{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
716 visninger | Oprettet:

Ejnar Dahl J
Ejnar Dahl J
Tilmeldt:
10. feb 2023
Følger: 11 Emner: 2 Svar: 10

Aprilia SR 50 Ditech - hjælp til bedre motorgang {{forumTopicSubject}}

Hej

Vi har købt en Aprilia med indsprøjtning, som vi ikke rigtigt kan få til at gå optimalt. Det er en 30'er, og den er ikke tunet.
Den virker velholdt.

Den har dog efter sigende stået stille nogle år, men sælger har skifter cylinder og topstykke til noget "næsten nyt". Vi har nu selv skiftet benzin- luftfilter, tændrør og skifter nok også kobling/ruller. Skiftede også en revnet benzinslange på 15cm. Den kostede blot 340kr, og skulle bestilles fra Italien. doh!

Men den går meget ujævnt, og tændrøret bliver hurtigt sort og fedtet, så jeg tror den enten forbrænder forkert eller får forkert luft/benzin blanding.
Når tændrøret er renset, så starter den næsten øjeblikkelig, og kan gå pænt og jævnt i tomgang i lang tid. Men når man så kører, så er det som man hele tiden skal fifle med gassen for enten at undgå at den enten sulter eller drukner. Sådan føles det.

Men hvordan fejlsøger man sådan en maskine, og er der nogen muligheder for at justere på noget? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aprilia SR 50 Ditech - hjælp til bedre motorgang
  • #1   10. feb 2023 hvis det er den som du har som profil billede er det jo en factory ditech og det har en del at side da den køre med hiper motor og anden andre dele div steder hvor en sr ditech køre med morini motor og er noget skrammel sys jeg




    du kan ikke ændre på tænding eller blanding da det er ikke justerbar på dem

    din model har et problem med membran som dør hurtigt bare køb til en nrg power dt da det er den samme og nok er billigere har du brugt det rigtige tændrør til 100 ved thansen hvor du får en halv meter kvittering med til

    det kan nemt være luftfilter som er stoppet til

    så vidt jeg husker har din model el olie pumpe så fald ville jeg tage olie slangen af og montere den i en 200 ml beholder den skal blive fuld efter 5L benzin forbrug det er hvad 150 200 km også blande olie i benzin ligesom i gamle dage 2% for at teste olie pumpe og husk at lukke hullet hvor olie slange går ind


  • Reject ™
    Reject ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 12 Følgere: 49 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.049
    #2   10. feb 2023 #1, Du husker forkert, det er Morini modellerne der er med el oliepumpe, Purejet modellen er med kabeldrevet præcist ligesom en normal Hiper2.

    Og det kan bestemt ikke anbefales at køre olieblandet benzin igennem en Ditech, indsprøjtningen har ikke godt af det. og det smører ikke lejerne.

    Hiper Purejet modellen er ikke helt så krævende med reservedele som Morini, men Cylinder og stempel skal passe til modellen, et uorignalt kit er ikke altid et hit.

    Hvis den soder tændrør til hurtigt, så mål kompression, hvis den er lav så dræber den tændrør ganske hurtigt.

    Det bedste tændrør til sådan en er NGK ZMR7AP.


  • #3   10. feb 2023 ahhe oki

  • #4   10. feb 2023 Tak smiley

    Så må jeg hellere få købt en kompressionsmåler. Altid godt med nyt værktøj smiley

    Er dog ret sikker på at det er en original, han har sat på. Det siger han, og jeg tror han er ærlig smiley Men det kan jo være han ikke har fået det samlet helt perfekt.

    Hvis det er kompression, kan det så (måske) hjælpe at skifte top- og bundpakninger i første omgang?

    Det tændrør vi har købt er et CPR8E. Hvad er fordelen ved et ZMR7AP?

    Tror ikke det er luftfilter.


  • Reject ™
    Reject ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 12 Følgere: 49 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.049
    #5   10. feb 2023 En Ditech er generelt lidt en sær skabning, der er flere ting der skal være i orden før den kører som den skal.

    Men det er den perfekte maskine hvis du ynder at købe værktøj. smiley

    ZMR7AP er det tændrør Aprilia anbefaler til maskinen, men den kan nu også køre med et CPR8E, ZMR7AP er blot et PLATINUM rør. Kig på cylinderen, der skulle gerne være Piaggio mærke på den. Tjek også benzinpumpe samt kompressor, den skal kunne holde tryk.

    Hvordan starter den ? Med det samme ?


  • #6   10. feb 2023 Med rent tændrør, så starter den på få sekunder, og går derefter ok i tomgang.
    Jeg rensede det igår, og da gik den fint i tomgang. Vi kørte derefter lidt på den, og konstaterede at den stadig døjede med tørst/drukne symptomet.
    Her til morgen skulle der nogle forsøg til. Der var tænding næsten med det samme, men den gik ud en fire-fem gange før den forblev igang. Så jeg tænker tændrøret er tilsodet igen.

