1.423 visninger
|
Oprettet:
allu cylinder yamaha fs1 {{forumTopicSubject}}
hej sg vil jeg blive skuffet hvis jeg købte den her cylinder
(link fjernet)
dec 2007
Følger: 79 Følgere: 78 Scootere: 9 Emner: 47 Svar: 146
jul 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 30
jan 2010
Følgere: 104 Scootere: 11 Svar: 2.770
jul 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 30
apr 2009
Følger: 77 Følgere: 73 Scootere: 4 Emner: 34 Svar: 254
jul 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 30
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
Ud over Athena er resten enten noget skrammel ift. holdbarhed eller ydelse. Af støbejernscylindre er der indtil videre kommet flest positive bemærkning til den 43mm Z1 fra yamahafs1.dk, som med en 14/43-gearing vil rende omkring de 85-90km/t på toppen, alt afhængigt af udstødningen.
Hvis du forventer baghjulskørsel og 100km/t på toppen, skal du derimod finde en anden maskine. Ingen af de klassiske knallerter kan 'rykke på baghjul så let som ingenting' eller for den sags skyld komme over 100km/t med lethed.
Især ikke Yamahaen - motoren er bygget til max. 10.000rpm og designet til at håndtere 6-7HK. Sådan er det bare, og fysik kan ikke diskuteres.
jul 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 30
apr 2009
Følger: 77 Følgere: 73 Scootere: 4 Emner: 34 Svar: 254
jul 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 30
apr 2009
Følger: 77 Følgere: 73 Scootere: 4 Emner: 34 Svar: 254
nov 2009
Følger: 11 Følgere: 11 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 133
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
nov 2009
Følger: 11 Følgere: 11 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 133
apr 2009
Følger: 77 Følgere: 73 Scootere: 4 Emner: 34 Svar: 254
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
135km/t på flad vej uden vind kræver 15-17HK for at overvinde luft- og rullemodstand, og det er ikke en effekt, som kan opnås med 63cc ved mindre end 12-13.000rpm, uanset brændstoftype og vejrforhold.
Men drøn da ind på knallertforum.dk og kæmp med de ægte Yamaha-nørder i stedet for at sidde der og fylde folk med urealistisk ævl. Jeg er stensikker på, din opskrift er længe ventet, da selv ombygninger med 42mm slaglængde og 47-48mm boring har svært ved at trække forbi 100km/t... Især fordi de pga. den reducerede godstykkelse i både blok og cylinder løber varme nok til enten at gå i stykker eller i bedste fald miste en masse kræfter som følge af blowby og for stor squish-afstand.
Årsagerne? For lidt indsugningsareal, for kort indsugningsvej, for let krumtap og dermed forringet moment, for lille portareal og for ringe varmeafledning. Læg dertil en gearkasse og kobling, som er dimensioneret til 6-7HK og et statisk tændingstidspunkt, som pr. definition begrænser max rpm eller konsekvent skaber varmeproblemer ved ret meget mere end 10.000rpm, vedvarende.
Forskellen med den større prop er 21,25% større volumen, og siden udstødningen ikke ændres, bevares omdrejningerne. Ergo kan motoren i sin reelle funktion som luftpumpe med benzintilførsel, højst pumpe 21,25% mere luft og brændstof gennem systemet.
Derfor kan der mansimalt tilføres 21,25% flere kalorier, og effekten stiger derfor fra de originale 4,8HK til omtrent 5,7HK under ideelle omstændigheder.
Selv med x antal forbedringer, som du tydeligvis ikke ved en skid om, kan peakeffekten ikke bringes over 50-60% af den oprindelige med boringen alene, og trods 7-8HK da er nydeligt, mangler der stadig 7-9HK, før 135km/t er muligt.
Pudsigt nok render en sportstunet scooter med 9-12HK heller ikke 135km/t, men snarere 110km/t på de gode dage... Og den skal ikke engang slås med at falde af trækområdet ved et kæmpe spring fra 3. til 4. gear som FS1'en skal.
