{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  yamaha fs1 gnist
  • #1   9. dec 2012 Skift din kondensator, så er jeg 100% sikker på du er kørende igen, tjek evt også tændrørskablet, det kan også være den der laver ged i det.
    Hvis det ikke løser problemet, så er det tændspolen der er defekt


  • #2   9. dec 2012 Er tændspolen uoriginal? Hvis den er, så over nakken med den og på med en Mitshubitshi smiley

  • #3   9. dec 2012 dejligt tak for det henrik

  • #4   9. dec 2012 peter ja det er den men chancen for at kondensatoren er gået er større smiley

  • #6   9. dec 2012 ditech der skulle bare recer tænding på smiley

  • #8   9. dec 2012 Din tænding står sikkert forkert.
    Tjek at platinerne åbner sig på det rigtige tidpunkt.
    X antal mm før top.


  • #9   9. dec 2012 tommy du kan ikke rykke på ankerpladen på en fs1

  • #11   9. dec 2012 Enten tændrøret eller kondensatoren smiley

  • #12   9. dec 2012 ditech ved det godt men du kan ikke styre hvornår de skal åbne kun hvor meget smiley
    martin okay det er ikke tændrøret smiley


  • #14   9. dec 2012 mener du tændrøret smiley


  • #15   9. dec 2012 vi har prøvet at skifte tændrørshætte og tændrør fra min, og min kører med det, men ikke hans. så det er kondensatoren eller tændspolen :).

  • #17   9. dec 2012 Det er kun nødvendigt at skifte kondensatoren hvis det gnister ved platinerne.

  • #19   10. dec 2012 Når du ændre hvor meget den åbner, så ændre du også tændingstidspunktet.
    Det plejer dog at være sådan at den rigtige åbning, giver det rigtige tidspunkt.


  • #20   11. dec 2012 Tommy [2670] : Platinafstanden har ikke en skid at gøre med tændingstidspunktet, den må du længere ud på landet med, du kan overhovedet ikke ændre på tændingstidspunktet på en fs1, da ankerpladen kun kan sidde et sted.
    Men teorien er således.
    Kort platinafstand = bedre trækkraft.
    Lang platinafstand = bedre topfart.
    Hvis der er gnist på tændrøret, men gnisten er gul/ hvid eller i det hele taget virker meget dårlig, så har det ikke noget med platinerne at gøre. Så skal fejlen findes i kondensator eller tændspole. Platinerne afbryder bare magnetfeltet i spolen, sådan at spændingen sendes vidre til tændrøret.


  • #21   11. dec 2012 Henrik T, så synes jeg du skal prøve at sætte strobo på tændingen og forsøg med forskellig platinafstand. Hint - du vil opleve forskellig tændingstidspunkt ;o)

    Ang. indlægget, husk aldrig at bruge den uoriginale tændspole fra T-Hansen, den virker ad helvede til. Giver ofte gnist i nogle få sekunder og bliver derefter meget svag.


  • #22   11. dec 2012 Henrik T, som tidligere ejer af en Renault 5 fra 80'erne, så har jeg en tændingspistol.
    Kortere platinafstand, der vil bølgen på krumtappen ramme senere og dermed er tændingen senere og senere tænding giver bundtræk.
    Tidligere tænding giver flere hk i høje omdrejninger og dermed også højere topfart.
    Det er derfor at du bruger platinafstanden som rettesnor, men bruger en tændingsmåler ( mikrometerting ) eller en skydelære til at stille tændingen med.


  • #23   11. dec 2012 Ja det er meget muligt, men hvis tændingstidpunktet skal ændres, så skal platinerne flyttes i forhold til den knast der åbner platinerne, og i takt med at motoren gasses op, så øges stempelhastigheden, og dermed skal tændingen ske tidligere, for at få det rette tændingstidspunkt, og hvis vi skal sammeligne med din Renuelt 5, så er jeg sten sikker på at den plade hvorpå platinerne er fastskruet i strømfordeleren, kan bevæge sig i takt med at motoren gasses op, dette kaldes centrifugalregulering og styres af en lille vaccumdåse, som sidder på siden af strømfordeleren, når den plade flyttes, ja så ændres tændingstidspunktet da platinerne flyttes i forhold til den knast der åbner platinerne. På en Yamaha fs1 kan ankerpladen kun sidde et sted, dvs at platinerne kun kan sidde et sted i forhold til den knast der åbner dem, og dermed er tændingstidspunktet fast og kan ikke ændres.

  • #24   11. dec 2012 Henrik, hvis platinafstanden er større vil den også åbnes tidligere og dermed slippe gnisten noget før. Selvfølgelig ikke så meget som en justerbar ankerplade, men mærkbart og målbart er det i hvert fald.

    Tag f.eks en VZ eller MS motor, den skal i dansk lovlig udgave stå på 2,3 -0/+0,2 mm før OT. På flere tændingen vil ankerpladen stå helt i bund mod fortænding, og stadig ikke ramme det ønskede tidspunkt. Så er der kun en ting tilbage og det er at sætte platinerne til 0,45-0,5 stykker.


  • #25   11. dec 2012 Jeg er stadig ikke enig med jer, med alle de yamaha'er, puchknallerter og kreidler jeg har justeret tænding på gennem tiden, så syntes jeg ikke at jeg kan genkende jeres teori om at man kan ændre på tændingstidspunktet, udelukkende ved at justere platinerne, da det kun er på puch og kreidler man kan dreje ankerpladen og dermed flytte platinernes stilling i forhold til knasten, der åbner platinerne, men i har jeres mening og jeg har min, men held og lykke med at få den fs1 ud og køre igen.

  • #26   11. dec 2012 Den bule der er på krumtappen, den er jo kurveformet.
    dvs. at den kurve kan du ramme tidligere, ved at have platinerne meget åbnet.
    Hvis de er meget lukkede, så vil platinerne jo "svæve" en smule over krumtappen og ramme bulen senere. og derved kan du indstille på tændingen.
    Ikke ret meget, men nok til at lortet hverken vil starte, får tændingsbanken, eller mister alt trækkraft i de høje omdrejninger.


  • #28   11. dec 2012 Rigtig god forklaring Tommy, ville have skrevet noget lign men kunne ikke lige finde den rette forklaring smiley

    Henrik, synes du skal lave nogle test målinger. Det er aldrig for sent til at lære noget nyt smiley


  • #29   12. dec 2012 Selv om knasten er kurveformet, så vil knasten stadig være akkurat samme sted i forhold til platinerne når stemplet er i top (ØD), eller når motoren har drejet en omgang på krumtappen (360 grader)
    Når platinafstanden skal kontrolleres/ justeres, skal stemplet være helt i top (ØD) da det er her platinerne har den største afstand.
    Gnisten på tændrøret springer lige i det øjeblik, at platinerne begynder at åbne, og selv om knasten er kurveformet, så vil det altid være det samme sted på knasten, da man ikke kan flytte platinerne i forhold til knasten, samt at platinafstanden er justeret når platinerne står mest åben.


  • #30   12. dec 2012 Vi stiller heller ikke tvivl om at knaster er samme sted, hele vejen under motorens 360° rotation.

    Ved en større platin åbning vil "følerarmen" som kører på knasten være længere ind mod centrum af krumtapsakslen. Derfor vil den løftes af knasten på et tidligere tidspunkt. Omvendt er det ved en lille platinafstand, armen vil være længere væk fra knastens centrum og åbnes derfor senere i motorens rotation.

    Jeg kan finde en masse dokumentation hvis du stadig ikke tror på os, første hit på google:

    "While timing is covered more thoroughly in its own article, it is worthwhile noting that the point gap setting directly affects ignition timing, and in some cases, is the only method available for adjusting the same. In all cases, a wider point gap increases the timing advance, while a narrower gap decreases (retards) timing advance. Better designs offer independent adjustments for both point gap and timing, though it is still common to observe some interaction between the two adjustments due to the simplicity of the mechanism used."

    Kilde: http://www.mopedarmy.com/wiki/Points

    Håber det hjælper.


  • #31   12. dec 2012 Henrik må ha stirret sig blind på et eller andet.
    Vi har begge skrevet det i et forståeligt sprog og han kan alligevel ikke se det.


  • #32   12. dec 2012 Da fiberklodsen på den bevægelige kontaktarm, hele tiden skal være i konstant berøring med hele knasten er for at få den korrekte platinafstand, så vil det altid være det samme sted at platinerne begynder at åbne, og det er lige når platinerne begynder at åbne at magnetfeltet bliver afbrudt i primærspolen, og spændingen sendes over i sekundærspolen og vidre til tændrøret.
    1. I kan da ikke bortforklare at platinerne skal indstilles når stemplet er i top, da det er der hvor platinerne er mest åben.
    2. Når stemplet er i top og platinerne er åben mest muligt, så skulle fiberklodsen på platinerne gerne stå på knasten, hvor den er højest. Ellers har i da lavet en ny notgang i svinghjulet, så i kan flytte knasten i forhold til krumtapakslen.
    3. Eftersom at fiberklodsen på den bevægelige kontakt/platinarm hele tiden skal være i berøring med hele knasten, for at få den helt korrekte platinafstand, så kan man umuligt få god motorgang hvis der er et lille spillerum mellem knast og fiberklods, da platinafstanden vil blive alt for kort. Det er bla derfor at tændingen skal justeres med jævne intervaller, da fiberklodsen på platinerne bliver slidt med tiden.
    Men nok om det, i har jeres mening og jeg bliver aldrig enig med jer.


  • #33   12. dec 2012 Så syntes jeg også lige i alt beskedenhed at du selv skal læse dit eget link, og gå lidt længere ned på siden, og læse det der står under "TIMING"

  • #34   12. dec 2012 Fiberklodsen er IKKE altid i berøring med knasten.

    Det er ikke bare en mening om ting vi snakker om her, dit tændingssystem ændrer sig ikke fra vores andres bare fordi du mener det. Det er ikke religion vi taler om her smiley

    Prøv det dog i den virkelige verden og giv os resultaterne, jeg er klar til at hive en af mine knallerter frem for at komme med modbeviset smiley

    Og nej, vi forklarer på ingen måde at platinerne skal justeres ved andet end top position. Jeg kan ikke se hvor du gentagende gange får det fra.


  • #35   12. dec 2012 Hvis i kan få et lille mellemrum mellem knast og fiberklodsen på platinerne når i justere platinafstanden, så kan i umuligt juster platiner når stemplet er i top, da platinerne er åben mest muligt når stemplet er i top, og dermed er fiberklodsen på platinerne i berøring med knastens højeste punkt.
    Hvis platinafstanden bliver justeret når de er åben mest mulig, som platiner skal, så vil det altid være det samme sted på knasten, at platinerne begynder at åbner, uanset hvilken afstand der er mellem platinerne.


  • #36   12. dec 2012 Den manglende berøring jeg snakker om er når stemplet er i bund og et stykke i den ene og anden retning, ikke når den rører på vej op mod toppen. At den skal røre knasten for at åbne gir sig selv, jeg kan ikke se hvordan den ellers skulle kunne løfte platinarmen hvis der var mellemrum.

    Hvis platinerne står mere åbent ved øverste top punkt, vil armen ramme knasten på et laver liggende sted og derved åbne tidligere under rotation. Men det har jeg vidst gentaget ofte nok nu. Jeg har ikke mere at tilføje for at gøre det tydligere.


  • #37   12. dec 2012 Det er som at slå i en pude. Ingen effekt overhoved.
    Begynder at virke lidt som om det er en trold.


Kommentér på:
yamaha fs1 gnist

Annonce