{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.748 visninger | Oprettet:

Steffan S
Steffan S
Tilmeldt:
11. jun 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16

Bedre lys på puch maxi? {{forumTopicSubject}}

Halløj,

Jeg har nu fået min maxi til at køre som den skal. Den køre omkring 60Km/t op ad bakke smiley (venligst ingen kommentar om at dette er ulovligt. jeg er udemærket godt klar over det.)

Mit problem er at lys fra forlygten kun kan lyse omkring 20 meter frem, og er ikke særlig kraftigt.. og det er lidt et problem når man køre 60Km/t i buller mørke!!

Der sidder lige nu en 6v-15W normal pære i ligesom denne: http://www.thansen.dk/scooter-knallert-mc/knallert-og-scooterdele/puch/maxi-p-model-og-k-model/lys-og-lygter/forpaere-6v-15w-klar-p-k/n-2039298058/pn-2039725467/

Og jeg har lige prøvet at sætte en 6v-15w halogen pære i fra tsvansen ( http://www.thansen.dk/scooter-knallert-mc/knallert-og-scooterdele/puch/maxi-p-model-og-k-model/lys-og-lygter/forpaere-6v-15w-halogen-p-k/n-2039298058/pn-2039725465/ ) men denne lyser DÅRLIGERE! faktisk MEGET dårligere.

Er der nogen der har et trick, eller kender et sted man kan købe nogle voldsomme pære der giver bedre lys end den 6v-15w normale pære jeg har i?
Thansen får ihvertfald deres alt for dyre halogen pære tilbage igen!!

Her er et billede af lysstyrken på den normale pære: http://i.imgur.com/xJYFv3O.jpg


Og her et et billede af lysstyrken på halogen pæren, bemærk hvor dårligt det er i forhold til, selvom den koster næsten 3 gange så meget som den pære fra det første billede!: http://i.imgur.com/cZZsIof.jpg


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedre lys på puch maxi?
  • #1   10. okt 2014 (link fjernet)
    den her er på 17watt -normale lysspoler er på 15watt


  • Steffan S
    Steffan S Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #3   10. okt 2014 #1 og #2.
    det giver jo bare mere strøm. pæren laver ikke mere lys af den grund - Den tager jo kun de antal A som den nu kan, og om spolen så kan lave 1,2 eller 1000 ampere er pæren ligeglad med jo? smiley


  • Steffan S
    Steffan S Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #5   10. okt 2014 #4
    Enig.
    men det kunne jo være der findes nogle LED pære eller lign derude, som stadig kun bruger de 15W som spolen kan levere, men giver bedre lys. Det er egentlig mest noget i den stil jeg søger, da jeg så ville slippe for at lave en hel del om


  • #6   10. okt 2014 altså mit problem har altid været at pæren sprang pga den fik for mange omdrejninger efter jeg tunede mine pucher .....

    prøv evt at lave dit ledningsnet i serie forbindelse hvor den går til forlygten først, så videre bag til baglygten hvis det ikke er sådan i forvejen.. ellers tjek alle forbindelser for rust / Ir . dårlig ledning eller forbindelser kan medfører et stort tab af lys smiley


  • Steffan S
    Steffan S Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #7   10. okt 2014 #6
    Alle forbindelser ser fine ud, ledninger er nye (og kabel sko) + det er blevet afmonteret og monteret flere gange så rust/ir er skrabt væk.
    Det er forbindet i serie som det er standard.
    Lyset virker fint, problemet er bare at jeg gerne vil have mere af det, da når man køre 60 km/t i buller mørke synes jeg ikke lige det er nok til at man kan se ting bare før man faktisk er ved at køre ind i det..


  • #8   11. okt 2014 Jeg ville nok glemme alt om at tune lygten, men at købe nogle vilde Mtb lygter og sætte på styret

  • Steffan S
    Steffan S Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #10   11. okt 2014 #8 , #9
    God idé! dog tror jeg at jeg bliver træt af at den skal oplades hver 2 time i en stikkontakt, for det glemmer jeg helt sikkert..

    Ser ud til at den skal bruge 8,5 volt fra de batterier der er i, så man kan ikke engang sætte den direkte til lysspolen. Ærgerligt!


  • Steffan S
    Steffan S Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #11   11. okt 2014 Tænkte at jeg lige ville måle hvilken spole der sad på min. og fandt ud af det er en 6V.. en AC.
    Troede ikke puch kørte på AC strøm... det er da lidt af en udfordring, skal jo til at have diodebro og volt regulator for at kunne sætte andre pære i.. nogen der ved hvor man kan få sådan noget der er godt til montering på en puch ?


  • #12   12. okt 2014 Alle scootere og knallerter laver da AC det er jo det der kommer ud af magnet og spole. Og pærere kan fint køre AC

  • Steffan S
    Steffan S Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #13   12. okt 2014 #12
    Ja nu køre jeg normalt bil, har aldrig leget meget med scooter/knallert da jeg var yngre, så det var jeg ikke lige klar over..

    LED og andet lign. kan ikke køre på AC strøm, hvilket bliver et problem hvis jeg selv vil lave en pære der er bedre end den standard til 30kr ved thansen.


  • #14   12. okt 2014 Jo dioder kan godt køre på AC den lyser så bare kun i den positive halv periode, dvs du kan ikke trække så meget strøm

  • Steffan S
    Steffan S Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #16   13. okt 2014 #15
    Bingo, du har også læst på lektien kan jeg høre smiley skal til at have diodebro/ensretter og volt regulator for at det bliver helt korrekt og jeg ikke ødelægger noget

    Men indtil videre har jeg bestilt en cykellygte på 3000 lumens som #9 linker til, den koster jo næsten intet og ser rimelig vild ud i youtube video'er. Så lader jeg være med at pille ved puch'ens lys så jeg kan bruge det som backup/nærlys


  • Steffan S
    Steffan S Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #18   13. okt 2014 #17
    Hvem har en puch uden mælkekasse? Den er jo genial!
    Dog er den altid fyldt med træningstøj, benzindunk eller andet, så der er ikke plads til et batteri, det har jeg dog overvejet.
    Men nu ser jeg lige hvor god den lygte jeg har købt er før jeg prøver at finde på noget andet smiley


Kommentér på:
Bedre lys på puch maxi?

Annonce