{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.077 visninger | Oprettet:

Christian B
Christian B
Tilmeldt:
6. mar 2006
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9

Kan man SLÅ OLIEPUMPEN FRA? (Typhoon) {{forumTopicSubject}}

Kan man slå oliepumpen fra, så karburatoren stadig virker normalt ?

Hvis der ikke pumpes olie ind i (typhoon standard) karburatoren,
går scooteren jo i stå .
Smart nok.. Så brænder motoren ikke sammen pga. oliemangel.

Men, kan man 'fuske' lidt så man er helt fri for at have oliepumpe kørende.?
Fks. ved at man selv blander de 3% olie direkte i tanken ..?

Jeg vil helst blande selv. Har heller ikke for meget tillid til de oliepumpe- systemer.
'Keep it simple. '

Hvordan gør man.. Hvad kan der gøres..?

r501
( :



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan man SLÅ OLIEPUMPEN FRA? (Typhoon)
  • #1   15. mar 2006 bare skru den af og fjern olieremmen? og så selv bland olie

  • #2   15. mar 2006 og lukke hullet på slangen til karbuen?

  • #3   15. mar 2006 pil lortet af, sammen med elstart, 2 ting man ikk har en skid at bruge til. tager sgu bare omdr

  • #4   15. mar 2006 Hvis du tager olietilførslen af så stopper den ja og så ødelægger du din cylinder samt lejer.

    Og gider du virkelig stå og blande olie i benzin hver eneste gang den skal tankes op?
    Jeg synes det er en dårlig ide. Hvis den kører fint, hvorfor så rode med det.. Det er jo sådan man får problemer.. Men ja så kan du jo bare tage pumpen og remmen, beholderen og kabel ud.


  • #5   15. mar 2006 Bare pil den af og bland i benzinen smiley virker sgu fint

  • #6   15. mar 2006 det er da bare lade være med og fylde noget i olie i olietanken og så bare bland selv

  • #7   15. mar 2006 nicolai hvad mener du med at en elstarter tager omdr ?

  • Christian B
    Christian B Tilmeldt:
    mar 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #8   15. mar 2006 Jo men .. Problemet er jo , at så snart man fjerner slangen fra
    oliepumpen , går scooteren i stå ... !!??

    - Sådan kan jeg vel ikke bare 'fjerne den ' .. eller ?


  • Christian B
    Christian B Tilmeldt:
    mar 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #9   15. mar 2006 Jeg har ikke tillid til om der kommer 1½ % ... eller 3 % eller what ever .. ?

    Derfor vil jeg selv blande . Det er sgu nemt nok .
    ( :


  • #10   15. mar 2006 Jeppe tyder på du ikke laver dine ting ordenligt ? smiley hvis du siger at det skaber problemer at lave om ?

  • #11   15. mar 2006 tyksak .
    der sidder en starterkobling og lidt af hvert til elstarteren, og det trækkes af krumtappen, hvis du piller det af, letter du krumtappen for vægt, og den tager en del hurtigere omdr.


  • #12   15. mar 2006 det skaber jo ikk problemer jeppe, grunden til man som regel piller det af, er at hvis du kører med vildt tun, kan den ikk følge med til at gblande nok olie i benzinen

  • #13   15. mar 2006 for helvede daaaa!! det er da bare lade være med og fylde noget i olie i olietanken og så bare bland selv

  • Christian B
    Christian B Tilmeldt:
    mar 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #14   15. mar 2006 Venner .. scooter freaks .. erfarne folk.. !

    Ku jeg ik´ lige få det sidste lille tip med på vejen ?

    - Så snart man fjerner slangen fra oliepumpen , går scooteren i
    stå ... ikke sandt ??

    Skal hullet blændes af .. eller HVAD.. hvad gør man ?

    plz Hjæælp .
    Mvh .


  • Christian B
    Christian B Tilmeldt:
    mar 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #15   15. mar 2006
    NÅR KARBURATOREN IKKE FÅR OLIE .. SÅ GÅR MOTOREN UD .
    Hvad gør man .. ???

    Mvh
    ( :


  • #16   15. mar 2006 For det første ser Christians scooter ikke ud til at være sindsyg tunet. Så der ligger jeg mit argurment på:

    NDB:
    Jo jeg gør så. Her er et eksempel:
    http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12514
    At man begynder at pille ved scooteren uden at køre noget bedre, skille den ad og igen og igen gør ikke just scooteren bedre. Og da slet ikke når folk ikke har forstand på tingene. Knækker bolte og smører bremseskiver, det ses da hver eneste dag hvor dum man kan være med renovering af scootere m.m.

    Nicolai:
    Nej selvfølgelig skaber det ikke problemer at afmontere/ selv blande olie. Men det er nu altså noget pjat efter min mening, anlægget med olie kan absolut levere nok olie og selvblanding er ikke nødvendig.
    Olie blanderen giver det den skal og er ret præcis og holdbar.

    At blande olien selv gør jo ingen forskel, medmindre der kommer mere olie i, og det er altså heller ikke altid så smart.

    Bruger man en god olie er dette ikke nødvendigt. Da olien smører og benzinen køler, der er kun en bestemt mængde benzinblanding i forbrændningskammeret og tilsættes mere olie i forhold til benzin, ja så mister man kølingen inde fra.

    Det er altså ulemper på hver måde..

    Der er mange der gør det og så har de slet ikke forstand på det så at cylinderen sætter sig har 90% af gangene været forkert indstilling og manglende kendskab til 2 takts systemet, og ikke pga olietilførsel.
    Det har du vel selv set eksempler på?

    Jeppe J


  • Christian B
    Christian B Tilmeldt:
    mar 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #17   15. mar 2006
    Hej Jeppe J ! Tak for dit svar .

