{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.665 visninger | Oprettet:

Elektronisk Bosch tænding :D {{forumTopicSubject}}

Hey guys...

jeg er nu den heldige ejer af en elektronisk bosch tænding, og .. ja den er jo klart nok 12V ... men øhh.. har ikke rigtigt haft sådan en før.. så tænkte på og der er nogen som kan forklare hvordan man skal indstille den ?

og så er der min omdr. tæller... den er instillet til 6V lige p.t. såå.. er der en nem måde at gøre den klar til 12V?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Elektronisk Bosch tænding :D
  • #1   9. okt 2008 følger jeg med :=)

  • #2   9. okt 2008 Nogle kloge mennesker siger, at man 'bare' kan smide en modstand ind på plusledningen - jeg husker desværre ikke hvilken, det skal være.

    Jeg har kørt på en maskine med det mod, og resultatet var ganske enkelt skuffende. Trods motoren snildt trak forbi 9.000rpm, stoppede nålen konsekvent ved 8.000rpm. Ergo, find dig en anden omdrejningstæller, da du alligevel ikke får en bjælde ud af at fuske.
    Dertil kommer, at den org. omdrejningstæller (især de grønne modeller) passer ad h..... til smiley

    Hvad er det for en tænding? smiley Jeg er selv på jagt efter noget, som leverer 12V. Den org. stjernetænding kræver en spændingsbegrænser, for man ikke knalder pærer og omdrejningstæller, i øvrigt - derfor holder jeg snitterne fra den, da jeg alligevel ikke kan finde en 6V spændingsbegrænser. smiley


  • #3   9. okt 2008 http://www.scootergalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=718500

    hmm.. ja okay.. nedern med omdr tælleren... men det her er linket til den jeg købte.. sig lige til hvis den bliver slettet så uploader jeg selv nogle billeder..


  • #4   9. okt 2008 ja.. fandt lige dit gamle indlæg på eksperten fra 2002 http://www.eksperten.dk/spm/180223?Esession=152e75fda7facba35f4e78e3ee58fb06
    det virkede meget kringlet.. men ud af det kan jeg konkludere at jeg ikke skal køre mere end 9000omdr hehe... eller deromkring... men det er nu intet problem for mig da jeg maks har 6-7000 omdr på toppen når motoren er helt kold om morgnen. og når det bliver dag og lidt varmere ligger jeg på 5-6000omdr på toppen.. men nu ligger jeg ikke og makser den ud særlig tit da det alligevel sikkert ikke er det sundeste for min motor...

    men .. nu skal jeg bare have min omdr tæller til at vise nogenlunde rigtigt.. bare den virker.. gider ikke til at skifte den .. mest af alt fordi jeg slet ikke har råd til det p.t. og har andre ting på kreidleren som jeg gerne vil skifte..

    men .. hvis der er nogen som har en go ide til hvordan man kan lave den må i meget gerne råbe højt smiley
    mente dog jeg læste et sted at man skulle omjustere omdr. tælleren til 36000 et eller andet.. ved ikke hvad det skulle være .. men er bare hvad jeg synes at huske..


  • #5   9. okt 2008 Man kan købe en spændingsregulator(staves) til 6V ligesom man kan til 12V på scooter.
    - Den akn købes på den der hjemmeside med dax-stumper, og koster 3-400kr (: ved ikke hvordan den skal tilsluttes, men der følger vidst en manual med.


  • #6   9. okt 2008 hmm.. du skulle vel ikke kunne finde et link til den side patrk ? smiley

  • #8   10. okt 2008 ok.. super smiley tak patrik..den vil jeg holde som sidste løsning eftersom den er lidt dyr..

    tænkte nemli på ... jeg har jo også en ledning til bremselys.. og eftersom jeg ikke har en bremselyskontakt vil jeg jo i første omgang få særligt meget brug for den... såå, kunne jeg ikke bruge den til min omdr. tæller? den giver vel samme spænding og strøm som hovedlysspolen i en elektronisk tænding?


  • #9   10. okt 2008 http://scootergalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=32587

    her er lige et link til lidt billeder af min nye tænding.. lage lige mærke til at mikkel havde slettet sin annonce.. tager nogle bedre billeder hvis det skulle være noget en af jer gerne vil have..


  • #10   10. okt 2008 Hvorfor er det så svært at kigge efter nogle tal på svinghjulet? LoL smiley

    Well, nu er der mere i det end bare hvor mange volt og ampere skidtet leverer. Hvis din omdrejningstæller ikke stemmer overens med antallet af magneter i tændingen, viser den forkert smiley Da min far monterede netop dén tænding og en almindelig omdrejningstæller, vister den konsekvent 50% for meget, idet der er 50% flere magneter.
    Omdrejningstælleren fungerer på den måde, at den 'tæller' toppene på sinuskurven i strømsystemet. Hvis den er designet til et vekselstrømssystem med fire toppe pr. omdrejning (fire magneter), viser den helt galt, når der så pludselig er seks af slagsen.
    Omdrejningstælleren påvirkes reelt ikke af spænding og strømstyrke, andet end den ikke viser nok, hvis der er for lidt af begge dele.

