{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
936 visninger | Oprettet:

PGO TR3 tun {{forumTopicSubject}}

Hey alle sammen, ny her men flittig læser på forummet

Har en 3hjulet pgo tr3 med dette opsæt
70cc støbejerns cylinder fra malossi
Malossi multivar med 7 g ruller
Standard karburator med 86mm dysse
Standard luftfilter med afkortet tragt og et par extra åndehuller
Gianelli udstødning
Standard kobling med Standard trykfjeder
Standard rem

Topfart Ca 70/75

Udover at koblingen er godt slidt(siger mærkelige klik lyde) kører den egentlig meget godt, men vil jo gerne presse citronen Max..

Den kører ikke remmen helt ud på vario, der mangler vel en 8/10mm så tænker at der er en hel del at hente der...?

Jeg vil hellere ha topfart end optræk da jeg kører lange stræk for det meste.

Hvad siger i til denne opsætning og hvad kan jeg gøre bedre ?
- ha i mente at det er en tung sag på 130kilo, uden kører på, så med mig på kommer den op på små 200kilo


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  PGO TR3 tun
  • #1   20. maj 2021 En lidt bredere rem skulle skaffe det.

  • #2   20. maj 2021 Kan kun finder en der er 6mm bredere men en del længere?

  • #3   20. maj 2021 Hvis remmen er samme længde burde den have samme topfart, selvom den bliver bredere.
    Der er mig bekendt ikke andre remme der passer i pgo blokke end pgo remmene.
    Dem man kan finde til pgo er til minarelli, som ikke er pgo, men passer de fleste dele lige over.
    Dog ikke remmene.
    Har hørt thansen har en rem til pgo trex 110 som skulle være proportionelt længere og bredere, så den udnytter max.
    Men det er ellers meget normalt på minarelli og morini, som pgo blokken er en frankenstein mellem, ikke udnytter remskiverne helt.
    Der skal en del til før de gør det.
    Man kan købe overrange, men ikke til pgo blokken.

    Du kan vist sætte en højere gearing i.
    Bagerst i blokken ved baghjulet sidder der lidt gear der kan ændres til højere gearing.

    Som udgangspunkt får du kun højere topfart ved at motoren kører hurtigere.
    Dvs flere omdrejninger
    Dvs mere larm.

    Dog er 9000 omdr 12.5 % højere end 8000.
    Så hvis din topfart var 70 med 8000 omdr, så vil du køre knap 79 med 9000 omdr.

    Bl.a. derfor piaggio maakinerne kører hurtigere end de andre. De tager flere snoninger.
    Og så fordi de er lidt højere gearet og de udnytter deres vario bedre.
    Og de har større vario.

    Du kan evt få en sportsudstødning på.
    Yasuni r eller lignende. De kører med knap 10'000 omdr ved topfart.
    Så mister du heller ikke optræk. Tværtimod


  • #4   20. maj 2021 Ja har ser lidt videoer på YouTube hvor 110cc remmen blir anbefalet smiley med de 7grams ruller jeg har i nu, ligger den på 8500/9000 omdrejninger på lige og vindstille vej..

    Vil en højere gearing give mere på toppen ?


  • #5   20. maj 2021 Synes jeg har hært snak om sekundær gearing kan købes som giver lidt. Måske 10% måske lidt mere.
    Det må være til at finde information om hvad standard gearingen er, så man ka regne den procentvise fordel ud ved den 14/41 eller hva den hedder


  • #6   21. maj 2021 polinis rem passer ret godt.
    Du skal shimme din variator, og du skal holde dine omdrejninger under 10k, ellers ryger transmissionen i bagtøjet.


  • #7   21. maj 2021 Jaa den korte polini kevlar er 738x18,6

    Originalen er 738x18

    De ekstra 0.6 mm bredde kan give en lille smule topfart, 3-4 kmt.
    Hvis ellers den originale er rigeligt smal,.og der alrså er plads til de 0,6mm mere mellem bagerste remskiver.
    Det burde der være.

    Men det er småtingsafdelingen vil jeg mene.
    Har sat en 15mm længere og 0,5mm bredere i min hiper totakter.
    Det gav ikke mere end måske 4 kmt, og den kørte i forvejen 90.

    Men dwer er i hvertfald ikke nogen grund til at køre med for lille en rem.

    Du kan se målet på den originale og på de uoriginale remme herinde.
    Den polini er den eneste der passer nogenlunde udover den originale


    profilbillede
  • #8   21. maj 2021 Så vil jeg da bestille sådan en polini rem smiley
    Har i et link til shimming guide ? smiley


  • #9   21. maj 2021 Jeg plejer bare at lægge remmen på gliderøret og så sætte shimskiver på til de næsten går ud til kanten af remmen.
    Hvis der er for meget plads så begynder remmen at glide fra 0-5 kmt.
    Man kan evt tegne tusch på blæserhjulet og se om det bliver slidt væk helt ned til centrum.
    Men de fleste vario/blæsehjul har et fladt stykke inderst som remmen aldrig rør. Så den metode med tuschen virker langt fra altid.
    Jeg plejer bare at bruge øjnene direkte


  • #10   21. maj 2021 Når du har blæserhjul taget afen varioen stadig sidder der. Så ligger remmen helt nede og krammer krumtappen på varioens gliderør

Kommentér på:
PGO TR3 tun

Annonce