de rager med. Når man så kommer derind, er der mærker efter hammerslag, smadrede kærve i skruer, brækmærker efter skruetrækkere, manglende eller forkert anbragte shims osv.

    Det er jo ikke kun Sachs motorer som er shimmet op indvendigt, derfor kører der en del andre motorfabrikater rundt også, som lyder som et kilo søm i en vaskemaskine.

    De griber ind i motoren for at lave en fejl, som de sikkert også får lavet. De skaber så ti nye fejl pga. manglende kundskaber og værktøj.

    Se på Forum, hvor mange der laver lort i den for sig selv....


  •   2. dec 2006 Der sidder
    4 tappe, som griber i 4 huller, lissom i 2. gear. Hulkanterne og tappene slides med tiden, og så slipper lortet, hvorefter det straks går i indgreb igen. Man finder et andet skiftehjul i bedre tilstand.

    Satans at man ikke kan lægge billeder ind her, eller måske man kunne linke gennem Imageshack?

    Plejlsstangsbøsning er også sin sag at skifte. Man trykker den gamle ud med den nye, hvorefter bøsningen rives op med en stilbar rival, til bøsning/plejlstang har "sugepasning".

    Motoren bliver fanme som ny, med nye lejer og bøsning..


  •   2. dec 2006 For
    nærværende kniber det med tiden, har 1000 jern i ilden, men senere hen måske der bliver tid.
    Skramlet kommer først og fremmest fra en slidt bøsning i toppen af plejlstangen, og hovedlejerne. Begge dele fås nyt i Sverige.


  •   1. dec 2006 Ja,
    den går ind under Sachs äldre modeller, 2 och 3 vxl. (gear)

    www.stuvstamopedservice.com. Spørg efter en Jofrab Mk. 2 til Sachs.


  •   20. okt 2006 Tim,
    alt er jo i princippet til salg, men ingen vil købe til de priser jeg skal have.

    Folk tror at de ligger i prisleje som en gammel Maxi, men det er ikke tilfældet.


  •   17. okt 2006 a
    har du nogen tilsalgs ???
    eller kender du nogen der har jeg er nemlig meget intra i en monark compact


  •   15. aug 2006 Fars
    piger:

    http://www.scootergalleri.dk/uploads_large/687829.jpg?15-08-2006 01:06:45

    Der er sex af dem og materiale til at bygge 2 mere...

    Hvis der skal kickes mere end 2 gange er der noget galt, og der begyndes fejlsøgning, men det er der ikke tale om...



  •   14. aug 2006 Mjaee,
    men der er ikke noget der ikke virker og ingen stumper mangler, så det er dyrt. Knallerten er jo en noget andet kvalitet end f. eks. en Maxi, således også prisen. At den er sjælden gør det jo heller ikke billigere..

    Hvorfor fixer du ikke dine forældres, det må da være nogenting billigere?


  •   14. aug 2006 okay det kan jeg godt forstå er der en af de andre du er intra i at sælge

  •   14. aug 2006 Desværre ikke.
    jeg har haft den i 31 år og den er et meget kært eje med stor affektionsværdi for mig.

    Den er pålideligheden selv og kører for fedt. Den slipper jeg først når jeg selv slipper håndtaget...


  •   14. aug 2006 er du intra i at sælge denne her

  •   12. aug 2006 ..
    Hej, er det sådan jeg kan få din mail måske? smiley
    Har lige et par spørgsmål til min Sachs, gerne msn hvis du ejer det


  •   4. aug 2006 e
    jeg har sårn en sachs der som jeg har haft i laaang tid nu og så fik jeg den gode ide at tænke på at begynde at lave lorted istand men det sku ikk lige den knallert jeg hved aller mest om så jeg hved ikk helt hvor man kan købe dele til lorted hved du det??? :^/


  •   9. maj 2006 Sachs
    har ikke lavet en model som hedder Monark.

    Monark har derimod lavet en model som hedder Compact, nemlig sådan en som du har. Komplet handles de for 2-3000 kr, men så skal de også være komplette.

    Din mangler motorbøjler og bagagebærer, bagsvingerskærm på højre side og sadlen har set bedre dage...


  •   7. maj 2006 ..
    Hej, ved du cirka hvor prisklassen er på en fin Sachs Monark fra 1972 ? smiley


  •   12. apr 2006 I Sverige.
    .


  •   27. jan 2006 Er det en
    2 gears? Hvordan er den og hvor utroligt billig er den?


  •   26. jan 2006 hey
    jeg har en sachs motor hvis du er intra


  •   12. jan 2006 Velbekomme.
    http://www.compacten.com/bilder/maraton_75.jpg

    Skal se om jeg kan lede mere op...


  •   12. jan 2006 Hej
    Tak, for info'en over den...jeg fik sådan som den står nu, nogle sagde bare den var hjemme lavet....Hmmm...Har du en link eller noed til sådan en model??


  •   12. dec 2005 Det lader
    sig desværre ikke gøre, da der ikke findes en knallert med dette navn.

    På denne site:
    http://www.moped2.org/sachs_p.htm

    findes nogle af de modeller Sachs har fremstillet.

    Der var en svensk fabrik, som lukkede først i firserne som hed Monark-Crescent Bolaget.
    De lavede en helvedes masse modeller, men ingen af dem hed Sachs. Det navn har Sachs fabrikkerne jo rettighederne til.
    Den svenske fabriks produkter hed enten Monark eller Crescent. De lavede knallerter med ILO, Husqvarna eller Sachs motorer på.

    Du må nok kontakte Sachs i Tyskland vedr. din eftersøgning, men en model med det navn du nævner findes ikke. Hvis Sachs havde bygget en knallert med modelnavnet Crescent Monark, ville der nok blive en masse ballade med ophavsrettigheder til navnet med den svenske fabrik, Monark-Crescent Bolaget.

    Oftest havde Monark- Crescents modeller en talbetegnelse som identificerede modellen, men nogle af dem havde også navne, som f.eks. Champion, Compact, E-type, Topper, Skoterett osv.
    Monark Compact var den model de havde mest succes med. Dem er der en del af her på Scootergalleri.
    Men som sagt: Vedrørende Sachs knallerter, kontakt Sachs....


  •   11. dec 2005 ey
    hvor kan man købe en ny cyllinder eller et nyt stempel henne til en Sachs creasent monark


  •   8. dec 2005 Jeg kommer fra
    Kastrup på Amager. Kan vi maile sammen eller evt. tales efter arbejde?
    thecarlsens@mail.dk


  •   8. dec 2005 Salg af Sachs.
    Det lyder fint. Hva vil du give af rimelig pris. og hvor kommer du fra?
    Nicolai


  •   6. nov 2005 ***DAX***
    Jo kender godt følesen fik min første Dax i 77 ny og ubesmittet Dum som man jo er i den alder byttede jeg den senere til en Yamaha Fs1 men genfandt min første kærlighed i 2003 hvor den lå hos forældrene til ham jeg byttede med i sin tid i en sørgelig forfatning men med masser af tusindlapper og knofedt er den genopstået som fugl Phoenix i Original Candy ruby red og residerer her på Sg under min profil som Rød Dax


  •   6. nov 2005 Ooops!
    2 takteren har også vores store kærlighed. Jeg har også 2 gamle 2 takts SAAB. '61 og '63.
    Vi kalder faktisk 4-takteren for en ækelmotor, selvom denne type motor slæber rundt på os til dagligt.


  •   6. nov 2005 Dax'en
    er en rigtig lille frækkert. Kammerat Kaj var en klovn at sælge sin for nogle år siden og har bittert fortrudt. Han blev iøvrigt ikke nævnt i forrige indlæg. Han har en 2g Compact.
    Al respekt for Dax'en. Vi har bare noget med gamle svenske knallerter. Vi kan bedre relatere os til Svensson, end Nin Nang Ching.....
    Der er vist også noget med det danske saltsvineri og tykke rørstel og rustfrie skærme.....
    Pladestellene ruster jo desværre på samme facom som en bil.....
    Fik min første Compact i '75, som 15-årig.
    You know, first love...........


  •   5. nov 2005 ***DAX***
    <En rigtig flok snobberøve. Kun Compacten er god nok.>

    Kun fordi i ikke har prøvet en Dax smiley

    3 kørende + mange i dele eller projekter som det så pænt hedder


  •   5. nov 2005 Ja, det var surt, Bimmer
    En stor del af vennekredsen i Dragør er blevet smittet.
    Selv har jeg 5 kørende, komplette + 1 komplet i stumper, med Husqvarna motor. De 4 af de 5 kørende har 2g motorer, den sidste har 3g motor. Har en blæserkølet 4 g motor med original 5.5 HK tyskertun på. Er i gang med lejebytte.

    Kammerat Joon har 3 kørende, den ene er en 3g.
    Kammerat E har en 4g blæserkølet.
    Kammerat Bitzer har 1 med 3g.
    Kammerat Pede har en 2g under opbygning. Han har bare ingen motor. Jeg har så foræret ham den jeg havde på loftet.
    Yngste mand er 39, ældste er 54.

    En rigtig flok snobberøve. Kun Compacten er god nok.


  •   4. nov 2005 ØV ØV
    Det er ok. Det koster jo ikke at spørge. det lyder da dejlig med en mere der vild med compacten


  •   3. nov 2005 Nååår..
    Så fårstår jeg det hele... Tak for det!:.

    Jeg kan godt se det er irriterende at folk svare et andet sted end hvor spørgsmålet er stillet.. Har oplevet mage gange at der er en der har stillet et spørsmål jeg gerne ville ha svar på, og så finder man aldrig svaret i sidste ende.... Men jeg tror sku ikk man kan lave om på det... Folk er alt for vant til at chatte med hinanden end at tale sammen over et forum..


  •   3. nov 2005 Hvordan er det, drenge?
    Hvad siger I så? En sammenhængede tråd er ikke noget man er vant til her, men her ser I en.
    Ikke noget "svar i min profil", "svar i min Puch", "svar i BT's brevkasse...."

    Læs og lær.........


  •   3. nov 2005 Kamil...
    Jeg har nu lagt et billede ind af en stilbar til en Bing karburator. Det ser også sådan ud på Encarwi karbonaden. Har desværre ingen detaljerede billeder af installationen på min HVA Compact. Strålespids til Encarwi fåes for 100 svenske dask hos www.eklundsmopedomotor.com.
    Folk spør om alt muligt. Jeg svarer, men du er sgu da den eneste man kan føre en dialog med. Respekt.....


  •   3. nov 2005 Mærkelig skrift
    du der præsterer. Skriver du fra Thailand?

    Man udskifter hoveddysen, som bare ligner et messingbolthoved når den er monteret, med en stilbar.
    Spænd den nu ikke for hårdt, så bliver den ødelagt.


  •   2. nov 2005 Tak for svaret..
    Men jeg kan sku ikk helt få det til at passe... skifter man den faste hoved dysse med en variabel?... Det eneste jeg har som jeg kan stille på er tomgangsskruen.... Og så er der så skruen til hoveddyssen, men den sidder helt løst hvis den ikke er spænt til....


  •   2. nov 2005 Tillykke, Bimmer!
    Den jeg har, en 2g, har jeg desværre lovet væk til kammesjukken, som just har erhvervet sig en motorløs Compact....


  •   1. nov 2005 Mangler en motor
    Hey long time no see. Er lige blevet far igen har ikke ret meget tid. håber det er ok. mem mangler en motor med det hele det kan jo være du kan hjælpe


  •   26. okt 2005 Fra nye
    af leveres motorerne med en fast hoveddyse i karburatoren. Denne hoveddyse er for stor på både HVA og Sachs, i regelen. Hoveddysen er for lille, hvis man tuner motoren. Istedet for at købe sig fattig i hoveddyser, indtil man finder den rigtige størrelse, bruger man en variabel hoveddyse, den stilbare strålespids.
    Med driftvarm motor kører man op i fuld fart på plan vej. Ved at skrue den stilbare udaf giver man mere brændstof. På et tidpunkt har man skruet så langt ud at blandingen bliver for fed, og forbrændingen ufuldstændig. Motoren springer hveranden tænding over og "firtakter".
    Man skruer den nu lidt ind igen, til motoren ophører med at firtakte ved fuld speed. Så er den hjemme.
    Under kraftig medvind og/eller ned af bakke kan motoren komme til at køre stærkere ved at skrue den stilbare længere ind. Motoren får nu for lidt at leve af, og samtidigt for lidt olie, og forbrændingstemperaturen går væsentligt i vejret.
    Det hele ender med at stemplet sætter sig, og gør skade på sig selv og cylinderen.
    Når man én gang har fundet den rette blandig, rør man ikke mere ved strålespidsen.
    Det er defor alle knallertinstruktionsbøger advarer mod den stilbare strålespids. For en klovn er den ødelæggende for motoren.
    I gamle dage så man altid knægtene ligge ind over knallerten ved fuldgas og pille ved den skide strålespids. Mange af dem fik smadret deres motor. Når den engang står korrekt, lader man den i fred.

    Mærkelig tråd, denneher. Den er jo næsten sammenhængende, og der er ikke noget "svar i min profil", " svar i min Puch" osv.


  •   26. okt 2005 hmm...
    Jeg har tænkt over det med den silbare strålespids, og jeg ar stadig ikke forstået hvad det går ud på... Og hvordan man stiller på den?..


