{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Begrænser
  • #1   18. feb 2023 Afhængig af hvilken maskine du har er der forskellige løsninger.

    Hvis du har en euro4 derbi/aprilia er det super nemt.

    Men generelt kan du godt fjerne udstødningsbegrænsing og indstille karburator til at køre med afdroslet udstødning/indsugning, men beholde evt omdrejningsbegrænsning og den lave gearing.

    Så yder motoren det dobbelte, men kører ikke hurtigere på toppen.

    Men præcis setup afhænger af hvad maskine det er da de er sammensat lidt forskelligt mht tænding og udstødning og gear begrænsing afhængig af årgang og model


  • #2   18. feb 2023 Mange tak for svar, jeg må lige se på det.

    Din løsning lyder faktisk ret godt, jeg må lige se hvor meget jeg skal ændre i karburatoren. smiley


  • #3   18. feb 2023 Hvis du har en euro4 Derbi senda / aprilia SX.

    Så køber man bare afdroslingskittet, monterer ubegrænset forrør, fjernet guldpladen med huller ved karbus luftfilter indtag, monterer tomgangsdysen hoveddysen og dyserøret der følger med til karuratoren, men lader være med at skifte ECUen og tandhjulet, og lader være med at låse op for 6 gear

    Så skulle den køre 32-34 kmt men yde over 6 hk.
    Man kan evt montere tandhjulet og se om den kører under eller over 43 kmt.
    Så vidt jeg husker er standard 11tands og der er et 14 tands med i afdroslingskittet.
    Så man kan bare købe et 12tands og/eller et 13tands og prøve med, de koster vist kun 60 kr stykket, og så justere topfarten ind til de 40 kmt cirka.
    Med kun 3 gear, og revlimiter ved 8000 omdr, men lige over 6hk.

    Så det er rimelig nemt med euro4 derbi/aprilia.

    Andre maskiner fra tidliger årgange har ikke omdrejningsbegrænser ved 8000 omdr, så de kan være lidt sværere at afdrosle men stadig holde under 43 kmt.

    Men hvis bare gearene kan begrænses til færre gear end 6, så kan man vælge nogen super lavtgearede tandhjul til den rimelig billigt, og så kan det sagtens lade sig gøre uden det store besvær.

    Held og lykke med det smiley


  • #4   18. feb 2023 Det er på min Rieju MRT jeg skal have lavet det på, det er også en Euro4 men dog ikke med samme motor jo.
    Men min har allerede 4 gear og en begrænset cdi og en anden gearing (begrænset gearing). Så den kører heller ikke så hurtigt allerede.

    Men er lidt itvivl om den vil gå dårligt hvis man gør det som du siger, fordi en udstødningsbegrænser gør jo sådan så den får lidt modstand hvis man kan sige det.

    Men jeg må lige se på det, tusind tak for ideen og slet ikke en dårlig ide. smiley


  • #5   19. feb 2023 Jeg ville nok hellere åbne for andre begrænsninger end udstødningen.
    En begrænset udstødning larmer mindre og hvis den alligevel er begrænset i omdrejningerne, så kommer du ikke derop hvor at den så for nok ud af det.
    Så hellere beholde begrænsningerne i potten og nyde godt af det øgede bundtræk.
    Hvis du åbner for 6 HK, som skal ramme en begrænsning ved 35 kmt, så lyder det forfærdeligt.
    Måske endda med knald fra udstødningen, grundet den store mængde benzin der ikke bliver brændt af i cylinderen.
    Når du ønsker en topfart der er så lav, så bør udstødningen være det sidste der åbnes for.
    Støj tiltrækker panserne.
    Og selv med en topfart på 35 kmt, så kan man sagtens høre at den ikke er lovlig.


  • #6   19. feb 2023 Det er så lodret forkert smiley

    Ihvert fald på aprilia derbi.

    Alle de andre begrænsninger giver kun topfart.

    Udstødning er det eneste der giver optræk.

    Og jo original udstødningen yder sit max før 8000 omdrejninger.

    Du kan se på vedhæftede billede og i videoen linket her at effekten kommer før 8000.
    https://youtu.be/CXiwdkukaSM

    De andre begrænsninger giver kun mere topfart.
    Udstødning er det eneste der er værd at fjerne begrænsning i hvis topfarten skal være lovlig.
    Og det larmer ikke


    profilbillede
  • #7   19. feb 2023 #6
    Helt iorden.
    Super fin video.


  • #8   19. feb 2023 Mange tak for svarene smiley

Kommentér på:
Begrænser

Annonce