{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.552 visninger | Oprettet:

kris a
kris a
Tilmeldt:
26. jul 2007
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 15

Nye kørekort regler. Gør en forskel for dig selv og lav om på dem {{forumTopicSubject}}

Jeg ved at www.svendborgmc.dk er ved at sende følgende mail til ALLE byråds, regionråds og folketing politikker, samt næsten alt hvad der kan findes af aviser, tv stationer, og internet journalister vedr. utilfredshed omkring de nye kørekort regler som kan ses på et link herunder. Hvis du kender nogen, der kender en der har indflydelse, så præsenter dem for denne mail og hør hvad de mener og hvad der kan gøres, for det kan IKKE være rigtigt at justitsministeren helt ALENE kan bestemme at unge i DK som de eneste i EU ikke må køre små motorcykler når de er 16 år.

Her er mailen:

Jeg er 44 år gammel. Jeg kan tydeligt huske mine teenage år, hvor vi var misundelige på de Tyske teenager, som måtte køre på større knallerter end vi i Danmark måtte. Det resulterede i at vi tunede vores knallerter, den hurtigste jeg kan huske kunne køre 125 km/t hvilket jo var totalt skørt for den var ikke bygget til det.

Så hvorfor ikke undgå ulovlige hændelser på knallerter, og øge de unges sikkerhed med ordentlig uddannelse, sikker beklædning og lade dem køre på 125 ccm motorcykel fra de er 16-18 år. Fra de er 18 lade dem køre på motorcykler som reglerne er nu, med op til 34 hk indtil de fylder 21 år.

Nu er der nye regler på vej for unge der gerne vil køre på motorcykel ( motorcykel vil i den følgende tekst være: mc )

Jeg vedhæfter en beskrivelse af de nye regler på dette link:
http://www.magacin.dk/motorcykler/slut-med-unge-paa-store-motorcykler/ar3501/

Her der den Tyske statestik for 2010: ( I 2011 boede der 81.800.000 personer i Tyskland )
http://motorradunfall.motorradfahrerinnen.de/unfallstatistik-vergleich-2008-2009-und-2010/
Tyskerne har haft unge til at køre Mc i mange år.

Her er en beskrivelse af de Norske forhold: ( se under pkt. 2.3 Ulykker ) ( befolkningstal 5.000.000 )
http://arkiv.nmcu.org/publ/vegdir_handbok245/handbok245.pdf
I Norge har de unge også kørt Mc i mange år.

Her er statestik for Sverige: ( Indbyggertal for Sverige er 9.325.000 i 2009 )
(link fjernet)
I sverige har unge på 16 år også måtte køre små mcér i mange år.

Statestik for Danmark : ( Befolkningstal 2012: 5.580.000 )
http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/16252/headword/dk/325.pdf

I alle 4 lande har der været en stor tilgang af motorcykelister gennem de seneste 7 år, som følge af det økonomiske opsving der har været.

En artikel om færre tilskadekomne:
http://www.dr.dk/Nyheder/Ligetil/Dagens_fokus/Indland/2012/07/05124813.htm

Her er et link til Tv udsendelse som er uddybende vedr. de nye regler:
http://www.youtube.com/watch?v=DnPqfP5tSvc&feature=youtu.be

Oversigt over mc forhandlere i Danmark:
http://mff-dk.dk/

Hvori består rimeligheden i, at Danske unge ikke kan have de samme rettigheder som unge i vores nabolande ?
Hvis vores unge får en uddannelse ( som de 18 årige får nu når de tager kørekort ) så er de klædt ordentligt på til at færdes i trafikken. Som det er nu kan de som 15 årig tage et knallert bevis i ungdomskoleregi i løbet af 5 timer, det er da ikke at gøre dem klar til at færdes i trafikken.

Artikel om unge der kan tage kørekort i andet EU land:
http://www.magacin.dk/motorcykler/16-aarige-maa-alligevel-koere-motorcykel-i-danmark/ar3634/

Hvad med at lade de unge starte som 14 eller 15 årig, med at kunne køre knallert max. 30 km/t. Unge i dag er meget mere modne og ansvarsbevidste, end unge var for 30 år side.
Hvis de så fik lov at køre på 125ccm med max. 15 hk som 16 årig, og får en ordentlig uddannelse af kørelærer, vil det også betyde flere jobs til kørelærer ( med de nye regler er der en risiko for at unge tager til Tyskland og tager deres kørekort, som 16 årig, det må nemlig bruges i Danmark) der vil komme en større handel ved Danske Mc forhandlere, med dertil hørende forhandling af tøj og sikkerhedsudstyr, service på de nye køretøjer. Det må da også have en betydning for den Danske økonomi. Mc forhandlere i Danmark går meget op i at rådgive og vejlede deres kunder i ordentligt tøj og sikkerhedsudstyr, og kunder er generalt også selv interesseret i det.

