{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til polering af studs!
  • #1   6. okt 2015 Må man spørge hvorfor du vil polere den?

  • #2   6. okt 2015 For bedre flow, men er det nødvendigt?

  • #3   6. okt 2015 Her vil jeg svarer nej du vil intet mærkbart få ud af at polere sådan en studs den burde være glat nok som den er.
    Og når det er sagt vil det ikke være nemt så du vil evt ende med at lave ridser og lign.
    Men som sagt efter min mening vil du ikke få noget ud af det den er fin som.den er og lavet til godt flow fra fabrikken.


  • #4   6. okt 2015 Læs noget om portning.
    Det er bestemt ingen fordel at den er helt glat (lakeret) korn 60/80 er bedre.
    Hvis din studs har mindre indvendig diameter end din karburator så kan der hentes lidt, men det er jo noget man normalt gør samtidig med portning af topstykke / cylinder.


  • #5   6. okt 2015 Du må ikke polere den der..
    Du kan polere indsugningsside på karburatoren, samt Udstødningsporten..
    INTET andet..

    Søren, portning og polering er jo to vidt forskellige ting.. smiley
    - Du kan desuden ikke porte et topstykke på en 2T scooter.. smiley


  • #6   6. okt 2015 ralle, det er jeg ikke i tvivl om smiley
    tråd starter spørger jeg enligt efter hvad han kan/skal gøre for at få ekstra effekt.
    Mit svar er poler ikke på indsugnings siden, slib med korn 60 eller 80
    Der vil være lidt at hente hvis, studs indvendige diameter er mindre end karburator, Husk også pakning (hvis den er mindre end hullet...
    Men poler udstødnings siden (fik jeg ikke skrevet)

    Nej derfor skrev jeg også Cylinder / topstykke..... hvis det nu er en 4T, måske du bør læse hvad jeg skrev


  • #7   6. okt 2015 Har skam læst og forstået alt du skrev..
    Men det giver bare stadig ikke meget mening for mig..

    1. Hvorfor blander du portning af cylinder ind i et emne om polering af studs?

    2. Hvis studsen skulle være for lille, skulle han op i en 28mm karburator. Og tvivler på han ville kunne udvide den lange tynde alu studs med hele 2mm. Uden det går galt et sted..

    3. Man behøver da ikke porte cylinderen, samtidig, bare fordi man tilpasser studsen til karburatoren?
    - To vidt forskellige ting.

    4. Han spørger ingen steder efter mere effekt?
    - Han spørg om det vil give bedre flow at polere studsen..

    5. Det er ikke en 4T men en 2T.. smiley Han kunne også øge turbo trykket, men nu har den heller ingen turbo smiley

    Igen jeg har skam læst hvad du skriver..


  • #8   6. okt 2015 Hvor fra skulle jeg vide om vi taler 2T eller 4T, hvilket enligt også er helt lige meget.
    Polering af indsugning er ikke at fortrække.
    Slib med korn 60 eller 80 er at fortrække.
    Hvad skulle det hjælpe at slibe en studs op hvis hullet i cylinder er mindre ?
    Derfor hænger det sku sammen med portning af cylinder / topstykke afhængig af om der er tale om 2T eller 4T

    Naturligvis taler han om effekt.... det er jo indlysende, hvilket bedre flow også vil bevirke


  • #9   6. okt 2015 Søren..
    Studsen er til en PGO Hot 50 (hvis ikke man kan se det på studsen, kan man trykke på linket).
    - Det er en 2T..

    Hullet i cylinderen?
    Den monteres på motorblokken, over membranen i krumtapshuset..
    Og selvom den blev monteret direkte på cylinderen som en gammel maxi, så ville det stadig ikke hedde portning hvis man udvidede hullet i cylinderen..

    Og igen topstykket har absolut intet med dette at gøre, om det er 2T eller 4T.. smiley

    Bedre flow er ikke nødvendigvis lig med mere effekt, ofte giver det bare renere motorgang, men kun absolut minimal effekt..

    Ved du hvad portning er?
    Blueprinting?


  • #10   6. okt 2015 Ja jeg ved hvad portning er og hvis du ikke mener det har noget med slibning af topstykket på en 4 T eller skyllekanaler på en 2 T at gøre så fred vær med det, gider ikke bruge mere tid på at diskuter med dig, jeg har bedre ting at tage mig til.

    Men det kort svar til tråd starter er poler ikke indsugnings studsen hvis du skal noget så slib med korn 60/80


  • #11   6. okt 2015 Først nu snakker du om skyllekanaler.. smiley
    - Har du lige været inde og læse lidt om portning? smiley

    Portning af cylinder behøver skam ikke være slibling af skyllekanaler, det kan skam også gøres ved at ændre stemplet eller udstødningsporten..
    Portning er bare ændring af skylletiderne..

    Kan du så fortælle mig hvorfor du blander portning af cylinderens skyllekanaler, eller topstykket til en 4T motor, ind i emnet om polering af studsen til en 2T? smiley
    - Hvis du godt ved det ikke har noget med hinanden at gøre?


