{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.505 visninger | Oprettet:

Giantco E-buddy {{forumTopicSubject}}

Hej SG!

Jeg håber på nogle af jer herinde kan hjælpe.
Jeg har en Giantco E-buddy stående, men der kan ikke "starte" der er ingen løse forbindelser, batterierne er fuldt opladet, den har kun kørt 2800km, jeg har tjekket begge sikringer de fejler intet.

Nogen forslag? smiley


Kommentarer på:  Giantco E-buddy
  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følgere: 23 Svar: 2.502
    #1   24. nov 2015 Hvad virker?
    Sidestøttebenet skal være slået op.
    Tjek at hovedafbryderen af slået til.
    Hvad volt kan du måle på batteriet?
    Tjek at sidestøttebenskontakten og bremsekontakten virker som de skal.


  • #2   24. nov 2015 Ved ikke hvad der virker lige nu, da der sker intet når jeg drejer nøglen.
    Hovedafbryderen er slået til, Hvordan tjekker jeg Bremse- og sidestøttebens-kontakten? Og hvad volt jeg kan måle, det kan jeg ikke svare dig på lige nu da jeg har lånt mit voltmeter ud smiley


  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følgere: 23 Svar: 2.502
    #3   24. nov 2015 Afprøv alt og se hvad der virker.
    Bremsekontakterne kan du tjekke ved at bremse i højre og venstre side også skal bremselyset tænde. Hvis ellers det virker.
    Viser voltmeteret på instrumentpanelet fuldt batteri?


  • #5   24. nov 2015 Bremselyset tænder ikke uanset hvilken bremse jeg bruger. Voltmeteret i instrumentbrættet viser intet, da der sker intet når jeg drejer nøglen.

  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følgere: 23 Svar: 2.502
    #6   24. nov 2015 Viser opladeren at batteriet er opladt eller hvordan ved du at det er opladt?

    Det må være enten batteri, hovedafbryder, tændingslås, stelforbindelse, sikring eller forbindelserne imellem disse ting.

    Med et multimeter kan du måle om der er strøm/forbindelse de forskellige steder.

    Ellers kan du prøve og sprøjte noget låsespray ind i tændingslåsen og dreje nøglen en masse gange.

    Også prøv en anden sikring.

    Og sæt tændingslåsen på ON også rod med nogle ledning og stik og se om du kan finde en løs forbindelse.


  • #7   24. nov 2015 Opladeren er en Greensaver, den lyser gult på charger. Og som der står på scootergrisen.dk så er detnår batteriet er nået 90%

    Men har lige fået et voltemeter, batterierne siger 6,40-6-58 v som jo er alt for lavt. Jeg har kigget alle stikkende igennem, jeg kunne ikke finde nogen som var løse. Men jeg gætter på det er batterierne det er galt med?


  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følgere: 23 Svar: 2.502
    #8   24. nov 2015 Der står i manualen at charge lampen lyser gul når batteriet er opladt 90%.
    Så er spørgsmålet om du har målt batterierne korrekt.
    Hvad har du sat multimeteret på?
    Der skulle gerne være lidt over 48 volt DC. Måske 52 volt DC.

    Hvis multimeteret er indstillet korrekt så prøv og ryk i stik og ledninger og sikring og hovedafbryder og se om du kan finde en løs forbindelse.

    Også prøv og mål batterierne hver for sig. De skal nok have 13 volt DC hver cirka.

    Har scooteren lige virket?
    Har den stået længe med afladte batterier?
    Prøv og sæt tændingslåsen på ON når den lader.


  • #9   24. nov 2015 Jeg har målt batterierne enkeltvis, sat den direkte på plus og minus polen. Ved ikke lige helt hvor jeg skal måle for at måle dem alle sammen samlet.

    Da jeg satte voltmeteret direkte på polerne sagde den 6,40 til 6,58, alt efter hvilket batteri jeg målte på.

    Den har stået et lille stykke tid. Selv når den lader, og jeg sætter tændingslåsen på ON, mens den lader, sker der intet. :S


  • #10   24. nov 2015 Har lige prøvet at sætte tændingen på ON, der blinkede baglyset, og volt indikatoren i instrumentbrættet gik til tops samtidig med at baglyset lyste, men samtidig med at baglyset slukkede gik den i bund igen.

  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følgere: 23 Svar: 2.502
    #11   24. nov 2015 Du kan måle alle batterierne gennem opladerstikket.
    Hvor længe er det siden batterierne sidst har været opladt?
    Hvis de har stået afladt længe så er det ikke sikkert du kan få den til at virke igen men du kan da lige prøve og lade oplader være forbundet indtil charge lampen konstant lyser grønt.

    Når du siger charge lyser gul, lyser den så gul konstant eller blinker den?


  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følgere: 23 Svar: 2.502
    #13   24. nov 2015 Prøv og kig om der er en kontakt på opladeren så man kan skifte mellem 24 og 48 volt.
    Kunne måske være derfor den viser 90% opladt.


  • #14   24. nov 2015 Charge lampen lyser konstant gul. Men hvis jeg sætter nøglen i og drejer den blinker baglygte.

    Jeg har målt dem mens laderen har været taget af. Jeg tjekker lige om der er en kontakt på laderen smiley


  • #15   24. nov 2015 Prøver også lige at måle batterierne igennem oplader stikket smiley


  • #17   24. nov 2015 Jeg kan kun få lys i lamperne og MEGET SVAG lyd i hornet (en meget svag "klukkene" lyd). Men målte lige igennem oplader stikket, den siger 30V.
    Uden oplader kan jeg ikke få nogen form for "aktivitet" i pærer eller andet.

    Jeg har desværre ingen H4/7 liggende, Men har en skruetrækker med en prøve pære i, kan prøve den her om lidt. smiley


  • #20   24. nov 2015 Har ingen pære, eller andet som bruger 12v, så det bliver lidt svært smiley

  • #21   24. nov 2015 Har lige taget laderen fra efter den har stået hele eftermiddagen indtil nu, og der er næsten ingen lys i pærene (foran og bagved) og hornet er meget svagt klukkende. Men jeg kan sagtens få fuldt lys foran og bagved, og fuldt lyd i hornet, NÅR laderen er til og den har stået i minimum 2 timer med lader på.

  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følgere: 23 Svar: 2.502
    #22   24. nov 2015 Har du mulighed for at prøve en anden oplader?
    Hvor gamle er batterierne?


  • #24   24. nov 2015 #Scootergrisen: Batterierne er over 1 gamle.

    #T.T: Jeg tror du har ret i at de er døde, da de har stået og opladet cirka 7 timer, og der vare kun svag glød i pærene. Jeg kunne stå og måle på opladerstikket hvor den startede på 31,54V efter 2 minutter var den nede på 30,45V, jeg kunne se at spændingen faldt stille og roligt mens jeg målte :S

    Har evt en hjemmeside hvor jeg kan købe nye batterier til sådan en E-buddy? smiley


  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følgere: 23 Svar: 2.502
  • #26   24. nov 2015 Så er det lige før det bedre kan betale sig at købe en brugt scooter smiley smiley
    For de er godt nok dyre!


  • #28   24. nov 2015 Men da det ikke skal være bly batterier, hvad skal det så være GEL?

    Og hvad hedder sådanne batterier på engelsk? så har jeg måske nogle billige sider fra kina smiley


  • #30   24. nov 2015 Hmm, de batterier der sidder i er fra Greensaver.cn smiley

  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følgere: 23 Svar: 2.502
    #32   25. nov 2015 De kaldes "deep cycle" de batterier der er beregnet til at blive afladt som i et elektrisk køretøj.

    Ja det virker jo umiddelbart dyrt men det lader til at være normalt at nye batterier koster halvdelen af køretøjets nypris på en elektrisk scooter.

    T Hansen har tidligere haft flere forskellige batterier til e-Buddy som har været billigere. Du kan læse om det på http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/specielt_giantcoebuddy.php#batterier

    Måske kan de her bruges men er ikke sikker:
    http://dk.rs-online.com/web/p/genopladelige-blybatterier/7270420/

    Opladeren og batteritypen skal passe sammen.
    Der står i den danske greensaver oplader manual fra T Hansen at den er til AGM batterier. Men prøv og læs på opladeren hvad batterityper den kan oplade.
    Ellers tag nogle billeder af opladere så jeg kan læse hvad der står på den.
    Hvis du har lyst må du gerne tage nogle billeder af opladeren fra forskellige vinkler i høj opløsning jeg kan bruge på hjemmesiden.


Kommentér på:
Giantco E-buddy

Annonce