  •   26. okt 2005 Hej Kamil.
    Nej, ikke umiddelbart, men Sachsen har lidt større køleflade end Husqvarnaen.
    HVA'en er en ganske fed motor, men sværere at skaffe stumper til, specielt tundele.
    Min egen 2 g Husqvarna går så for fedt, at jeg ikke nænner at tune den, men den er lidt gearet, så motoren ikke løber så vanvittigt stærkt som med lovlig gearing. Og så en stilbar strålespids i dens Encarwi karbonade, så den ikke firtakter, som de i reglen gør med fabriksmonteret fast strålespids.


  •   24. okt 2005 Hej..
    Jeg tænkte på, er der nogen foreskel på ydelsen på en sachmotor og en Husqvarna motor?..


  •   24. okt 2005 Korrekt,
    Sachsmotoren har et røvsejgt bundtræk, som få matcher, men det er kun når den er lovlig.
    Når man trimmer den, stryger noget af bundtrækket, men så trækker den til gengæld også federe højere oppe i registret.


  •   24. okt 2005 hey.....
    for det første har den et godt bund-træk
    og for det andet lyder det pisse fedt


  •   22. okt 2005 Desværre
    er jeg totalt koblet af dette fis med svar her og der. Se hvor snotforvirrende trådene er, med disse halve sange allevegne.
    Der svares hvor der spørges.
    Compacten er kult i Sverige, og priserne stiger for hver dag der går.
    Stumper fås i Sverige, jeg kender stederne, afhængigt af hvad der skal bruges.
    Sadlen er ikke låst, Under sadlen sidder et lille håndtag som føres fremefter, så opgåes låsen.

    Plumben sidder med en svejsning i højre side af indsugningsstudsen. Løft udstødsporten 1.5 mm. og bred den 2 mm. på hver side.


  •   30. sep 2005 Tak,
    sagde Morten så, hvorefter han påførte årgangen på sin Compact i sin tråd.
    Det er fanme ikke meget der bliver kommunikeret her, hvad? Har I alle tastaturskræk?


  •   23. sep 2005 Ja,
    så ved du nu at din model er fra '74, istedet for alle dem her som gætter sig til årgangen på deres Compact....


  •   23. sep 2005 hey
    hva så hvis der står "L" istedet for "M"


  •   13. sep 2005 Et typisk
    stelnummer ser sådan her ud:

    WPJ 123456 M

    W'et fortæller at MCB har lavet knallerten. Så i det? Det er altså Monark Crescent Bolaget der har fremstillet knallerten. Mere for at tvære i det, så vi kan få afskaffet dette top-latterlige navn, Sachs Monark, som jo ikke eksisterer.

    PJ fortæller at generalimportøren hed Paul Jürgensen.
    Så kommer selve stelnummeret 123456.

    Derefter kommer M'et, som fortæller at apparatet er fra '75.


  •   13. sep 2005 Som skrevet
    i indlægget lidt længere oppe:

    Det kan man på det bogstav, som står efter stelnummeret på venstre bagskærmsstræber.


  •   13. sep 2005 hey igen
    hvor står stelnummer...................


  •   12. sep 2005 En
    anden har købt Kurts gyldne Compact, som vi tidligere har fastslået er fra '73.
    Den nye køber har så gættet sig til at den er fra '70, og har så skrevet det.


  •   12. sep 2005 Der
    er en Monark her på disse sider, som opgives til at være fra 1985, 2 år efter at produktionen standsedes. Den har hjul som ikke sad på efter 1972.
    Var der nogen der snakkede om at gætte årgangen?


  •   12. sep 2005 Det
    kan man på det bogstav, som står efter stelnummeret på venstre bagskærmsstræber. En fed unik ting for Danmark. Det blev lov i '43 eller '44 at man skal kunne udlede køretøjets aldet af dets stelnummer.
    Svenskerne er vildt misundelige. Monark Crescent Bolaget kan ikke oplyse en svensker om hans Compacts alder ved hjælp af stelnummeret, arkivet er gået tabt....
    At dømme efter de Compacter som findes her på galleriet, tror jeg at mange bare gætter et årstal til deres Compact. Mange af de årgangstypiske features ved modellerne, stemmer ikke overens med det årstal der gættes på.


  •   11. sep 2005 hej
    hvordan kan man se hvor gammel en monark er................


  •   17. aug 2005 Tak
    for indlægget, Palle. Mit blodtryk er helt under kontrol, men forhøjes betragteligt når der spørges i én tråd, og svares i en anden. Kig lidt rundt og bliv fortvivlet over den rodebutik knægtene har fået arrangeret. "Svar i min ditten-og datten", allevegne

    Gu' skal man ej, der svares hvor der spørges. I f.eks. Bilgalleri, ser man da ikke denne latterlige praksis?


  •   15. aug 2005 ***DAX***
    Dejligt at se at der er nogen der interesserer sig seriøst for også denne gren af veterantræet.

    Hvad med at fremstille en Dax Monark ;-()

    Pas nu på blodtrykket smiley

    Vh Palle ----også medlem af klub + 40----


  •   19. jul 2005 Igen et eksempel
    på jeres ukristelige rod, med at springe rundt i trådene, og svare her og der.
    Hvad fanden handler det sidste indlæg om?

    "jeg tror der er en anden i landet men kan ikke køre ;S"

    Svar i min profil, eller ovre på Veteraner, eller læg svaret ind i Puch, svar evt. også i BT´s brevkasse.

    Et forum er til for kommunikation mellem freaks med samme interesse og fremfor alt til oplysning. Det virker slet ikke her. Foreslår en pennevenneklub til trådspringerne, så vi kan få sammenhæng og kontinuitet i trådene.
    Alt det indforståede hyggesnak mellem venner kan sgu sendes pr. mail.

    Svar i min philipinske hotmailbox......


  •   27. jun 2005 Motoren holder
    200 cc., altså 1/5 liter, SAE 80 gearolie, uanset om den er 2 eller 3 gears. Hvis den skrider i koblingen kan ATF, altså automatgearolie anvendes. Skift mindst 1 gang årligt, da Sachsmotoren er forladen til at tage vand i gearkassen. Det får olien til at ligne kaffe med fløde eller skæreolie. Motorgodset er lavet af magnesium, og det tærer, hvis man ignorerer olieskiftene.

    Værktøjskasse og motorbøjler, 2 ting der mærkligt nok altid savnes på en Compact, kan findes på www.tradera.com, som er en slags svensk E-bay. Man kan jo ikke copy/paste på denne site, så mail mig på thecarlsens@get2net.dk, så kan jeg gelejde dig ind på Tradera.
    Men svenskerne forærer det ikke ligefrem bort, Compacten er jo kult i Sverige.


  •   23. jun 2005 hej
    hej jeg hedder kasper jeg er ved at gøre min monark i stand men jeg mangler værktøjskasse og de bøjler ved tanken til at sætte føderne på. hvis du vil sælge det så ma du godt lige skrive
    hilsen kasper


  •   17. maj 2005 Har nu søgt
    om at få oprettet en Monark afdeling, så vi kan få Monarkerne væk fra Sachs, da de som sagt ikke har en skid med Sachs at gøre, udover motoren.
    Der findes jo ikke andre Sachs knallerter end Madass, og der er Monarker nok til deres egen side, så jeg håber på et positivt svar, med tilhørende reaktion.


  •   27. apr 2005 He he,
    nu har jeg sgu købt én til, en '68 model med Husqvarna motor. Kommer med fragtmand fra Jylland.
    Det må så i manges terminologi være en Husqvarna Monark.
    Så just i Den Blå Avis at der var en Sachs Monark til salg.

    Herre, hjælp mig: Hvem fanden har fået udbredt dette totalt malplacerede latterlige navn, Sachs Monark som bliver ved at gå igen?
    Tror sgu at jeg laver én med Kreidler motor nedenunder og en Velo motor på baghjulet.
    Så har jeg nemlig en KreidlerVeloSolexMonark.


  •   22. apr 2005 Kasper C.
    Nu har du spurgt i flere tråde om stumper til Compacten, og folk spørger tilbage hvad du skal bruge. Normalt, når man stiller et spørgsmål i et forum, vender man tilbage, for at se om der er nogen der har svaret.
    Skulle der så være nogen, der stiller et modspørgsmål, såsom " hvad skal du bruge", svarer man dem altså. Med den fremgangsmåde du lægger for dagen, får du sgu da aldrig andet til den end ventilhætter fra tankstationen...


  •   16. apr 2005 Har iøvrigt
    lagt et billede ind af min nye voldsgearing, 17:24, som er aldeles passende for mit nye 5.5 HK trim. Den er GPS logged til 72 km/t, som da er meget pænt for en 2-gears.
    Det største købe-kædehjul man kan få til en 2-gear Sachs er 15 foran og mindste 30 bagved.
    Det duer jo ikke hvis man vil køre stærkt.


  •   16. apr 2005 I Sverige,
    afhængigt af hvad der skal bruges.
    Hvad savner du?


  •   14. apr 2005 ved det
    ik men det kan os godt være at det er forkert ved det ik hvor køber du dele henne


  •   31. mar 2005 Én til:
    Det ved jeg ikke, du kan jo spørge...


  •   31. mar 2005 Og så lige en af disse forvirringer:
    Nej, først i overmorgen.


  •   31. mar 2005 Nu sad jeg netop
    og gloede på bedømmelser, og ser at denne, min model, har én af de laveste bedømmelser, noget som mange går rigtigt højt op i. Ved I hvad det er? Pishamrende værdiløst!

    Nogle af Compacterne, af hvilke der er så mange at de burde have deres eget kapitel, Monark, istedet for at ligge under Sachs, er totalt afrakkede og mangler i udpræget grad reservedele, kabler hænger og dingler, møgbeskidte, af forkerte årgange og hvad har vi?
    Disse vrag får ikke desto mindre højere bedømmelse end min(e).
    Det er en børnehave, og har ikke en skid med realiteter at gøre!
    Næhh, jeg bruger mund, hamrer i tasterne og skyder på det halvdefekte lort man ser. Det præmieres med lave karakterer. Sådan havde det også været, om jeg udstillede en spritny Compact, der havde gået 33 km.

    Kan I så forstå at det ikke er de pixels det står på værd? Edwins er en fræk bedrevidende flab, altså er hans modeller noget værdiløst maljusteret afrakket lort.
    Næhh, dette karakterfis udledes af kammerateri, og meninger om ejeren, og "du fik 7, så har du bare at give 7 også".

    Det skulle glæde mig om I ville være så rare at ændre til lavere bedømmelser, så det lyser endnu mere mod himlen, hvor værdiløse disse bedømmelser er. En blanding af Anders And og Cirkus Benneweis.

    Tak.


  •   22. mar 2005 Det var sørme
    pænt af dig. Men HusqvarnaCompacten er kun gearet 1 tand foran og ikke andet, så den er sgu for kedelig at køre på når det ikke går stærkere, så det varer mange år før den er træt. Kører bare på den ganske sjældent, for at blære mig, og så har jeg den med til knallerttræf i Sverige.
    Til September dribler vi 6 mand, med hver sin Compact, 600 km op i Sverige, til Värmland og kører et simpelthen for fedt træf. Knallert og afsindig fed natur om dagen, halsen fuld af bajere, fed mad og bålhygge om aften. Sejlads med dampskib på den store sø vi kører rundt om, osv. 15 km derfra ligger Rösebäckens, en hel bondegård fuld af knallertstumper. Uanset hvad du kunne tænke dig, til din(e) veteranknallerter, har de det.)


  •   21. mar 2005 DET ER OK
    men da jeg vidste at du har en kunne det jo godt være ???


  •   20. mar 2005 Tak for tilbuddet,
    men ikke lige for tiden. Husqvarnaen jeg har, er nyrenoveret, og en Husqvarna passer ikke på en Compactramme til en Sachs motor, og omvendt. Der skal gøres en del modifikationer for at det kan gøres, men vist, det er set før.


  •   18. mar 2005 MOTOR
    Hej long time no see. Hej har en motor af navnet husqvarna hvis det har nogen interesse eller vi kan bytte med noget andet du kan se et billede af den hvis du vil.Derer ingen tvang det er et tilbud MVH Brian


  •   8. mar 2005 Nej, Kenneth
    Jeg har kun Compacter. 5 stk. Ville dog gerne have en MCB E-type, eller en MCB "Chromstockholmare".


  •   8. mar 2005 Monark
    Goddag Edwins C.
    Er dine Monark'er nogen du samler på, eller har du mange forskællige knallerter? :)..


  •   6. mar 2005 Den var værre.
    Jeg ved desværre lige så lidt om Puch, som gennemsnitsdanskeren ved om Monark Compact. Har inderkabel på rulle, så jeg gør selv kablerne, når kordellerne begynder at knække. Har Puch och Kreidler kabler liggende fra stumpemarkeder, og tilpasser så kablerne til mine modeller når det bliver nødvendigt. Har både kabelender som skrues fast, og i visse tilfælde, oftest gaskabel, lodder jeg enderne fast.


  •   6. mar 2005 Kabler.
    Hej...
    Ved du om gas-kablet til en Monark Sachs Bing kaburator årg. 77, er det samme som til en Puch med Bing?.
    Altså i begge ender?.
    Og ligeledes med Gear- Bremse- koblings kabel?.