  • #12   6. okt 2015 ralle er du d.. ? eller er du hele siden kloge åge ?
    Behøver jeg nævne skyllekanaler når jeg skriver cylinder ? giver det ikke sig selv ?
    udstødnings port er nævnt ?
    Skylletider ? ja hvis det betyder bedre flow for dig.
    Hvorfor tror du jeg skrev "læs om portning" det var for ikke at skulle skrive en A4 side om det.
    Har du lige læst om portning ? siden du ikke igen påstår at det ikke har noget med topstykke til en 4 T at gøre ? vis ikke så læs
    http://www.tenere.dk/Artikler/tuning/portning.htm

    Grunden til jeg overhoved skrev noget om portning er at poler /slibe indsugnings studs har med flow at gøre på samme måde som portning af resten, derfor satte jeg mig heller ikke ind i om vedkommende har en 2T eller 4 T da indsugnings studs er ret ligeglad med det, jeg udtalte mig bare generelt, måske vedkommende var intreseret i emnet, men ja du kan da sagtens tilpasse studsen uden at porte resten, havde overset at det er med membran, men uanset om det er det ene eller andet så er det ikke optimalt hvis der er kanter og indsnævringer undervejs, da det handler om flow (mest mulig benzin/luft blanding) ind i forbrændingskammeret.


  • #13   6. okt 2015 Ralle: Nu sagde han ikke portning af topstykke? han sagde bare portning og mig bekendt kan man uden problemer hente en del ved at porte en 2 takt cylinder smiley



  • #14   6. okt 2015 Så må jeg jo vlre hele sidens kloge åge..

    Nej, portning har INTET med flow at gøre..
    Men derimod åbnings tider..
    Skylletiderne her heller intet med flow at gøre..
    - Måske du skulle læse, i stedet for bare at linke?

    Jeg har ALDRIG nævnt portning ikke kan ha med et 4T topstykke at gøre?
    Læs hvad jeg skriver mester.. (LÆS)..
    Jeg skriver det intet har med studsen her at gøre..

    Flow optimering og portning er to vidt forskellige ting, som du tilsyneladende blander total sammen..

    Du kan IKKE porte studsen mester? smiley

    Jeg giver op!


  • #15   6. okt 2015 ralle hvad menes der så med det her
    "Og igen topstykket har absolut intet med dette at gøre, om det er 2T eller 4T.. "


  • #16   6. okt 2015 Juhl.. Så skulle du også LÆSE #4 igen.. smiley

    Og man henter kun noget ved portning, hvis arbejdsområdet på udstødningen tillader det..
    Er den i forvejen for lille, vil scooteren miste effekt af portning..

    Man porter for at ændre eller tilpasse omdrejningerne til udstødningen..


  • #17   6. okt 2015 Søren..
    At topstykket intet har med dette emne at gøre, hverken et 2T eller et 4T topstykke..

    Her snakkes om flow optimering af studsen..
    IKKE om portning af hverken cylinder eller topstykke..
    Heller ikke om turbo, skarpe knaster, tændings tidspunkter eller kompressionsforholdet..


  • #18   6. okt 2015 For f..... da fat dog at polering / slibning af indsugningsstuds er en del af hele dette koncept, han skal sku ikke poler den skide indsugning, men bruge samme fremgangs metode som ved portning, og portning på indsugningssiden skal ikke poleres da der så kan forekomme dråbe dannelser, det modvirkes af en let ru overflade.
    Hvilket man kan læse sig til på diverse sider om portning.
    Slut herfra


  • #19   6. okt 2015 Du har stadig ikke fattet at porting intet har med flow optimering at gøre.. smiley

    Du kan heller ikke skrive portning / slibning, da det jo heller ike er det samme..

    Det sidste jeg så vil bede dig om er at forklare følgende du lige har fyret af..

    Hvad er "en del af dette koncept"?
    Og..
    Hvad er "samme fremgangs metode som ved portning"?

    smiley


  • #20   6. okt 2015 1. slib som beskrevet på indsugningssiden.
    altså under portning.

    Slib overgangen fra indsugningsgummi til topstykke, (det kunne også være gummiet ved karburator montering og igen ved pakning ved studs montering på blokken). Her kan være en stor kant. Den skal væk.

    I selve porten skal du fjerne støbekanter og grater (det samme for indsugningsstudsen)
    Gider næsten ikke skrive det igen.. men
    På indsugningssiden (inklusiv studsen) skal man ikke poler, men slibe da men derved modvirker dråbe dannelser.



  • #21   6. okt 2015 Slibe og porte er IKKE det samme !!!!!

    Fjerner du støbegrader, kanter, eller overskydende pakning, så flowoptimere (blueprinter) du..

    Du porter KUN når du ændre på skylletiderne..
    Altså ændre på hvornår og hvor længe der er åben for tiderne til skylning af indsugningståge og udstødnings gas..
    Om du så gør det i skyllekanalerne, udstødningsporten, på stemplet eller i topstykket på en 4T er total lige meget..
    Portning har KUN at gøre med port/skylletiderne.. INTET andet.. !

