{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
989 visninger | Oprettet:

Jonas B
Jonas B
Tilmeldt:
17. nov 2004
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2

Hjælp til opsætning af Speedfight 1. {{forumTopicSubject}}

Hej SG

En lidt lang smøre...

Har fornyligt fået min peugeot speedfight 1 AC, 45'er, op og køre igen. Den har stået i garage i nogen år og jeg vil gerne have den til at spille. ordentligt!
Det er lang tid siden at jeg har pillet ved tuning så jeg ved ikke helt hvad der rør sig på markedet.
Ville gerne have noget hjælp til opsætningen af det tun jeg satte på for lang tid siden, samt ideer til opgraderinger. Vil dog helst prøve mig frem med det nuværende. Alle råd tages imod med kyshånd, dog helst konstruktivt smiley

Tun:
-Metrakit SP 70cc ac (støbejern) cylinderkit.
-Metrakit SP Variomatik. (7g ruller mener jeg)
-Metrakit SP kobling.
-Metrakit Ecologic potte.
-Dell'orto 21phbg karb.
-Malossi E13 Filter

OBS:
-Der er monteret den originale gürtner 12.5 karburator i øjeblikket. dyse 90.
-Kan ikke måle hastigheder da mit speedodrev er itu.
-har desværre ikke omdrejningstæller endnu.

Den går sløvt og uregelmæssigt i optrækket, men tager fint ved når omdrejningerne kommer deropaf. Dog "lyder" det som om der god kan presses mere ud af systemet med mere benz. Dette er med gürtneren.
Kan huske at jeg havde det stik modsatte problem da jeg havde 21mm'eren på dyse 85. Altså at den rev fint fra starten, men begyndte at ralle og dø når jeg gav fuld gas.

Elsker at pille ved det, men er lidt ramt en mur.
Så spørgsmålenen som jeg grubler over er:
-Hvilken Dyse til dell'ortoen ville i anbefale at starte ud med, med henblik på at justere videre. Hvis den altså ikke er for "stor" til kittet.
-Ville det være bedre med lettere ruller for et mere jævnt optræk? (original vario var med 9g)
-Bør jeg skifte trykfjederen til noget strammere?

Derudover så vil jeg gerne have skiftet til en ubegrænset CDI da jeg har hørt det skulle gøre en del! Skal dog lige have en omdrejningstæller samt klippe lidt i ledningsnettet da startspærren ikke vil med andre end original CDI. (kan det passe at peugeot CDI er begrænset til 7500 rpm?)

Tak for tålmodigheden hvis i stadig læser, og undskyld hvis jeg mangler nogen vigtige informationer. Blev logget ud og fik slettet mit første udkast doh!


Mvh. Jonas


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til opsætning af Speedfight 1.
  • #1   13. aug 2009 altså, den eneste måde du kan finde ud af om din dyse passer, er ved at kigge på spidsen af tændrøret(elektroden). Den korrekte farve er "nøddebrun" er den grålig/hvid så er dysen for lille. Er elektroden sort og fedtet, så er dysen for stor. men HUSK det er altid bedre at starte med en dyse der er for stor. Kører du med en dyse der er for lille så får cylinderen ikke nok indre køling og du risikerer at stemplet sætter sig. kører du med for stor dyse så er det værste der kan ske at din cylinder bliver sodet til og det er nu også træls nok i sig selv, men det er jo ikke noget der ikke kan rettes op på smiley

  • #2   13. aug 2009 og din 21mm kaburator er ikke for stor. Men du skal ihvertfald IKKE have en der er større smiley

  • #3   13. aug 2009 Nu ved jeg ikke hvor gammel din er.. Men min (som så er en Speedfight 2) er fra 2001, altså lige der hvor de skiftede fra Speedfight 1 til Speedfight 2. Den er så gammel, at CDI netop ikke er begrænset. Der sidder heller ikke katalysator osv på den.

    Mht. til din dyse, så kører jeg med 74 i min Gürtner karburator, og jeg kører også med 70 ccm ihvertfald. Jeg tror du skal lidt ned i dyse på Gürtneren, og så sætte en strammere trykfjeder i. Trykfjederen gør en kæmpe forskel! smiley Den ændrede mit optræk totalt.

