1.625 visninger
|
Oprettet:
Hjælp til polering af studs! {{forumTopicSubject}}
Hej SG jeg har købt denne stud, den er lakkeret inden i. Mit spørgsmål er så om jeg skal polere den?? og Har i nogle gode metoder til polering/ fremgangs måder?
http://www.msp-tuning.dk/pi/Studs_R_setup_26mm_7108_2011.aspx
apr 2015
Følger: 17 Følgere: 159 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 302
nov 2007
Følger: 44 Følgere: 101 Scootere: 4 Emner: 12 Svar: 32
apr 2015
Følger: 17 Følgere: 159 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 302
Og når det er sagt vil det ikke være nemt så du vil evt ende med at lave ridser og lign.
Men som sagt efter min mening vil du ikke få noget ud af det den er fin som.den er og lavet til godt flow fra fabrikken.
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
Det er bestemt ingen fordel at den er helt glat (lakeret) korn 60/80 er bedre.
Hvis din studs har mindre indvendig diameter end din karburator så kan der hentes lidt, men det er jo noget man normalt gør samtidig med portning af topstykke / cylinder.
jul 2011
Følgere: 110 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.299
Du kan polere indsugningsside på karburatoren, samt Udstødningsporten..
INTET andet..
Søren, portning og polering er jo to vidt forskellige ting..
- Du kan desuden ikke porte et topstykke på en 2T scooter..
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
tråd starter spørger jeg enligt efter hvad han kan/skal gøre for at få ekstra effekt.
Mit svar er poler ikke på indsugnings siden, slib med korn 60 eller 80
Der vil være lidt at hente hvis, studs indvendige diameter er mindre end karburator, Husk også pakning (hvis den er mindre end hullet...
Men poler udstødnings siden (fik jeg ikke skrevet)
Nej derfor skrev jeg også Cylinder / topstykke..... hvis det nu er en 4T, måske du bør læse hvad jeg skrev
jul 2011
Følgere: 110 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.299
Men det giver bare stadig ikke meget mening for mig..
1. Hvorfor blander du portning af cylinder ind i et emne om polering af studs?
2. Hvis studsen skulle være for lille, skulle han op i en 28mm karburator. Og tvivler på han ville kunne udvide den lange tynde alu studs med hele 2mm. Uden det går galt et sted..
3. Man behøver da ikke porte cylinderen, samtidig, bare fordi man tilpasser studsen til karburatoren?
- To vidt forskellige ting.
4. Han spørger ingen steder efter mere effekt?
- Han spørg om det vil give bedre flow at polere studsen..
5. Det er ikke en 4T men en 2T.. Han kunne også øge turbo trykket, men nu har den heller ingen turbo
Igen jeg har skam læst hvad du skriver..
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
Polering af indsugning er ikke at fortrække.
Slib med korn 60 eller 80 er at fortrække.
Hvad skulle det hjælpe at slibe en studs op hvis hullet i cylinder er mindre ?
Derfor hænger det sku sammen med portning af cylinder / topstykke afhængig af om der er tale om 2T eller 4T
Naturligvis taler han om effekt.... det er jo indlysende, hvilket bedre flow også vil bevirke
jul 2011
Følgere: 110 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.299
Studsen er til en PGO Hot 50 (hvis ikke man kan se det på studsen, kan man trykke på linket).
- Det er en 2T..
Hullet i cylinderen?
Den monteres på motorblokken, over membranen i krumtapshuset..
Og selvom den blev monteret direkte på cylinderen som en gammel maxi, så ville det stadig ikke hedde portning hvis man udvidede hullet i cylinderen..
Og igen topstykket har absolut intet med dette at gøre, om det er 2T eller 4T..
Bedre flow er ikke nødvendigvis lig med mere effekt, ofte giver det bare renere motorgang, men kun absolut minimal effekt..
Ved du hvad portning er?
Blueprinting?
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
Men det kort svar til tråd starter er poler ikke indsugnings studsen hvis du skal noget så slib med korn 60/80
jul 2011
Følgere: 110 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.299
- Har du lige været inde og læse lidt om portning?
Portning af cylinder behøver skam ikke være slibling af skyllekanaler, det kan skam også gøres ved at ændre stemplet eller udstødningsporten..
Portning er bare ændring af skylletiderne..
Kan du så fortælle mig hvorfor du blander portning af cylinderens skyllekanaler, eller topstykket til en 4T motor, ind i emnet om polering af studsen til en 2T?
- Hvis du godt ved det ikke har noget med hinanden at gøre?
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
Behøver jeg nævne skyllekanaler når jeg skriver cylinder ? giver det ikke sig selv ?
udstødnings port er nævnt ?
Skylletider ? ja hvis det betyder bedre flow for dig.
Hvorfor tror du jeg skrev "læs om portning" det var for ikke at skulle skrive en A4 side om det.
Har du lige læst om portning ? siden du ikke igen påstår at det ikke har noget med topstykke til en 4 T at gøre ? vis ikke så læs
http://www.tenere.dk/Artikler/tuning/portning.htm
Grunden til jeg overhoved skrev noget om portning er at poler /slibe indsugnings studs har med flow at gøre på samme måde som portning af resten, derfor satte jeg mig heller ikke ind i om vedkommende har en 2T eller 4 T da indsugnings studs er ret ligeglad med det, jeg udtalte mig bare generelt, måske vedkommende var intreseret i emnet, men ja du kan da sagtens tilpasse studsen uden at porte resten, havde overset at det er med membran, men uanset om det er det ene eller andet så er det ikke optimalt hvis der er kanter og indsnævringer undervejs, da det handler om flow (mest mulig benzin/luft blanding) ind i forbrændingskammeret.
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 1.082
jul 2011
Følgere: 110 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.299
Nej, portning har INTET med flow at gøre..
Men derimod åbnings tider..
Skylletiderne her heller intet med flow at gøre..
- Måske du skulle læse, i stedet for bare at linke?
Jeg har ALDRIG nævnt portning ikke kan ha med et 4T topstykke at gøre?
Læs hvad jeg skriver mester.. (LÆS)..
Jeg skriver det intet har med studsen her at gøre..
Flow optimering og portning er to vidt forskellige ting, som du tilsyneladende blander total sammen..
Du kan IKKE porte studsen mester?
Jeg giver op!
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
"Og igen topstykket har absolut intet med dette at gøre, om det er 2T eller 4T.. "
jul 2011
Følgere: 110 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.299
Og man henter kun noget ved portning, hvis arbejdsområdet på udstødningen tillader det..
Er den i forvejen for lille, vil scooteren miste effekt af portning..
Man porter for at ændre eller tilpasse omdrejningerne til udstødningen..
jul 2011
Følgere: 110 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.299
At topstykket intet har med dette emne at gøre, hverken et 2T eller et 4T topstykke..
Her snakkes om flow optimering af studsen..
IKKE om portning af hverken cylinder eller topstykke..
Heller ikke om turbo, skarpe knaster, tændings tidspunkter eller kompressionsforholdet..
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
Hvilket man kan læse sig til på diverse sider om portning.
Slut herfra
jul 2011
Følgere: 110 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.299
Du kan heller ikke skrive portning / slibning, da det jo heller ike er det samme..
Det sidste jeg så vil bede dig om er at forklare følgende du lige har fyret af..
Hvad er "en del af dette koncept"?
Og..
Hvad er "samme fremgangs metode som ved portning"?
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
altså under portning.
Slib overgangen fra indsugningsgummi til topstykke, (det kunne også være gummiet ved karburator montering og igen ved pakning ved studs montering på blokken). Her kan være en stor kant. Den skal væk.
I selve porten skal du fjerne støbekanter og grater (det samme for indsugningsstudsen)
Gider næsten ikke skrive det igen.. men
På indsugningssiden (inklusiv studsen) skal man ikke poler, men slibe da men derved modvirker dråbe dannelser.
jul 2011
Følgere: 110 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.299
Fjerner du støbegrader, kanter, eller overskydende pakning, så flowoptimere (blueprinter) du..
Du porter KUN når du ændre på skylletiderne..