    Det var dog UTROLIGT så vedholdende og påståelig du er..
    - Specielt når dette emne er om polering..
    IKKE portning..

    Og JO.. Man kan med FORDEL polere i indsugningssiden.. Det skal bare være FØR gasspjældet..


  • #22   6. okt 2015 kald det hvad du vil, måske der er dukket et nyt smart ord op, men det kort af det langer er beskrevet i linket.
    Overfør det så til indsugningsstudsen uanset hvad du kalder det.
    og jeg beskriver ikke hvad der forgår før spjældet.


  • #24   6. okt 2015 Kalder det ikke hvad jeg vil, kalder det hvad det er og hedder..
    Hverken flow optimering, portning, eller blueprinting er nye smarte ord, de har altid eksisteret og blevet brugt..?
    Kan godt være man ikke bruger ordene "bore og hakker" længere, men det er fordi man ikke gør nogen af delene på en moderne 2T motor..
    - Faktisk portede man også på en gammel maxi, når man hakkede stemplet, da man derved også ændrede på port/skylletiderne i cylinderen..

    Måske du skulle ha læst det link inden du skrev her i tråden.
    Specielt fanen 2stroke..
    Det giver mig jo direkte ret i alt jeg har skrevet..

    PS. Nu er det før gas spjældet jo også en del af indsugnings siden, hvilket var hvad du skrev..


  • #25   6. okt 2015 behøver faktisk ikke læse mere en overskriften smiley
    "Cylinder head porting refers to the process of modifying the intake and exhaust ports of an internal combustion engine to improve the quality and quantity of the air flow"

    Men du har da ret i at det før jo også er en del af indsugningssiden, men jeg kan jo så rette det til efter spjældet, ellers skal jeg vel også beskrive luftfilterkassen smiley altså skære det ud i pap.


  • #26   6. okt 2015 men er det ikke ved at blive en strid om det hedder det ene eller det andet ? og mon ikke vi reelt er enige om at tråd starter godt kan tilpasse indsugningsstudsen og hvis den skal andet så er det slibning og ikke polering ?

  • #27   6. okt 2015 Og overskriften drejer sig om kanalerne ved ventilerne, på et TOPSTYKKE til en bil eller 4T scooter..

    Altså intet med studsen på en Hot 50 at gøre overhovedet..

    Men hvis du generelt bare læser overskrifter, og ikke føler du behøver læse mere, kan jeg godt forstå du går rundt og er uviden, overrasket og forvirret.. smiley smiley

    Vil lave mad nu, så i må ha en fortsat god aften..


  • #28   6. okt 2015 Du er ikke meget fo at indrømme når du selv tager fejl. lidt længer oppe i tråden skriver du at
    "Du har stadig ikke fattet at porting intet har med flow optimering at gøre.. "

    Nu skriver jeg det så lige igen, igen og så lige igen.
    "Cylinder head porting refers to the process of modifying the intake and exhaust ports of an internal combustion engine to improve the quality and quantity of the air flow"
    Sig endelig til hvis du har brug for en oversættelse smiley

    ....og ja det er til et topstykke til en 4T, har jeg da påstået andet ?
    Du påstod at det ikke har noget med portning at gøre og heller ikke flow, men slå det dog op på nettet og du får massevis af sider om portning af netop topstyk på 4T....

    Jeg bad som efterhånden skrevet en del gange at tråd starter kunne læse om dette da optimering og overflade behandling er som beskrevet i dette emne.


  • #29   6. okt 2015 Ikke kun hvad det hedder, men også hvad det indebærer..

    Vi har hele tiden været enige om, der ikke skal poleres andre steder, end før gas spjæld og i udstødningsporten, tror jeg ja..
    - Og at man i nogle tilfælde kan tilpasse studsen til samme størrelse som karburatoren.
    Dog ville jeg ikke begynde på denne, da den nok flere steder ikke er meget tykkere i godset, end det der skal fjernes, hvis der køres med 28mm..

    Så jo vi har mere eller mindre været enige det meste af vejen..


  • #30   6. okt 2015 Jeg tager ikke fejl.
    Du snakker om 4T, jeg snakker om 2T.
    En 4T styres af ventilernes åbningstider, og der er det knastakslen der skal ændres for at ændre dette..
    - Man kan så ændre portene for at øge flowet, og derved kan den samme tid, give mere gennemstrømning.

    På en 2T porter man ikke for at ændre flowet, men for at ændre åbnings tiderne i skyllekanalerne (som ligger fast da de er støbte)..

    Det har stadig INTET med flow optimering at gøre..

    Desuden er det bare en dårlig formulering på wiki, da det jo heller ikke er luft der flyder i kanalerne, med gas og damp/tåge..

    Men nok om det..


Kommentér på:
Hjælp til polering af studs!

Annonce