2.958 visninger
|
Oprettet:
Derbi Senda 2012 70cc Top performance {{forumTopicSubject}}
Jeg vil gerne have sat en 70cc Top performance cylinder på min Derbi, med målet om at den skal få et bedre optræk. Men jeg må maks køre 90 km/t, så hvad skal jeg gøre for at den ikke kører mere end det? Hvis jeg geare den lavt, for den så ikke for mange omdrejninger på toppen?
Nogen der kunne have et forslag til hvordan det kan lade sig gøre?
okt 2015
Følger: 12 Følgere: 6 Scootere: 4 Emner: 1 Svar: 136
apr 2016
Følger: 3 Følgere: 98 Emner: 53 Svar: 48
okt 2015
Følger: 12 Følgere: 6 Scootere: 4 Emner: 1 Svar: 136
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.146
Se efter skyllekanalerne!!!!! Det er MEGET vigtigt, så selv forhandlerne herhjemme roder rundt i årgangene/modellerne for Derbi Senda.
Ellers, så kan du købe det kit, som jeg talte om.
https://www.kgi.dk/product-11664-10263.php
Det kører pisse godt.
Jeg smed det på en Gilera SMT og en Aprilia SX50 ( samme motor som din ) og begge knægte var MEGET tilfredse med det.
Her er linket til den Aprilia SX50'en
http://www.scootergalleri.dk/galleri/347190-aprilia_sx_50
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.146
Det tiltaler mig rigtig meget at dette kit har 2 stempelringe.
Det betyder at det kan holde ekstremt længe, uden at du mister optræk, topfart eller lign.
Dette kit er også med 2 ringe og det er også alu, så det holder ektremt langt tid.
https://speedline.dk/scooter/derbi-senda-sm-fra-2011/cylinder-1/cylinderkit-zoot-pro-stock-80ccm-s-sw-5003-0399-50n
okt 2015
Følger: 12 Følgere: 6 Scootere: 4 Emner: 1 Svar: 136
og så ender det nok bare med at han smadre hele lortet alligevel.
Sorry to say
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.146
Mere er der jo ikke at vide omkring en cylinders indstilling.
Til gengæld, så får han fedt optræk og en gasrespons, som han slet slet ikke får med en støbejerns cylinder, da den jo ikke kan tåle en ret høj kompression
Den SX50, som jeg linker til, der skifte vi KUN cylinderen og fjernede begrænsningerne og dysede dem begge op.
De kørte begge omkring 90kmt med fedt optræk, uden at de larmede for meget, fordi de stadig havde de originale udstødninger på, bare uden plumb i forrøret.
okt 2015
Følger: 12 Følgere: 6 Scootere: 4 Emner: 1 Svar: 136
apr 2016
Følger: 3 Følgere: 98 Emner: 53 Svar: 48
Standard med pillede begrænsninger
6 Gear
92 dyse
Voca warrior 50/70cc udstødning
12/53 gearing
Topfart 75 km/t
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.146
okt 2015
Følger: 12 Følgere: 6 Scootere: 4 Emner: 1 Svar: 136
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.146
Men uanset hvad, så er bøden jo stor nok og de tager den nok med uanset hvad, når farten er deroppe.
okt 2015
Følger: 12 Følgere: 6 Scootere: 4 Emner: 1 Svar: 136
Og problemet med politiværn er at den jo begrænser, og så når den gør det, begynder vandet (på vandkølede) at koge stille og roligt og tilsidst smadre du cyllen.
Så det er ikke bare noget man smider på og køre rundt og slår til og fra i tide og utide
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.146
Koger vandet, fordi at du slukker for gnisten?
Hvem har bildt dig det ind?
okt 2015
Følger: 12 Følgere: 6 Scootere: 4 Emner: 1 Svar: 136
Og min bror har fortalt det
okt 2015
Følger: 12 Følgere: 6 Scootere: 4 Emner: 1 Svar: 136
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.146
Vandet pumpes rundt af en PUMPE, som 100% følger omdrejninger.
Du lukker jo heller ikke for termostaten, bare fordi at du lukker for gnisten.
Din bror ved tydeligvis ikke hvad han taler om.
Gnisten antænder benzinen, som derfor brænder og bliver varm.
Fjerner du gnisten, så bliver den faktisk mindre varm.
Der findes mange scootere, som er fødte med omdrejningsbegrænsere, heriblandt Honda SFX og de første Yamaha BWs.
Der kører ganske udemærket ved fuld hastighed, selvom at man tydeligt kan høre at begrænseren er igang.
Og de er tilmed luftkølede.
okt 2015
Følger: 12 Følgere: 6 Scootere: 4 Emner: 1 Svar: 136
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.146
Det lyder altsammen meget interessant. Det lyder faktisk nærmest magisk.
Din bror må ha smadret mange vandkølede maskiner, siden de koger over.
Jeg har oplevet 4 vandkølede 2 taktere, som kogte over.
Aprilia Area 51 med defekt termostat.
Yamaha TDR 125 med skævt topstykke og derfor defekt toppakning.
Honda NSR 125 med skøvt topstykke og derfor defekt toppakning, samt defekt termostat.
Gilera Runner 45er med en squish på 0,4mm ( ja det ved din bror nok ikke engang hvad er ) og derfor en o-ring toppakning, som var skudt ud.
okt 2015
Følger: 12 Følgere: 6 Scootere: 4 Emner: 1 Svar: 136
Men at bruge min tid på sådan en højrøvet nar som dig er livet sku' for kort til.
Så du må ha' det
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.146
Koge over, ved at slukke for gnisten.
Den var god. Det giver da et lille smil.
Hvis i er der hvor at i ved hvad squish er, så burde i også vide at manglende gnist intet har med temperaturstigning at gøre.
okt 2015
Følger: 12 Følgere: 6 Scootere: 4 Emner: 1 Svar: 136
Håber det var svar nok, men du er jo så stædig som noget kan være så regner ikke med at du vil gi' dig.
Og god aften
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.146
Nej, du slukker blot for signalet fra pickuppen.
Hvordan skal den fejltænde?
En CDI er lavet til KUN at gniste, når der kommer en impuls fra pickuppen.
Og når den ikke kommer, fordi den enten er afbrudt eller kortsluttet, om man vil ( hvilket intet betyder, da den som sagt kun laver en lille impuls og ikke tager skade af det ), kommer der INGEN gnist. Heller ikke en fejl gnist.
Så det du mener er at når en motor mangler ydelse ved at man slukker for gnisten, ved f.eks. 6.000 omdrejninger, så kommer der ikke nok vand rundt?
Hvor sker der så ved 5.500 omdrejninger og gnisten så er der?
Det der sker er at motoren får mere køling end den laver varme og det sker der absolut intet ved.
Der sidder en termostat, som nok skal holde den oppe på 85-90 grader.
okt 2015
Følger: 12 Følgere: 6 Scootere: 4 Emner: 1 Svar: 136
Kan ikke forklare det bedre og gider heller ikke så tak for i dag
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.146
Den kan aldrig få mere brændstof end den kan klare? Får den mere end den kan klare, så 4 takter den bare.
Får den det, så ender det bare uafbrændt i udstødningen og bliver skudt ud den vej.
Hvis den ligger på 9.000 omdrejninger ved 75kmt, så må den vel ligge på 4.500 omdrejninger ved 37kmt. Det er ren matematik.
Der er intet galt i at køre rundt med 4.500 omdrejninger på en gearmaskine.
Den kan da aldrig nogensinde på 3 gange mere benzin ved 4.500 omdrejninger og da det er omdrejningerne, som står for en meget stor del af varmen, så vil den aldrig blive for varm ved de omdrejninger.
Du kan tydeligvis ikke forklare noget, som er forkert og det giver jo sådan set meget god mening.
Lad os antage at den kører med 10.000 rpm ved 75kmt og du så siger 3.000rpm ved 40kmt, så er det da regnet helt forkert.
Det vil så være 5.300 rpm. Det svarer jo bare til at tøffe rundt inde i byen på en lovlig Senda.
Du prøver på at forklare en meningsløs teori på noget du ikke engang har prøvet i praktis.
okt 2015
Følger: 12 Følgere: 6 Scootere: 4 Emner: 1 Svar: 136
Og du er den eneste som har regnet så du må have regnet forkert, da min maskine køre den fart med de omdrejninger, det er jo heller ikke bare for sjov jeg har sat den til at begrænse ved 3t rpm
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.146
Halv fart giver halvdelen i omdrejningerne.
Selvfølgelig hakker og sprutter den.
Det har intet at gøre med at den får for meget af noget som helst.
Det er fordi at dit panserværn slukker for gnisten, når den rammer de omdrejninger, som du har sat den til.
ahhhhh.... nu ved jeg godt havd fejlen er....
Haha...
Din omdrejningstæller, den måler jo direkte på tændrørsledningen eller signalerne fra din CDI ) og da dit politiværn slukker for gnisten, så slukker den dermed også for de impulser, som din omdrejningstæller den måler på.
Derfor TROR din omdrejningstæller at din motor kører med 3000 omdrejninger, men det gør den ikke.
Den kører med 3000 gnister i minuttet og det er jo en helt anden snak.
Sluk for dit politiværn og kør rundt med 40 i højeste gear og se hvad din omdrejningstæller den fortæller dig.
Slå så værnet til og se igen.
Slå det fra og sæt farten op til 45kmt og slå det til.
Kan du se at der er noget, som ikke hænger sammen, ud fra den måde, som du selv forstår det?!!
dec 2006
Følger: 49 Følgere: 88 Scootere: 29 Emner: 158 Svar: 558
Hvis du vil køre 90 med lækkert træk og det skal være noget der holder så smid 50ccm på fra top performance og giv dem lidt på tandhjul så rammer du nemt 90 med godt træk med de andre dele du har
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.146
Det er sgu da tåbeligt at bruge penge på 50ccm, når den originale cylinder yder 5,5HK fra fabrikken.
Der er heller ikke noget lækkert ved optrækket fra 50ccm, for bundtræk er der ikke ret meget af, hvis den skal op på 90kmt.
Så hellere beholde std udstødningen og så sætte 80ccm sport på.
Så trækker i de lave omdrejninger, uden at den larmer voldsomt og den runder stadig 90kmt.
Og optrækket er bedre end med 50ccm.
dec 2006
Følger: 49 Følgere: 88 Scootere: 29 Emner: 158 Svar: 558
80 vil aldrig holde lige så længe som den nævnte cylinder hvis det er til hverdags køresel er 50 ccm helt sikkert bedst
Du bliver ikke skuffet med en god 50ccm cylinder og udstødning og 19-21 mm kaburator så får du omkring 100 med okay træk og det er noget der holder
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.146
Du skal oftere give fuld gas med 50 ccm, i forhold til 80 ccm.
Find et 80 ccm kit med 2 stempelringe og så har du et kit der yder mere og holder længere, end hvis det var 50 ccm.
dec 2006
Følger: 49 Følgere: 88 Scootere: 29 Emner: 158 Svar: 558
Forsat god aften
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.146
dec 2006
Følger: 49 Følgere: 88 Scootere: 29 Emner: 158 Svar: 558
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.146
50ccm er langsomt, sammenlignet med 80ccm.
dec 2006
Følger: 49 Følgere: 88 Scootere: 29 Emner: 158 Svar: 558
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.146
Derbi Senda 2012 70cc Top performance