{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.362 visninger | Oprettet:

Dan  J
Dan J
Tilmeldt:
24. okt 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13

Juster af squish-afstanden hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej jeg skal ha Juster squish-afstanden til 0,6 0,7 mm men selv om jeg tage toppakning ud og bundpakning ud er jeg på 0,8 mm Skal man tag af topstykke for og få det til og passe eller af cylinder ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Juster af squish-afstanden hjælp
  • #1   30. okt 2014 det er noget galt noget du har gang i der

  • Dan  J
    Dan J Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #2   30. okt 2014 Tror nu ikk det er så gal. smiley det er en gammel kreidler jeg laver på

  • #3   30. okt 2014 okay det er topstykket du skal til at planslibe så så kommer squisen ned og du får masser af kompration det vil virke positiv på din motor

  • #4   30. okt 2014 Hvordan måler du din squish?!

  • #5   30. okt 2014 mig ???

  • Dan  J
    Dan J Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #6   30. okt 2014 Okay så vil jeg lige smide topstykke over i Cnc freser og tage 0.3 0.4 mm Mange tak

  • #7   30. okt 2014 Nej ham Dan..

  • #8   30. okt 2014 smiley

  • #9   30. okt 2014 Se lige min video.

    Hvis du ligger på 0,8mm når du fjerner både toppakning og bundpakning, så er det et billigt skod kit, eller et forkert stempel.

    Nogle Stage6 kits, skal have flydende bundpakning, for at komme nogenlunde ned i squish.


  • Dan  J
    Dan J Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #10   30. okt 2014 Hele det er det dyres kreidler 5g cylinder man kan få i 40 mm parmakit på mopedspeed.dk til 1750kr

  • Dan  J
    Dan J Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #11   30. okt 2014 Rylle måler det lige som Tommy viser i hans video

  • #12   31. okt 2014 Hvor kun 40mm?
    Kan du ikke få 45mm?

    Hvis du fjerner fra topstykket, for at få den rigtige squish, så ender du med den rigtige kompression, men forkerte porttider.
    Hvis du ikke kan få den ned i squish på anden måde, så er CNC fræsning af topstykket det rigtige valg, som du selv er inde på.


  • Dan  J
    Dan J Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #14   31. okt 2014 Jo jo man kan god få 45 mm men vil helst køre med 40 mm

  • Dan  J
    Dan J Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #15   31. okt 2014 Tt sys det er noget pis lige meget hvad jeg gør

  • Dan  J
    Dan J Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #16   31. okt 2014 Og mange tak for hjælpen

  • #17   31. okt 2014 T.T.
    Fordi at squish indstilles ved at cylinderen flyttes op eller ned.
    Dermed er det porttiderne som du flytter på.
    Samtidig, så ændres kompressionen.
    Hvis du ændre topstykket for at få den rigtige squish, så er det kun kompressionen, som du ændre på og ikke porttiderne.
    Derfor vil du ende med porttider, der er for tidligere og en kompression der er rigtig.

    Når squish er rigtig, så er kompression rigtig.
    Dog ikke porttiderne, hvis det er topstykket, som du har ændret på.


  • #18   31. okt 2014 Det du faktisk skal, er at fræse af bunden af cylinderen eller af blokken.
    Det kræver dog en CNC fræser.
    Og der havde jeg nok valgt at hive 0,5mm af blokken, så du aldrig får det problem igen.
    Du kan jo altid give den en ekstra bundpakning, hvis en anden cylinder skulle give en for lille squish.


  • #19   31. okt 2014 For det første skal der ikke bruges toppakning på et RS-topstykke.

    For det andet er 0,8mm squish ok til et 40mm kit til Kreidler, idet squisharealet er forholdsvis højt og en off-center placering af tændrøret pr. definition øger turbulensen (også kaldet MSV) helt enormt ift. et centralt placeret tændrør. Dermed er en lidt forøget squishafstand ok.

    Og Tommy... der skal ikke pilles af hverken blok eller cylinder. Det er sikkert en Parmakit-cylinder, som ikke kan bære, der pilles af hverken top eller bund. Piller man af bunden, risikerer man at pløje gennem pakfladen og ind i indsugningskanalen = død cylinder. Ydermere får man også længere indsugningstiming, hvilket en Parmakit har RIGELIGT af, og mere medfører et markant tab af bundtræk... hvilket denne cylinder i forvejen ikke leverer en dyt af.

    Piller man af toppen, risikerer man at såre nikasilen = død cylinder. Parmakit-cylindrene har ikke den bedste vedhæftning på Nikasil-fronten. Det er et velkendt faktum blandt Kreidler-folket.

    I øvrigt påvirkes porttiderne kun, når cylinderen hæves eller sænkes. Ikke hvis du piller af topstykket eller toppen på cylinderen.

    Siden Tommy fra 4600 begiver sig ud i at forklare, hvordan porttider og kompression skal trimmes ind, vil jeg spørge, om du har indgående kendskab til denne eksakte opsætning, siden blokken åbenbart skal ændres?
    Og hvad er porttiderne egentlig på denne opsætning?
    Hvad er relationen mellem porttider og kompression?
    Hvad er det rigtige kompressionsforhold til denne opsætning?

    Er du sød at uddybe?


  • #20   31. okt 2014 han kan højkompremere den lidt ved at planslibe den og bliver det lidt for meget kan han jo komme en lidt tykkere bundpakning i men det skriger jo til himlen det er en skam på så fin et cylinder kit det skal da være som det er

  • #21   31. okt 2014 Jesper H.
    Selvfølgelig påvirkes porttimingen indirekte ved at du piller ved topstykket.

    Lad os nu antage at squish skal være 0,8mm men den måles til 1,5mm.
    Udstødningsporten er sat til 24mm fra TDC ( Top Dead Center ).

    Nu står squish så til 1,5mm hvilken øger udstødningsportens afstand til 24mm + 0,7mm ergo bliver den 24,7mm.

    Nu planet topstykket 0,7mm så kompressionen bliver rigtig.
    Men nu er porttiderne jo forkerte.
    DERFOR bliver porttiderne forkerte, hvis du retter squish, ved at hive noget af topstykket.

    Det er slet ikke nødvendigt for mig at uddybe noget som helst, omkring dette kit.
    Den squish, som Parmakit har opgivet, vil give de porttider som de har designet deres kit til at arbejde ud fra og dermed opgivet cylinderens ydelse ud fra.

    Om man så vil opnå lidt flere omdrejninger med tidligere skylletider, ved at have for stor squish, som er rettet til med planet topstykke, det kan jeg ikke sige noget om.
    Men helt sikkert er det, at teoretisk set, så bliver bundtrækket bliver mindre og omdrejningerne ( trækområdet ) højere, når cylinderen flyttes længere væk fra krumtappen.

    Nu snakker vi jo 0,7mm teoretisk set, så det ændre nok ikke så meget, så længe at man retter kompressionen til, ved at tilpasse topstykket, eller gøre noget tilsvarende.

    I dette tilfælde, hvor at den allerede er på 0,8mm, så er alt vel bare fint?
    På med et ultra tyndt lag flydende pakning og så kører den vel, som den skal.


  • Dan  J
    Dan J Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #22   31. okt 2014 Jeg har tage af topstykke i cnc så da er 0,65 mm i squish vis det ikk dur som jeg vil ha det til må jeg jo selv lave et topstykke og måske en cylinder i cnc

  • Dan  J
    Dan J Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #23   31. okt 2014 Og køre med en bundpakning på 3mm og toppakning på 1,2mm og de pakning jeg har brugt er dem jeg fik med til sætte.

  • #24   31. okt 2014 Vil du CNC dreje en cylinder?
    Har du adgang til en Nicasilsprøjtemaskine?

    Hvad skal squish være på?

    Jeg havde sgu fjernet 0,5mm af motorblokken.
    Uanset hvilken cylinder du sætter på efterfølgende, så er det bare en ekstra bundpakning, som den skal bruge, hvis det altså ikke er motoren som den er lidt gal med, eller plejlstangslængden.


  • Dan  J
    Dan J Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #25   31. okt 2014 Vil ikk dreje en cylinder men fræse en smiley

  • #26   31. okt 2014 Samme shit.
    Cylindre bliver støbt og derefter fræst og så sprøjtet med Nicasil.
    Du får da et problem med at fræse køleribberne.

    Det du tror du kan, det tror jeg ikke på at du kan.
    Hvis du kan, så vil jeg gerne se det.
    Og husk så at vinklen og formen på skyllekanalerne ændre hvordan at cylinderen yder i forskellige omdrejninger.


  • Dan  J
    Dan J Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #27   31. okt 2014 Jeg kan ikk lave den men har en makke da kan han har lavet en cylinder til en gammel motorcykel pga han ikk kunne finde sådan en igen.. Men ja det er ikk noget man laver på en uge er jeg god klar over

  • Dan  J
    Dan J Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #28   31. okt 2014 Jeg kan kun sætte det hele op og køre med den. Kan ikk lave program til den på en pc

  • #29   31. okt 2014 Du kan ikke sammenligne en 4takt cylinder på en gammel MC og en 2takt cylinder på en knallert.

    Du kan IKKE fræse en 2takt cylinder.

    Der er en god grund til at de bliver støbt og derefter fræset/boret.


  • Dan  J
    Dan J Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #30   31. okt 2014 Det ved jeg ikk nok om det. han mener god det kan lad sig gøre

  • #32   1. nov 2014 #31
    Ja det er jeg sgu da godt klar over....!
    Porttiderne ændres, når cylinderen rykkes.

    Læs nu det jeg skriver!
    Jeg siger at, hvis porttiderne er rigtige ved 0,8mm squish, men man kun kan opnå 1,5mm og retter det ved at plane topstykket, så er porttiderne 0,7mm FORKERTE.


  • #33   1. nov 2014 Jeg kan gå med til at trimme squishafstanden ved at plane topstykket. Det er super. Men hvordan du reelt vil påvirke udstødningsportens afstand fra TDC ved kun at plane topstykket er mig en gåde.
    Derved påvirkes kompressionsforholdet, og i dette tilfælde endda betragteligt.

    Udstødningsportens afstand fra øverste pakflade er ~24mm. Det bliver den ved med at være, medmindre du piller af toppen på cylinderen. Men det ændrer stadig ikke ved porttiderne målt i grader!
    Porttiderne kan udelukkende påvirkes ved at:

    File/slibe portene højere.
    Dreje af bunden på cylinderen.
    Hæve cylinderen ved brug af tykkere bundpakning.
    Evt. fræse af pakfladen på krumtaphuset, men det svarer blot til at dreje af bunden på cylinderen.

    Enhver modsatrettet påstand understreger højst uvidenhed eller i bedste fald forkert opfattelse af de anvendte termer.


    Tommy, jeg er ikke ude på at gøre dig til grin eller tilsvarende. Dine beskrivelser sejler, og det er ikke til gavn for nogen - heller ikke dig selv. Derfor vil jeg spørge dig, hvad din definition af "TDC" egentlig er?
    Dine indlæg giver indtryk af, du relaterer TDC til cylinderens øverste pakflade.

    TDC er stemplets højeste punkt i cylinderen målt ved cylindervæggen.
    Afstanden dérfra og til cylinderens øverste pakflade kaldes "deck height".

    Squishafstanden er en konsekvens af deck height + toppakningens tykkelse + forbrændingskammerets dybde. Intet andet.

    Porttiderne har kun direkte relation til portenes afstand fra TDC. De kan ikke påvirkes af andre faktorer.


  • #34   1. nov 2014 Sidste indlæg fra Tommy banker misforståelserne på plads.

    Betragtningen er rigtig nok. smiley

    Problemet er, at Tommy ikke kender cylinderen og ej heller har kendskab til, hvad "de rigtige" porttider er.

    Uden at gå for meget i detaljer:

    Parmakits cylinder er en kopi af en kopi. Producenten har reelt set ikke lagt skyggen af en beregning i dén cylinder men har blot overtaget en støbeform fra en anden producent (Zeta's sidste form er præcis magen til, men Parmakit har præsteret at flytte alle kanaler 1mm opad i cylinderen).
    Udstødningskanalen er sådan set ok, men skyllekanalerne er helt i hegnet; De åbner 29,2mm fra top, hvilket er forbandet tidligt.
    Reelt bør de åbne 3mm senere for at matche udstødningsportens nuværende højde!

    Grunden til, jeg blåstempler den større squishafstand (0,8-0,9mm) er, at et RS-topstykke har et forholdsvis aggressivt squishband. Den deraf øgede turbulens kan meget vel medføre, at en del af de forbrændte gasser pløkkes tilbage gennem skyllekanalerne, qua de åbner så tidligt.
    Det resulterer i, at næste skyllefase er forurenet. Deraf følger øget varmeudvikling og potentielt motorhavari pga. detonation eller tændingsbanken!

    Løsningen er at hæve udstødningsporten eller som minimum slibe den bredere (absolut max 27mm bred) for at give de forbrændte gasser den mest effektive exit.
    En højere udstødningsport koster selvsagt bundtræk, men her kan man hente meget hjem ved at købe den rigtige udstødning. Et godt bud er umiddelbart Kiesler GP3 Touring, som netop er designet til at drage nytte af skrappe porttider og stadig holde omdrejningerne nede, mens effekten forbliver forholdsvis høj.

    En øget squishafstand mindsker turbulensen og dermed problemet, ligesom motoren drejer en sjat friere. I tilgift bliver motoren mindre følsom overfor især tændingsbanken.


  • #35   1. nov 2014 trim squis afstanden lidt ved at planslibe topstykket så kommer der mere kompration det vil virke positiv på motoren det var også det jeg skrev i #3 fra starten

  • #36   1. nov 2014 #33
    Du tager HELT fejl.

    Afstanden fra udstødningsporten til TDC ændre sig IKKE ved at du fjerner fra toppen af cylinderen.

    Du har totalt misforstået hvad TDC er.
    TDC er når stemplet ligger død i toppen.
    Altså så langt frem, som stemplet kan komme.
    TDC har overhoved ingenting at gøre med hverken toppen af cylinderen eller topstykket.
    Det eneste du ændre ved at slibe toppen af cylinderen er TDC Clearance.
    Altså frirummet mellem toppen af cylinderen og TDC.


  • #37   1. nov 2014 Jeg ved ikke hvad det er at du læser, men det jeg skriver er altså rigtigt.

    Du læser det bare forkert.


  • #38   1. nov 2014 Jeg har ikke misforstået, hvad TDC er. Det begreb kender jeg udmærket, ligesom jeg har udmærket kendskab til totakteren i det hele taget.

    Jeg uddyber gerne mit dementi fra forrige indlæg:

    Din formulering blev af mig (og andre), tolket som om, du påvirkede porttiderne ved at ændre topstykket. Det er en misforståelse.
    Hvad du senere pointerer, fik tiøren til at falde på plads; Nemlig, at den for høje squishafstand gør, at porttiderne er eksempelvis 0,7mm ved siden af.

    At din afhjælpning af problematikken så ikke er konstruktiv, i og med du ikke kender noget til den omhandlende cylinder og motor, gør dig ikke til en idiot. Dine betragtninger er heller ikke decideret forkerte, generelt set.
    Skal jeg endelig påpege en fejl, er det altså i værste fald, du har betragtet en specifik opsætning med "generelle briller".

    Stumperne til scooter er omtrent 1.000 gange bedre designet og i lige så meget bedre kvalitet end dem til de gamle Kreidler-motorer. Det er et ubestrideligt faktum.
    Hvor man med 9/10 scootermotorer kan få tingene til at stemme med meget beskedne ændringer, forholder det sig meget anderledes på for Kreidlerens vedkommende. Kort fortalt kan det værre pisse-irriterende, og tre eksemplarer af selv den samme serie af cylindre kan afvige væsentligt fra hinanden!
    Dén detalje kan du umuligt kende noget som helst til, så det er helt ok.

    "TDC clearance" er en konsekvens af deck height + toppakning + topstykkets dybde a.k.a. "squish clearance" eller "squishafstand".


  • #39   1. nov 2014 bla bla bla

  • #40   1. nov 2014 Skide godt.
    Men lort, at tolerancerne er så dårlige på tun til gamle knallerter.
    Jeg har aldrig ejet en Kreidler, så ja jeg udtaler mig med generelle briller på.

    Hvis nogen herinde ved nok om det, så må vedkommende kunne sige hvad optimal afstand er til udstødning og skyllekanaler.

    Det eneste gearmæssige, som jeg pt. kan sammenligne med er en std cylinder fra en SMT 50 og en SX 50.
    Begge kan presses op omkring 7-9HK uden portning, blot ved ændring af udstødning, indsugning osv.

    Portmappet kan ses i min profil.

    Jeg synes at det er surt at der ikke findes membrankit til Kreidler, som der gør til Maxi/Monza.
    Membrankittene er kendte for at give voldsomt bedre bundtræk.


  • #41   1. nov 2014 Bland ikke et motordesign fra '50erne sammen med et langt mere moderne. Der er nær intet sammenligningsgrundlag.

    Den originale cylinder (ren stempelstyret indsugning, 6,25HK ved 8.500rpm):

    Udstødningskanal: 24mm fra top (+/-0,1mm)
    Skyllekanaler: 33,2mm fra top
    Squishafstand: 0,7-0,9mm

    Ydelsen er opnået med en simpel udstødningskonstruktion, uden tændingsavance og med kun to skyllekanaler samt vanvittigt høj primærkompression. Der er derfor ingen parallel til f.eks. AM6, som kort fortalt er "stik modsat".
    Mange af de ændringer (f.eks. portning), man kan give sig i kast med på en moderne motor, resulterer pr. omgående i et for snævert trækområde på Kreidleren; Gearkassen er HELT anderledes indrettet med et ultra-kort første gear og derefter store spring hele vejen op, hvor AM6 har et laaaasngt første gear og close ratio derefter.

    Der findes (kluntede) membranløsninger til Kreidleren. Men de kræver en del andre ændringer for at fungere. Ellers er gevinsten kun en stærkere tomgang, lidt mindre støj og ringere spidseffekt.


  • #42   3. nov 2014 Godt med en retro viden.
    Jeg elsker at lære noget om motore.


Kommentér på:
Juster af squish-afstanden hjælp

Annonce