{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.597 visninger | Oprettet:

Tommy H
Tommy H
Tilmeldt:
25. sep 2014
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16

Hvad må man lave om på en 30 scooter? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har gået og tænkt lidt over hvad der er lovligt at ændre på en scooter og hvad er ikke?

det er selvfølgelig ulovligt at tune, men hvad med styling?

må man eks: Hæve/sænke, ændre på skjolde, ændre på stellet, ændre på lys og lygter og hvad med fælge og dæk? etc.

personligt er jeg træt af at skjoldene på min knækker så let, så jeg kunne godt tænke mig at ændre lidt på dem så de måske ikke er så udsatte smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad må man lave om på en 30 scooter?
  • #1   26. sep 2014 Tror godt man må skifte skolde, fælge, dæk (Bare der er mønster på).
    Lys, stel og affjedring ville jeg personlig ikke røre.


  • #2   26. sep 2014 * Skjolde må du godt ændre så tosset du vil det er lovligt
    * det meste styling er lovligt bare ikke sådan noget med lysdioder osv. specielt ikke blåt lys da det kan forveksles med udrykningskøretøjer. så længe det ikke har en effekt på knallertens ydeevne og motor.
    * standard lys og lygter må du godt ændre på men forudsætningerne for at det er lovligt er at du fx justere de nye lygter så de paser til lovgivning. xenon kan du kun lave lovligt hvis du kan opfylde alle krav til lov og regler
    (samme regler som på bil og MC)
    * Hæve og sænke er der en speciel tolerance så du kan lovligt til en hvis grad hæve/ sænke men jeg tror ikke du vil få et mærkbart resultat da tolerancen er meget lile.
    * Stellet må du ikke røre ved overhoved da det har noget med typegodkendelsen at gøre så det er ikke lovligt.
    * Dæk kan du lovligt skifte dog må du ikke komme under hvad standard dækende kan holde til dvs hvis standard dæk kan holde til 80 km/t kan du skifte til alt over men intet under.

    Når det så er sagt så er styling og ændringer af udsende i småtingsafdelingen langt de fleste betjente tror jeg slet ikke kender alle reglerne for alt det her. de tjekker bare om den kan køre for hurtigt og hvis ikke så lader de den for det meste gå. jeg tror heler ikke de lægger mærke til om der er gejl på eller ej smiley
    du skal virkelig møde en betjent der har haft en dårlig dag hvis de påpeger det smiley


  • Tommy H
    Tommy H Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #3   26. sep 2014 mange tak for svar smiley

  • Tommy H
    Tommy H Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #4   26. sep 2014 jeg fandt lige det her på trafikstyrelsens hjemme side:

    Knallert
    To- eller tre-hjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på ikke
    over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed
    på højst 45 km/h.
    Det er jf. §28 i udstyrsbekendtgørelsen ikke tilladt at foretage konstruktive ændringer
    ved motor og lyddæmpersystem eller ændre udvekslingen mellem motor og
    drivhjul eller ændre drivhjulsstørrelse.
    Da det ikke er tilladt at foretage konstruktive ændringer på en knallert, er det ikke tilladt
    at ændre en lille knallert til en stor knallert eller omvendt.

    og sådan som jeg læser det er det egentlig kun motoren man ikke må lave konstruktive ændringer ved?


  • #5   26. sep 2014 Bertil .. Du må gerne style med div lys også blåt det er FULDT UD LOVLIGT

    Neon under scooteren er også lovligt

    Overstående bliver først ulovlig når det bruges under kørsel !!!! Fuldt ud lovligt at montere det


  • #6   26. sep 2014 Nårh ja ok men gik ud fra at han godt vil være istand til at køre på den smiley
    i pricippet er tuning så også lovligt så længe man ikke kører på scooteren smiley


  • Tommy H
    Tommy H Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #7   26. sep 2014 jeg kan nemlig ikke finde nogen steder på nettet om det skulle ulovligt med styling så længe med overholder følgende paragraffer:

    Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr
    4.01.042 Lille knallert
    (1) For styr gælder,
    a) at bredden på person- og vareknallert skal være mere end 0,50 m,
    b) at håndtag ikke må være anbragt lavere end sædets siddeflade og ikke højere end 0,30 m derover, og
    c) at styret skal være fastgjort direkte til forgaflen.
    5.01.042 Lille knallert
    (1) Lille knallert skal være forsynet med driftsbremse, opdelt i to uafhængige bremsesystemer, der mindst virker på hvert sit hjul. Ingen af disse bremsesystemer må virke på dæk eller fælg.
    6.02.042 Lille knallert
    (1) Lille knallert skal være forsynet med en nærlyslygte.
    Sådan nærlyslygte skal ikke opfylde bestemmelserne i pkt. 6.02.003 (1)e) og g), 6.02.003 (2) og kan være indrettet til symmetrisk nærlys.
    (2) Lille knallert kan være forsynet med en fjernlyslygte.
    Sådan fjernlyslygte skal ikke opfylde bestemmelserne i pkt. 6.02.002 (1) c) og d) samt 6.02.002 (4).
    6.03.042 Lille knallert
    (1) Lille knallert skal være forsynet med en baglygte, invalideknallert dog to. Baglygte skal være synlig mindst 30° til hver side og mindst 15° over og under vandret og skal være anbragt mindst 0,35 m og højst 0,90 m over vejbanen.
    (2) Lille knallert kan være forsynet med en positionslygte. Lygten skal være anbragt mindst 0,35 m og højst 1,20 m over vejbanen.
    6.04.042 Lille knallert
    (1) Lille knallert kan være forsynet med:
    a) En forblinklygte og en bagblinklygte i hver side efter reglerne for to-hjulet motorcykel, idet dog afstanden mellem forblinklygterne skal være mindst 0,22 m og mellem bagblinklygterne mindst 0,14 m. Blinklygterne må ikke være anbragt mere end 0,90 m over vejbanen.
    6.05.042 Lille knallert
    (1) Lille knallert skal være forsynet med en bagudvendende refleksanordning, invalideknallert dog to, som kan være godkendt og mærket i klasse II (ikke-trekantet) i henhold til ECE-regulativ 3.
    6.06.042 Lille knallert
    (1) Lille knallert skal være forsynet med elektrisk lydsignalapparat og/eller med klart lydende klokke, som er anbragt på styret.
    6.12.042 Lille knallert
    (1) Lille knallert kan være forsynet med én kørelyslygte.
    8.02.040 Knallert
    (1) Knallert skal være forsynet med dæk med en mønsterdybde på mindst 1,0 mm.
    9.01.042 Lille knallert
    (1) Lille knallert skal være forsynet med skærme over hjulene.
    10.01.042 Lille knallert
    (1) Lille knallert må ikke være forsynet med sæde, håndrem, fodhvilere eller lignende beregnet til passager.
    (2) Lille knallert skal være forsynet med pedaler eller fodhvilere beregnet til fører.





    10.04.042 Lille knallert
    (1) Lille knallert skal være forsynet med hastighedsmåler.
    11.03.040 Knallert
    (1) Ved standardtypegodkendelse tillades den fastsatte hastighedsgrænse over-skredet med højst 5%.
    (2) Ved anden hastighedsmåling end nævnt i pkt. (1) må den fastsatte hastighedsgrænse på 30 km/h for en lille knallert og 45 km/h for en stor knallert ikke kunne overskrides med mere end 20 %.

    for som det står på trafikstyrrelsens hjemmeside er det jo kun motoren man ikke må pille ved?