Men ok... skal man endelig huske noget fra teenageårene, kan det lige så godt være knallertoverdrivelserne, som man fortalte kammeraterne i en af sine kæmpebranderter.
Kom med et videoklip, hvis det er så let! Jeg smider 5.000kr i puljen, hvis du beviseligt pumper en FS1 op på 135km/t ved egen hjælp på flad vej med et 45mm stempel og 16mm indsugning + karburator som eneste ændringer = hvad der blev postuleret tidligere.
apr 2009
Følger: 77 Følgere: 73 Scootere: 4 Emner: 34 Svar: 254
nov 2009
Følger: 11 Følgere: 11 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 133
slam slam
apr 2009
Følger: 77 Følgere: 73 Scootere: 4 Emner: 34 Svar: 254
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
Og jo, der skal 15HK eller mere til for at runde 120-130km/t, effektivt. Dethollandske Kreidlerfolk trækker p.t. 20HK ud af 70cc specialkits, og de topper omkring 140-145km/t med hagen på tanken og fødderne på bagagebæreren... Men en Yamaha FS1 med mindre volumen og en standardudstødning trækker altså fra en 20HK motor med specialdesignet squishband, håndbygget udstødning og et langt større køleareal i en alu-cylinder med nicasilbelægning?
Metrakit til Puch sutter muggen numse i standardtrim. Porttiderne matcher lige akkurat ~9.000rpm på toppen, og det er de samme, lamme skodundskyldninger, når ejeren i bevisførelsesøjemed PLUDSELIG ikke kan klemme sin Monza over 90-95km/t, trods lovprisninger om, den render 120km/t...
Bah!
I øvrigt har Yamaha aldrig selv produceret en 45mm cylinder til FS1. Max overstørrelse stempel er 42.50mm, da man derover netop begynder at rende ind i varmeproblemer i et eller andet omfang - deriblandt øget slid, ud over større risiko for et brændt stempel eller/og ringe.
Når Yamaha bygger en 50cc motor med knap 5HK, så er det den motor, de bygger - ikke en, som med et snuptag bygges om til 15HK. Sådan en konstruktion vil medføre 'overproduktion' og for høj en slutpris for forbrugeren. Japanerne tænker langt mere effektivt, og så kan man sgu let regne ud, hvorfor så mange europæiske producenter knækkede nakken! Ingen fornyelse, ineffektiv produktion og dyre produkter, som tiden i sidste ende løber fra = konkurs.
Yamaha skrottede FS1-designet til fordel for de langt bedre konstruerede RD og DT, som leverer højere ydelse, øget holdbarhed og bedre brændstoføkonomi. Desuden introducerede man 80cc-klassen, som man kunne købe, hvis 6HK ikke var nok... FORDI det er FORMÅLSLØST at tune på en konstruktion, som er designet til 6HK!
Teenageløgne og ufunderede påstande. Øregas og fuldemandsnak. Medvind- og ned-ad-bakke-historier. Same/same, Medina/Madonna... Længere er den bare ikke!
nov 2009
Følger: 11 Følgere: 11 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 133
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
Det er vist dig, som har tabt brikkerne på gulvet, og du nægter tydeligvis at samle dem op. Det er så let at insinuere, at andre er dumme, når man er på tynd is.
I det mindste formår jeg at fremføre et argument uden at ty til at påpege andres fejl og mangler. Lige indtil nu, ja, og jeg beklager... men jeg har nu helt styr på mine brikker. 15 års erfaring med små totaktere betyder trods alt et eller andet, og jeg har intet problem med at acceptere begrænsningerne.
Men jeg kan godt huske, hvor stærkt, jeg ønskede min Kreidler kørte, da jeg var 16. At den så kun gik ~50km/t er en anden snak - derfor påstår jeg ikke i dag, den gik 150km/t og ikke var til at styre for powerwheelies, selv om jeg dengang valgte st sige '70km/t!'
