hjelp athena 44mm {{forumTopicSubject}}
hej jeg har en 4gearet kreidler med athena 44mm og 19m bing std udst med 32mm forrør.
mit problem er at der ikke er skyggen af bundtræk i den den skal gerne op i min 3000 rpm før den kan noget ham der havde den før har filet udst kanalen længere frem mod topstyk og det er hvad jeg vil gætte på ar der er galt og ikke nok med det han har boret to skrå huller ind i toppen af cylle og to huller i stemplet der passer dertil og det er hvad han kalder boosterkanaler jeg har ikke helt fat i hvordan det skulle fungere men vis i ved det må i meget gerne skrive og vis i evt ved hvad grunden er til at den skal ha så mange rpm før den kan trække. der er kommet elektrinisk seal tænding på men det er ikke dens skyld den kunne heller ikke med platin tænding.. håber i ved det
maj 2005
Følger: 27 Følgere: 26 Scootere: 11 Emner: 78 Svar: 658
nov 2006
Følger: 37 Følgere: 38 Scootere: 7 Emner: 111 Svar: 1.024
nov 2006
Følger: 83 Følgere: 80 Scootere: 19 Emner: 66 Svar: 702
Op lig trak kraft -men for meget mister man desvære.
Til siden lig omd , men ogso noget der skal gøres med følese.
Vis din cyl er portet for meget er den eneste udveg nok at sætte en membran studs på, det giver lidt trak kraft.
Men 3000 omdr er ikke ret meget for en kreidler mange store tun skal helt op på 10000-12000 omd før di uder max.
Håber er til lidt hjelp.
Portning vis mand ikke er skide god til det eller har mål i forvejen så hold fingerne væk, ødelæger som rel mere end det gavner.
Lidt fotos af cyl ville hjelpe.
nov 2006
Følger: 37 Følgere: 38 Scootere: 7 Emner: 111 Svar: 1.024
nov 2006
Følger: 37 Følgere: 38 Scootere: 7 Emner: 111 Svar: 1.024
maj 2005
Følger: 27 Følgere: 26 Scootere: 11 Emner: 78 Svar: 658
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
det er ganske normalt at den har dårligt bundtræk med denne cyl nå udst port også er hævet ekstra samt de 2stk berømte van veen boston..bare udst ikk er hævet for meget for så er helt galt med dårligt bundtræk...kik evt under kreidler register.dk der står skrevet om tuning af 44mm athena cyl samt alle mål skrevet..mål på din egen cylle og sammen lign
mvh falster
nov 2006
Følger: 37 Følgere: 38 Scootere: 7 Emner: 111 Svar: 1.024
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
21mm fra top og 29mm bred og nærmest d formet hul
gå ind og kik :=)
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
nov 2006
Følger: 37 Følgere: 38 Scootere: 7 Emner: 111 Svar: 1.024
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Dertil kommer, at kanalerne i disse cylindre endda ligger lidt højere end i en standard 6,25HK cylinder!
Hvis man går ud fra, at cylinderen har en portning, som er det ideelle kompromis mellem bundtræk og spidsydelse, er følgende gældende ved en portning:
Når du hæver udstødningskanalen, mister maskinen bundtræk, men vinder spidseffekt ved højere omdrejninger.
Hvis du gør udstødningskanalen bredere, vil spidseffekten stige og bundtrækket være relativt uændret.
En membranindsugning vil ikke afhjælpe dit problem i ret høj grad - den hjælper kun, hvis bundtrækket mangler som følge af problemer i indsugningsfasen. Bevares, Meteor-stemplet er meget kortere end de originale, men i standardtrim er det stort set uden betydning, da cylinderen går fantastisk.
Du vil opleve en forskel, men en membranindsugning vil aldrig kunne opveje en agressiv portning.
Det er blevet bevist og afprøvet massevis af gange, og jeg har aldrig oplevet beviser på det modsatte heller - og jeg har edderfløjtemig lavet mange cylindre, efterhånden
Nu skriver du, han har lavet booster-skyllekanaler. Det kan være, de to huller i stemplet åbner, når stemplet er i bund. Det giver tomgangsbøvl og ÆDER bundtræk - jeg har prøvet det selv, og det er skræmmende, hvor stort et 'hul' i bundtrækket der opstår, blot hullerne åbner 0,5mm i indsugningskanalen.
Mht. boosternes funktion, foregår det således:
Når de to slidser i cylindervæggen bliver fri af stemplet i takt med dette kører nedad i cylinderen, bliver der presset gasser gennem hullerne i stemplet og via slidserne ind over stempeltoppen.
Simpelt og effektivt. Desuden øges gennemstrømningen af gasser i stemplet, hvilket smører krydspindslejet, køler stempeltoppen og køler stempelringen.
HVIS de to boostere ligger HØJERE end de originale skyllekanaler, er der en tendens til, at bundtrækket bliver let forringet. Til gengæld stiger spidsydelsen betragteligt.
Har du evt. et billede af cylinder og stempel, så man kan se boosterne? Det kunne være, det var min gamle cylinder - den leverede ikke rigtig noget bundtræk, men er du GAL, den trak fra, når den fik nogle tæsk.
Boosterne blev lavet hurtigt og ser ikke ligefrem flotte ud, fordi jeg ikke rigtig vidste, hvad jeg gik ind til. Men ham der købte den af mig var i hvert fald glad for den.
Bare for at gøre mit indlæg endnu længere... lol! Det kan også skyldes, at din udstødning er forkert afstemt ift. de omdrejninger cylinderen arbejder bedst ved. Du kan prøve at skubbe potten længere bagud på forrøret, hvis de to er adskilt.
Ellers vil jeg anbefale dig at investere i et nyt forrør og en Homoet 4P som minimum (helst en Homoet 6P). Du vil mærke en STOR forskel! Ikke rigtig i bundtrækket, men i allerhøjeste grad i trækområdet.
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
gives der undervisning i de teorier....griner
mvh falster
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
En stor del af, hvad jeg ved om det her, er teori, som jeg har fået bekræftet i praksis, men stort set kun ifm. Kreidler-motoren. Dvs. jeg med rimelighed kan sige, hvad en given ændring vil gøre ved motorkarakteristikken.
Totakteren er ikke sådan lige at have med at gøre - noget der ikke duer på Kreidlermotoren kan sagtes være den ledeste og mest effektive ændring på en anden motor.
En helt anden faktor er, hvad der fysisk er muligt; man kan ikke bygge en motor på 50ccm, som kan trække et 80kg stålskjold med 80kg fører og en fuld tank 150km/t, og som samtidig kan trække brutalt fra 3.000rpm - det ville snarere være tomgang i den sammenhæng.
Det er et spørgsmål om timing, akustik, temperaturer, flow og... ja... og så videre.
Dertil kommer min forkærlighed for at skrive lange indlæg. Jeg får gerne så meget med som muligt. Jeg hader løse ender. Selv så lille et indlæg som dit kan afføde en hulens masse tanker og skriverier.
Næste spørgsmål må vist være, hvilken bog jeg skal begynde at skrive, lol.
nov 2006
Følger: 37 Følgere: 38 Scootere: 7 Emner: 111 Svar: 1.024
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Jeg får intet indtryk af din maskine, når den ikke trækker gennem gearene. En af årsagerne til det manglende bundtræk ligger helt klart også i dit valg af tænding. Innerrotor stjæler bundtræk men leverer typisk 1-2HK på toppen, så vidt jeg har set på div. rullefeltsudskrifter. Det er gerne noget i retning af, at alle kræfter udenfor trækområdet bliver minimeret, men når den så rammer... huha
Spænd et rimeligt kamera fast på tanken (gaffatape og lidt form-skåret flamingo virker fint - bare irriterende at rydde op, når man er færdig) og kør en tur. Så kan det være, jeg kan lytte mig frem til, om der er noget galt.
Min umiddelbare tanke er, at du skal have fat i en helt anden udstødning. Det T.Hansen-Protuna-wannabe-Proma-bras duer ikke til en skid på Kreidleren. Sælg den til en Yamaha-ejer, istedet, lol. FS1-motoren tager kærligt imod enhver ændring, fordi den er så astmatisk indrettet fra fabrikken.
Investér i en Homoet 4P som absolut minimum, og kort af forrøret så der kun er 3-4cm tilbage fra det sidste knæk. Det burde give en DEL flere omdrejninger og en DEL flere kræfter, men LANGT mindre bundtræk.
Din motor har alligevel ikke skyggen af bundtræk, så du kan lige så godt ofre det sidste og får max ydelse ud af motoren, istedet.
Jeg vil tro den forrige ejer af cylinderen indså dette, og gik af med kittet, fordi han blev træt af kun at kunne køre med fuld gas - det var netop grunden til, jeg selv gik af med cylinderen. Men det er sjovt nok at køre med - bare trættende i længden, når man kører meget. Og det gør jeg, i hvert fald.
Karsten >> Haha, tjaeh... Der er nu skrevet rigeligt med litteratur i forvejen, og jeg tvivler stærkt på, der er noget at komme efter - især når skidtet bliver skrevet på dansk. Der ligger en hulens masse matematik bag, og det er ikke ligefrem min stærke side. Jeg er sprog-nørd til fingerspidserne - netop at videreformidle information er en af mine stærke sider.
nov 2006
Følger: 37 Følgere: 38 Scootere: 7 Emner: 111 Svar: 1.024
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
^^ Med den bliver det ikke vildere, men den er halv-dyr. Det er den rigtige model til spændebånd.
Men hvis du har adgang til en TP Nardo-udstødning eller måske Yasuni R fra en scooter (Minarelli eller Piaggio - ligegyldigt hvilken) som du kan svejse på dit forrør, så skal det nok køre. Det er måske liiiidt svært at finde den rette længde på forrøret, men det går nok
Alternativt kan jeg oplyse, at målene på Polinis Evo udstødning til deres 50ccm kit er næsten identisk med Homoet 6P.
hjelp athena 44mm
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside