Diesella 111
1.722 visninger
|
Oprettet:
Diesella i Kolding var Danmarks største knallertfabrik. Det var også her man først tog cylelmotorproduktionen op, og første motor blev præsenteret på købestævnet i Fredericia i 1949.
Bladet "Motor" skrev: "Cykelmotoren koster 720 kr. iberegnet montering og omsætningsafgift til staten. (120 kr.) Alt i alt må man dog regne med at komme op på små 800 kr., da loven kræver dynamolygte, baglygte, forgaffelforstærker og et lille horn."
Motoren, der har rulletræk direkte på baghjulet, er på 50 cc. og er i dette tilfælde monteret på et et Wittler-stel fra Hede Nielsen i Horsens.
Selvom knallerten er uklargjort, kører den udmærket - dog ikke helt de 60 km./t., den kunne klare, da den var ny! Den gang var den derfor også forsynet med nr.plade.
Produktionen af "røvskubberne" fik kun et par år, så blev de forbudt - med kort varsel endda
Bladet "Motor" skrev: "Cykelmotoren koster 720 kr. iberegnet montering og omsætningsafgift til staten. (120 kr.) Alt i alt må man dog regne med at komme op på små 800 kr., da loven kræver dynamolygte, baglygte, forgaffelforstærker og et lille horn."
Motoren, der har rulletræk direkte på baghjulet, er på 50 cc. og er i dette tilfælde monteret på et et Wittler-stel fra Hede Nielsen i Horsens.
Selvom knallerten er uklargjort, kører den udmærket - dog ikke helt de 60 km./t., den kunne klare, da den var ny! Den gang var den derfor også forsynet med nr.plade.
Produktionen af "røvskubberne" fik kun et par år, så blev de forbudt - med kort varsel endda
Diesella 111
aug 2005
Følger: 42 Følgere: 47 Scootere: 35 Emner: 43 Svar: 178
men de bliver sku her. !
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 654 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.018
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 654 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.018
Meget fint arbejde med at restaurere dem!
-de må være en del flere penge værd nu de er i så fin stand Men hvis det haogså har kostet en del at restaurere dem, kan det være du ikke har tænkt dig at sælge dem.
Du ku selvfølgelig også være heldig at komme af med dem til 40-50 1000 kronsedler fordi de er samlerobjekter.
aug 2005
Følger: 42 Følgere: 47 Scootere: 35 Emner: 43 Svar: 178
fordi de er lige færdig renoveret.
jeg siger dig de var rustene. da de har stået i en lade i 55År.
men de var næsten komplette.
så er der slebet i bund, grundet og malet.
så har jeg gennem mange år haft mange knallerter.
og har en del forbindelser, og kunne renovere dem i en rimelig fin stand igen. men det har kostet en del kr.
Du skriver...
Fungerer gas-håndtaget på samme måde? -altså meget sløvt, og enten "gas, mellem-gas eller tomgangs-gas"?....
Max... der er ingen tomgang når motor køre, ja så køre de.
er der rødt eller andet. slukker man den. og starter igen.
men de kan godt køre med halv gas. den ene har Alm. Gashåndtag.og den anden gar noget der ligner en chokker håndtag men det er et gashåndtag,
chokker sider på kabu.
de er som at køre 50Km/t med ca 8 Kilo på bagageberet. på en gammel hærre cykel. det føles meget hurtigt, skal jeg sige.
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 654 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.018
Fungerer gas-håndtaget på samme måde? -altså meget sløvt, og enten "gas, mellem-gas eller tomgangs-gas"?
Og har du prøvet at "powerslide" med baghjulet?
-forestiller mig det er lidt skræmmende, men enormt livsbekræftende
ps: Hvorfor er den i så pæn stand?
jun 2007
Følger: 137 Følgere: 134 Scootere: 12 Emner: 377 Svar: 9.762
aug 2005
Følger: 42 Følgere: 47 Scootere: 35 Emner: 43 Svar: 178
Fordi den køre 60 Km/t og på et cykelstel.
Bremserne er ikke skide gode.
og balancen er ikke den bedste jeg har prøvet.
men de er total sjove at køre på.
maj 2007
Følger: 85 Følgere: 83 Scootere: 32 Emner: 47 Svar: 183
jun 2007
Følger: 137 Følgere: 134 Scootere: 12 Emner: 377 Svar: 9.762
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 654 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.018