Unge vil ikke længere kunne komme i lære som mc mekaniker, da de ikke kan prøvekøre de motorcykler de har repareret. Så fremover vil de først kunne komme i lære som 22 årig. Og hvor mange unge kan/vil vente på en læreplads til de er 22 ?

3 trins forløbet er helt fint, hvis der startes som 16 årig med max 125 ccm og 15 hk, som 18 årig køre med 48 hk indtil de fylder 21 år. De år på de enkelte trin er en rigtig god tid, at lære at håndtere de forskellige størrelse motorcykel.

Dette er en mc med 125 ccm og 11.3 hk. Fordelen ved den er de store hjul, hvilket gør den meget bedre at styr end en knallert med små hjul. Den har bedre bremser, og mon ikke de små mcér snart kommer med ABS ( kan ikke blokere bremserne, f.eks. i vådt føre, er betydeligt mere sikker end alm. bremser ) .
http://www.honda-mc.dk/Default.aspx?ID=52

Dette er en mc til den næste ønskede katagori op til 48 hk. Den har ABS, tracktionkontrol (kan ikke lave hjulspin, f.eks. i vådt føre )
http://www.kawasaki.dk/Ninja300

Miljøhensynet taget i betragtning, så er disse små mcér meget, meget mere miljøvenlige end biler er. De køre ofte op til 30-50 km/l alt efter model. Og ja, så kan der kun sidde to på en mc, men ofte er der kun en eller to i en bil. Mange knallerter der køre og sælges i dag, er to-takt motorere. Dvs. at der blandes olie i benzinen, og de forurener meget mere en de små 4 takt mcér, som kun fås som 4 takt, dvs. ren benzin som biler.
De lange bil køer f.eks. retning København, vil blive afhjulpet, hvis der er flere der køre mc.

Når der køres bil, kan der spises mad, sms, tale i telefon, snakke med passagere, ryge, høres musik og betjene radio, alt dette gør til at føren er uopmæksom på trafikken. Intet af det kan man når der køres mc, dvs. opmærksomheden er rettet mod ens kørsel, hvilket alt andet lige må betyde en større sikkerhed.

Hvad med de unge der stadig bor i udkants Danmark og deres mulighed for at transportere sig selv. Hvis de som 14/15 årig har knallert er de mere selvhjulpne, og de får allerede der erfaring med at køre et køretøj med to hjul og motor.

Hvis de venter med at købe mc til de er 24 år, så har de ingen erfaring, men kan købe en mc med 200 Hk, hvor er fornuften i det ?

I dag er der 145.000 indregistrerede motorcykler, og rigtigt mange der ikke er indregistrerede, da de bruges tilbanekørsel, dvs. der er mere end 145.000 potentielle vælgere.....

Der er i dag 75 motorcykelforhandlere i Danmark, hvorfra der er en bred dialog med kunder, samarbejdspartnere oma. vedr. regeringens beslutning om de nye regler. Der er ikke ret mange der mener det er en god ide.

Jeg håber med denne mail at i vil medvirke til, at påvirke Justitsminister Morten Bødskov, så vi kan få nogle regler, der viser at der er tillid til de unge mennesker som er vores fremtid, og jeres vælgere.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nye kørekort regler. Gør en forskel for dig selv og lav om på dem
  • #1   15. nov 2012 det er sq iorden. ellers så må i lave nogle flere af de dage hvor vi unge kan komme og prøve mc'er på kravlegårdn ved siden af svb mc smiley

  • #2   15. nov 2012 Er det blevet vedtaget eller er det bare et forslag?

  • kris a
    kris a Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 15
    #4   15. nov 2012 Det bliver en realitet fra Januar !!!! vi har en justitsminister der er imod ALT på to hjul med motor

  • #5   15. nov 2012 så det bliver lovligt? smiley

  • kris a
    kris a Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 15
    #6   15. nov 2012 Kopier den gerne og smid den på andre forum så vi får spredt budskabet til så mange som muligt

  • #7   15. nov 2012 Virkelig godt intiativ. Støtter det 100%!

  • #8   15. nov 2012 det er teknisk set allerede lovligt. den danske regering vi bare ikke anerkende det. Danmark må ikke modsætte sig en lov vedtaget i EU men vælger at gøre det alligevel. Danmark vile være medlem af EU men ville ikke skifte til euro. allerede der var Danmark på tværs. og nu sætter regeringen sig imod EU igen. det burde helt klart gøres noget ved det.

  • #9   15. nov 2012 Er der et sted man kan støtte det som form for underskift indsamling eller stemmer? smiley

  • #10   15. nov 2012 Ja Danmark vil kun være med i EU hvis de selv må bestemme det de vil bestemme! synes godt nok det er for dårligt!

  • #11   15. nov 2012 Det dér er pisse godt, idet der er noget god argumentation, men der er det problem at kun den danske statestik skriver aldersfordelingen, så det kan ikke i samme grad sammenlignes. smiley

    Patrick r: Danmark har ikke sat sig imod nogen EU lovgivning her, idet den siger at det individuelle land selv må bestemme hvor gammel man skal være for at tage kørekortet, så længe det har de intervaller som de har bestemt. smiley


  • #12   15. nov 2012 Kopir til facebook alle sammen så så mange så muligt kan få det at se!!

  • #13   15. nov 2012 Ja selvfølgelig skal alle se det. smiley
    Det er jo dejligt at sådan nogle som en MC-forretning tager sig tid til at sætte sådan noget igennem, så det ikke kun er os under 18 der plaprer løs om det. smiley


  • #14   15. nov 2012 Har lige læst det! det er virkeligt iorden det der, jeg joiner gerne denne her kamp! smiley

  • #15   15. nov 2012 Dogh man! det danske samfund! smiley
    Jeg har også delt det, dog på min egen status! smiley


  • #16   16. nov 2012 Baddi:
    den jeg så overset men danmark er stadig snæversynet efter min mening. de vil ikke lade os komme på 125'ere fordi de syns vi kører som gale på scootere og vil ikke lade os komme på større maskiner. umiddelbart lyder det fornuftigt men det de ikke har forstået er at de fjerner et betydeligt fare moment fra cykelstierne ved at lade os køre på 125'ere. langt de fleste vil køre mere fornuftigt på en 125'er da de lige pludselig er på ligefod med alle andre trafikanter og er degraderet til de mindste hvor vi nu(på cykelstierne) er de største. udover det vil kørekortet jo medføre de samme regeler mht klip og fratagelse så de fleste vil også se dette som en grund til at køre fornuftigt. self. vil der stadig være folk der køre råddent men dem har vi allerede i bilerne så de er ikke til at undgå. men antallet af ulykker med børn og andre på cykel vil mindskes.


  • kris a
    kris a Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 15
    #17   16. nov 2012 Del gerne mailen hvor i kan komme til det.

  • #18   16. nov 2012 Grunden til at de ikke mener at unge er modne nok er af samme grund som folk ser så skidt på indvandrere. Et fåtal giver et dårligt image for hele gruppen, som for eksempel denne 16 årige der synes det var fedt at han var stukket af fra politiet og derefter snød og løj for dem.
    http://www.scootergalleri.dk/forum/off-topic/1243522-fed_maade_at_stikke_af_fra_panserne

    Og udover at han nu har sørget for at der står i endnu en døgnrapport at en ung mand på en tunet knallert er stukket af fra politiet, viser det at der er noget seriøst galt blandt mentaliteten, når så mange støtter op om ham og synes at det er en fed historie.
    Det har jo konsekvenser, og en af konsekvenserne er så at reglerne i hvert fald ikke bliver lempet.

    12 er allerede døde på scooter i år, hvoraf kun 1 var over 18 så vidt jeg husker og flere var slet ikke gamle nok til at have knallertbevis. Årsagerne til uheldene strækker sig så fra alt mellem ufunktionelle eller tunede scootere, utrænede og uopmærksomme kørere og uopmærksomme bilister, men det ændrer ikke på det samlede indtryk, så på en måde forstår man jo godt at reglerne er som de er, indtil de unge lærer at vise at de er klar til større ansvar.


  • kris a
    kris a Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 15
    #19   20. nov 2012 Jeg ved at www.mff-mc.dk også er i gang med at forsøge på at påvirke vores politikker, men en mail de har formuleret

  • #20   20. nov 2012 Pisse fedt jo. smiley

Kommentér på:
Nye kørekort regler. Gør en forskel for dig selv og lav om på dem

Annonce