{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.892 visninger | Oprettet:

Hvilke dele af krumtappen dør? {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens.

Jeg er som nogle ved ved at uddanne mig til maskiningeniør og i den forbindelse vil jeg gerne undersøge, hvad krumtappen i en scooter kan holde til.

Indtil jeg finder en død krumtap at lave forsøg og udregninger på kan jeg jo spørge her, hvilken måde har i oplevet at krumtapper er gået i stykker på?

Jeg gætter på at knækkede plejlstænger, døde krumtapslejer og bøjede krumtappe er de mest almindeligt forekommende problemer, i den rækkefølge, så jeg håber i kan enten be- eller afkræfte, så jeg ved, hvor jeg skal fokusere mest. smiley


Med Venlig Hilsen
Baddi
2. Sem. diplomingeniør maskin, Syddansk Universitet


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilke dele af krumtappen dør?
  • #1   27. jan 2015 Vi havde nogen årgange af scootere, at hvis nålelejet var meget slidt, så gjorde det plejlstangsøjet ovalt, så hvis du monterede et nyt nålelejet, så holdt det max 100km. Tror vi havde en 20 stykker der gjorde det...

  • Reject ™
    Reject ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 12 Følgere: 48 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.034
    #3   27. jan 2015 Jeg har oplevet følgende:

    Pejlstang knækker
    Pejlleje går til
    Krumtap knækker i selve akslen.
    Og så at en krumtap med plastikfylde smed plastikken. smiley


  • #4   27. jan 2015 Spændende. smiley

    Det jeg er interesseret i er primært, hvornår delene mekanisk fejler på grund af enten materialefejl, for mange omdrejninger, for mange kræfter eller udmattelse.

    Min fremgangsmåde vil være således: Allerførst tegner jeg en 3D tegning på baggrund af det jeg har at arbejde med. Dette gør at jeg kan lave beregninger senere.
    Derefter vil jeg undersøge materialet, hvilket bliver ved at skære delene over med en vinkelsliber og polere med vandslibepapir til jeg kan se kornene i et mikroskop. Dette vil fortælle mig om det er stål (hvilket jeg forventer) samt lidt om om det er legeret, hvor meget kulstof der er i det og om det er hærdet (gennemhærdet eller delvist).
    Derefter vil jeg prøve at identificere stålet mere præcist ved at sammenligne fundene fra mikroskopet med en hårdhedsprøvning og sammenligne resultatet med CES Edupack 2014 materialebibliotek. smiley
    Jeg har desværre ikke mulighed for at lave de mest kritiske tests som træk-/trykprøvning eller slagsejhedstests, da det kræver prøveemner af en bestemt udformning. Men jeg håber da at jeg er i stand til at identificere materialet i krumtappen.

    Hvis jeg kan finde frem til, hvilket materiale forskellige dele er lavet af kan jeg begynde at identificere kræfter og derefter regne spændinger i delene.
    Til allersidst vil jeg så se, hvor store kræfterne kan blive i de forskellige dele før de er dødsdømte. smiley
    Altså: Hvor meget kan skidtet tunes.

    Angående lejerne, så vil jeg prøve at identificere, hvilke lejer der er brugt og så simpelthen slå op i tabeller, for jeg har endnu ikke modtaget undervisning i mere dybdegående udregninger af lejer end det. smiley


  • #5   28. jan 2015 Jeg ved selvfølgelig godt at olien er vigtig, for uden smørelse holder et rulningsleje betydeligt kortere ved så høje påvirkninger og omdrejninger som man har på krumtappen. smiley
    Men jeg kom lige i tanke om en sidste ting jeg også skal undersøge for at finde ud af materialet og kræfterne: Vægten/massefylden af delene krumtappen er lavet af.

    Men Kenneth, det kunne være spændende at finde ud af om det med det ovale øje skyldes slid eller om det simpelthen skyldes at kræfterne har været så store at hullet er blevet trukket ovalt. Jeg mistænker lidt det sidste når du siger at det er sket ved 20 krumtappe men kun ved et par årgange. smiley

    Reject, når du har oplevet det du har, har det så været på en tunet maskine? smiley


  • #6   28. jan 2015 en racing krumtap er rund /fuldvange og er meget mere centreret og kan holde til mange flere omd. og med bedre eller større nålelejer i bund og top end en standard en standard løber løbsk i ryk fordi den ikke er rund og ødelægger nålelejerne og resten af motoren

