{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Forklaring på Karburator flow

7.159 visninger | Oprettet:

(Læs teksten og kig på billederne det vil gøre forståelsen nemmer)

Karburator flow, er et udtryk på det flow der kommer i gemmen karburatoren, flow-et er = farten på det luft der bliver suget ind som bliver blanet med benzinen og bliver til vores blaning.

Ud for hvor mange KG benzin og luft vi blander sammen får vi vores blaningsforhold, 15:1( 15 KG luft til 1 KG benzin) er den mest økonomiske blaning, det beste blaningsforhold for at få mest ydelse er 12:1(12 KG luft til 1 KG benzin, kommer den over 15:1 bliver blaningen for mager og kommer den under 12:1 bliver den for fed, så det er meget vigtigt hvilken dyse vi køre med og hvor stor en mm karburator vi køre med og hvordan blaning eller luft skruen står. For at få den helt rigtige blaning bruger man en CO måler, ved 15:1 vil CO % være mellen 0-1 og ved 12:1 ca 4-5 % CO (og CO verdien måles i udstødningen).

Hvis vi har en lille cylinder fx en 40 MM så kommer der ikke et særligt stort undetryk og undertrykket er det der åbner membarnen og det der syger luft ind i karburatoren. For at få en go fyldning og en go ydelse skal vi have godt med fart på det luft der bliver suget ind i karburatoren, og hvad bestemmer det ?, det gør vores luftfilter og vores Indsugningstragt, og der er forskælige mm på hvor stor Indsugningstragten er på karburatorne, fx at en 17.5 mm har en mindre indsugningstragt end en 21mm.

Hvis vi har en lille cylinder der ikke laver et så stort undertryk og sidder en stor 21mm karburator på, så får vi ikke rart meget fart på vores luft i gemmen karburatoren, så bliver vores blaning ikke så godt forstøvet og vi får en laver fyldnings gred, og på en måde også en federe blaning(en alt for fed en). Derfor er stor karburator ikke altid = godt/mere ydelse, det kan også betyde stor karburator = dårlig ydelse,

Derfor er det ikke for sjov at man siger at til en sports cylinder er en 17.5mm den beste, og at en 19 eller 21mm er for stor til den lille cylinder.

Man skal heller ikke smide et stort sku luftilter på en lille karburator så får vi også samme problem som før

Det hele forgere som en vandslange der kommer vand ud af. Trykker man slet ikke på slangen er der ikke rart meget fart på vandet, trykker man for hårdt kommer vandet ud i små stråler, trykker man lidt i mellen og prøver sig fram så får man en vand stråle der er fart på og som kommer lang og som rammer på et bredt område

Kommentér på:
Forklaring på Karburator flow
Annonce