  •   4. mar 2005 Storebror
    var Falckredder i over 20 år, sluttede som kranluder, en hyggetjans. Han kørte bilance i mange år. Det er ikke for sarte sjæle.
    Nu er han indsatsleder i Lufthavnen i Knastrup.


  •   3. mar 2005 FALCK ER DER ALTID
    Jeg læser prehospital trauma life support og lidt medicin som jeg bruger når jeg arbejder. det vil sige at jeg er behandler på en af falcks ambulancer, BA BU og blå blink


  •   3. mar 2005 Hvad læser du til?
    Jeg har været flyvemekaniker i 25 år. Nu er jeg Troubleshooter, med blanke sko og pommes frites på skuldrene....
    Ja, der er høvl på når den går 70. Det er fint deromkring, den har jo ikke bremser til mere....
    Der er en helvedes indsugningsstøj, når det går så stærkt. Boaaaaaaa..... Ca. 16-17 på literen. Det giver en hårdtrimmet Compact en rækkevidde på 40-45 km/tankfuld. Ikke imponerende.


  •   2. mar 2005 NU ER JEG MER ROLIG
    Jeg håber at kunne læse den svenske hjemme side snart men bruger alt min tid på at læse til examen i denne månede. Det lyder ellers fedt med en tun der kan presse den lille op på 70


  •   2. mar 2005 Jeg huserer lidt
    på de svenske knallertsites, altså veteranknallerter, hvor scooter er et skældsord. Her er en fotoreportage om 5.5 HK tuningssæt, hvor den originale 5.5 tyske tuncylle omtales og sammenlignes med kopien fra den svenske koncern Jofrab. Til de interesserede kan oplyses at det er sådanne cylindre og karburatorer der skal til for at drive en Sachs motor op i 70+ km/t. Således kan det ikke lade sig gøre med det fedtede udstyr som forhandleren leverede Compacten med. Læs sidste sætning 2 gange, somebody!
    Håber det går at læse svensk.

    http://www.speedriders.com/forumen/forum/forum_posts.asp?TID=7528&PN=1


  •   1. mar 2005 Nej, nej, Bimmer,
    jeg er da absolut ikke sur på dig! tværtom! Du er en af dem man kan føre en tråd med.
    Men hvis jeg skriver her at rød er flot, kan jeg på min blå Compact se at én svarer: Nej, grøn er flottere.
    Det er dette fis med at fare rundt fra knallert til knallert at jeg ikke forstår. "Svar i min profil, svar i min Puch osv.

    Pludseligt midt i en tråd står der: "Nej, den er 3 gears", f.eks.
    Man ved ikke hvad der svares på, hvem der skrives til osv.
    Det er det jeg anfægter.


  •   28. feb 2005 HEJ IGEN
    Det kniber med tiden. rigtige gode billeder du har sat ind men kan høre på dig at du er lidt knotten eller er det mig der har læst forkert. hvis det er mig der nager dig må du undskylde det er ikke mening at træde dig over tærerne med vor spørsmål????? Ps de er ellers dejlige de damer du går og kikker på mvh bimmer


  •   27. feb 2005 Spørgsmål:
    Hvordan kan det være at man ikke kan svare i samme tråd, når noget er til debat? " Svar i min profil, svar på min Puch" osv.
    Kan ingen se hvilken rodebutik det bliver? Der kommer mærkelige svar, som man ikke ved hvem det er stilet til. Bemærkelsesværdig, besynderlig fremgangsmåde, som man ikke oplever i andre fora. Nogen som ved hvorfor denne mærkelige fremgangsmåde benyttes?


  •   27. feb 2005 5 stk..
    Kammesjuk Joon har 3 i drift.


  •   26. feb 2005 ''
    hvormange har du egentlig???


  •   26. feb 2005 Bimmer,
    har lagt lidt flere skilderier ind i galleriet foroven. Ligeledes er der nu flere billeder af min 3g PornoCompact omme i Veteraner.


  •   22. feb 2005 Tak.
    Ja. alle Sachserne er trimmede, men ikke Husqvarnaen. Nænner ikke at bearbejde den med mit tandlægeværktøj, da den går som en 14 dage gammel motor. Den er gearet 1 tand foran, så den ikke løber så hurtigt i motoren ved cruise., det er alt. Sachserne gik da osse udmærket utrimmede, men det går sgu for langsomt. Sådan at drible 50-55 på en Compact gør den til et vidunderligt kortdistancetransportmiddel. Når den går 70, som min 3g med tyskertrim, er det ren underholdning. Fin balance, skøn styredynamik og bremsning for den lille lorteknallert. Der er mere end hvad øjet ser i den....


  •   22. feb 2005 Det var en fin
    Gårdhund. som set på billed har du tun på alle dine cykler


  •   21. feb 2005 Værsågod, Bimmer.
    Et par skilderier af Gårdhunden. Spirit of '73.
    Boret, 14 mm. Bing (Opboret original) hakket, stempeltop modificeret for mere blottelse af skylleporte. Gearing 15:30.
    Går rundt 55.
    Plan iøvrigt aldrig en Sachs....


  •   18. feb 2005 KAN DU IKKE LIGGE DEN IND
    Under nogle af de andre , Gårdhunden er ellers et fedt navn til den.som bare skal bruges til daglig


  •   15. feb 2005 Bimmer, hvor jeg
    kender det. Madammen blir knotten når man går i værkstedet. Jeg gider sgu ikke at se Stjerne for en aften, og alt det andet lort de sender, så hellere ud i biksen.
    Jeg har selv en af Compacterne, som får alt det gamle skidt, man ikke vil have siddende på de andre. Kalder den Gårdhunden. Forsøgte at lægge den ind, men den blev stemt ud, uden at jeg fik en årsag. Så kan det sgu osse være ligemeget, jeg ligger ikke på knæ og siger bé-bé.
    Surt at man ikke kan copy/paste billeder ind i teksten, det kan man altså på mange fora.