    Ellers virker din opsætning meget fornuftig smiley Hvilken krumtap kører du med?


  • Jonas B
    Jonas B Tilmeldt:
    nov 2004

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
    #4   13. aug 2009 Tak for de hurtige svar!

    Christian H ->
    -Jeg vil prøve at afmontere og kigge efter. Må lige i den lokale biks og købe en nøgle til det. Har forlagt den anden.
    Lidt sod under neglene har aldrig skadet heller smiley
    -Prøver mig lidt frem med 21mm og kører nogen flere turer.

    Dejbjærg ->
    -Den er fra 97. Det er fordi jeg har hørt flere ting både fra fora, og forhandlere/mekanikere. Der er vidt forskellige meninger. Men det vil tiden jo vise, når jeg kan måle det samt hvis jeg overhoved kan få sættet op på de omdrejninger.
    -Vil kigge efter på tændrører som Christian H sagde og evt købe et par dyser til Gürtneren.
    -Hvor meget strammere fjeder har du i din?
    -Det er den standard i Peugeot krumtap. Har overvejet at skifte, men hvor meget er der at hente ved udskiftning til noget lir?


  • #5   13. aug 2009 Den burde kunne tage en del over 7500 rpm med det kit der smiley Min Stage 6 Sport Pro kommer over de 10.000. Arbejdsområdet ligger mellem 10.000 - 12.000 har jeg læst mig til. Men med min lille karburator tager den nok ikke helt ligeså mange smiley
    Jeg ville nok prøve med en dyse 80 også. Og den magiske dyse 74. smiley Og ja, hold øje med tændrøret smiley

    Min trykfjeder er grøn og fra MK, altså Metra Kit. Jeg købte den på KGI, men de har den ikke længere. Der står 15% på den, men når jeg ser rundt på de andre, hedder de nærmest 50%, 70% og 90%! Jeg tvivler på man kan få en, der er næsten 10 gange så stærk, som den jeg har i nu. Så ville den være helt stiv. smiley

    Det giver intet at skifte krumtap. Std. krumtap holder bare ikke så godt, som en af de der fancy nogle smiley Jeg kører også med std. Hvis den går i stykker, må jeg skifte til en stærkere.


  • #6   13. aug 2009 problemet er at hvis tappen ryger, så ryger cylinderen formentlig sammen med den!

  • #7   13. aug 2009 Ja, det er rigtigt nok. Men jeg satser alligevel på Peugeot kan sit kram smiley

  • #8   13. aug 2009 det er også et større ingreb når man skal skifte tap, så jeg forstår godt at mange tager chancen! Men når man har gjort det så føler man sig alligevel lidt mere sikker når man kører på sin scooter! det er råddent at stå 7-8km. hjemmefra og så hele lortet går i stykker, fordi man ikke har skiftet tappen smiley

  • #9   13. aug 2009 Ja, det tror jeg på smiley Jeg føler mig også ret udsikker. Især ved høje omdrejninger! Hele lortet ryster smiley

  • Jonas B
    Jonas B Tilmeldt:
    nov 2004

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
    #10   13. aug 2009
    Så er der blevet købt en nøgle. Tændrøret ser ikke slemt ud. Nøddebrun dog med lidt sod. Så jeg jeg prøver at smide en 80 eller 82 på. bare for at se forskellen.

    Har set et Top Performances trykfjedersæt med henholdsvis 26,29 og 32 kg. (hvis 22kg er standard så +15, 30 og 45%.) Så er der lidt at lege med til ikke alt for mange penge.

    Vil også satse på peugeots tap, men hvis uheldet er ude så er der jo en god undskyldning for at få noget vildere smiley

    Håber ihvertfald på at få et rigtig friskt optræk og gerne en god topfart.
    Ellers vil jeg da gerne høre hvad folk foretrækker af AC kits.


  • #11   13. aug 2009 Jeg kan ihvertfald anbefale Stage 6 Sport Pro! smiley

    Ellers er der jo Malossi MHR smiley

    Dit optræk bliver godt smiley


Kommentér på:
Hjælp til opsætning af Speedfight 1.

Annonce