  • #7   28. jan 2015 Det nytter ikke noget, hvis krumtappen er centreret da stemplet jo yder en kraft rundt når den skal op og ned i fart. Det er derfor man skal afbalancere ved at have vægt modsat plejlstangen så den vægt slynges modsat og det går ud med hinanden. smiley

    Jeg ved godt, hvad pointen med racing krumtappe er, men pointen med det her er nu mere at se det fra et ingeniørmæssigt synspunkt og se hvorfor det holder og hvor meget det holder til. smiley
    På nettet kan man finde de overordnede forklaringer af mange motordele og dem har jeg skam guffet mig igennem for længe siden. Det jeg er nysgerrig på er mere i retning af om folk mest har oplevet at plejlstangen er knækket, om akslerne er bukket eller om akslerne er knækket (og i så fald, hvordan bruddet ser ud) og så til sidst om, hvordan folks lejer er fejlet. smiley

    Det hele handler om at prøve at dykke dybere ned i teknikken og finde ud af det som producenterne ved men som vi forbrugere ikke får at vide. Folk køber jo hvad som helst, hvis det har et mærke på fra en stor producent og speedline så skriver "den er bedre end den originale". Specielt den vending bryder jeg mig ikke om, da der ikke lægges noget dokumentation bag og da kvaliteten af originaldele jo også kommer an på hvilket mærke det er. smiley


  • #9   28. jan 2015 Sidste tap jeg skiftede havde spist hovedlejerne ..

  • #11   28. jan 2015 Hmm, interessant, T.T. Det var et aspekt jeg ikke havde tænkt på med hensyn til lejernes vægt, men det giver da god mening at der også er noget inerti der.

    Den er bare svær at regne med, den kraft du siger kommer af at bundlejet er "kørt tør".

    Mine tanker vedrørende knækkede plejlstænger er at stemplet jo skal accellereres op i fart og ned igen, hvilket giver skiftevis træk og trykspændinger i plejlstangen. Bliver disse for høje som følge af et tungere stempel, højere tryk i forbrændingskammeret eller højere omdrejninger vil det kunne give et brud.
    Er kræfterne ikke helt høje nok til at give hverken brud eller blivende deformation er der chance for at man får et udmattelsesbrud i stedet. Man måler ofte udmattelsesbrud ved 10^7 skiftende belastninger, fordi kurven for stål ved 10^6 flader ud og man kan klare sig uendeligt hvis man holder sig under den belastning. Holder man sig ikke under denne belastning vil ens krumtap holde en million omdrejninger, hvilket man klarer på en time og 23 minutter ved 12.000 omdrejninger i minuttet. smiley


    Det fede ved det er at når jeg får krumtaps delene i hånden og måler dem op kan jeg måske komme tættere på at fortælle, hvor grænsen går når det kommer til tuning. Og når jeg så har alle dataene vil jeg kunne gøre det endnu nemmere når jeg lærer at bruge AnSys, der er et program hvor man bare popper en 3D tegning ind og så fortæller den, hvor belastningen er størst og hvad den er. smiley
    Men det er vist nok først efter sommerferien eller i 2016 jeg har undervisning i det. Indtil da skal det regnes i hånden. smiley


  • #12   28. jan 2015 TT De 2 hovedlejer der sidder på såen krumtap .....

  • #13   28. jan 2015 Skibums, var den blevet behandlet ordenligt med olie og sådan? smiley
    Var den rigtig gammel?
    Eller var den blot overbelastet? smiley



  • #14   28. jan 2015 Baddi .. Fandt vi aldrig ud af .. Dog gætter vi på at det er fordi scooteren havde stået stille i et par år .. Kørte 7-800km før det skete .. Kuglerne i det ene leje var spist

    Har stadig tappen liggende her i Vamdrup


  • #15   28. jan 2015 Ja okay, det ved jeg ikke, hvad kan have foresaget. smiley

  • #17   28. jan 2015 en god racing tap er lavet på den måde som jeg skrev baddi i #6 det er der for den kan klare mange flere omdrejninger prøv at lægge bøgerne væk og køb en racing tap og kik på den så vil du blive meget klogere på virkeligheden smiley

  • #18   28. jan 2015 den eneste krumtap jeg har haft der gik til, var en doppler, og efter en min cylinder havde haft sat sig blev pejlstangen oval oppe ved nålelejet, så den smadrede dem og derved gik den næste par cylindre også til ;/

