Hjælp til opsætning af Speedfight 1. {{forumTopicSubject}}
Hej SG
En lidt lang smøre...
Har fornyligt fået min peugeot speedfight 1 AC, 45'er, op og køre igen. Den har stået i garage i nogen år og jeg vil gerne have den til at spille. ordentligt!
Det er lang tid siden at jeg har pillet ved tuning så jeg ved ikke helt hvad der rør sig på markedet.
Ville gerne have noget hjælp til opsætningen af det tun jeg satte på for lang tid siden, samt ideer til opgraderinger. Vil dog helst prøve mig frem med det nuværende. Alle råd tages imod med kyshånd, dog helst konstruktivt
Tun:
-Metrakit SP 70cc ac (støbejern) cylinderkit.
-Metrakit SP Variomatik. (7g ruller mener jeg)
-Metrakit SP kobling.
-Metrakit Ecologic potte.
-Dell'orto 21phbg karb.
-Malossi E13 Filter
OBS:
-Der er monteret den originale gürtner 12.5 karburator i øjeblikket. dyse 90.
-Kan ikke måle hastigheder da mit speedodrev er itu.
-har desværre ikke omdrejningstæller endnu.
Den går sløvt og uregelmæssigt i optrækket, men tager fint ved når omdrejningerne kommer deropaf. Dog "lyder" det som om der god kan presses mere ud af systemet med mere benz. Dette er med gürtneren.
Kan huske at jeg havde det stik modsatte problem da jeg havde 21mm'eren på dyse 85. Altså at den rev fint fra starten, men begyndte at ralle og dø når jeg gav fuld gas.
Elsker at pille ved det, men er lidt ramt en mur.
Så spørgsmålenen som jeg grubler over er:
-Hvilken Dyse til dell'ortoen ville i anbefale at starte ud med, med henblik på at justere videre. Hvis den altså ikke er for "stor" til kittet.
-Ville det være bedre med lettere ruller for et mere jævnt optræk? (original vario var med 9g)
-Bør jeg skifte trykfjederen til noget strammere?
Derudover så vil jeg gerne have skiftet til en ubegrænset CDI da jeg har hørt det skulle gøre en del! Skal dog lige have en omdrejningstæller samt klippe lidt i ledningsnettet da startspærren ikke vil med andre end original CDI. (kan det passe at peugeot CDI er begrænset til 7500 rpm?)
Tak for tålmodigheden hvis i stadig læser, og undskyld hvis jeg mangler nogen vigtige informationer. Blev logget ud og fik slettet mit første udkast doh!
Mvh. Jonas
aug 2006
Følger: 28 Følgere: 29 Scootere: 1 Emner: 61 Svar: 14.691
aug 2006
Følger: 28 Følgere: 29 Scootere: 1 Emner: 61 Svar: 14.691
jun 2008
Følger: 64 Følgere: 62 Scootere: 2 Emner: 106 Svar: 3.734
Mht. til din dyse, så kører jeg med 74 i min Gürtner karburator, og jeg kører også med 70 ccm ihvertfald. Jeg tror du skal lidt ned i dyse på Gürtneren, og så sætte en strammere trykfjeder i. Trykfjederen gør en kæmpe forskel! Den ændrede mit optræk totalt.
Ellers virker din opsætning meget fornuftig Hvilken krumtap kører du med?
nov 2004
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
Christian H ->
-Jeg vil prøve at afmontere og kigge efter. Må lige i den lokale biks og købe en nøgle til det. Har forlagt den anden.
Lidt sod under neglene har aldrig skadet heller
-Prøver mig lidt frem med 21mm og kører nogen flere turer.
Dejbjærg ->
-Den er fra 97. Det er fordi jeg har hørt flere ting både fra fora, og forhandlere/mekanikere. Der er vidt forskellige meninger. Men det vil tiden jo vise, når jeg kan måle det samt hvis jeg overhoved kan få sættet op på de omdrejninger.
-Vil kigge efter på tændrører som Christian H sagde og evt købe et par dyser til Gürtneren.
-Hvor meget strammere fjeder har du i din?
-Det er den standard i Peugeot krumtap. Har overvejet at skifte, men hvor meget er der at hente ved udskiftning til noget lir?
jun 2008
Følger: 64 Følgere: 62 Scootere: 2 Emner: 106 Svar: 3.734
Jeg ville nok prøve med en dyse 80 også. Og den magiske dyse 74. Og ja, hold øje med tændrøret
Min trykfjeder er grøn og fra MK, altså Metra Kit. Jeg købte den på KGI, men de har den ikke længere. Der står 15% på den, men når jeg ser rundt på de andre, hedder de nærmest 50%, 70% og 90%! Jeg tvivler på man kan få en, der er næsten 10 gange så stærk, som den jeg har i nu. Så ville den være helt stiv.
Det giver intet at skifte krumtap. Std. krumtap holder bare ikke så godt, som en af de der fancy nogle Jeg kører også med std. Hvis den går i stykker, må jeg skifte til en stærkere.
aug 2006
Følger: 28 Følgere: 29 Scootere: 1 Emner: 61 Svar: 14.691
jun 2008
Følger: 64 Følgere: 62 Scootere: 2 Emner: 106 Svar: 3.734
aug 2006
Følger: 28 Følgere: 29 Scootere: 1 Emner: 61 Svar: 14.691
jun 2008
Følger: 64 Følgere: 62 Scootere: 2 Emner: 106 Svar: 3.734
nov 2004
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
Så er der blevet købt en nøgle. Tændrøret ser ikke slemt ud. Nøddebrun dog med lidt sod. Så jeg jeg prøver at smide en 80 eller 82 på. bare for at se forskellen.
Har set et Top Performances trykfjedersæt med henholdsvis 26,29 og 32 kg. (hvis 22kg er standard så +15, 30 og 45%.) Så er der lidt at lege med til ikke alt for mange penge.
Vil også satse på peugeots tap, men hvis uheldet er ude så er der jo en god undskyldning for at få noget vildere
Håber ihvertfald på at få et rigtig friskt optræk og gerne en god topfart.
Ellers vil jeg da gerne høre hvad folk foretrækker af AC kits.
jun 2008
Følger: 64 Følgere: 62 Scootere: 2 Emner: 106 Svar: 3.734
Ellers er der jo Malossi MHR
Dit optræk bliver godt
Hjælp til opsætning af Speedfight 1.