{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Simmerring - utæt eller skudt ud

22.191 visninger | Oprettet:

Oftest er det scootere med minarellimaskineri der trykker en simmering ud ; Jog, JogR, Neos, SR, Rally, Aerox, Sonic, Beta og hvad der ellers kører rundt med den motor.

Det er lidt uklart hvorfor den forlader sin position, da den burde sidde godt og sikkert bag den kant som skal holde den på plads.
Slør i krumtapslejet slider på simmerringen og kan gøre at krumtapsakslen trække så hårdt at den bliver deform og popper ud.
Det kan være skidt eller hakker i kanten den skal sidde bag,.
Eller den ikke er sat korrekt i; at den ikke er trykket langt nok ind eller den sidder skævt - optræder mest ved skift af lejer, krumtap og simmerringe.


Her 3 scenarier med simmering i vario-siden:

Billede 1 til 7 - sort simmering skudt ud. Godt snasket til over det hele og der var olie under motoren på kanten hvor kickstarterskjoldet ligger op til blokken.

Billede 8 + 9 - Blå og frisk simmerring sat i. Sidder fint lige bag den skarpe kant som skal holde den på plads.
Kanten og resten renset godt af inden den nye simmerring blev sat i.

Billede 10 til 13 - forkert type simmerring, som så efterfølgende er hoppet ud.
Læg mærke til hvor tilsvinet det hele er i olie og benzin.

Billede 14 + 15 - bruger et par toppe fra det store topnøglesæt (som mellemlæg eller forlænger) til forsigtigt at slå den nye simmerring ind på plads.

Billede 16 - fjederen faldet af = den er noget utæt.
Den skal stramme op, og holder simmerringens læber tæt/stramt an mod krumtapsakslen.

Billede 17 + 18 - sådan skal simmerringen sidder i tændinbgssiden.


Symptomer ved en simmerring der ikke sidder hvor den skal:
Den vil ikke starte.
Kan startes med startgas, kører et halvt til et helt sekund, går ud og er så "død" igen.

Sådan opleves det:
Ofte er den gået ud under kørsel - ganske pludseligt og er så totalt død.
Der er fin gnist på. Tændrøret lugter af benzin og bliver også fugtigt.
Kompressionen er i orden.
Den fejler tilsyneladende ingenting.
Efter mange startforsøg vil den savle olie under blokken forrest. Og bag kickstarterskjoldet vil der lugte ganske meget af benzin/olie + den vil være svinet til som på billederne.


Utæt simmerring:
Kan sagtens forekomme.
Ofte er det fordi der har været slør i krumtapslejerne og krumtapsakslen så trykker eller vrider i midten. Ydersiden bliver holdt fast og kan ikke bevære sig, så vridet bliver ret stort og der kommer mellemrum ved krumtapsakslen.

Har også set flere gange at den fjeder der sidder inde på bagsiden af simmeringen falder af.
Typisk vil det ske hvis blokken ikke er kølet af efter opvarmning efter skift af krumtap/lejer. Så bliver simmeringen blød og kanten hvor fjederen sidder bøjer rundt og selve fjederen falder af. og ligger op mod krumtapslejer.
Eller den kan falde af hvis det inderste af krumtapsakslen ikke er smurt inden simmeringen trykkes ind.

Kommentér på:
Simmerring - utæt eller skudt ud
Annonce