  •   14. feb 2005 Det kender jeg
    Godt. hver gang man går i skuret og vil kikke på en dejlig dame bliver madamen sur .Nej det passer nu ikke men der skal være tid så er alle glade. Kan du ikke sætte nogle biller af det du går og roder med ind. alt så af den nye cykel ned hjælpe motor. som du raser i . det kunne være sjovt at se hvad du får ud at den. så må du også se min lege cykel den bliver en hverdags model i uorigenal lak. og en masse gamle dele som skal bruges men den bliver fin


  •   13. feb 2005 Jeg har
    endnu ikke fået det monteret, har 100 andre ting på programmet, ombygning mm.
    Cyllen er seneste model med større porte end tidligere, affødt af alle de svenske klager over at der ikke var guf nok i den, sammenholdt med betegnelsen "7.5 HK".
    Karbonaden er jo rektangulær i indsugningen, 14 x 17 mm. Ligeledes er indsugshullet i cyllen rektangulært, men en støbefejl har gjort at hullet ikke er mere end 15.5 mm. højt. Der sidder et lille "skihop", som jeg lige skal have fræset væk med lillebroren. Skal nok rapportere når det er anbragt og den knækker kæden og hiver stel og bagsvinger skævt, og får fælgen til at fise rundt i dækket......
    Fed dille, brormand og du har fået. Svigerfar var en klog, kvalitetsbevidst mand, som ikke gad at køre på et stort tungt skrummel af en knallert, som fylder det hele....


  •   13. feb 2005 tilfældighed
    da min svirfar døde hade han to til at stå. der ved opstod den nye dille. virker din tun som den skal


  •   11. feb 2005 Det var
    langt væk. Hvordan er I egentligt rendt ind i Compacten, denne bundsolide, tidløse tøseknallert?


  •   11. feb 2005 Det var langt væk
    Jeg bor på en anden ø, Midt i limfjorden skatteøen mors så det er nok lidt langt væk. håber det virker med din tuning. Min den 3 er også snart køre klar sender billed når den er færdig. Men der går lidt tid


  •   11. feb 2005 Det var langt væk
    Jeg bor på en anden ø, Midt i limfjorden skatteøen mors så det er nok lidt langt væk. håber det virker med din tuning. Min den 3 er også snart køre klar sender billed når den er færdig. Men der går lidt tid


  •   11. feb 2005 Det var langt væk
    Jeg bor på en anden ø, Midt i limfjorden skatteøen mors så det er nok lidt langt væk. håber det virker med din tuning. Min den 3 er også snart køre klar sender billed når den er færdig. Men der går lidt tid


  •   10. feb 2005 Tihvertifald!
    Men hvis din bror hedder Gombert, så må du være Flanhard, med dæknavnet Bimmer?
    Du er vel ikke relateret til Legetøjsgrossist Brodtgaard? Jeg tænker på hans Bimsedyr?
    Hvor I landet bor I? Selv er jeg fra Knastrup, 6 km. fra lufthavnen på Lorteøen.
    Har iøvrigt just modtaget endnu en 5.5 HK spritny cylinder og en 17 mm. Kirkeport fra Sverige, mage til den på billedet foroven. Grejet skal på den orange på billedet, som kører med hjemmetrim og opboret standardkarburator, til 14 mm., som det er nu. Så jeg regner med at springe fra 60 til 70 i timen....Mindst.


  •   9. feb 2005 GOMBERT
    skal med da han er min broder . håber det er ok hvis du har lyst


  •   9. feb 2005 Det var dejlig
    En mand af din kaliber skal væer den første til at købe den hvis jeg ikke vil. ps håber at vi kan mødes privat end dag og snakke uden nogens at nogen skal blande sig. med deres dumme komentar MVH Bimmer


  •   9. feb 2005 Fedt
    med billeder.... "Hvis" du køber, skriver du, du mener vel "når" du køber.....
    Ellers tar' jeg gerne over.....


  •   9. feb 2005 Tak for det
    Manden som har den siger. at den er i fin stand og den er med Husqvarna motor." Håber" også at den er så fin som han siger når jeg skal se den??? Hvis jeg køber den kommer der et billed så du kan se den eller flere


  •   8. feb 2005 Kender folk
    på jobbet, som også kalder Compacten for en Sachs Monark. Er den du nu får foræret så en Husqvarna Monark?
    Hvis du køber den, så tillykke!
    Misundelsens brød er svært at sluge.....


  •   8. feb 2005 Monark Compact 1247
    hedder den. Fremstillet mellem '67 og '69, hvor Sachs motoren så tog over.
    Er i højere kurs end Compact m. Sachs, da den er mere sjælden.
    Handles for 6-7 kg. i Sverige. Eneste bagdel er at det er sværere at skaffe stumper til Husqvarna motoren, men alt kan fås, gennem de rette kanaler.
    Alt efter stand, er 750 dask en foræring. Det lyder som om at han ikke ved hvad han har. Stjæl den fra ham for 750, hvis du spørger mig!


  •   7. feb 2005 SPØRSMÅL
    Hej.er ved at købe en cresent med en husqvarna motor er denne model høj i kurs???? . eller er den mindre vær end en med sachs motor. Den er i fin stand .hvad må man give for denne model.Den er med 2 gear. skal give 750,00kr er det for dyr Jeg har set du har en og den er skide flot.


  •   5. feb 2005 pause
    Nu går det lidt inden gombert er tilbage tager på ski ferie i en uge


  •   5. feb 2005 Jovist
    vil jeg da svare, men jeg har jo erfaret at der går længe mellem snapsene på denne site, derfor kommer jeg ikke så tit her, som på de svenske sites. Stiller man f.eks. et spørgsmål dér, er der svar inden aften.
    Kender ikke totaktsmanden på Mors.....


  •   3. feb 2005 SAAB
    Spøg til side ,Edwins kender du en saab mand på mors som har 5 totaks saab?? du skal ikke svare hvis du ikke vil


  •   3. feb 2005 DE KLOGE HOVEDER
    ÅH?????? Bare jeg var lige så klog som jer


  •   2. feb 2005 Gryden
    Så er der styr på tomgangen kaburatoren skulle bare lige pakkes om.


  •   1. feb 2005 Gombert,
    slå til! Hvis du kan få en Kirkeport, som er aldeles sjælden her i landet, bør du slå til. En brugt koster et kilo i Sverige, hvor de asfalterer med dem.
    Gryden er en Trabbi.
    Har selv to totaktsSAABer, '61 og '63.


  •   31. jan 2005 Bilen
    Lidt til hjernen. Kan du gætte hvad det er for en bil jeg har ??


  •   31. jan 2005 brugt
    Så er spøgsmålet hvad må en brugt så koste.Jeg er engang blevet tilbudt en til 500 spir, det har jeg tygget på i lang tid. Men det kunne være jeg skulle købe den for rigtigt at komme ud at fyrer den af.


  •   30. jan 2005 En 17 Bing Kirkeport
    er en pebret affære. hvis man ikke finder den brugt, er det absolut billigste sted: www.eklundsmopedomotor.com i Sverige:

    NO-10-100-17 Förgasare, Trim BING 17mm 1450:-
    1300 danske pisk, før den ligger på din filebænk.