Altså ændre på hvornår og hvor længe der er åben for tiderne til skylning af indsugningståge og udstødnings gas..
Om du så gør det i skyllekanalerne, udstødningsporten, på stemplet eller i topstykket på en 4T er total lige meget..
Portning har KUN at gøre med port/skylletiderne.. INTET andet.. !
Det var dog UTROLIGT så vedholdende og påståelig du er..
- Specielt når dette emne er om polering..
IKKE portning..
Og JO.. Man kan med FORDEL polere i indsugningssiden.. Det skal bare være FØR gasspjældet..
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
Overfør det så til indsugningsstudsen uanset hvad du kalder det.
og jeg beskriver ikke hvad der forgår før spjældet.
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
jul 2011
Følgere: 110 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.299
Hverken flow optimering, portning, eller blueprinting er nye smarte ord, de har altid eksisteret og blevet brugt..?
Kan godt være man ikke bruger ordene "bore og hakker" længere, men det er fordi man ikke gør nogen af delene på en moderne 2T motor..
- Faktisk portede man også på en gammel maxi, når man hakkede stemplet, da man derved også ændrede på port/skylletiderne i cylinderen..
Måske du skulle ha læst det link inden du skrev her i tråden.
Specielt fanen 2stroke..
Det giver mig jo direkte ret i alt jeg har skrevet..
PS. Nu er det før gas spjældet jo også en del af indsugnings siden, hvilket var hvad du skrev..
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
"Cylinder head porting refers to the process of modifying the intake and exhaust ports of an internal combustion engine to improve the quality and quantity of the air flow"
Men du har da ret i at det før jo også er en del af indsugningssiden, men jeg kan jo så rette det til efter spjældet, ellers skal jeg vel også beskrive luftfilterkassen altså skære det ud i pap.
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
jul 2011
Følgere: 110 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.299
Altså intet med studsen på en Hot 50 at gøre overhovedet..
Men hvis du generelt bare læser overskrifter, og ikke føler du behøver læse mere, kan jeg godt forstå du går rundt og er uviden, overrasket og forvirret..
Vil lave mad nu, så i må ha en fortsat god aften..
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
"Du har stadig ikke fattet at porting intet har med flow optimering at gøre.. "
Nu skriver jeg det så lige igen, igen og så lige igen.
"Cylinder head porting refers to the process of modifying the intake and exhaust ports of an internal combustion engine to improve the quality and quantity of the air flow"
Sig endelig til hvis du har brug for en oversættelse
....og ja det er til et topstykke til en 4T, har jeg da påstået andet ?
Du påstod at det ikke har noget med portning at gøre og heller ikke flow, men slå det dog op på nettet og du får massevis af sider om portning af netop topstyk på 4T....
Jeg bad som efterhånden skrevet en del gange at tråd starter kunne læse om dette da optimering og overflade behandling er som beskrevet i dette emne.
jul 2011
Følgere: 110 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.299
Vi har hele tiden været enige om, der ikke skal poleres andre steder, end før gas spjæld og i udstødningsporten, tror jeg ja..
- Og at man i nogle tilfælde kan tilpasse studsen til samme størrelse som karburatoren.
Dog ville jeg ikke begynde på denne, da den nok flere steder ikke er meget tykkere i godset, end det der skal fjernes, hvis der køres med 28mm..
Så jo vi har mere eller mindre været enige det meste af vejen..
jul 2011
Følgere: 110 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.299
Du snakker om 4T, jeg snakker om 2T.
En 4T styres af ventilernes åbningstider, og der er det knastakslen der skal ændres for at ændre dette..
- Man kan så ændre portene for at øge flowet, og derved kan den samme tid, give mere gennemstrømning.
På en 2T porter man ikke for at ændre flowet, men for at ændre åbnings tiderne i skyllekanalerne (som ligger fast da de er støbte)..
Det har stadig INTET med flow optimering at gøre..
Desuden er det bare en dårlig formulering på wiki, da det jo heller ikke er luft der flyder i kanalerne, med gas og damp/tåge..
Men nok om det..
Hjælp til polering af studs!