  • #19   28. jan 2015 ok jeg kører med doppler endurance ø12 18000 omd den holder

  • #20   28. jan 2015 mener det var en doppler s1r ø10 jeg havde smiley

  • #21   28. jan 2015 Hvis lortet sætter sig så kan det smadre tappen uanset hvad det er for en .. Så er det sku ligemeget om det er en RMS std. eller den dyreste malossi


    Køre selv med doppler endurance og har tideligere haft S1R


  • #22   28. jan 2015 havde sat et par stykker med std krumtap og der var ikke sket noget, og det var også den der kom i igen, efter den doppler døde smiley

  • #23   28. jan 2015 Mads .. Man kan jo være heldig ... Jeg har også sat et par cyller som fint kunne køre igen bagefter.. Men så sandelig også det modsatte

  • #24   28. jan 2015 ja, har dog heller aldrig oplevet en cylinder som havde sat sig så kraftigt, som den ene gang hvor tappen gik til smiley

  • #25   28. jan 2015 der sker ting og sager i krumtaphuset når det sker

  • #26   28. jan 2015 så lige at jeg havde et fotoalbum fra den gang smiley http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/tuningprojekter/89672-voldsom_varmesaettelse_o_

  • #27   28. jan 2015 Ole N .. Det er ikke så slemt med scootere/vario .. Satme værre på en gearmaskine hvis man ikke er MEGET hurtig til at få hevet koblingen

  • #28   28. jan 2015 ja jeg ved det smiley jeg har kørt meget motocros og tit nåde man ikke en skid det skete bare så hurtigt

  • #29   28. jan 2015 hold kæft man tjek lige det billed mads har sendt

  • #31   28. jan 2015 skal jeg køre tunet scooter vil jeg køre ac selvom der er større risiko for varmesætning da jeg ikke gider de slanger køler osv og synes også ac er nemmere og mere enkelt

  • #33   28. jan 2015 ja det har du ret i men frostvæske og utætte slanger osv er der ikke meget bøvl ?

  • #34   28. jan 2015 Ole N .. Hvis jeg skal tune racing eller højere SKAL det være LC

    Jeg har set hvad der sker når blæsehjulet ikke vil være med mere.. Det sker omkring 15K rpm


  • #36   28. jan 2015 Blæsehjul efter en lille køretur med et voldportet S6R ac og C21 .. Holdte 1 omgang .. Midten fandt vi aldrig .. 2 af stykkerne lå i hjelmrum der var slået hul på.. Tydeligt mærke på undersiden af sædet hvor mindst et stykke havde ramt
    Selve blæsekappen var smadret total
    http://s47.photobucket.com/user/NeedMoreWeed/media/100_2375.jpg.html?sort=2&o=106




  • #37   28. jan 2015 ja jo men en god tap+lejer+fuldsyntesisk olie og med den rigtige justering ej for lidt benz brunt tændrørs farve kan man jo ikke gøre mere med ac kun håbe det holder og jeg vil give jer ret vandkøling er meget bedre

  • #38   28. jan 2015 tror du ikke det havde gået imod noget siden det jo nærmest sprang heller

  • #39   28. jan 2015 jeg har aldrig set heller hørt nogle der har fået smaderet blæserhjulet næsten alt muligt andet smiley smiley

  • #40   28. jan 2015 ole n .. Nu er der heller ikke mange der grovtuner ac .. Det er set før at sådan er sket

  • #42   28. jan 2015 nej ok det kunne da måske godt være man skulle lave en voldtunet vandkølet næste gang noget hyber vildt haha det kunne være skægt hvad scooter ville være bedst billigs og stærkest

  • #44   28. jan 2015 hov du kom lige først smiley

  • #45   28. jan 2015 ok der er bare pisse koldt ude i mit værksted så det bliver ikke forløbig

  • #47   28. jan 2015 jep smiley jeg skal have isoleret loftet og have sat en brændeovn op vi fik nyt tag på for 2 år siden der er lidt fugt der ude det er noget hundelort

  • #49   28. jan 2015 det er nok rigtigt men jeg glæder mig nu til foråret i stedet for det her vejr der holder en gammel krigler knallert der ude jeg har lovet at lavr for en jeg gidder snart ikke

  • #50   28. jan 2015 Sidst jeg splittede en hel blok ad samt montering af div. foregik i køkkenet smiley

