5.053 visninger
|
Oprettet:
yamaha fs1 gnist {{forumTopicSubject}}
hey sg min fs1 kan ikke starte den får benzin og der er kompression men gnisten er blå/lilla og en gang imellem springer den en stor gnist som er hvid agtigt kan det være en ny kondensator
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 579
Hvis det ikke løser problemet, så er det tændspolen der er defekt
sep 2009
Følger: 54 Følgere: 54 Scootere: 4 Emner: 30 Svar: 547
jul 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 30
jul 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 30
jul 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 30
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.107
Tjek at platinerne åbner sig på det rigtige tidpunkt.
X antal mm før top.
jul 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 30
aug 2012
Følger: 24 Følgere: 23 Scootere: 3 Emner: 10 Svar: 96
jul 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 30
martin okay det er ikke tændrøret
jul 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 30
nov 2007
Følger: 46 Følgere: 44 Scootere: 6 Emner: 59 Svar: 438
sep 2009
Følger: 54 Følgere: 54 Scootere: 4 Emner: 30 Svar: 547
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.107
Det plejer dog at være sådan at den rigtige åbning, giver det rigtige tidspunkt.
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 579
Men teorien er således.
Kort platinafstand = bedre trækkraft.
Lang platinafstand = bedre topfart.
Hvis der er gnist på tændrøret, men gnisten er gul/ hvid eller i det hele taget virker meget dårlig, så har det ikke noget med platinerne at gøre. Så skal fejlen findes i kondensator eller tændspole. Platinerne afbryder bare magnetfeltet i spolen, sådan at spændingen sendes vidre til tændrøret.
dec 2003
Følger: 9 Følgere: 21 Scootere: 13 Emner: 74 Svar: 938
Ang. indlægget, husk aldrig at bruge den uoriginale tændspole fra T-Hansen, den virker ad helvede til. Giver ofte gnist i nogle få sekunder og bliver derefter meget svag.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.107
Kortere platinafstand, der vil bølgen på krumtappen ramme senere og dermed er tændingen senere og senere tænding giver bundtræk.
Tidligere tænding giver flere hk i høje omdrejninger og dermed også højere topfart.
Det er derfor at du bruger platinafstanden som rettesnor, men bruger en tændingsmåler ( mikrometerting ) eller en skydelære til at stille tændingen med.
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 579
dec 2003
Følger: 9 Følgere: 21 Scootere: 13 Emner: 74 Svar: 938
Tag f.eks en VZ eller MS motor, den skal i dansk lovlig udgave stå på 2,3 -0/+0,2 mm før OT. På flere tændingen vil ankerpladen stå helt i bund mod fortænding, og stadig ikke ramme det ønskede tidspunkt. Så er der kun en ting tilbage og det er at sætte platinerne til 0,45-0,5 stykker.
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 579
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.107
dvs. at den kurve kan du ramme tidligere, ved at have platinerne meget åbnet.
Hvis de er meget lukkede, så vil platinerne jo "svæve" en smule over krumtappen og ramme bulen senere. og derved kan du indstille på tændingen.
Ikke ret meget, men nok til at lortet hverken vil starte, får tændingsbanken, eller mister alt trækkraft i de høje omdrejninger.
dec 2003
Følger: 9 Følgere: 21 Scootere: 13 Emner: 74 Svar: 938
Henrik, synes du skal lave nogle test målinger. Det er aldrig for sent til at lære noget nyt
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 579
Når platinafstanden skal kontrolleres/ justeres, skal stemplet være helt i top (ØD) da det er her platinerne har den største afstand.
Gnisten på tændrøret springer lige i det øjeblik, at platinerne begynder at åbne, og selv om knasten er kurveformet, så vil det altid være det samme sted på knasten, da man ikke kan flytte platinerne i forhold til knasten, samt at platinafstanden er justeret når platinerne står mest åben.
dec 2003
Følger: 9 Følgere: 21 Scootere: 13 Emner: 74 Svar: 938
Ved en større platin åbning vil "følerarmen" som kører på knasten være længere ind mod centrum af krumtapsakslen. Derfor vil den løftes af knasten på et tidligere tidspunkt. Omvendt er det ved en lille platinafstand, armen vil være længere væk fra knastens centrum og åbnes derfor senere i motorens rotation.
Jeg kan finde en masse dokumentation hvis du stadig ikke tror på os, første hit på google:
"While timing is covered more thoroughly in its own article, it is worthwhile noting that the point gap setting directly affects ignition timing, and in some cases, is the only method available for adjusting the same. In all cases, a wider point gap increases the timing advance, while a narrower gap decreases (retards) timing advance. Better designs offer independent adjustments for both point gap and timing, though it is still common to observe some interaction between the two adjustments due to the simplicity of the mechanism used."
Kilde: http://www.mopedarmy.com/wiki/Points
Håber det hjælper.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.107
Vi har begge skrevet det i et forståeligt sprog og han kan alligevel ikke se det.
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 579
1. I kan da ikke bortforklare at platinerne skal indstilles når stemplet er i top, da det er der hvor platinerne er mest åben.
2. Når stemplet er i top og platinerne er åben mest muligt, så skulle fiberklodsen på platinerne gerne stå på knasten, hvor den er højest. Ellers har i da lavet en ny notgang i svinghjulet, så i kan flytte knasten i forhold til krumtapakslen.
3. Eftersom at fiberklodsen på den bevægelige kontakt/platinarm hele tiden skal være i berøring med hele knasten, for at få den helt korrekte platinafstand, så kan man umuligt få god motorgang hvis der er et lille spillerum mellem knast og fiberklods, da platinafstanden vil blive alt for kort. Det er bla derfor at tændingen skal justeres med jævne intervaller, da fiberklodsen på platinerne bliver slidt med tiden.
Men nok om det, i har jeres mening og jeg bliver aldrig enig med jer.
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 579
dec 2003
Følger: 9 Følgere: 21 Scootere: 13 Emner: 74 Svar: 938
Det er ikke bare en mening om ting vi snakker om her, dit tændingssystem ændrer sig ikke fra vores andres bare fordi du mener det. Det er ikke religion vi taler om her
Prøv det dog i den virkelige verden og giv os resultaterne, jeg er klar til at hive en af mine knallerter frem for at komme med modbeviset
Og nej, vi forklarer på ingen måde at platinerne skal justeres ved andet end top position. Jeg kan ikke se hvor du gentagende gange får det fra.
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 579
Hvis platinafstanden bliver justeret når de er åben mest mulig, som platiner skal, så vil det altid være det samme sted på knasten, at platinerne begynder at åbner, uanset hvilken afstand der er mellem platinerne.
dec 2003
Følger: 9 Følgere: 21 Scootere: 13 Emner: 74 Svar: 938
Hvis platinerne står mere åbent ved øverste top punkt, vil armen ramme knasten på et laver liggende sted og derved åbne tidligere under rotation. Men det har jeg vidst gentaget ofte nok nu. Jeg har ikke mere at tilføje for at gøre det tydligere.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.107
Begynder at virke lidt som om det er en trold.
yamaha fs1 gnist