  • Tommy H
    Tommy H Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #8   26. sep 2014 det blev noget rodet, jeg undskylder smiley og jo self vil jeg da køre på den på vejen smiley

  • #9   26. sep 2014 Bertil .. Han må gerne køre på den selvom der er blå lys osv ..Lyset må bare ikke tændes under kørsel

  • #10   26. sep 2014 Kunne lige se en politimand stoppe en med et målebånd og gennemtjekke alt det der hahahhahahah

  • #11   26. sep 2014 #5
    Det må slet ikke bruges på offentlig vej. Også selvom at maskinen er slukket.


  • #12   26. sep 2014 Tommy men stadig fuldt ud lovlig at montere

  • Tommy H
    Tommy H Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #14   29. sep 2014 men når alt kommer til alt må man jo gå ud fra det der står på trafikstyrrelsens hjemmeside, og der står der jo altså at det kun er motoren man ikke må ændre på?:) men når det så er sagt, hvad er så originale og hvad er u-originale dele, det er jo ikke alle dele man kan få original længere hvis man har en ældre maskine? (nu tænker jeg udstødning for eksempel )

  • #15   29. sep 2014 Udstødning må du så vidt jeg ved godt ændre til uoriginal så længe den uoriginale del ingen effekt har på motoren ydeevne og træk smiley

  • Tommy H
    Tommy H Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #16   29. sep 2014 Ja det er vel lidt en gråzone er det ikke smiley

  • #17   29. sep 2014 Når de laver kopi udstødninger, plejer de som regel få en godkendelse hvis det er meningen

  • #18   29. sep 2014 Er det også lovligt at køre uden blinklys, hvis bare man bruger armene til at signalere med som man skal på cykel?

  • #19   29. sep 2014 Ja det er

  • #20   29. sep 2014 Super, har nemlig fjernet mine blinklys på min SMT

  • #21   29. sep 2014 Altså alle mine venner siger de kun er pligtige på 45, men synes klart man skal have blinklys, det skaber nogle pænt nederen situationer i trafikken uden

  • #22   30. sep 2014 Det er fuldt lovligt at fjerne blinklysene på en 30 scooter men så skal man bare signalere med hænder og arme istedet smiley

  • Per H
    Per H Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Svar: 61
    #23   2. nov 2016 Ang. ændringer på knallerten, så er ALLE ændringer som falder ind under konstruktionen som udgangspunkt ulovlige, altså hjul dimensioner, affjedring, motor og udstødning osv. med mindre der ligger en godkendelse på at de kan erstatte den org. altså at de er E mærket til den pågældende knallert.

    Og ang. blå lys, så må man ikke kunne tænde for det når man køre på vejen, altså det skal være sådan monteret at man skal stoppe og lave et væsentligt indgreb for at det kan lyse, det samme gælder med alle former for horn som kan spille eks. det er ikke nok bare at montere en kontakt som man kan afbryde det på.


  • Eiffel G
    Eiffel G Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #24   2. apr 2018 er det lovligt at fjerne skjoldet min ens knallert

  • #25   1. jun 2019 Hej alle sammen må man også skifte lyd på en knallert 30

  • Per H
    Per H Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Svar: 61
    #26   28. jan 2020 Man må sige alle de lyde man vil på en knallert, så ændre du bare lyd som du vil.


  • #27   15. jun 2020 Må man skifte den lille elektriske starter motor på en knallert, fx. fra 10t til 11t eller er det en del af motoren?

  • #29   15. jun 2020 Må man skifte koblingen og remskiverne??

  • #30   15. jun 2020 Må man skifte kickstarteren?

  • #31   15. jun 2020 Må man skifte lejerne?

  • Per H
    Per H Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Svar: 61
    #32   15. jun 2020 Du må skifte alt som ikke ændre knallerten konstruktivt, dvs alt som ikke ændre på motor og konstruktive opbygninger på bremser og styretøj, remskiven hvis den har samme stigning og diameter mv.

    Farven, og kikstartens udseende er ikke ulovligt at ændre, du kan ikke ændre starten tandantal, fordi så virker den ikke korrekt mere.


Kommentér på:
Hvad må man lave om på en 30 scooter?

Annonce