    Dertil kommer, at stjernetændingen (i hvert fald den 6V udgave) leverer oceaner af strøm og strømstyrke. Vi taler knaldede pærer og omdrejningstællere ved 6.000rpm, lol.


  • #11   10. okt 2008 hehe.. ja okay.. men i værste fald vil jeg så enten have en omdr tæller der viser forkert eller slår den fra..
    det vigtigeste for mig lige her og nu er at jeg får noget lys på baglygten her i vinterperioden... men jeg har en ide til hvordan jeg måske kan lave noget "fusk" på omdr tælleren med nogle resistorer.. og hvis ikke det virker .. så går det jo nok ... men vil prøve alt med min nuværende før jeg giver op eller bliver tvunget til at finde en 12V smiley

    men til at starte med skal jeg lige finde ud af hvordan i al verden jeg indstiller den til at tænde rigtigt.. hehe men satser på at begynde med at "lege" lidt med den i næste weekend smiley så ... hvis det går helt galt skal i jo nok lægge mærke til at jeg skriver og brokker mig her hehe..


  • #12   11. okt 2008 Køb en tændingspistol og et tændingsmicrometer. Uden de to stykker værktøj kan du højst gætte dig frem. Ikke at det som sådan er ringe, men det kræver en del tid og tålmodighed.
    Der sker næppe nogen skade ved at køre med et for tidligt tændingstidspunkt, da tændspolen retarderer tidspunktet med ~1,1mm fra tomgang til omdrejninger over 7.000rpm. Du skal således næppe være nervøs for huller i stemplet og den slags.

    Personligt ville jeg gå direkte på jagt efter en anden omdrejningstæller og en passende spændingsbegrænser + montere et batteri for nu at udnytte tændingens potentiale.
    Der findes en org. omdrejningstæller, som passer til den tænding, heldigvis.
    Uanset, hvad du gør med modstande, er det halv-omstændigt at reducere toppene af sinuskurven fra seks til fire, hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Dit bedste bud blive ubetinget at sørge for, omdrejningstælleren ikke brænder af - funktionel tvivler jeg på, den bliver, så du kan beholde den for et syns skyld.


  • #13   11. okt 2008 okay.. ja ... men som sagt er jeg på SU så det er en ting af gangen hehe.. men ja, burde skam nok få mig et micrometer og en tændingspistol..

    men ja .. har overvejet at smide et batteri på .. men igen .. det er jo ikke gratis .. og hvis jeg først begynder på det så er der et ganske fint stykke arbejde i lednings net for at få det til at virke rigtigt.. og ved ikke om jeg gider våge mig ud i det lidt p.t. dog har jeg set hos kreidlerparts.com at de har et komplet ledningsnet til både med batteri og uden - mon det er værd at bruge penge på ?

    men om ikke andet så vil jeg være tilfreds med at have omdr tælleren siddende i bare for synsskyld.. ser sku en anelse skidt ud med hul i cockpittet hehe..


  • #14   12. okt 2008 Arh, come on. Hovedlysspolen skal stadig trække forlygte og omdrejningstæller, så den skal der ikke rodes med.
    Ledningerne til bag-, stop- og instrumenteringslys (+evt. blinklys) skal bare hægtes på batteriet.
    Tændingen har en spole dedikeret til at lade batteriet, og derimellem skal således bare placeres en ensretter efterfulgt af et laderelæ, hvis ikke begge dele findes i samme box.

    Det er ikke 100 ledninger - ikke engang 10! - du skal rykke rundt på, så drop den vattede holdning. smiley Det er ikke så kompliceret, når først man holder op med at tænke i ledningsdiagrammer og istedet bare gør det.
    Samlede omkostninger til de nye ledninger bliver under 100kr, og et komplet ledningsnet koster nok en sjat mere. Oveni det komplette ledningsnet skal du så også investere i batteri, ensretter, laderelæ osv., så det er en langt dyrere løsning, blot for at undgå nogle ekstra minutters arbejde.
    Tro mig - det er enkelt at rode med. smiley


  • #15   12. okt 2008 hehe.. fair nok smiley
    men, den ledning til at lade med, den skulle side i tændingen ? ud over de normale 3 ledninger? ( er lige et smut i kbh, og har sjovt nok ikke lige slæbt den med hehe, så kan ikke lige tjekke efter)

    men er det så simpelt at det bare er en ensretter på ledningen og derefter direkte på batteri ... der er jo slet ikke fair så simpelt det er lol...

    men .. kan ikke lige huske hvad det normalt er batteriet kører ud over blinklys og horn, kan man ikke også smide den på forlygten så der er en mere konstant lysstyrke på den ? eller er det bare en go måde at give den for meget juice så den sprænger? hehe


  • #16   12. okt 2008 Husk også et lade-relæ. Ellers risikerer du enten at batteriet koger over, eller at det ganske enkelt bryder i brand/sprænger i luften. Og som du sikkert ved, indeholder batterier svovlsyre... AV!