  •   30. jan 2005 Ja, du må nok
    checke at spjældet ikke går i bekneb med denne styretap i spjældhuset.
    Falder den i tomgang når du tipper den?
    Den har jo ingen choker, så når den er kold, er det normalt med forhøjet tomgang (Pga. den magre blanding uden choker).
    Hvis karburatoren ikke har haft et bor i sig, skal man kunne skrue så langt ned i tomgang, at den går i stå. Det kan man også på en korrekt boret karbonade.


  •   30. jan 2005 wilson
    ja men så må jeg ud at skaffe en 17mm kaburator til min. Men hvad med det tomgang ,vi er kørt lidt af sporet


  •   30. jan 2005 Gombert....
    Da man jo ikke kan copy/paste billeder ind i teksten, har jeg sat et billede ind oppe i toppen ved min model, af en 17 Bing Kirkeport, specielt til Sachs motorer.
    Med en sådan på en tysk 5.5 cylinder går den altså til vaflerne, og plasticscooterdrengene skriger irriteret ved det røde lys, når de kommer op til dig: " Hva' faen har du gjort ved den?"
    Selv borer jeg mine standardkarb's op til 14 mm., men det er lidt komliceret, og frarådes hvis man ikke har prøvet det før, eller er blevet tilbørligt instrueret. Hvis man fucker up, går den 3000 RPM i tomgang. Gearing til effekten: 15:30.


  •   30. jan 2005 Pas på
    ikke at køre for magert, stemplet kan varmeklemme, og sætte sig.
    Nu sætter spjældet sig ikke i klemme i spjældhuset, fordi at den styretap der sidder bagest i spjældhuset kører ud af sporet i spjældet? Dette spor kan blive rimeligt godt slidt på sådan en gammel karbonade, og så volder det problemer.

    Når du har en standardkarburator på en trimcylinder sker der altså ikke ret meget. Wilson Kipketer kan heller ikke løbe stærkt, hvis han skal trække vejret gennem et sugerør.....


  •   29. jan 2005 strålespids
    Der sidder en justerbar strålespids på og den kan jeg også skrue på så den falder i omdr. men så kører den ikke særlig godt. for at få den til at trække skal jeg skrue på den igen.


  •   29. jan 2005 Hmmm....
    Eftersom du har tal på cyllefoden, er det den rigtige tuncylle og ikke en taiwanesisik JOFRAB.
    Karburatoren til en sådan, er en 17 Bing Kirkeport. Den hedder sådan pga. sit store firkantede 17 x 14 indsug.
    Hvis det ikke er et spjældhøjde problem, altså det er ikke stillet tilstrækkeligt ned, hvilket du skriver at det er, kan det være et blandingsproblem. Hvis den går for magert, hvilket er katastrofalt, løber den op i tomgang.
    1: Er det en original urørt karburator? Den er kun på 8.5 mm. og det har næsten ingen effekt at spænde en tuncylinder foran denne modelflykarburator.
    2: Har du stilbar strålespids på den?


  •   29. jan 2005 tomgang
    nej det er den ikke


  •   29. jan 2005 Ja, nu har jeg efterhånden styr på
    hvem Bimmer er. Det er ikke let at huske alle navnene.

    Gombert, er karburatoren boret?


  •   19. jan 2005 SER MAN DET
    ved du nu hvem bimmer er


  •   19. jan 2005 tomgang
    Jeg har et spørgsmål angående tomgang. den vil ikke slippe gassen selv om spjældet er helt nede, men den tager stadig omdr.angående tul cyl. så er der et nummer i bunden


  •   14. dec 2004 Yes, Bimmer,
    vi er nogle få som ved hvad der er godt.
    Rasmus P., der er en mulighed for at min kone sælger nogle af mine modeller hvis jeg skulle gå bort i utide, ellers ikke. Sorry.
    Prøv evt på www.blocket.se Der er ofte nogle til salg. Skriv Compact som søgeord.


  •   12. dec 2004 HEJ
    Edwins det er dejlig at se at der er andre end mig at der vil passe på de flotte modeller


  •   30. nov 2004 Ulrik J.
    Jeg er sgu for gammel til en sådan kommentar, af hvilken jeg ikke forstår en skid. Følger der en kodebog med?
    Nu munden er åben skal der lige tilføjes et par kommentarer til dett "galleri.
    Det er kropumuligt at føre en anstændig dialog i dette "galleri", som mest af alt ligner en børnehave. Det handler om: "Hvis du gi'r mig 7, så får du osse 7" Sådan noget pis! Gælder det om at få højeste bedømmelse på kammerateri? Og ikke på modellens reelle fremstående?
    Jeg giver sgu ikke 7 til en halvbeskidt Compact, som mangler stumper, hellere brække en arm på langs.
    Jeg havde kunnet give jer alle de tekniske data I vil have, teknisk hjælp og råd og links/hjælp til reservedele, men her er fuldstændigt stendødt, som åbenbart en del hjerner her osse er. Jeg forsvinder tilbage på de svenske sites, hvor der foregår en livlig dialog, hvor humor, erfaringer og teknik udveksles i ét væk og hvor det ikke gælder om for småbørn at udveksle syvtaller. Vorherrebevares.
    Hyg jer her i "De døde trådes klub"
    Og så forsvandt Dr. Compact og Sachslægen ud i cyberspace igen.....
    Ja, ja, svin mig bare til. Farvel.


  •   5. nov 2004 Sachs'en er den eneste
    motor, hvor jeg har set en ordentlig respektabel fastgørelse af forreste kædedrev, nemlig med konus og feder, på samme måde som svinghjulet sidder fast.
    Jeg har taget et gammelt nedslidt lovligt 12 tands Sachs kædehjul, og drejet alt af, så man bare har det nøgne konusdrev. Så har jeg drejet midten ud af et Puch (tror jeg nok) tandhjul og centreret det fuldstændigt på Sachs navet. Derefter har det fået 4 fede svejseklatter med 90° mellemrum. Bingo, 16 tænder foran. Der er rigeligt med plads, tror oz at 17 kan være der.....


  •   4. nov 2004 KJ
    Hey, hvordan for du et 16 tandshjul på?


  •   25. aug 2004 Ooops
    jeg var jo ikke færdig med at synge.
    www.alvars.se har dine dæmpere:

    MCB Compakt E - typ m fl. Gilera
    Längd 290 mm
    Art.nr.....10153 Pris 320.00 (svenske)

    T.Hansen har sikkert osse noget du kan bruge. Ikke mange har en Compact herhjemme, så folk med udpræget kvalitetssans skal jo hjælpe hinanden.
    (MCB står for Monark Crescent Bolaget) De fleste Compacter i Sverige markedsføres som Crescent, hvorimod Monark er navnet til de danske modeller. Den eneste forskel er navnet, og dette sidste bogstav i stelnummeret, som angiver årgangen. Et dansk lovkrav, pissegodt.


