{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.958 visninger | Oprettet:

Derbi Senda 2012 70cc Top performance {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne have sat en 70cc Top performance cylinder på min Derbi, med målet om at den skal få et bedre optræk. Men jeg må maks køre 90 km/t, så hvad skal jeg gøre for at den ikke kører mere end det? Hvis jeg geare den lavt, for den så ikke for mange omdrejninger på toppen?

Nogen der kunne have et forslag til hvordan det kan lade sig gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Derbi Senda 2012 70cc Top performance
  • #1   15. dec 2016 Du kunne også bare beholde dit 50cc og så geare den 19mm karbu og så en leovince x-fight udstødning så køre den skide godt

  • #2   15. dec 2016 Vil optrækker så blive forbedret? og hvilken gearing tænker du?

  • #3   15. dec 2016 Det nemmeste ville være hvis du lige skrev hele din opsætning her, og så kan jeg hjælpe dig udfra den

  • #4   15. dec 2016 Find din knallert på www.scooter-attack.com og find en cylinder, som passer.
    Se efter skyllekanalerne!!!!! Det er MEGET vigtigt, så selv forhandlerne herhjemme roder rundt i årgangene/modellerne for Derbi Senda.

    Ellers, så kan du købe det kit, som jeg talte om.
    https://www.kgi.dk/product-11664-10263.php

    Det kører pisse godt.
    Jeg smed det på en Gilera SMT og en Aprilia SX50 ( samme motor som din ) og begge knægte var MEGET tilfredse med det.

    Her er linket til den Aprilia SX50'en
    http://www.scootergalleri.dk/galleri/347190-aprilia_sx_50


  • #5   15. dec 2016 https://speedline.dk/scooter/derbi-senda-sm-fra-2011/cylinder-1/cylinderkit-barikit-bigbore-80ccm-s-bk-eq-780

    Det tiltaler mig rigtig meget at dette kit har 2 stempelringe.
    Det betyder at det kan holde ekstremt længe, uden at du mister optræk, topfart eller lign.


    Dette kit er også med 2 ringe og det er også alu, så det holder ektremt langt tid.
    https://speedline.dk/scooter/derbi-senda-sm-fra-2011/cylinder-1/cylinderkit-zoot-pro-stock-80ccm-s-sw-5003-0399-50n


  • #6   15. dec 2016 Jeg tror altså de der kits du finder er for voldsomme for vores ven her. Og det mener jeg med at han ikke har forstand på noget om sin knallert, så det ender nok bare med at du skal lave en guide til hvordan man indstiller osv....
    og så ender det nok bare med at han smadre hele lortet alligevel.
    Sorry to say smiley


  • #7   15. dec 2016 Jeg har da allerede lavet en guide til squish.

    Mere er der jo ikke at vide omkring en cylinders indstilling.
    Til gengæld, så får han fedt optræk og en gasrespons, som han slet slet ikke får med en støbejerns cylinder, da den jo ikke kan tåle en ret høj kompression

    Den SX50, som jeg linker til, der skifte vi KUN cylinderen og fjernede begrænsningerne og dysede dem begge op.
    De kørte begge omkring 90kmt med fedt optræk, uden at de larmede for meget, fordi de stadig havde de originale udstødninger på, bare uden plumb i forrøret.


  • #8   15. dec 2016 Og i forhold til at han kun søger optræk, og maks må køre 90

  • #9   15. dec 2016 Nuværende opsætning:
    Standard med pillede begrænsninger
    6 Gear
    92 dyse
    Voca warrior 50/70cc udstødning
    12/53 gearing
    Topfart 75 km/t


  • #10   15. dec 2016 Så er den mere end klar til en anden cylinder og så en omdrejningsbegrænser, som du kan slå til og fra, som du selv synes.

  • #11   15. dec 2016 Hvis den omdrejningsbegrænser du snakker om skal være til hvis der kommer politi, så kommer det ikke til at virke når den er så tuned, og så skal den bare knivskarpt for at man ikke skulle lægge vildt meget mærke til den.

  • #12   15. dec 2016 Rigtigt nok.
    Men uanset hvad, så er bøden jo stor nok og de tager den nok med uanset hvad, når farten er deroppe.


  • #13   15. dec 2016 Altså jeg går på en erhvervsskole hvor der er massere unge med hjerne tunede knallerter, og hvad kommer der så? Panserne selvfølgelig, så min sx 50 måtte sku' også lige på rullefelt, har politiværn på så den gik lige de 43,8 og den spruttede og hakkede, men slap for bøde osv. Men hvis betjenten havde været vågen så havde han kunne høre det.
    Og problemet med politiværn er at den jo begrænser, og så når den gør det, begynder vandet (på vandkølede) at koge stille og roligt og tilsidst smadre du cyllen.
    Så det er ikke bare noget man smider på og køre rundt og slår til og fra i tide og utide


  • #14   15. dec 2016 What?
    Koger vandet, fordi at du slukker for gnisten?
    Hvem har bildt dig det ind?


