{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.408 visninger | Oprettet:

PGO Hot 50, Fabriksgendannet, karburator problemer {{forumTopicSubject}}

Min 1 år gamle Hot er i fin stand. Alle begrænsninger pillet, incl. blokering af blindrør på udstødningen. Det vil sige at den er så tæt på fabriks tilstand som den kan komme. (INGEN TUNING)

Jeg har leget en del med dysse størrelse og her været helt oppe i en str. 80, men er kommet tilbage ned til 74 (72 er std.).

Den er rigtig god til at tage omdrejninger med choker på, men jo varmere den bliver, jo dårligere gasrespons får den. Det tegner på for meget benz..
Og i mellemgas området sætter den ud tilfældigt og tager fat igen når motoren falder lidt i omdrejninger. Jeg hævede nålen med 1 mm, for at se om jeg kunne mærke forskel, men det virker ikke til at have gjort den store forskel.

Jeg er godt klar over at jeg skal ned på en 72 igen og sætte nålen tilbage, men jeg er en smule påpasselig med at give den for lidt benzin.

Så mit spørgsmål er om jeg risikere at køre for varm med 72 eller 70 dysse i? Her mener jeg at jeg gerne vil kunne køre den i et par dage, så jeg kan vurdere om jeg har fundet den rigtige opsætning. Så det gør ikke det store hvis den køre en smule for varm, men vil ikke risikere noget. (samme grund til at jeg har været op i str. 80)

PS: Jeg har styr på teorien, men mangler erfaring med 2 taktere.

PPS: Hvis i har andre forslag til hvad der kan være galt, sig endelig frem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  PGO Hot 50, Fabriksgendannet, karburator problemer
  • #1   14. aug 2017 har du tjekket at det ikke er fordi at du har kørt med for lille dyse så dine stempelringe er smeltet ?

  • #2   14. aug 2017 Det tvivler jeg på. Motoren lyder præcist som den skal. Den går perfekt med under 1/3 gas og ved fuld gas. Hvad tænker du da? Lav kompression?

    Problemet er ikke eksisterende når motoren er kold


  • #3   15. aug 2017 Nålen på plads, 74 dyse i og 6,5 grams ruller. Husk at tjekke farven på dit tændrør efter en tur hvor den er kørt driftvarm. Og ikke noget med at pille røret ud af luftfilteret.

  • #4   15. aug 2017 Hvis den er 1 år gammel, så har den ikke noget blindrør..

    Det lyder til dine stempelringe er slidt..


  • #5   15. aug 2017 Jo, den har blindrør. Tragten i kassen er skåret over for længst..

    Jeg smed en 78 dysse i i nat.. Den kører meget mere stabilt nu, men den bliver stadig mere sløv når den er drift-varm. Jeg forstår ikke hvad der foregår. Sidst jeg have 78 dysse i, der havde den intet træk i mellemområdet når den var varm. Den druknede totalt.
    Nu trækker den fint, dog lidt sløv når varm...

    Stop med at snakke om stempelringe.. Der er intet tun på den. 9000km på triptæller, og den går nemt 60. Kompression er fin. Den mangler heller ikke moment når den tager de omdrejninger den skal. Der er heller ikke tun dele på den overhoved, så presser ikke motoren.


    Jeg er 110% sikker på at det er karburator indstillinger der er fucked.. Den viser ingen tegn på slid i motoren. Det er heller ikke fordi den kører dårligt.. Den kører fint... Er bare pernitten. Den skal køre PERFEKT. xD ^^


  • #6   15. aug 2017 Nej den har ikke blindrør så forstå det dog når jeg skriver det..

    Det du har gjort er at smadre en meget dyr udstødning..

    Du har lukket for friskluftsystemet til den katalysator du har i udstødningen.
    - Og derved gjort den værdiløs uden at få nogen form for effekt ud af det, ud over væsentlig kortere levetid på din katalysator.

    Det var i gamle dage (før Euro2) de kørte med blindrør man kunne lukke og få effekt..
    - Disse var dog tykkere, og fortsatte ikke i en gummislange til envejsboksen..


  • #7   15. aug 2017 Ralle... Tro mig. Jeg har ikke lukket for SLS friskluftsystemet.. Blindrøret er der. Det er blindt og større end friskluft røret.. Så fat det dog, som du selv siger. Jeg er ikke totalt idiot.

    Bare som ekstra argument, Den fik MEGET mere effekt efter det er blevet blokeret. Og før i snakker mere om at ødelægge udstødning.. Jeg er Industriteknikker.. Jeg kan bare fjerne pladen jeg har sat i..

    Mage til arogance.. smiley


  • #8   15. aug 2017 Du har ret.. Jeg havde Jog R (minarelli) i tankerne, PGO er selvfølgelig med blindrør, da den ikke er begrænset i cylinderen istedet som Jog R..

    Men tror stadig det er slidte stempelringe..
    9000 km er en del..
    - Specielt hvis du tror du skal køre med standard dyse, efter du har afkortet fløjten, og derved givet den ekstra luft..
    De slides hurtigt ved bare en anelse for mager blanding..

    Tjek om ikke stemplet er mørkt under ringene, grundet blowby..
    - Med din uddannelse burde du også vide at alu, fjederstål og støbejern ikke udvider sig ens når det bliver varmt op..

    Din standard karburator er så simpel at den ved grundindstilling, ikke kan forårsage dit problem med udsætninger og manglende effekt, når motoren er varm. Så længe hoveddysen bare passer nogenlunde..


  • #9   15. aug 2017 Den sætter ikke ud mere som sagt.. Har kørt under 100 km med 74 dysse. Før det havde jeg 78 og 76 i.. Nu er der 78 i igen. Den sætter ikke ud overhoved.

    Ingen tvivl om at stempelringene er blevet slidt, men de har det udmærket. Nægter at renovere stempel/cylinder før 15000 km. En bil kan sagtens køre 150.000 uden at skulle have gjort noget som helst ved cylinder/stempel.. Vil du virkelig overbevise mig om at det skal ske på en knallert efter den har kørt under 10% af det?

    Har kun kørt med fuldsyntetisk olie.

    Og ja. jeg ved godt at udvidelses koefficienten er forskellig på de forskellige materialer.. Det moment/omdrejnings tab jeg oplever er ikke så stabilt at jeg kan se at det ville give mening at bruge en weekend på at skille motoren ad bare for at kigge. Det er midlertidigt når den taber pusten.

    Får den lov til enten at komme op i omdrejninger igen eller ned i tomgang, bare kort varigt, så tager den fat igen.. No probs.

    Jeg siger ikke du ikke har fat i noget.. Det hænger bare ikke sammen.. Jeg nægter at tro at PGO designer deres motorer så de slider så meget at der skal motorarbejde til efter 10k.. Også selvom at den har kørt lidt uden for specifikation.


  • #10   15. aug 2017 hvis den er std. skal du hellere købe delsyntetisk olie det er bedst til std. maskiner

  • #11   15. aug 2017 Nu ligger en bilmotor så heller ikke med konstant 7-11.000 rpm. Uden oliering.
    Den har heller ikke et grovt luftfilter af skum, men et finmasket papir/bommuldsfilter..

    Hvis du skal bruge en weekend på at pille cylinder af, og montere det igen, så er du ikke industriteknikker smiley
    Det tager en time fra ende til anden..

    Du har tjekket dine ruller ikke er kantede?
    Nu er det jo dem der styrer hvilket gear motoren kører i..
    En bil taber også pusten hvis man roder rundt i gearkassen mellem 3. Og 6. Gear..

    Fuldsyntetisk olie er ikke optimalt til en standard motor, der skal du køre delsyntetisk af god kvalitet..
    - Endnu en grund til den slides hurtigere..


  • #12   15. aug 2017 I know, bare noget jeg sagde.. Er grundig når jeg skiller ting ad. så lægger altid en dag til. ^^
    Skal nok kigge når jeg kommer hjem om en times tid..
    Jo, Ruller tænger til at blive skiftet, men det er nu ikke der problemet ligger.. Det er minimalt. Ruller blev skiftet ved 4000 km, og selv der var forbedringen minimal. Acceleration fra nul til 60 har 2 små punkter ved 30-35 km/t og 40-45... Den tøver kun lige et lille sekund før den tager fat igen. Men Rullerne er planlagt at blive skiftet ved 10k.. men hvis ringene skal skiftes, tager jeg dem med der.

    "suk".. Hvis jeg ikke kan få den til at opfører sig ordenligt før jeg rammer 9500 så må stempelringende skiftes.. Men det giver stadig ikke mening.. Kompression burde stige med varme..

    Det skal også siges at moment problemet startede først da jeg kom op i dysse 80 og den begyndte at drukne..

    Når ja, men tak for svarende indtil videre.


  • #13   16. aug 2017 Lille opdatering.. Havde ikke tid til at skille motoren ad i går, men efter jeg har sat 78 dysse i igen, har den de klassiske symptomer på dårlig stempelring/stempel/cylinder..
    Jeg kan ikke sige andet end at jeg er ærgerlig. Jeg har virkelig gået forsigtigt frem. Stor dyssse fra start efter begrænsninger blev taget ud.. At karben så har drillet indtil at jeg dyssede for langt ned er bare uheldigt sammentræf af manglende 2 takt erfaring og gå på mod.

    tak for svarende alle sammen.


  • #14   16. aug 2017 Giv update når du har set om det så også er problemet smiley
    Ellers tager vi den der fra smiley


  • #15   19. aug 2017 Slidte stempelringe.
    Slidte ruller.
    For tunge ruller.
    Slidt kilerem.

    Du skal skifte topstykket, da du har et Dansk topstykke på, så din kompression er for lav.

    Se mit fotoalbum, hvor du kan se den høje kant og se hvor lille kant der kan være


  • #16   19. aug 2017 Tak tommy. Det er helt rigtigt. Sender lige billeder i de næste svar.....

    profilbillede
  • #17   19. aug 2017 2


    profilbillede
  • #19   19. aug 2017 Rengjort

    profilbillede
  • #20   19. aug 2017 Som i kan se er der lidt varme-slid på stemplet. Set samme kan ses på cylindervæggen. Overfladige krydsridser kan ses på cylindervægen, de kan ikke mærkes med fingeren. Stempelringene ser ok ud på glidefladen, men er ru visse steder på kanten..

    Kan jeg nøjes med top-stykke og ring skift? Vil helst undgå stempelskift.


    EDIT: Topstykket ligner ikke dem du har i foto-albummet Tommy.


  • #21   19. aug 2017 Krydsridser?

    Det er da honingsringene.
    De SKAL være der.
    Når de er slidt væk, så er cylinderen død.

    Tag et billede af disse ridser og af topstykket.
    Dit stempel ser helt normalt ud.


  • #22   20. aug 2017 Det er honingsringene
    Og har indstalleret det hele igen.
    Den kører meget bedre i lave omdr. men den mister stadig gas-respons når varm.
    Måske er det bare mig der forventer for meget af 50cc, men når den kan køre perfekt kold, så er det underligt


  • #23   20. aug 2017 Alle totaktere har en lidt bedre kompression, når de er kolde.

    Man bør faktisk ikke vide at den yder mere når den er kold, for så har du tævet en kold motor, for at kunne vide det.


  • #24   20. aug 2017 Når, det er nu ret tydeligt selvom den ikke bliver tævet kold. . Den har meget nemt ved at diktere omdrejninger når den er kold. Den tøver mere varm. Jeg har 78 dysse i, så ved ikke om der er for meget eller for lidt benz. Tror også dens tidligere problemer har været ophobning af kulstof i motoren fra da den var begrænset.

  • #25   20. aug 2017 Prøv at gå 0,5 gram ned i vægt.

  • #26   21. aug 2017 Går 1 g ned i vægt, da jeg har købt rullerne i forvejen.. (Skifter i dag eller i morgen.)

    Har stadig 78 dysse i.. Op eller ned?
    Nål hævet 0.5-0.75 mm med improviseret skive.
    Nyt benzin filter, nyt luft filter, ny gear olie.

    Karakter af motor effekt: Rigtig god kold (op til 10 min kørsel). Intet galt der.
    Når varm, er den sløv til at tage omdrejninger. Kan holde fart (stiger aldrig) selvom jeg letter lidt på gassen.

    Kan hører den ligger lidt lavt i omdrejninger når jeg bare triller afsted med 40 km/t (Lyder godt), men kold giver den moment lige så snart jeg giver gas. Når varm kan man næsten ikke mærke det nævnte momentet.
    Igen, op eller ned i dysse? I know, i know, gearingen er også faktor her, men alligevel.. Vil gerne have den rigtige dysse.


  • #27   21. aug 2017 Du skal ned i vægt på rullerne.

    Ellers så er din kilerem meget slidt.

    Tag et billede af rullerne, når du tager dem ud.


  • #28   21. aug 2017 Det er først nu, at jeg ser det først billede af dit stempel.
    Der er tydelig Blow By og det tyder på slidte stempelringe.

    Så det er nok en del af dit problem.


  • #29   21. aug 2017 Cool. Sag afsluttet. Tak for hjælpen! smiley

  • #30   21. aug 2017 Det blev jo skrevet for knap en uge og 25 kommentarer siden smiley

  • #31   22. aug 2017 Tja.. Det er mit første motoriserede køretøj. Jeg har al teorien i hoved men det er jo kun brugbart når man har erfaringen til.. Så jeg skrev her, og var lidt stædig ^^ siger igen mange tak for hjælpen.

  • #32   24. aug 2017 Update.. Rem og Ruller skiftet. Den kører rigtig godt, men gearingen vil ikke køre under 20km/t xD

    Jeg tror at 78 dysse er en tand for stor da tændrøret er rimeligt mørkebrunt i kragen. (Lidt mørkere end lys chokolade), men lader den blive.

    Har sat et NKG 6 tændrør i isteddet for NKG 7, så lidt varmere tændrør.. Ser ud til at fungere godt.. Men må lige se når jeg kommer ud på en lang tur.

    Men ellers kører den som ny. Den har en blød acceleration og kobler meget pænere ind når der bliver givet gas. Der er spor af mit tidligere problem, men det er virkelig næsten ingen ting nu.

    Tommy. Jeg tror du har ret i at 7g ruller er ideelt. Det er lidt som om at motoren har mere accelerations moment at give, end gearingen tillader. Til gengæld er den totalt ligeglad med stigninger. smiley

    Den vil gerne ligge mellem 40 og 60 på speedo (33-53 GPS).. Under det, så falder den i omdr. og mister lidt træk, hvilket er fint til by-kørsel. Under 20 begynder den at gå i tomgang. Gassen er meget fint-følende i den første 1/3.
    Den 2/3 er der ikke meget forskel på hvor meget gas jeg giver, kun på stigninger. Det virker dog bare som at det er sådan det skal være..
    Over 60 (Speedo) stiger den bare i omdr. som forventet med lettere ruller.

    Jeg har ikke andet at sige end tak for hjælpen.

    PS: Tror i ikke lige at mit dæk punkterede i går? Selvfølgelig gjorde det det.. -.-' xD


  • #33   24. aug 2017 Fra 0-20kmt, der er det din kobling som bestemmer, om den slipper.
    Det lyder som om at din kobling er indstillet forkert.


  • #34   25. aug 2017 Det nu fint nok ^^

Kommentér på:
PGO Hot 50, Fabriksgendannet, karburator problemer

Annonce