  •   25. aug 2004 Du er så velkommen.Ja, du kan
    stadigt få de originale dæmpere, de er 290 mm. lange.


  •   23. aug 2004 Du...
    Overrasker mig hvor hver gang....... Nu har jeg jo alle oplysninger om min knallert... det er virkelig for vildt... 1000 tak for alle de oplysninger... Men jeg har lige et spørgsmål til.. Hva gør jeg mer støddemperne?... Demperne er helt flade... Skal jeg bare tilpasse nogle andre?? eller kan man få de originale endnu??


  •   23. aug 2004 Du...
    Overrasker mig hvor hver gang....... Nu har jeg jo alle oplysninger om min knallert... det er virkelig for vildt... 1000 tak for alle de oplysninger... Men jeg har lige et spørgsmål til.. Hva gør jeg mer støddemperne?... Demperne er helt flade... Skal jeg bare tilpasse nogle andre?? eller kan man få de originale endnu??


  •   23. aug 2004 Måske det var noget
    med et eksplumderet billede af Flintan?

    http://sprangskiss.web1000.com/husqvara3.zip


  •   23. aug 2004 Kamil, du skal osse ha
    lidt teknisk guf til din Flinta, måske du allerede har det. Her er det så igen. Dit orgel optræder i midterste kolonne:

    http://sprangskiss.web1000.com/tekniskdata_hva.jpg
    Her er lejebetegnelser og hele hakkeriet.


    Mvh. Dr. Compact.


  •   23. aug 2004 Rinab har osse
    krumtaplejer til din perle:

    590203 Ramlager 6202 C3. Husqvarna 85.00


  •   23. aug 2004 www.rinab.nu
    600353 Framdrev, 13 kugg. Husqvarna 212.00
    600354 Framdrev, 15 kugg. Husqvarna 225.00

    Vrøvl at man ikke kan få lejer til Flintan, svenskerne asfalterer med dem.........

    Jeg laver selv 16 tand foran til Sachsen, da man kun kan få max. 15 originalt.


  •   20. aug 2004 Kan det passe??
    at man ikke kan få lejer til Flinta??.. Det har jeg hørt nogen sige.. Og hvordan får du fat i tandhjulene til den? Laver du dem selv?


  •   19. aug 2004 Som den eneste af de 4
    er den lovlig, bortset fra en enkelt tand for meget foran. Den skal have en tand mere, da hun løber alt for mange omdrejninger for at fragte mig afsted med sidst i 30'erne hastighed. Den har en sjældenhed til Encarwi karbonaden, nemlig stilbar strålespids. Den fås til 250 svenske pisk hos www.eklundsmopedomotor.com.
    Motoren kører simpelthen så kultiveret, at jeg ikke nænner at pille ved den. Jeg har en Husqvarna tuningsmanual til den, så den kan komme til at gå som et spyd.


  •   19. aug 2004 Som den eneste af de 4
    er den lovlig, bortset fra en enkelt tand for meget foran. Den skal have en tand mere, da hun løber alt for mange omdrejninger for at fragte mig afsted med sidst i 30'erne hastighed. Den har en sjældenhed til Encarwi karbonaden, nemlig stilbar strålespids. Den fås til 250 svenske pisk hos www.eklundsmopedomotor.com.
    Motoren kører simpelthen så kultiveret, at jeg ikke nænner at pille ved den. Jeg har en Husqvarna tuningsmanual til den, så den kan komme til at gå som et spyd.


  •   18. aug 2004 Tak
    Tak.. min er lovlig.. Hvor hurtig køre din Flinta ca.??


  •   17. aug 2004 Kamil........
    Her er tændrørene, som din Flinta skal bruge, hvis den er lovlig. ( Zzzzzz):

    Bosch: W 7 AC NGK: B 6 HS Champion: L 86 C Beru: Z 57.


  •   12. aug 2004 Tak, Morten....
    Efter 30 år bekendtskab er jeg endnu ikke blevet træt af den.
    Kamil, din Flinta skal have et Bosch W 175 T1 rør. Senere, når jeg kommer på arbejde, skal jeg give dig et udvalg af forskellige fabrikater du kan bruge. Tændrørstabellen ligger på computeren på arbejdet. Bosch rørene har også fået ny betegnelse, så et W 175 T 1 findes ikke mere, det hedder nu noget andet. Mere info om en lille uge....


  •   8. aug 2004 Sejt!
    Nå, det vidste jeg godt nok ikke... den skal jeg nok passe godt på... Men hvilket tændrør bruges til den motor??


  •   8. aug 2004 Kamil, du er
    den lykkelige ejer af en '68'er. Compacten med Flinta-motoren, som Husqvarna E motoren bliver kaldt, blev fremstillet fra '67 til '69, hvorefter den blev udstyret med Sachs motoren. Compacten er sjælden i Danmark, pöbelen ville hellere ha en Maxi. Man kunne få 3 Maxi 2gear for 2 Compacter. Kvalitet koster jo. Compacten er yderst sjælden med Flinta på, i Danmark. Værn om den. Lås den altid. Har selv styrlås, kædelås og wirelås. Wirelåsen fik jeg, da min Compact 3gear var ved at blive løftet ind i en stor Renault kassevogn i København ved højlys dag. De ville ikke have den da den kom frem, den ligner jo ikke en motorcykel. Nu vil de have den, den ligner jo ikke alt det andet som færdes på vejene idag. Pas på den!


  •   7. aug 2004 Hej
    Mit stelnummer slutter med E. Hvad årgang er det så??


  •   7. aug 2004 Ja, det kan jeg da...
    Tror der står WPJ først. G til sidst fortæller at det er en '70.


  •   5. aug 2004 Stelnummer
    Mit stelnummer er : PJ 604933 G
    Kan du finde årgangen?
    kris


  •   5. aug 2004 Jo, jeg mangler.....
    faktisk kædeskærmen og de chromede bøjler over motoren.
    Er det noget du har?


  •   31. jul 2004 hey
    Ved også godt det er en Monark Compact, men der er ingen kategori der hedder det. i Øvrigt godt at se at du også er på, med Monarkerne smiley


  •   30. jul 2004 Enig.
    Ja, og i dette rør holdes 2.6 Liter. 0.5 reserve. Sadlen er hængslet bagtil, for adgang til dækslet.
    Nytænkning, da den kom i '67.


  •   30. jul 2004 Når okay
    Okay øv den er ellers mega flot og blæret!!! det ser fedt ud med det tykke stil den har!!


    ///SIMON///


  •   30. jul 2004 Nix.
    Desværre, den er ikke til salg. Jeg har haft den siden '76.


  •   30. jul 2004 Hehe
    Fed kværn hva koster den???


    ///SIMON///


Annonce