  • #15   15. dec 2016 Det gør det da, hvis du giver fuld gas med værn slået til så får den mere Benz end hvad den kan brænde af og den kommer til ikke at give gnist vær gang.
    Og min bror har fortalt det


  • #16   15. dec 2016 Og plus, den kommer ikke til at få den køling den har brug for

  • #17   15. dec 2016 Hvorfor får den ikke den køling, som den har brug for?
    Vandet pumpes rundt af en PUMPE, som 100% følger omdrejninger.
    Du lukker jo heller ikke for termostaten, bare fordi at du lukker for gnisten.
    Din bror ved tydeligvis ikke hvad han taler om.

    Gnisten antænder benzinen, som derfor brænder og bliver varm.
    Fjerner du gnisten, så bliver den faktisk mindre varm.

    Der findes mange scootere, som er fødte med omdrejningsbegrænsere, heriblandt Honda SFX og de første Yamaha BWs.
    Der kører ganske udemærket ved fuld hastighed, selvom at man tydeligt kan høre at begrænseren er igang.
    Og de er tilmed luftkølede.


  • #18   15. dec 2016 Det må du jo om, og jo han ved hvad han snakker om smiley

  • #19   15. dec 2016 Forklar lige hvordan at den kan køle mindre, når man bruger omdrejningsbegrænser.
    Det lyder altsammen meget interessant. Det lyder faktisk nærmest magisk.

    Din bror må ha smadret mange vandkølede maskiner, siden de koger over.
    Jeg har oplevet 4 vandkølede 2 taktere, som kogte over.

    Aprilia Area 51 med defekt termostat.
    Yamaha TDR 125 med skævt topstykke og derfor defekt toppakning.
    Honda NSR 125 med skøvt topstykke og derfor defekt toppakning, samt defekt termostat.
    Gilera Runner 45er med en squish på 0,4mm ( ja det ved din bror nok ikke engang hvad er ) og derfor en o-ring toppakning, som var skudt ud.


  • #20   15. dec 2016 Hvis du gad snakke ordenligt ville det nok hjælpe, og jo han ved da godt hvad squish er og det gør jeg da også.
    Men at bruge min tid på sådan en højrøvet nar som dig er livet sku' for kort til.
    Så du må ha' det


  • #21   15. dec 2016 Den er god med dig.

    Koge over, ved at slukke for gnisten.
    Den var god. Det giver da et lille smil.

    Hvis i er der hvor at i ved hvad squish er, så burde i også vide at manglende gnist intet har med temperaturstigning at gøre.


  • #22   15. dec 2016 Altså, når du smider værn på går du ind og kortslutter tændingen uden om systemet, og så fejl tænder den. Og den laver mere varme end hvad vandpumpen kan levere. Og da du ikke fjerner mængden af brændstof, og pumpen bliver drevet af omdrejninger og dem har du fjernet ved at begrænse den. Du har jo kun fjernet tændingen, så motoren køre ikke optimalt.
    Håber det var svar nok, men du er jo så stædig som noget kan være så regner ikke med at du vil gi' dig.
    Og god aften smiley


  • #23   15. dec 2016 Kortslutter?
    Nej, du slukker blot for signalet fra pickuppen.

    Hvordan skal den fejltænde?
    En CDI er lavet til KUN at gniste, når der kommer en impuls fra pickuppen.
    Og når den ikke kommer, fordi den enten er afbrudt eller kortsluttet, om man vil ( hvilket intet betyder, da den som sagt kun laver en lille impuls og ikke tager skade af det ), kommer der INGEN gnist. Heller ikke en fejl gnist.

    Så det du mener er at når en motor mangler ydelse ved at man slukker for gnisten, ved f.eks. 6.000 omdrejninger, så kommer der ikke nok vand rundt?
    Hvor sker der så ved 5.500 omdrejninger og gnisten så er der?

    Det der sker er at motoren får mere køling end den laver varme og det sker der absolut intet ved.
    Der sidder en termostat, som nok skal holde den oppe på 85-90 grader.


  • #24   15. dec 2016 Nu var det heller ved de små omdrejnings ændringer, men en senda og sx køre med 10tusind rpm og meget mere. Og med en gearing på 14-50 løber den 75 ca. (Vel og mærke ikke std./lovlig) så når den skal ned og køre 30-40 skal den begrænses til 3tusind rpm og så bliver kun tændingen slukket for, men mængden af brændstof er den samme. Så den får mere brændstof end den kan klarer og vandpumpen køre mere 3 gange så lidt.
    Kan ikke forklare det bedre og gider heller ikke så tak for i dag


  • #25   15. dec 2016 Små omdrejningsændringer?
    Den kan aldrig få mere brændstof end den kan klare? Får den mere end den kan klare, så 4 takter den bare.
    Får den det, så ender det bare uafbrændt i udstødningen og bliver skudt ud den vej.

    Hvis den ligger på 9.000 omdrejninger ved 75kmt, så må den vel ligge på 4.500 omdrejninger ved 37kmt. Det er ren matematik.
    Der er intet galt i at køre rundt med 4.500 omdrejninger på en gearmaskine.
    Den kan da aldrig nogensinde på 3 gange mere benzin ved 4.500 omdrejninger og da det er omdrejningerne, som står for en meget stor del af varmen, så vil den aldrig blive for varm ved de omdrejninger.

    Du kan tydeligvis ikke forklare noget, som er forkert og det giver jo sådan set meget god mening.

    Lad os antage at den kører med 10.000 rpm ved 75kmt og du så siger 3.000rpm ved 40kmt, så er det da regnet helt forkert.
    Det vil så være 5.300 rpm. Det svarer jo bare til at tøffe rundt inde i byen på en lovlig Senda.

    Du prøver på at forklare en meningsløs teori på noget du ikke engang har prøvet i praktis.


  • #26   15. dec 2016 Min køre 75 med ca. 12t rpm og når jeg slår værn til køre den 43,8 med ca.3t rpm og den hakker og sprutter da den får for meget at leve af hvis du forstår, og plus den ikke tænder vær gang.
    Og du er den eneste som har regnet så du må have regnet forkert, da min maskine køre den fart med de omdrejninger, det er jo heller ikke bare for sjov jeg har sat den til at begrænse ved 3t rpm


  • #27   16. dec 2016 Hvordan helvede kan du få den ned fra 12.000 rpm til 3.000 rpm i samme gear?
    Halv fart giver halvdelen i omdrejningerne.
    Selvfølgelig hakker og sprutter den.
    Det har intet at gøre med at den får for meget af noget som helst.
    Det er fordi at dit panserværn slukker for gnisten, når den rammer de omdrejninger, som du har sat den til.

    ahhhhh.... nu ved jeg godt havd fejlen er....
    Haha...

    Din omdrejningstæller, den måler jo direkte på tændrørsledningen eller signalerne fra din CDI ) og da dit politiværn slukker for gnisten, så slukker den dermed også for de impulser, som din omdrejningstæller den måler på.
    Derfor TROR din omdrejningstæller at din motor kører med 3000 omdrejninger, men det gør den ikke.
    Den kører med 3000 gnister i minuttet og det er jo en helt anden snak.

    Sluk for dit politiværn og kør rundt med 40 i højeste gear og se hvad din omdrejningstæller den fortæller dig.
    Slå så værnet til og se igen.
    Slå det fra og sæt farten op til 45kmt og slå det til.

    Kan du se at der er noget, som ikke hænger sammen, ud fra den måde, som du selv forstår det?!!


  • #28   14. feb 2017 Den cylinder Du snakker Om findes slet ikke til din motor der kan du kun få 50cc og 80cc fra top performance det er kun den gamle motor der er lavet 70cc til

    Hvis du vil køre 90 med lækkert træk og det skal være noget der holder så smid 50ccm på fra top performance og giv dem lidt på tandhjul så rammer du nemt 90 med godt træk med de andre dele du har


  • #29   15. feb 2017 Sune.
    Det er sgu da tåbeligt at bruge penge på 50ccm, når den originale cylinder yder 5,5HK fra fabrikken.
    Der er heller ikke noget lækkert ved optrækket fra 50ccm, for bundtræk er der ikke ret meget af, hvis den skal op på 90kmt.
    Så hellere beholde std udstødningen og så sætte 80ccm sport på.
    Så trækker i de lave omdrejninger, uden at den larmer voldsomt og den runder stadig 90kmt.
    Og optrækket er bedre end med 50ccm.


  • #30   15. feb 2017 Kan helt sikkert høre du aldrig har kørt med 50 ccm cylinder fra dem hvis du mener at original cylinderen er det samme

    80 vil aldrig holde lige så længe som den nævnte cylinder hvis det er til hverdags køresel er 50 ccm helt sikkert bedst

    Du bliver ikke skuffet med en god 50ccm cylinder og udstødning og 19-21 mm kaburator så får du omkring 100 med okay træk og det er noget der holder


  • #31   15. feb 2017 80 ccm holder da længere end 50 ccm, fordi det slet ikke er lige så presset.
    Du skal oftere give fuld gas med 50 ccm, i forhold til 80 ccm.

    Find et 80 ccm kit med 2 stempelringe og så har du et kit der yder mere og holder længere, end hvis det var 50 ccm.


  • #32   15. feb 2017 Ja du snakker da som du har forstan


    Forsat god aften


  • #33   16. feb 2017 Det hedder erfaring.

  • #34   16. feb 2017 ????

  • #35   16. feb 2017 Ja, jeg har sgu da både kørt med 50ccm og 80ccm og med std udstødning og med tunudstødning.

    50ccm er langsomt, sammenlignet med 80ccm.


  • #36   17. feb 2017 Det siger lidt sig selv

  • #37   17. feb 2017 Hvorfor så bruge 1300kr, på en cylinder som giver han højst 1HK mere, npr hab kan få 4HK mere for 1800kr?

Kommentér på:
Derbi Senda 2012 70cc Top performance

Annonce