    Jeg kan prøve at lave en lille video af hvordan den går, når man kører på den.


  • #7   10. feb 2023 Personligt, så går jeg langt uden om 2 taktere med indsprøjtning.
    Netop fordi at det er en sær ting. Og en sjælden ting.
    Sjælden = dyr.


  • Reject ™
    Reject ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 12 Følgere: 49 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.049
    #8   10. feb 2023 #6

    Det lyder som du har lidt fejlsøgning forude, en ditech skal ikke sode tændrør til, de brænder utroligt rent når motoren er ok, tjek kompression, hvis den er ok, så tjek tryk fra kompressor og benzinpumpe.

    Jeg har været ude for en defekt fuel injector på en Purejet Ditech der gjorde tændrør blev sorte efter ganske kort tid.


  • #9   13. feb 2023 Så har jeg målt kompression. Tror det er ok. 150psi
    Så nu overvejer jeg at prøve at skille benzinpumpen ad. Tænker at hvis den har stået nogle år, så kan der måske være benzin-slam deri. Eller i værste fald noget gummi der er revnet.


    profilbillede
  • #10   13. feb 2023 Sådan lider den efter at have været startet lidt
    https://drive.google.com/file/d/1mxQ_GLZJMez8wwzlPjQDId2hcWfoJVnK/view?usp=drivesdk


  • Reject ™
    Reject ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 12 Følgere: 49 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.049
    #11   14. feb 2023 Måske er det mig der husker forkert, men jeg mener bestemt ikke en Ditech har så høj kompression.

    Lad være med at adskille benzinpumpen, med mindre du er helt sikker på hvad du laver, mål den i stedet for, men jeg tror ikke den fejler noget.


  • #12   14. feb 2023 Prøv med karburatorsprit.

  • #13   15. feb 2023 Har tjekket del lidt yderligere, og bla. prøvet at pumpe gentagne gange med slangen til benzinpumpen, når den initieres. Men der er lngen forskel.
    Har bestilt et ZMR7AP, og det er jeg spændt på.
    Den tager max 7200 o/min, og skyder lidt fra udstødningen. Kan høres på lydklippet her:
    https://drive.google.com/file/d/1XHvjrdqdY7-njYwgnJDHE81vOvPvCaXt/view?usp=drivesdk


  • #14   15. feb 2023 Pumpe med slangen til benzinpumpen?

  • #15   15. feb 2023 Ja, jeg fandet en "troubleshooting" guide her:
    https://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/download/aprilia_ditech_quick_workshop_manual.pdf
    (side 05/03)
    Der anbefaler de at at lave "pumpe" på slangen til benzinpumpen mens den initierer den inden man starter den. Tænker det er for at sikre at der ikke er nogle aflejringer e.l. der driller. Men det havde ingen effekt,


  • #16   15. feb 2023 På videoen holder jeg gashåndtaget i samme position næsten hele tiden,
    Det lyder som om der er "klumper" i benzinen med alle de random udsving.
    Men tank er renset og der er helt ny benzin på. Benzinfilter er skiftet.


  • #17   15. feb 2023 Måske det er problemet med dysen som forstøver det?
    Har du målt trykket på benzinpumpen?


  • Reject ™
    Reject ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 12 Følgere: 49 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.049
    #18   15. feb 2023 Jeg har haft en tilsvarende fejl engang, det var en defekt injector, men fejl søg inden du dømmer dele døde, stumper til en Ditech er dyre, og det skal være originalt.

  • #19   20. feb 2023 Lige en update.
    Apriliaen kører super godt nu. Sælger foreslog at jeg tjekkede om membran var utæt, så den havde jeg oppe, og det viste sig at den var fyldt med gammelt snask og flydende pakning. Tror nogen har brugt noget pakning, der ikke kunne tåle benzin, for efter en nat i benzinbad var det helt opløst. Se billede.
    Den ene membran gabte desuden en lille smule, så der vendte jeg bladet om, men det bør nok skiftes næste gang vi gider skille den ad.
    Og så har jeg sat et ZMR7AP på den i stedet. Testede den ikke firunden, så jeg reelt ikke om det var den beskidte membran eller tændrøret der gjorde udslaget.
    Får maxede den ved ca 7000 o/min, men nu tager den nemt 8500 o/min.


    profilbillede
  • #22   20. feb 2023 Det er nok bare flydende pakning til en vandpumpe, på en bil.

Kommentér på:
Aprilia SR 50 Ditech - hjælp til bedre motorgang

Annonce