    Jo men .. det kan hurtigt blive en lang snak om hvor vidt det er en god ide eller ej . Det er vi enige om .
    - Og TAK for kommentaren !

    Jeg vil bare vide hvordan man gør , og om man kan gøre det eller ej - med en standard Typhoon Kaburator .

    Og nej , den er SLET ikke tunet den !
    Vario-skiven er dog fjerne .. selvfølgelig .

    Og jo , jeg har godt set 'det værste' , som folk har gjort ved deres maskiner ..
    ( :

    -
    Jeg har altså roddet med knallerter 30 gange før .
    Puck Monza , Yamaha 4g, 2 Velo Solexer,
    Vespa Ciao .. og nu en Typhoon.
    Så jeg er ike helt 'grøn' hvad teknik angår .
    -

    Jeg har(havde tænkt mig at blive ved med at tilsætte 3% olie
    manuelt .

    Bare der var en der kendte til nettop det problem at motoren går i stå , når man fjerner olie-slangen .

    Måske kræver det en ny karburator .. Det vil jeg ikke til at
    rode med .

    Mvh
    r501
    ( :



  • #18   15. mar 2006 Selvfølgelig behøver du ikke tage din oliepumpe af men det lød som om du ville have den helt væk, og derfor svarede jeg som jeg gjorde.
    Når din scooter går ud hvis du tager olieslangen af så er det også fordi den er indstilt lidt dårligt. Du kan roligt tage olieslangen af i nogle sekunder i tomgang og se om der bliver pumpet noget ud, og så på med den igen.
    Den studs der sidder på karburatoren kan du bare lukke af med et stykke slange, smeltet sammen i enden eller lign løsning. Oliekablet kan let og hurtigt afmonteres fra oliepumpesystemet gennem den sorte klap, forrest på varioskjoldet.

    Men jeg kan stadig ikke se hvorfor du vil gøre det. Piaggio er en god scooter producent og de ved hvad de laver, hvis du behandler din scooter ordenligt er den jo lavet til at kunne holde til det, de har sat det oliesystem på og håber nok ikke på det går i stykker, når fabrikken laver det som de laver det er det nok rimelig godt, du kan jo ændre på alting af benzintilførsel, fælge, styr, kronrørets vinkel men hvorfor skulle du kunne få scooteren mere pålidelig end procenten? Den oliepumpe er ret god og jeg har aldrig haft et eneste problem med den, med std typhoon eller meget tunet stalker.

    Hvor meget har du prøvet siden du ved den lige gik ud, hvad gjorde du og sådan? Sikker på den ikke bare gik for lavt i tomgang fx. Jeg tvivler på den går ud ved den lille ændring i et kortvarit øjeblik.

    Jeppe J


  • #19   15. mar 2006 Ja det er desuden ikke nemt at vide hvor meget folk ved om scootere.. Du kan bare se hvordan det vælter ind med modsigelser uden argurmenter.
    Jeg har selv en typhoon og en stalker, har selv tjekket oliepumpen ved at se om den gav noget i slangen, da jeg tog den af gik den nu ikke ud, så det må være et sær tilfælde med din scooter, du kan lige prøve igen, så sker der nok ikke det samme..

    Jeppe J


  • Christian B
    Christian B Tilmeldt:
    mar 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #20   15. mar 2006 Hej igen

    1000 tak... det vil jeg prøve .

    Hej Jeg kan nemlig slet ikke starte motoren hvis jeg bare piller slangen af. Den er sten død .
    - Jeg skal altså bare 'blænde' den af, så der heller ikke kan
    komme luft(?) i gennem slangen . Det er måske det er gør det .

    Piaggio er kvalitet - klart nok !
    Jeg har nu været meget uheldig med min .
    Den fremstod pæn og velholdt .
    - Købt brugt for 3 mdr siden , og der har ikke været det er ikke skulle saves/bores af , for at man kunne sætte noget nyt på..
    Og kontakter virkede ikke , horn virkede ikke , start relæ
    virkede ikke, og sidst speedometer-drevet .. etc .

    Hvis jeg deaktiverer oliepumpen, skal jeg ikke tænke på pumperem, og oliepumpe . Det er en lettelse i sig selv .
    ( :
    Jeg tror faktisk ikke de er lavet til at køre her oppe nord på.
    Den er fra 99´ og har kørt 8600 km.

    Mvh
    raeven501
    ( :
    .


  • Christian B
    Christian B Tilmeldt:
    mar 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #21   15. mar 2006
    Jeg kigger på det .. (i morgen ) .
    - Ja , det virker lidt mystisk .
    Men det er så liidt bekymrende at tænke på , hvis nu den IKKE
    ville slukke for mototen når den manglede olie . Det er ikke ordenlig sikkerhed !

    Takker for hjælpen !

    Mvh .



  • #22   15. mar 2006 Det er et stort problem på typhoon, starteren, laderegulator, kontakter, evt horn.
    Det er ellers en god scooter..

    Jeg forstår stadig ikke at du gider have målebæger og oliedunk med hver eneste gang du tanker..


  • Christian B
    Christian B Tilmeldt:
    mar 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #23   15. mar 2006
    He ,
    Nej , det kan også godt være jeg giver op .

    Men man ved altså ikke hvor meget der doseres fra pummens side. Man kan hverken teste eller måle det .

    Og eks.vis 1½ % .. over flere tusinde kilometer eraltså ikke for godt. - Uhh , så bliver det dyrt .

    Nå men , jeg må ud ad døre nu .
    Cheers,
    Mvh .
    ( :




Kommentér på:
Kan man SLÅ OLIEPUMPEN FRA? (Typhoon)

Annonce