Aprilia SR 50 Ditech - hjælp til bedre motorgang {{forumTopicSubject}}
Hej
Vi har købt en Aprilia med indsprøjtning, som vi ikke rigtigt kan få til at gå optimalt. Det er en 30'er, og den er ikke tunet.
Den virker velholdt.
Den har dog efter sigende stået stille nogle år, men sælger har skifter cylinder og topstykke til noget "næsten nyt". Vi har nu selv skiftet benzin- luftfilter, tændrør og skifter nok også kobling/ruller. Skiftede også en revnet benzinslange på 15cm. Den kostede blot 340kr, og skulle bestilles fra Italien. doh!
Men den går meget ujævnt, og tændrøret bliver hurtigt sort og fedtet, så jeg tror den enten forbrænder forkert eller får forkert luft/benzin blanding.
Når tændrøret er renset, så starter den næsten øjeblikkelig, og kan gå pænt og jævnt i tomgang i lang tid. Men når man så kører, så er det som man hele tiden skal fifle med gassen for enten at undgå at den enten sulter eller drukner. Sådan føles det.
Men hvordan fejlsøger man sådan en maskine, og er der nogen muligheder for at justere på noget?
jan 2010
Følgere: 271 Scootere: 14 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 24.257
du kan ikke ændre på tænding eller blanding da det er ikke justerbar på dem
din model har et problem med membran som dør hurtigt bare køb til en nrg power dt da det er den samme og nok er billigere har du brugt det rigtige tændrør til 100 ved thansen hvor du får en halv meter kvittering med til
det kan nemt være luftfilter som er stoppet til
så vidt jeg husker har din model el olie pumpe så fald ville jeg tage olie slangen af og montere den i en 200 ml beholder den skal blive fuld efter 5L benzin forbrug det er hvad 150 200 km også blande olie i benzin ligesom i gamle dage 2% for at teste olie pumpe og husk at lukke hullet hvor olie slange går ind
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 12 Følgere: 49 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.049
Og det kan bestemt ikke anbefales at køre olieblandet benzin igennem en Ditech, indsprøjtningen har ikke godt af det. og det smører ikke lejerne.
Hiper Purejet modellen er ikke helt så krævende med reservedele som Morini, men Cylinder og stempel skal passe til modellen, et uorignalt kit er ikke altid et hit.
Hvis den soder tændrør til hurtigt, så mål kompression, hvis den er lav så dræber den tændrør ganske hurtigt.
Det bedste tændrør til sådan en er NGK ZMR7AP.
jan 2010
Følgere: 271 Scootere: 14 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 24.257
feb 2023
Følger: 11 Emner: 2 Svar: 10
Så må jeg hellere få købt en kompressionsmåler. Altid godt med nyt værktøj
Er dog ret sikker på at det er en original, han har sat på. Det siger han, og jeg tror han er ærlig Men det kan jo være han ikke har fået det samlet helt perfekt.
Hvis det er kompression, kan det så (måske) hjælpe at skifte top- og bundpakninger i første omgang?
Det tændrør vi har købt er et CPR8E. Hvad er fordelen ved et ZMR7AP?
Tror ikke det er luftfilter.
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 12 Følgere: 49 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.049
Men det er den perfekte maskine hvis du ynder at købe værktøj.
ZMR7AP er det tændrør Aprilia anbefaler til maskinen, men den kan nu også køre med et CPR8E, ZMR7AP er blot et PLATINUM rør. Kig på cylinderen, der skulle gerne være Piaggio mærke på den. Tjek også benzinpumpe samt kompressor, den skal kunne holde tryk.
Hvordan starter den ? Med det samme ?
feb 2023
Følger: 11 Emner: 2 Svar: 10
Jeg rensede det igår, og da gik den fint i tomgang. Vi kørte derefter lidt på den, og konstaterede at den stadig døjede med tørst/drukne symptomet.
Her til morgen skulle der nogle forsøg til. Der var tænding næsten med det samme, men den gik ud en fire-fem gange før den forblev igang. Så jeg tænker tændrøret er tilsodet igen.
Jeg kan prøve at lave en lille video af hvordan den går, når man kører på den.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 426 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.162
Netop fordi at det er en sær ting. Og en sjælden ting.
Sjælden = dyr.
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 12 Følgere: 49 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.049
Det lyder som du har lidt fejlsøgning forude, en ditech skal ikke sode tændrør til, de brænder utroligt rent når motoren er ok, tjek kompression, hvis den er ok, så tjek tryk fra kompressor og benzinpumpe.
Jeg har været ude for en defekt fuel injector på en Purejet Ditech der gjorde tændrør blev sorte efter ganske kort tid.
feb 2023
Følger: 11 Emner: 2 Svar: 10
Så nu overvejer jeg at prøve at skille benzinpumpen ad. Tænker at hvis den har stået nogle år, så kan der måske være benzin-slam deri. Eller i værste fald noget gummi der er revnet.
feb 2023
Følger: 11 Emner: 2 Svar: 10
https://drive.google.com/file/d/1mxQ_GLZJMez8wwzlPjQDId2hcWfoJVnK/view?usp=drivesdk
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 12 Følgere: 49 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.049
Lad være med at adskille benzinpumpen, med mindre du er helt sikker på hvad du laver, mål den i stedet for, men jeg tror ikke den fejler noget.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 426 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.162
feb 2023
Følger: 11 Emner: 2 Svar: 10
Har bestilt et ZMR7AP, og det er jeg spændt på.
Den tager max 7200 o/min, og skyder lidt fra udstødningen. Kan høres på lydklippet her:
https://drive.google.com/file/d/1XHvjrdqdY7-njYwgnJDHE81vOvPvCaXt/view?usp=drivesdk
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 426 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.162
feb 2023
Følger: 11 Emner: 2 Svar: 10
https://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/download/aprilia_ditech_quick_workshop_manual.pdf
(side 05/03)
Der anbefaler de at at lave "pumpe" på slangen til benzinpumpen mens den initierer den inden man starter den. Tænker det er for at sikre at der ikke er nogle aflejringer e.l. der driller. Men det havde ingen effekt,
feb 2023
Følger: 11 Emner: 2 Svar: 10
Det lyder som om der er "klumper" i benzinen med alle de random udsving.
Men tank er renset og der er helt ny benzin på. Benzinfilter er skiftet.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 426 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.162
Har du målt trykket på benzinpumpen?
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 12 Følgere: 49 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.049
feb 2023
Følger: 11 Emner: 2 Svar: 10
Apriliaen kører super godt nu. Sælger foreslog at jeg tjekkede om membran var utæt, så den havde jeg oppe, og det viste sig at den var fyldt med gammelt snask og flydende pakning. Tror nogen har brugt noget pakning, der ikke kunne tåle benzin, for efter en nat i benzinbad var det helt opløst. Se billede.
Den ene membran gabte desuden en lille smule, så der vendte jeg bladet om, men det bør nok skiftes næste gang vi gider skille den ad.
Og så har jeg sat et ZMR7AP på den i stedet. Testede den ikke firunden, så jeg reelt ikke om det var den beskidte membran eller tændrøret der gjorde udslaget.
Får maxede den ved ca 7000 o/min, men nu tager den nemt 8500 o/min.
feb 2023
Følger: 11 Emner: 2 Svar: 10
https://drive.google.com/file/d/14QQjk4CPEAA2k2kUsvNFJnpIkwwVbBe0/view?usp=sharing
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 426 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.162
Aprilia SR 50 Ditech - hjælp til bedre motorgang