  • #51   28. jan 2015 så ved du jo godt jeg får slag smiley :P smiley :P smiley

  • #53   28. jan 2015 han er en modig mand

  • #55   28. jan 2015 det havde jeg sku også min kone er helt hysterisk somme tider

  • #57   28. jan 2015 jeg haf faktisk et pinligt spørgsmål til jer

  • #58   28. jan 2015 Der findes ikke noget bedre til rens af blok som en opvaskemaskine smiley



  • #60   28. jan 2015 det vil jeg prøve en gang hun ikke er hjemme

  • #61   28. jan 2015 Nopes .. Bare alm. vasketabs

  • #62   28. jan 2015 Ole N .. Bare lige husk at ALLE lejer skal skiftes gearing skilles ad osv

  • #64   28. jan 2015 jeg har lige et spørgs mål til jer en kort mina motor og en lang mina motor ved jeg hvad er men hvad er en hiper motor det har jeg aldrig fundet ud af ja pinligt

  • #66   28. jan 2015 >Racer-Parts< opvasketabs er ætsende smiley .. Rå alu når du er færdig .. Nul skidt og belægninger

    Ole N .. Stortset alle piaggio og gilera køre med hiper


  • #68   28. jan 2015 jeg så på youtube en på scooter kørte ind i en bilvaske hal iført regntøj smiley

  • #69   28. jan 2015 Nu gør jeg .. Men ikke dengang .. Hun fik ikke så meget valg da hun også syntes det var sjovest når scooteren kunne sparke RØV

    Så valget var enten står jeg inde med det og renser blokke m.v. i opvaskeren ellers skruer du selv scooter ....

    Det er jo ret meget røv at køre på en afdroslet scooter på bane til træf smiley

    Tøsen kunne så også godt håndtere en kraftig scooter å bane men ikk selv skrue


  • #71   28. jan 2015 >Racer-Parts< 14-16K rpm giver visse vibrationer i sædet smiley

  • #73   29. jan 2015 Der fik jeg lige denne aftens gode griner! :mrgreen
    Motorblokken i opvaskemaskinen.. Jamen hvorfor ikke?

    T.T #16:
    Ja, det med at kunne beregne tingene er jeg også helt vild med og det er derfor jeg er så ivrig efter at komme i gang med at bruge det jeg har lært. smiley
    Jeg er kun lige blevet færdig med første semester ud af 5 og jeg har allerede 7 forskellige måder at belastningen kan være igennem konstruktionen og 9 måder at den så kan gå i stykker på af det. smiley
    Når man har regnet alle sammen ud for et konstruktionselement, eks. plejlstang, skal man se om nogen af dem skal lægges sammen fordi de forstærker hinanden og så skal man se om man nogensinde får et tal der er over grænsen for materialet. Herefter skal det undersøges om spændingerne er noget der svinger (det er det i en krumtap) og om det så når over grænsen for udmattelsesbrud. smiley
    Derudover har man nogle andre og lavere grænser når en belastning foregår i meget lang tid og specielt, hvis det er et sted der er varmt. smiley

    Jeg satser på et sted mellem 12 og 24 timers beregninger for den første krumtap og så 5 timer for hver af de resterende når de er målt op og vejet. Så det bliver et langtidsprojekt det her. smiley


  • #74   29. jan 2015 Baddi .. Prøv med en beskidt kaburator e.l. f.x. et stykke værktøj

    En tabs til opvaskemaskinen i en gryde e.l. karbu/værktøj ned i også giv det en omgang kogende vand fra en elkedel.. La det stå og hygge sig i 15-20 min og skyld efter med rent koldt vand ..

    Det bliver MEGET rent


  • #75   29. jan 2015 Nu bliver 4-taktere generelt ikke lige så snavsede udenpå som mange to-taktere, men det skal jeg da huske. smiley
    Det giver jo god mening, da det der får snavset til at sidde fast er enten at det har siddet i noget vand og så er tørret ud eller at det sidder i noget olie. Hvis det er det med vand der er tørret ud, så hjælper det bare at skylle med varmt vand, men er det olie skal der jo noget til at opløse olien og det er jo det sæbe og opvasketabs gør smiley


