2.892 visninger
|
Oprettet:
Hvilke dele af krumtappen dør? {{forumTopicSubject}}
Hej Folkens.
Jeg er som nogle ved ved at uddanne mig til maskiningeniør og i den forbindelse vil jeg gerne undersøge, hvad krumtappen i en scooter kan holde til.
Indtil jeg finder en død krumtap at lave forsøg og udregninger på kan jeg jo spørge her, hvilken måde har i oplevet at krumtapper er gået i stykker på?
Jeg gætter på at knækkede plejlstænger, døde krumtapslejer og bøjede krumtappe er de mest almindeligt forekommende problemer, i den rækkefølge, så jeg håber i kan enten be- eller afkræfte, så jeg ved, hvor jeg skal fokusere mest.
Med Venlig Hilsen
Baddi
2. Sem. diplomingeniør maskin, Syddansk Universitet
jul 2004
Følger: 31 Følgere: 29 Scootere: 26 Emner: 29 Svar: 1.874
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 12 Følgere: 48 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.034
Pejlstang knækker
Pejlleje går til
Krumtap knækker i selve akslen.
Og så at en krumtap med plastikfylde smed plastikken.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Det jeg er interesseret i er primært, hvornår delene mekanisk fejler på grund af enten materialefejl, for mange omdrejninger, for mange kræfter eller udmattelse.
Min fremgangsmåde vil være således: Allerførst tegner jeg en 3D tegning på baggrund af det jeg har at arbejde med. Dette gør at jeg kan lave beregninger senere.
Derefter vil jeg undersøge materialet, hvilket bliver ved at skære delene over med en vinkelsliber og polere med vandslibepapir til jeg kan se kornene i et mikroskop. Dette vil fortælle mig om det er stål (hvilket jeg forventer) samt lidt om om det er legeret, hvor meget kulstof der er i det og om det er hærdet (gennemhærdet eller delvist).
Derefter vil jeg prøve at identificere stålet mere præcist ved at sammenligne fundene fra mikroskopet med en hårdhedsprøvning og sammenligne resultatet med CES Edupack 2014 materialebibliotek.
Jeg har desværre ikke mulighed for at lave de mest kritiske tests som træk-/trykprøvning eller slagsejhedstests, da det kræver prøveemner af en bestemt udformning. Men jeg håber da at jeg er i stand til at identificere materialet i krumtappen.
Hvis jeg kan finde frem til, hvilket materiale forskellige dele er lavet af kan jeg begynde at identificere kræfter og derefter regne spændinger i delene.
Til allersidst vil jeg så se, hvor store kræfterne kan blive i de forskellige dele før de er dødsdømte.
Altså: Hvor meget kan skidtet tunes.
Angående lejerne, så vil jeg prøve at identificere, hvilke lejer der er brugt og så simpelthen slå op i tabeller, for jeg har endnu ikke modtaget undervisning i mere dybdegående udregninger af lejer end det.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Men jeg kom lige i tanke om en sidste ting jeg også skal undersøge for at finde ud af materialet og kræfterne: Vægten/massefylden af delene krumtappen er lavet af.
Men Kenneth, det kunne være spændende at finde ud af om det med det ovale øje skyldes slid eller om det simpelthen skyldes at kræfterne har været så store at hullet er blevet trukket ovalt. Jeg mistænker lidt det sidste når du siger at det er sket ved 20 krumtappe men kun ved et par årgange.
Reject, når du har oplevet det du har, har det så været på en tunet maskine?
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Jeg ved godt, hvad pointen med racing krumtappe er, men pointen med det her er nu mere at se det fra et ingeniørmæssigt synspunkt og se hvorfor det holder og hvor meget det holder til.
På nettet kan man finde de overordnede forklaringer af mange motordele og dem har jeg skam guffet mig igennem for længe siden. Det jeg er nysgerrig på er mere i retning af om folk mest har oplevet at plejlstangen er knækket, om akslerne er bukket eller om akslerne er knækket (og i så fald, hvordan bruddet ser ud) og så til sidst om, hvordan folks lejer er fejlet.
Det hele handler om at prøve at dykke dybere ned i teknikken og finde ud af det som producenterne ved men som vi forbrugere ikke får at vide. Folk køber jo hvad som helst, hvis det har et mærke på fra en stor producent og speedline så skriver "den er bedre end den originale". Specielt den vending bryder jeg mig ikke om, da der ikke lægges noget dokumentation bag og da kvaliteten af originaldele jo også kommer an på hvilket mærke det er.
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Den er bare svær at regne med, den kraft du siger kommer af at bundlejet er "kørt tør".
Mine tanker vedrørende knækkede plejlstænger er at stemplet jo skal accellereres op i fart og ned igen, hvilket giver skiftevis træk og trykspændinger i plejlstangen. Bliver disse for høje som følge af et tungere stempel, højere tryk i forbrændingskammeret eller højere omdrejninger vil det kunne give et brud.
Er kræfterne ikke helt høje nok til at give hverken brud eller blivende deformation er der chance for at man får et udmattelsesbrud i stedet. Man måler ofte udmattelsesbrud ved 10^7 skiftende belastninger, fordi kurven for stål ved 10^6 flader ud og man kan klare sig uendeligt hvis man holder sig under den belastning. Holder man sig ikke under denne belastning vil ens krumtap holde en million omdrejninger, hvilket man klarer på en time og 23 minutter ved 12.000 omdrejninger i minuttet.
Det fede ved det er at når jeg får krumtaps delene i hånden og måler dem op kan jeg måske komme tættere på at fortælle, hvor grænsen går når det kommer til tuning. Og når jeg så har alle dataene vil jeg kunne gøre det endnu nemmere når jeg lærer at bruge AnSys, der er et program hvor man bare popper en 3D tegning ind og så fortæller den, hvor belastningen er størst og hvad den er.
Men det er vist nok først efter sommerferien eller i 2016 jeg har undervisning i det. Indtil da skal det regnes i hånden.
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Var den rigtig gammel?
Eller var den blot overbelastet?
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
Har stadig tappen liggende her i Vamdrup
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
mar 2011
Følger: 27 Følgere: 28 Scootere: 3 Emner: 341 Svar: 4.292
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
mar 2011
Følger: 27 Følgere: 28 Scootere: 3 Emner: 341 Svar: 4.292
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
Køre selv med doppler endurance og har tideligere haft S1R
mar 2011
Følger: 27 Følgere: 28 Scootere: 3 Emner: 341 Svar: 4.292
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
mar 2011
Følger: 27 Følgere: 28 Scootere: 3 Emner: 341 Svar: 4.292
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
mar 2011
Følger: 27 Følgere: 28 Scootere: 3 Emner: 341 Svar: 4.292
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
Jeg har set hvad der sker når blæsehjulet ikke vil være med mere.. Det sker omkring 15K rpm
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
Selve blæsekappen var smadret total
http://s47.photobucket.com/user/NeedMoreWeed/media/100_2375.jpg.html?sort=2&o=106
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
Ole N .. Stortset alle piaggio og gilera køre med hiper
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 4.352
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
Så valget var enten står jeg inde med det og renser blokke m.v. i opvaskeren ellers skruer du selv scooter ....
Det er jo ret meget røv at køre på en afdroslet scooter på bane til træf
Tøsen kunne så også godt håndtere en kraftig scooter å bane men ikk selv skrue
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Motorblokken i opvaskemaskinen.. Jamen hvorfor ikke?
T.T #16:
Ja, det med at kunne beregne tingene er jeg også helt vild med og det er derfor jeg er så ivrig efter at komme i gang med at bruge det jeg har lært.
Jeg er kun lige blevet færdig med første semester ud af 5 og jeg har allerede 7 forskellige måder at belastningen kan være igennem konstruktionen og 9 måder at den så kan gå i stykker på af det.
Når man har regnet alle sammen ud for et konstruktionselement, eks. plejlstang, skal man se om nogen af dem skal lægges sammen fordi de forstærker hinanden og så skal man se om man nogensinde får et tal der er over grænsen for materialet. Herefter skal det undersøges om spændingerne er noget der svinger (det er det i en krumtap) og om det så når over grænsen for udmattelsesbrud.
Derudover har man nogle andre og lavere grænser når en belastning foregår i meget lang tid og specielt, hvis det er et sted der er varmt.
Jeg satser på et sted mellem 12 og 24 timers beregninger for den første krumtap og så 5 timer for hver af de resterende når de er målt op og vejet. Så det bliver et langtidsprojekt det her.
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
En tabs til opvaskemaskinen i en gryde e.l. karbu/værktøj ned i også giv det en omgang kogende vand fra en elkedel.. La det stå og hygge sig i 15-20 min og skyld efter med rent koldt vand ..
Det bliver MEGET rent
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Det giver jo god mening, da det der får snavset til at sidde fast er enten at det har siddet i noget vand og så er tørret ud eller at det sidder i noget olie. Hvis det er det med vand der er tørret ud, så hjælper det bare at skylle med varmt vand, men er det olie skal der jo noget til at opløse olien og det er jo det sæbe og opvasketabs gør
jan 2011
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 6 Emner: 58 Svar: 3.104
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Jeg ved ikke om det er noget du lagde mærke til eller kan huske, men var bruddet sådan skævt eller måske ligefrem skrue-agtigt, lidt som hvis man drejer modellervoks over?
Eller kunne det se ud som om det var en revne der var startet i den ene side og bevæget sig på tværs og hen i den anden side, lidt som hvis man river et brød over?
Der er nemlig nogle tegn som kan fortælle en om det er et brud hvor den er slået/bukket over eller om det er torsionen der har vredet den over.
mar 2013
Følger: 27 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 5 Svar: 791
jan 2011
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 6 Emner: 58 Svar: 3.104
Har ingen ide om hvor resten af kuglerne er, på de billeder Men væk er de da, og de lå IKKE i cylinderen. Tror lidt at de er blevet suget op bag stemplet, også ud af udstødningsporten, når stemplet når toppen
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Er bruddet i fokus kan man nemlig sagtens fra et billede fra en helt normal mobiltelefon se sig ud af retningen (og dermed typen) af brud.
Æ Formand, den, hvor det er blevet vredet over, var det i tændingssiden?
Den slags ville jeg nemlig tro at ville komme i vario siden, da det er her der er mest modstand.
mar 2013
Følger: 27 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 5 Svar: 791
Men de gange jeg har hørt at krumtappen er knækket har det været i tændingssiden. Ellers så plejlstangen
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
Her er tappen jeg pillede ud af runneren .. Mangler et par kugler
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
da Variosiden jo har modstand i form af hele køretøjets inerti og rullemodstand samt effekttab i udvekslingen kan det jo være at den er lavet stærkere end tændingssiden
men det håber jeg på at finde ud af
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Jeg prøver lige kort at beskrive, hvilke kræfter der virker og hvordan de giver anledning til spændinger.
De kræfter der virker på her er at stemplet i løbet af de første 90 grader skal accelereres op i fart, hvilket giver et træk i plejlstangen, som trækker i krumtappen og de næste 90 grader skal decellereres, hvilket giver et tryk i krumtappen. Denne kraft skal lægges sammen med den kraft forbrændingen eller kompressionen yder på stemplet i form af tryk gange areal, men det kræver at jeg finder den differentialligning der beskriver kraften på stemplet som funktion af tid, hvor der både tages højde for at tryk og temperatur ændres. Den har voldt mig en del problemer det sidste års tid, men jeg tror jeg er ved at være der.
Igennem plejlstangen hvor denne kraft føres er spændingen kraft gange tværsnitsareal. Derudover skal vægten af plejlstanen beskrives som en funktion af dens længde og dette skal lægges til, fordi plejlstangen også skal op og ned i fart.
Denne kraft fra plejlstangen føres så ud i krumtappen i en eller anden vinkel, hvor vi kan dele den op i en komposant der peger direkte ud fra rotationsaksen og en der peger 90 grader forskudt. Den kraftkomposant der går væk fra rotationsaksen optages af kugelejerne og den der går 90 grader forskudt giver anledning til et drejningsmoment omkring rotationsaksen. Her får i også et hint til hvor en stor del af kræfterne fra motoren forsvinder hen og hvad fordelen er ved en lang plejlstang i forhold til slagslængde.
Derudover er der en centrifugalkraft og en centripetalkraft i selve krumtappen som giver interne spændinger i den store runde del, men siden ingen af jer har sagt at den er beskadiget ved jeg ikke om jeg gider regne den med i det.
Derudover skal jeg finde ud af, hvor meget aksialt slør der er i et krumtapsleje da dette frirum gør at lejerne kun er at betragte som en understøttelse der kan optage moment (hvis vi ser krumtappen forfra) så snart kuglerne ligger så sløret er optaget, hvilket alt efter hvor fleksibelt stålet er giver en vinkel som svinghjulet accelereres op og ned, hvilket muligvis er det der får den til at knække i tændingssiden. Det er også muligt at jeg for at finde denne spænding kræver mere viden i stoffet, men det må tiden vise.
Hvis jeg kan finde ud af det skal der derefter tages højde for, hvorvidt krumtappen er afbalanceret eller hvor meget ude af balance den er. Men det tror jeg ærlig talt ikke jeg har evner til at regne i hånden og jeg har ikke fået kursus i computerprogrammet AnSys endnu.
Det er alle de krafter der virker på krumtappen der giver anledning til at den bøjer eller knækker. Nu til torsionen.
Før fandt vi den kraft fra stemplet der gav rotation omkring krumtappen. Dette er den der giver vrid (torsion) i krumtappen. For at finde ud af, hvor meget der vrides i tændingssiden og variosiden starter jeg med tændingssiden.
Her skal jeg finde ud af, hvor stor en effekt der overføres her, så jeg skal regne ud, hvor meget energi der rent teoretisk laves i statoren. Det får jeg brug for hjælp af nogle elektronikfolk til. Herefter er der en formel for hvordan jeg ud fra kraftoverførslen kan finde ud af hvor stor et moment der overføres gennem denne del. Så snart jeg ved dette har jeg en simpel formel til at udregne spændingen.
Resten af vores drejningsmoment fra stemplet af må gå til variosiden og så bruger jeg igen en nem lille ligning til at finde spændingen.
DONE!
(næsten)
Hvis nogen af disse spændinger svinger med mere end 200 MPa giver det udmattelsesbrud efter omkring 1 million svingninger. Hvis nogen af spændingerne overstiger flydespændingen for det pågældende stål vil der komme blivende deformationer (bøjninger eller rynker) og hvis nogen af spændingerne overstiger brudstyrken for det pågældende stål..... Så knækker det.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.461
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Ellers kan jeg jo altid skrive til speedline om de vil være behjælpelige med at veje nogle dele. De har jo også en interesse i at der bliver lagt noget dokumentation for at tun-dele er nødvendige.
jan 2011
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 6 Emner: 58 Svar: 3.104
Hvilke dele af krumtappen dør?