Drop det nu... du bliver ikke et mindre menneske af den grund. Til gengæld bliver nyere ejere frustrerede over, at 'det gamle lort ikke kan en skid', og det er sgu da ikke retfærdigt!
nov 2009
Følger: 11 Følgere: 11 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 133
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
http://www.scootergalleri.dk/video/tuningprojekter/66999-mhr_kreidler_vs_peugeot_205
http://www.scootergalleri.dk/video/tuningprojekter/60639-kreidler_vs_polo
Om der så er tale om en fejlvisning på 35km/t er ligegyldigt - Yamaha'en kommer aldrig i nærheden af selv 100km/t på flad vej med en standardudstødning, fordi potten ikke har volumen nok, og de originale cylindre på ingen måde har portareal nok til at levere skyggen af den ydelse, der skal til. Ned ad bakke med 17/38-gearing i medvind og gemt bag en varevogns slipvind, jo, så render den da 100km/t...
Siden portdesignet er bedre end noget, Malossi nogensinde har præsteret, vil jeg håbe, du kan huske, hvad der var gjort ved den - jeg vil garantere dig for, du kan tjene KASSEN ved at levere et design til en af de store cylinderproducenter, hvis du formår at tredoble ydelsen uden brug af specialdesignet ekspansionskammer. Især i en motor, som er kendt for at have det størst tænkelige varmespild! Så taler vi jo om 30-35HK i et 80cc kit uden besvær!
Populariteten vil derefter ingen ende tage, så Yamaha bliver nødt til at genoptage produktionen af FS1-motoren, idet den pludselig er den mest effektive, højtydende (målt på literydelse) motor nogensinde - en effektivitet på 200% ift. den oprindelige motor! Det lyder jo næsten for godt til at være sandt!
Derfor min indledende kommentar til dit indlæg: LOL!
jan 2010
Følgere: 104 Scootere: 11 Svar: 2.770
jul 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 30
jan 2010
Følgere: 104 Scootere: 11 Svar: 2.770
jul 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 30
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
Men lækkert den kører godt - det er det vigtigste.
jul 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 30
jep ved du om man kan få en bedre tændning hvis det skulle være den der ikke kunne følge med
jan 2010
Følgere: 104 Scootere: 11 Svar: 2.770
jul 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 30
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
Passola-tænding kan bruges.
Alternativt, hvis man er omhyggelig, kan statoren fra Yamaha Jog RR bruges. Svinghjulets konus er den samme. Den største udfordring er at få plads til pick-up'en, som jo skal sidde rigtigt for at den tænder på det rigtige tidspunkt.
Så jo, scooter-tænding kan bruges, men konus skal være den samme, og jeg ved ikke, hvordan jeg skal forklare metoden for at måle konussen ud.
Kreidler matcher konus med den tidlige motor på Derbi Senda, bedre kendt som 'ducati-tændingen' - ankerpladen skal 'kun' drejes 3-4mm af i diameter. Kinesiske LangFang Kokusan laver en kopi, som benyttes med forskellig ankerplade til både Derbi og Kreidler. Dvs. stator osv. er ens.
jul 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 30
jan 2010
Følgere: 104 Scootere: 11 Svar: 2.770
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
Kreidlercncparts.com
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
apr 2009
Følger: 77 Følgere: 73 Scootere: 4 Emner: 34 Svar: 254
apr 2009
Følger: 77 Følgere: 73 Scootere: 4 Emner: 34 Svar: 254
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
Så vidt jeg er informeret (indlæg på knallertforum.dk i Yamaha-sektionen) er der benyttet tænding fra Jog R, men som sagt skal konus blot være samme størrelse/type, og til små motorer (50-80) benyttes mig bekendt kun to forskellige; en lille og en stor.
Hvis jeg er misinformeret, beklager jeg.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
jul 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 30
allu cylinder yamaha fs1