{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.316 visninger | Oprettet:

Jog R 2012 {{forumTopicSubject}}

Har lige købt en helt ny Jog R..
Det er en euro 2 motor.. Jeg vil gerne have et 50cc cylender på evt fra malossi.. Men hvad er der af begrænsninger på den motor.. Det eneste jeg ved er at udstødnings porten er drejet lidt så den originale ikke passer på.. Men er der lavet noget så cylender ikke kan gå lige ned i blokken eller andre ting.?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jog R 2012
  • #1   22. nov 2013 Er cylinder magen til den normale ( altså der hvor den sidder fast?)

  • #2   23. nov 2013 Blokken er begrænset på jog r så du kan ikke få Malossi sport på (med mindre du fræser). Derudover er udstødningen begrænset, der sidder en skive ved variatoren der begrænser og der er en lille begrænsning i luftfiltret som ikke gør noget særligt...

  • #3   23. nov 2013 Køb dog en 70ccm cylinder, som passer i en begrænset motor.
    Bøden er den samme med 70ccm og din krumtap kan sagtens holde til det.


  • #4   23. nov 2013 Har prøvet at køre med så mange 70cc kit og der er bare visse ting i motor som ikke holder i længden.. Det er bare en hverdags scooter

  • #5   23. nov 2013 Det passer da ikke.
    Du skal bare vedligeholde motoren og dyse og rulle den rigtigt ind.


  • #6   24. nov 2013 Så lad mig sige det på en anden måde jeg skifter ikke krumtap lejer såmænd plejer at gå .. Og lejet ved baghjul.. Jeg har været mc mekaniker og der ved også lavet en del scooter for folk som har prøvet 70 cc kit.. Skal man have en hverdags scooter med 70cc så skal det opgraderes på mange ting som jeg ikke vil gøre på en helt ny scooter.. Jeg kan fint nøjes med 50 km/t

  • #7   24. nov 2013 Der er kun et enkelt leje ved baghjulet.
    Det andet er bare en bøsning, så vidt jeg husker.
    Det eneste leje der smadre, er primær lejet, fordi folk "glemmer" at skifte gearkassen, til en med en langt højere udveksling.

    Hvis du skal gøre noget godt for din Jog R, som både forlænger levetiden på på både krumtapslejer og primærlejet i gearkassen.¨

    At du er MC mekaniker kan du ikke bruge til alverden, medmindre at du har rodet med variomatic MCere.
    4takt og 2takt er ikke det samme og gearmaskiner og variomaskiner er ikke det samme.

    Jeg har selv haft en GSX-R250, TDR125 og nu NSR125.

    Problemet med specielt Jog R, ligger i at sekundærgearhjulene er 12/45 som er meget lavt gearet.
    Samtidig, så ligger remmen længere nede på remskiverne end på vario, ved topfart, så ligger krumtappen på 10.000rpm, så ligger remskiverne og dermed primær gearakslen på 13-15.000rpm så ikke underligt at det hurtigt begynder at hyle.
    Gearkassen er lavet til de skide 40kmt, som den kan køre.
    Gearkassen er faktisk identisk til en Yamaha Why, som har en væsentligt større omrulning på dækket og derved får den totale udveksling længere op og kompensere for den lave gearing.

    Du behøver ikke skifte dine krumtapslejer overhoved.

    Kompressionen på de små 70ccm støbejern kit er ret lav, så det smæk som bundlejet og krumtapslejerne bliver udsat for, at det ikke så voldsomt.

    Uden gearing, så ligger krumtappen omkring 11.000rpm ved 60-65kmt.
    En 14/41 gearing, ( EVO gearing beregnet til 70ccm ) er med til at få omdrejningerne ned ved topfart og samtidig øge topfarten.

    Så hvis du fint kan nøjes med 50ccm, så køb hvad en billig 50ccm cylinder som du kan finde, med 5 skyllekanaler og gem den originale cylinder med kun 3 skyllekanaler.
    Smid så en GG udstødning på den sammen med en 14/41 gearing ( ja den kan godt trække den, for jeg har selv haft samme identiske opsætning på en Aprilia Rally som har samme identiske motor, dog født med en 13/43 gearing ).



    Her er mit bedste forslag.
    Jeg har selv prøvet denne cylinder på en Honda SFX 45er og den er alle pengene værd.
    Simonini er et kvalitetsmærke.

    http://synonym.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_item&shop_id=2831&vare_id=334419&cat_id=30553

    Denne udstødning er udemærket og lydløs.
    Du behøver ikke noget fancy til 50-60kmt og jeg går ud fra at du helst ikke vil vække for megen opsigt.

    http://synonym.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_item&shop_id=2831&vare_id=99847&cat_id=30553

    Du kan også starte med cylinderen og udstødning og vente med gearingen.
    Mangler du så lidt mere, ellere bare vil have omdrejningerne ned ved topfarten, så kan du skifte gearingen til en færdigpresset 14/41 sekundær gearing.

    Er der mere som du vil vide omkring din motor ( Lang minarelli ).


  • #8   24. nov 2013 Tak for dine fine forklaring..
    Der hvor jeg var mc mekaniker var der desværre flere knallerter en mc der sku laves så jeg ved skam meget om knallert..
    Men tak for Info om gearing det viste jeg ikke..
    Og den blok jeg har på min nye jog R er en euro 2 så ville gerne vide evt på billede hvad der skal laves i blokken før der kan sættes anden cylender i..


  • #9   24. nov 2013 Du skal bare købe en cylinder, som står beskrevet som at den kan komme ned i en begrænset blok.

    http://www.msp-tuning.dk/pi/Motoforce_70cc_47mm_%C3%B810_7583_2773.aspx

    Den her passer, men det er 70ccm.

    Ved ikke hvilke 50ccm cylindre der passer direjkte i blokken.
    Alternativet er at udvide skøret med 1mm i radius, sådan ca.
    Hvor meget det præcist er, det ved jeg ikke.


  • #10   24. nov 2013 Tommy:

    Hvis man køber en sekundær gearing passer den så sammen med primær?
    Og ville du skifte geardækslet ?

    Hvad er forskellen på at skifte sekundær eller primær?


  • #11   24. nov 2013 Alle scootere med Lang Mina motor har samme primære gearingstandsæt.
    Dvs, at køber du en færdigpresset sekundær gearing, så passer den i alle std gearkasser.
    Køber du en færdigpresset primær gearing, så SKAL du være opmærksom på hvor mange tænder at mellemtandhjulet har på sekundær siden.
    På Rally er der 13/43 ( derfor 13 )
    På Jog R er det 12/45 ( derfor 12 )
    på Aerox er det 14/43 ( derfor 14 )

    Så køber du en færdigpresset primær gearing som giver 13% så SKAL du være opmærksom på om det er med 12, 13 eller 14 tænder på det lille tandhjul, som sidder sammen med sekundær gearingen.
    Det problem har du ikke med sekundær gearingen.
    Det giver INGEN mening at købe en sekundær gearing efter %, da de alle er forskellige og udgangspunktet der er forskelligt.
    Din motor skriger sig selv ihjel allerede ved 50kmt, med 50ccm.
    Derfor skal der en stor gearing ( i forhold til Jog R ), for at få omdrejningerne ned og øge udvekslingen.
    Der er ingen grund til at skifte geardækslet.
    Du skal jo ikke have Over Range Kit på, som vil skrabe på geardækslet.

    Jeg vil til enhver tid anbefale folk med lang mina at de vælger en 14/41

    http://www.msp-tuning.dk/pi/Sekund%C3%A6rgearing_Stage_6_Minar_5817_2776.aspx

    Den er direkte til at montere uden bøvl.
    Måske knækker pakningen på geardækslet.og du skal nok også have en lille dunk gearolie.

    Du bør indstille dit vario 100% perfekt inden du skifter gearingen.
    Det gør det nemmere at indstille vario, da du jo kan mærke den i højere omdrejninger, når den løber tør for plads på variatoren.


  • #12   24. nov 2013 Jeg er ikke med på hvad du mener med at indstille vario..
    Hvis det er med hvor mange gram rullerne skal være er det så ikke bare lettere ruller med en stører gearing?



  • #13   25. nov 2013 Nej nej nej.

    Forestil dig en automatisk gearkasse i en mercedes med AAAALT for små hjul.

    Det er rullerne som bestemmer hvilke omdrejninger, som motoren skal køre med.

    Tunge ruller vil tvinge sig ud tidligt og dermed ligger den lavt i omdrejninger, fordi at den vælger et højt gear.
    Det laveste gear er helt inde ved bøsningen og det højeste gear er hele ude ved kanten af vario.
    Tænk det så som en mercedes.
    Hvis den trækker som den skal, omdrejningsmæssigt, hele vejen op igennem alle gear ved fuld gas, men at sidste gear bare maxer omdrejningsbegrænseren ud, så er der jo ingen grund til at pille ved omdrejningerne i alle de andre gear, bare fordi at du sætter dæk på, som er 35% højere og dermed har 35% længere omrulning?!

    Når du skifter ruller, så skal du skifte 0,5gram op eller ned.
    Skifter du 1gram op eller ned af gangen, så får du ikke den rigtige føling med hvornår du rammer rigtigt. Medmindre at du er fagidiot, som kan shusse sig ind på de rigtige ruller i 1. og justere ind efter det. Og det er du jo ikke....

    Start med 7grams ruller, når du får skiftet de tundele, som du vil skifte.
    Og husk så at enhver ændring på cylinder, udstødning osv vil påvirke hvilke omdrejninger at den yder sine HK i.
    Derfor skal du lige prøve med 0,5gram op og ned, hver gang du skifter noget.
    Undtagen kobling.
    når du har fundet de ruller som giver det bedste optræk fra 15kmt-40kmt, så skal du indstille koblingen.
    Den indstilles ved at du skifter trimjfedrene. De 3 små fjedre.
    De skiftes i hårdhed og du skifter IKKE fra bløde til hårde, uden at afprøve en mellemting først.
    Vær opmærksom på at fjedrenes længde spiller ind her.
    Brug kun fjedre med samme længde.
    Ellers kan du ikke bruge hårdheden som sammenligning.

    Slappe fjedre betyder langsomt optræk fra 0-10kmt og alt for hårde fjedre, vil betyde at vario vil geare op og den så ikke starter i laveste gear, samtidig med at du brænder koblingen af. ( den bliver brændt blank )


    ps. jeg går ud fra at du er ved at forstå videnskaben i variomatic systemet og så skal du lige vide at jeg kun har fortalt dig det meste basale.
    Variomatic kan aldrig nogensinde sammenlignes med en gearmaskine.


  • #14   25. nov 2013 Jep jeg er med.
    Det er fandme rart her er nogen der tager sig god tid til at hjælpe andre. Det er første gang jeg har oplevet det her på SG.


  • #15   25. nov 2013 Tjek lige min alder.....
    Plus at jeg er tekniknørd.


  • #16   26. nov 2013 Ja okay Tommy.. Så er vi jo på bølgelængde smiley

  • #17   26. nov 2013 Meld gerne tilbage, når du har skiftet et eller andet.

    Og HUSK HUSK HUSK at 2taktere er ekstreeeemt dyse følsomme.
    Start altid med en dyse som er for stor, når du ændre på motoren ( undtagen gearkasse, vario, trimfjedre osv. ).


  • #18   26. nov 2013 Det skal jeg nok. Men der går lige lidt tid da jeg tømte hele opsparingen på selve knallerten smiley

  • #19   26. nov 2013 Brug pengene på en GPS tracker INDEN du bruger penge på noget andet.
    Så finder du den igen når/hvis den bliver stjålet.


Kommentér på:
Jog R 2012

Annonce