{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.530 visninger | Oprettet:

Hjælp til Jog R - AC hverdags tun {{forumTopicSubject}}

Hey scooterbøller smiley
Jeg er rimelig ny til det her tuning med scooter i det hele taget, og har bestemt mig for at putte noget "hverdags" tun på min Jog R, da jeg ikke synes det er sjovt nok med en std scooter uden begrænsing og GG udstødning :). Mit setup er taget i forbehold for panserne, så der skal et politiværn på. Dvs. heller ingen brian knækudstødning smiley Indtil videre har jeg et setup der lyder således:

Karburator - DellOrto 21mm PHBG Black edition

Cylinderkit - Malossi Sport 70ccm - ø10mm(jeg er klar over, at jeg skal have fræset motorblokken så smiley )

Kobling - Stage6 RACING Torque Control MkII 107mm

Gearing - Stage6 primær 13/43

Luftfilter - Malossi Red Sponge

Variator - Malossi MHR Multivar

Koblingsklokke - Malossi Wingbell - 107mm

Nogle forbedringer? Har 3000,- at gøre godt med tun.
Skriv venligst, så smiley












Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til Jog R - AC hverdags tun
  • #1   3. mar 2015 Ét råd: Hellere standard karburator end 21 mm.

  • #2   3. mar 2015 Kan du begrunde dit råd?

  • #3   3. mar 2015 Hvis jeg var dig ville jeg overveje stage 6 pro sport. Jeg kørte selv med det på min gamle jog til hverdag, og selvom det er en alu cylinder holder den til masser af bundgas.

  • #4   3. mar 2015 Det er en hverdags scooter. Tænker ikke lige at alu vil kunne holde mere end 1000 km. Cylinderen skulle gerne kunne holde sig i live lidt længere tid :). Derfor har jeg valgt støbejern.

  • #5   3. mar 2015 Det kan jeg sagtens;

    1. Du siger du vil bruge den til hverdag. 21 mm = mere støj og højere benzinforbrug. Det er unødvendigt til hverdagskørsel. Det var noget andet hvis du ville se hvor mange hestekræfter du kunne få ud af den cylinder.

    2. (Tror den kom under 1'eren smiley - Men hvis jeg var dig havde jeg nok valgt en 17,5 mm, og så som du skriver; standard luftfilterkasse med Red Sponge smiley


  • #6   3. mar 2015 Og så overvej at skift den sekundære gearing til en 14/41 eller 15/43 i stedet for at skifte den primære smiley

  • #7   3. mar 2015 Det giver egentlig en god nok mening med 17,5mm. Tror du så stadig, at den ville kunne trække jævnt godt?
    - Plejer det ikke at være den primære i stedet for den sekundære man skifter?


  • #8   3. mar 2015 Mit pro sport havde kørt 23xx da jeg solgte min jog. Så det kan sagtens holde, men støbejern er selvfølgelig mere holdbart. Personligt ville jeg selv købe det igen da det også går rigtig godt og ellers ville jeg prøve TP black trophy.
    Og som MHL siger, 21mm er ikke nødvendigt til hverdag, nøjes med 17,5mm.


  • #9   3. mar 2015 Da jeg startede på min Sonic havde jeg TP trophy på(sport) og en anden vario. Resten standart og gik nemt på baghjul og kørte 85 ca.

  • #10   3. mar 2015 Havde et 45'er rør på magen til standart udstødning uden begrænsninger:)

  • #11   3. mar 2015 Yeah.. Det bliver nok en 17,5mm. Hvorfor ville du anbefale en TP black trophy?

  • #12   3. mar 2015 Den sekundære giver mest tror jeg. Men et lille eksempel: Jeg har 2 kammerater med en Jog R. Samme cylinder (Malossi Sport). Den ene har 21 mm og den anden har 17,5 mm. Den med 21'eren har bedre udstødning, men kan stadig ikke følge med den anden med 17,5 mm. Så tro mig, den bliver kvik nok hvis du selvfølgelig gider bruge den tid det tager at indstille den godt smiley

  • #13   3. mar 2015 Okay, fedt nok smiley Kunne du forklare hvorfor, at du mener gearingen skal være den sekundære man skifter?

  • #14   3. mar 2015 Der er et par ting jeg syntes du skal overveje alt efter hvor meget du har tænkt dig at køre på den;-)

    1: Vælg en mindre karburator med en automat choker. Det kan godt være folk mener de ikke virker på tunet scootere, men efter egen erfaring vil jeg mene det er langt nemmere.

    2: Gør det billigere for dig selv, og vælg nogle mærke der ikke er så prestige fyldt. De scooter dele er lavet på samme måde allesammen når man stadig er i sportsklassen.

    3: Gearigen bør være en sekundær. Det optimale vil nok være en Stage6 14/41 eller en Areox gearing da du får mest ydelse ud af den sekundære.

    4: Luftfilteret er der ingen der ser alligevel, og det er ikke til mærkbar gavn frem for det standart indlæg.

    Håber du finde ud af noget med den smiley
    PS. Jeg køre selv en sports tunet Jog R til hverdag smiley


  • #15   3. mar 2015 Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvordan sådan en gearing fungerer. Det bliver du nok nødt til at læse lidt om. Jeg ved kun at 14/41 og 15/43 sekundære gearinger spiller godt til den opsætning du skriver, da det er der omkring mine 2 kammeraters Jog R kører med smiley

  • #16   3. mar 2015 Emil B. Hvad har du på din Jog? Så kan Anders eventuelt få nogle ideer til noget billigt og fornuftigt smiley

  • #17   3. mar 2015
    Denne opsætning kunne både gøre bedre og billigere, men den køre som den skal lige omkring 85 km/t. Det er mok til at have det sjovt på en ellers kedelig hverdags tur.
    Cylinder: Motoforce 70cc sport (støbejern)
    Karburator: 19,5 mm Stylepro (Uden automatchoker)
    Variator: Malossi Multivario (Køre med de 7g ruller der høre med)
    Gearing: Stage6 sekundær 14/41
    Udstødning: Gianelli Go
    Jeg har selvfølgelig fjernet anderøret i luftfilteret
    Håber det kunne bruges smiley


  • #18   4. mar 2015 Okay, Emil. Det lyder som nogle rimelig fine argumenter, du har dig der smiley
    Når du siger mindre prestigefyldte dele, kan du så ikke lige smide et par bud på et setup? smiley . Evt. hvad der skulle til, for at forbedre dit eget setup.


  • #19   4. mar 2015 De kende mærker som Malossi, Polini og Stage6 er meget dyre. Hvis du derfor vælger et mærke som Motoforce, DR. Racing eller måske endda Stylepro får du meget mere for pengene.
    Du skal bare huske nogle ting:

    Få kørt dit cylinder ordenligt til! Ellers bliver det en halv dyr omgang smiley

    Kør altid med en korrekt olie blanding! (Drop automatisk olie blander)

    Aldrig giv fuld gas før den er 100% drifts varm. Det tager rigtig meget på et cylinders levetid.

    Hvis jeg skulle gøre mit setup bedre efter min smag er der kun 1 ting der skulle ændres.
    Min karburator. Hovedsaligt er det fordi der ikke er autochoker på, og det kan derfor drille lidt med at starte den når der er hård frost. Istedet for den eg har på nu (19,5mm Stylepro), ville jeg gerne have en Dellorto 17,5mm på. Den vil blive meget mere økonomisk og den har ikke brug for en større da det jo kun er et sports cylinder smiley

    Et setup må du selv finde frem til, så lære du også noget selv;-) men jeg vil fraråde dig at købe kobling, rem og koblingsskål, da du slet ikke behøver det. Den rykker fint med det der er på standart. Brug hellere penge på en god membran, det vil give en dejlig gas respons hvis du får din karburator indstillet ordenligt smiley

    Håber det hjalp


Kommentér på:
Hjælp til Jog R - AC hverdags tun

Annonce