  • #76   29. jan 2015 Sådan så de sidste leje ud, som jeg har skiftet smiley En blanding af slidte leje, lidt for vildt 70cc, for lille karburator, lidt for lille dyse, og en olieblander der ikke virkede ordenligt, resulterede i, at den døde rimelig hurtigt med 90 km/t smiley Hvad jeg har set, er helt klart døde leje, bøjet plejtstang, krumtap knækket i tændings siden. Har dog engang opdaget, at krumtappen trak sig selv skæv - så den gik oval inde i selve krumtapshuset. Men mest bøjet plejstænger smiley

    profilbillede
  • #77   29. jan 2015 Æ Formand, krumtap knækket i tændingssiden, den var bestemt interessant. smiley

    Jeg ved ikke om det er noget du lagde mærke til eller kan huske, men var bruddet sådan skævt eller måske ligefrem skrue-agtigt, lidt som hvis man drejer modellervoks over? smiley
    Eller kunne det se ud som om det var en revne der var startet i den ene side og bevæget sig på tværs og hen i den anden side, lidt som hvis man river et brød over? smiley

    Der er nemlig nogle tegn som kan fortælle en om det er et brud hvor den er slået/bukket over eller om det er torsionen der har vredet den over. smiley


  • #78   29. jan 2015 Det her fotoalbum kan måske bruges? http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/diverse_scooter/70797-knaekket_krumtap___sygt__ smiley

  • #79   29. jan 2015 Har prøvet 2 forskellige former for brud nu. En hvor den var knækket som på billedet, også en hvor den var twisted, som hvis man drejer moduler voks over smiley Begge krumtapperne var noget billigt skidt, med nogle alt for heftige cylinder på smiley

    Har ingen ide om hvor resten af kuglerne er, på de billeder smiley Men væk er de da, og de lå IKKE i cylinderen. Tror lidt at de er blevet suget op bag stemplet, også ud af udstødningsporten, når stemplet når toppen smiley smiley smiley


    profilbillede
  • #80   29. jan 2015 Hr_Hansen, det var da dejlige billeder, men hold kæft det er ærgeligt at billederne er fokuseret på bordet bagved.
    Er bruddet i fokus kan man nemlig sagtens fra et billede fra en helt normal mobiltelefon se sig ud af retningen (og dermed typen) af brud. smiley

    Æ Formand, den, hvor det er blevet vredet over, var det i tændingssiden? smiley
    Den slags ville jeg nemlig tro at ville komme i vario siden, da det er her der er mest modstand. smiley


  • #81   29. jan 2015 Ved en varmesætning, så kunne det vel tænkes at inertien (staves), for svinghjulet var større?
    Men de gange jeg har hørt at krumtappen er knækket har det været i tændingssiden. Ellers så plejlstangen smiley


  • #82   29. jan 2015 Må give Hr. Hansen ret .. Set en hot50 der var blevet voldtunet.. Da knækkede tappen også på tændings siden

  • #84   29. jan 2015 Dette var også std. tap

    Her er tappen jeg pillede ud af runneren .. Mangler et par kugler smiley


    profilbillede
  • #85   29. jan 2015 kom lige til at tænke på, hvorfor det kan være at de går i stykker på tændingssiden.
    da Variosiden jo har modstand i form af hele køretøjets inerti og rullemodstand samt effekttab i udvekslingen kan det jo være at den er lavet stærkere end tændingssiden smiley

    men det håber jeg på at finde ud af smiley


  • #87   30. jan 2015 Gyroskopeffekten har intet at gøre med dette, da det er at et roterende hjul modsætter sig at skifte retningen af omdrejningsaksen, så så længe ens lejer sidder som de gør er det irrelevant. smiley

    Jeg prøver lige kort at beskrive, hvilke kræfter der virker og hvordan de giver anledning til spændinger.

    De kræfter der virker på her er at stemplet i løbet af de første 90 grader skal accelereres op i fart, hvilket giver et træk i plejlstangen, som trækker i krumtappen og de næste 90 grader skal decellereres, hvilket giver et tryk i krumtappen. Denne kraft skal lægges sammen med den kraft forbrændingen eller kompressionen yder på stemplet i form af tryk gange areal, men det kræver at jeg finder den differentialligning der beskriver kraften på stemplet som funktion af tid, hvor der både tages højde for at tryk og temperatur ændres. Den har voldt mig en del problemer det sidste års tid, men jeg tror jeg er ved at være der.
    Igennem plejlstangen hvor denne kraft føres er spændingen kraft gange tværsnitsareal. Derudover skal vægten af plejlstanen beskrives som en funktion af dens længde og dette skal lægges til, fordi plejlstangen også skal op og ned i fart.

    Denne kraft fra plejlstangen føres så ud i krumtappen i en eller anden vinkel, hvor vi kan dele den op i en komposant der peger direkte ud fra rotationsaksen og en der peger 90 grader forskudt. Den kraftkomposant der går væk fra rotationsaksen optages af kugelejerne og den der går 90 grader forskudt giver anledning til et drejningsmoment omkring rotationsaksen. Her får i også et hint til hvor en stor del af kræfterne fra motoren forsvinder hen og hvad fordelen er ved en lang plejlstang i forhold til slagslængde. smiley

    Derudover er der en centrifugalkraft og en centripetalkraft i selve krumtappen som giver interne spændinger i den store runde del, men siden ingen af jer har sagt at den er beskadiget ved jeg ikke om jeg gider regne den med i det.

    Derudover skal jeg finde ud af, hvor meget aksialt slør der er i et krumtapsleje da dette frirum gør at lejerne kun er at betragte som en understøttelse der kan optage moment (hvis vi ser krumtappen forfra) så snart kuglerne ligger så sløret er optaget, hvilket alt efter hvor fleksibelt stålet er giver en vinkel som svinghjulet accelereres op og ned, hvilket muligvis er det der får den til at knække i tændingssiden. Det er også muligt at jeg for at finde denne spænding kræver mere viden i stoffet, men det må tiden vise.

    Hvis jeg kan finde ud af det skal der derefter tages højde for, hvorvidt krumtappen er afbalanceret eller hvor meget ude af balance den er. Men det tror jeg ærlig talt ikke jeg har evner til at regne i hånden og jeg har ikke fået kursus i computerprogrammet AnSys endnu.


    Det er alle de krafter der virker på krumtappen der giver anledning til at den bøjer eller knækker. Nu til torsionen.

    Før fandt vi den kraft fra stemplet der gav rotation omkring krumtappen. Dette er den der giver vrid (torsion) i krumtappen. For at finde ud af, hvor meget der vrides i tændingssiden og variosiden starter jeg med tændingssiden.

    Her skal jeg finde ud af, hvor stor en effekt der overføres her, så jeg skal regne ud, hvor meget energi der rent teoretisk laves i statoren. Det får jeg brug for hjælp af nogle elektronikfolk til. Herefter er der en formel for hvordan jeg ud fra kraftoverførslen kan finde ud af hvor stor et moment der overføres gennem denne del. Så snart jeg ved dette har jeg en simpel formel til at udregne spændingen. smiley

    Resten af vores drejningsmoment fra stemplet af må gå til variosiden og så bruger jeg igen en nem lille ligning til at finde spændingen. smiley



    DONE!
    (næsten)

    Hvis nogen af disse spændinger svinger med mere end 200 MPa giver det udmattelsesbrud efter omkring 1 million svingninger. Hvis nogen af spændingerne overstiger flydespændingen for det pågældende stål vil der komme blivende deformationer (bøjninger eller rynker) og hvis nogen af spændingerne overstiger brudstyrken for det pågældende stål..... Så knækker det. smiley


  • #88   30. jan 2015 Hov, kom lige til at tænke på at jeg kommer til at få brug for at vide vægten af både svinghjulet og af vario og forreste ydre remskive på de forskellige maskiner, men den tid, den sorg. Så mange svar som jeg har fået vedrørende dette, så skulle det undre mig, hvis ikke jeg kan overtale nogen til at lægge et par stumper på køkkenvægten. smiley

  • #89   30. jan 2015 Så skal du jo huske at div vægt skal være fra samme model .. Er jo forskel på hvad div. køre med.. Nogen har bla større og tungere vario

  • #90   30. jan 2015 Korrekt, men jeg tvivler på at det vil være svært at få de nødvendige data, hvis det blot kræver at et par stykker smider nogle dele på en køkkenvægt. smiley

    Ellers kan jeg jo altid skrive til speedline om de vil være behjælpelige med at veje nogle dele. De har jo også en interesse i at der bliver lagt noget dokumentation for at tun-dele er nødvendige. smiley


  • #91   30. jan 2015 Hot 50, hvor standart tap lavede det der vrid, i tændingsiden smiley Variator og svinghjul var standart, og med 6,5 grams ruller smiley



Kommentér på:
Hvilke dele af krumtappen dør?

Annonce