    I princippet kan du godt trække forpæren via batteriet, men det kræver et batteri med passende strømstyrke (ampere), hvilket typisk enten er dyrt eller/og stort. Et sådan batteri kræver en tilsvarende spole til at den kan lade batteriet op.
    Men det burde ikke være aktuelt med den tænding, da den leverer oceaner af strøm, så det med at trække forpæren ia batteriet behøver du næppe bekymre dig om. Men en spændingsbegrænser skal du i hvert fald have. smiley

    Mystisk, der kun kommer tre ledninger ud af den Bosch-tænding. Der plejer gerne at være en 5-6 stykker (én pr. spole, eller noget i den dur. Tjek lige efter om der er en eller flere spoler, der er uden ledning. Men kig godt efter - det kan i grunden godt være, nogle af dem er serie-forbundet smiley


  • #17   12. okt 2008 så vidt jeg husker var der vist 3 ledninger som gik op i den sorte ledning til tændings relæet eller hvad den nu hedder... og kun de 3 normale som kom op derfra.. men jeg kan lige tage nogle nærbilleder af den når jeg kommer hjem så du også kan kigge med.. smiley

    men ja.. lade relæ hehe.. obviously xD

    og ja.. glemmer hele tiden at der nok kommer til at være en del mere knald på den nye tænding i forhold til den gamle .. smiley men så skal jeg jo næsten også have mig nogle nye greb... dem jeg har på har jo ikke nogle knapper eller noget fancy hehe.. så kunne være jeg skulle få fat i det så jeg rentfaktisk vil kunne slukke for lyset og al det hehe..

    men ja .. kan godt huske det er rimlig sort at kigge på lednings diagrammerne.. da jeg skulle tilslutte min nøgletænding damn hvor var der mange løse ender bag ved den... men efter en 10min med et multimeter gav det nu egentlig meget godt mening hehe..



  • #18   12. okt 2008 men hvaså jerper, synes du jeg skal smide et 6V batteri og en spændingsbegrænser på eller et 12V? har lige lurret lidt på nogle blink relæ og lidt andet, og jeg synes det er rimlig svært at finde til 12V .. eller kigger jeg bare de forkerte steder?

  • #19   12. okt 2008 6V batteri, ensretter, spændingsbegrænser og laderelæ. Til 12V kan du altid bruge fra div. scootere. smiley Men et 12V system skal helst have 12V som minimum - det får du ikke med dit system, så derfor; 6V.

  • #20   12. okt 2008 ok.. super .. det er også nemmest med dele smiley synes jeg da hehe.. men, af spændings begrænser, skal jeg så bare bruge den som patrik har linket til længere oppe, eller har du en bedre/billigere en i tankerne?

  • #21   12. okt 2008 Brug du bare den - teknikken bag dem alle skulle gerne være den samme. I værste fald er kølepladen ikke stor nok (overskydende strøm bliver omdannet til varme), men når den bare er monteret mod en metalflade, skal den nok aflede varmen.
    Jeg har kørt med en fra en scooter, altså til 12V, men den æder de mange ampere, som vort 6V system leverer = stort set intet lys i tomgang.


  • #22   12. okt 2008 okay super.. hmm.. det er da lidt nedern med dit lys i tomgang.. men det var pga du grillede dine pærer ved 12k omdr når der ikke var begrænser på ik?

  • #23   13. okt 2008 Droppede den igen, da jeg til sidst ramte 13krpm og den kogte af smiley Altså, begrænseren.
    Pærerne røg, når den tredje eller fjerde gang passerede 11.500rpm, fandt jeg ud af på en MØRK landevej. Dvs. ved ca 90km/t i 4. gear.

    Det problem er ovre, efter jeg har monteret en almindelig knallert-tænding med platiner og 25W pærer = 10W mere end tændingen er dimensioneret til. smiley


  • #24   13. okt 2008 hehe.. haxor nok smiley det er altså også en ond motor du har dig hehe smiley

  • #25   14. okt 2008 Den var i hvert fald latterlig at køre med. Den nye opsætning er egentlig vildere, men bare ved lidt lavere omdrejninger. smiley Tror den stopper omkring 11.800-12.000rpm, hvor den anden først fladede helt ud omkring 13.000rpm.

  • #26   14. okt 2008 fair nok smiley 5g FTW

  • #27   16. okt 2008 Tjaeh... 4 eller 5 gear er i hvert fald fint. Personligt ville jeg helst have en 6-trins gearkasse, men ikke for andet end accelerationens skyld. Generelt er der ikke den store forskel på tophastigheden, uanset hvilken motor, man vælger - det er måden man kommer derop på, som tæller.

  • #28   16. okt 2008 ja det er jo det.. men jeg tæller somregl ikke 6g med eftersom de er alt for dyre til jeg vil kunne få fingrene i sådan en det næste lange stykke tid.. og så er de ved at være godt sjælne så vidt jeg har erfaret..

  • #29   16. okt 2008 Hvis man vil ha' en, kan man også finde den - spørgsmålet er, om du vil lægge knapperne for et gear ekstra smiley

Kommentér på:
Elektronisk Bosch tænding :D

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce