{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.573 visninger | Oprettet:

hjelp athena 44mm {{forumTopicSubject}}

hej jeg har en 4gearet kreidler med athena 44mm og 19m bing std udst med 32mm forrør.
mit problem er at der ikke er skyggen af bundtræk i den den skal gerne op i min 3000 rpm før den kan noget ham der havde den før har filet udst kanalen længere frem mod topstyk og det er hvad jeg vil gætte på ar der er galt og ikke nok med det han har boret to skrå huller ind i toppen af cylle og to huller i stemplet der passer dertil og det er hvad han kalder boosterkanaler jeg har ikke helt fat i hvordan det skulle fungere men vis i ved det må i meget gerne skrive og vis i evt ved hvad grunden er til at den skal ha så mange rpm før den kan trække. der er kommet elektrinisk seal tænding på men det er ikke dens skyld den kunne heller ikke med platin tænding.. håber i ved det


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjelp athena 44mm
  • #1   9. feb 2008 hmm hvordan er din kompretion på den?

  • #2   9. feb 2008 tak for dit svar. kompen er god tvivler på at det er det ved ikke hvad den fejler for har prøvet at skifte kabu til 21mm arreche. her er en film med den hvor den har innerotor jeg kører med elektronisk så næsten det samme. håber en har at svar http://www.scootergalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=1527

  • #3   9. feb 2008 Poprtning .
    Op lig trak kraft -men for meget mister man desvære.
    Til siden lig omd , men ogso noget der skal gøres med følese.
    Vis din cyl er portet for meget er den eneste udveg nok at sætte en membran studs på, det giver lidt trak kraft.
    Men 3000 omdr er ikke ret meget for en kreidler mange store tun skal helt op på 10000-12000 omd før di uder max.
    Håber er til lidt hjelp.
    Portning vis mand ikke er skide god til det eller har mål i forvejen så hold fingerne væk, ødelæger som rel mere end det gavner.
    Lidt fotos af cyl ville hjelpe.


  • #4   9. feb 2008 hej jørge a nu du siger det den går faktisk meget skidt i tomgang og starter ikke fantastisk så den får et nyt stempel her engang..

  • #5   9. feb 2008 tak tonny l

  • #6   10. feb 2008 hehe... ja syntes også det lød lidt som en lidt for lav kompretion..:) eller for høj gearing..

  • #7   10. feb 2008 halløj morten
    det er ganske normalt at den har dårligt bundtræk med denne cyl nå udst port også er hævet ekstra samt de 2stk berømte van veen boston..bare udst ikk er hævet for meget for så er helt galt med dårligt bundtræk...kik evt under kreidler register.dk der står skrevet om tuning af 44mm athena cyl samt alle mål skrevet..mål på din egen cylle og sammen lign
    mvh falster


  • #8   10. feb 2008 mange tak karsten h.. der er masser af komp på tjekkede i dag jeg har sat original cylle uden plumb på og der er et helt andet bundtræk end der var før.. der er 21mm op til toppen af cylle fra toppen af udst kanalen og på den lovlige er der 32mm jeg syntes det er vildt med den store forskel..

  • #9   10. feb 2008 den portmap kreidler hansen har lavet på kreidler reg side
    21mm fra top og 29mm bred og nærmest d formet hul
    gå ind og kik :=)


  • #10   10. feb 2008 MIN 5 GEAR MOTOR MED CYL KIT LAVET SOM VAN VEEN 12HK MED SPECIEL EFFEKTPOT OG 28MM MIKUNI KØRER MED 10-36 GEARING OG LEVERE FØRST NOGET OMKRING 8000 OMDR VED 12000-18000 GÅR DEN AMOK! MAX 21000 OMDR....DE SKAL SIMPELHEN HAVE KLØ GAS OG FILE KOBLING SAMT LAV GEARING FOR AT HOLDE DE HØJE OMDR HVOR DER SKER NOGET

  • #11   10. feb 2008 okay mange tak det vil jeg gøre..

  • #12   14. feb 2008 Meteor-stemplerne til Athena og Parmakits 44mm cylindre har en top, der i forvejen er 2mm lavere end de originale stempler = alle kanaler åbner 2mm tidligere end de ellers ville gøre.
    Dertil kommer, at kanalerne i disse cylindre endda ligger lidt højere end i en standard 6,25HK cylinder!


    Hvis man går ud fra, at cylinderen har en portning, som er det ideelle kompromis mellem bundtræk og spidsydelse, er følgende gældende ved en portning:

    Når du hæver udstødningskanalen, mister maskinen bundtræk, men vinder spidseffekt ved højere omdrejninger.

    Hvis du gør udstødningskanalen bredere, vil spidseffekten stige og bundtrækket være relativt uændret.

    En membranindsugning vil ikke afhjælpe dit problem i ret høj grad - den hjælper kun, hvis bundtrækket mangler som følge af problemer i indsugningsfasen. Bevares, Meteor-stemplet er meget kortere end de originale, men i standardtrim er det stort set uden betydning, da cylinderen går fantastisk.
    Du vil opleve en forskel, men en membranindsugning vil aldrig kunne opveje en agressiv portning.

    Det er blevet bevist og afprøvet massevis af gange, og jeg har aldrig oplevet beviser på det modsatte heller - og jeg har edderfløjtemig lavet mange cylindre, efterhånden smiley


    Nu skriver du, han har lavet booster-skyllekanaler. Det kan være, de to huller i stemplet åbner, når stemplet er i bund. Det giver tomgangsbøvl og ÆDER bundtræk - jeg har prøvet det selv, og det er skræmmende, hvor stort et 'hul' i bundtrækket der opstår, blot hullerne åbner 0,5mm i indsugningskanalen.

    Mht. boosternes funktion, foregår det således:

    Når de to slidser i cylindervæggen bliver fri af stemplet i takt med dette kører nedad i cylinderen, bliver der presset gasser gennem hullerne i stemplet og via slidserne ind over stempeltoppen.

    Simpelt og effektivt. Desuden øges gennemstrømningen af gasser i stemplet, hvilket smører krydspindslejet, køler stempeltoppen og køler stempelringen. smiley


    HVIS de to boostere ligger HØJERE end de originale skyllekanaler, er der en tendens til, at bundtrækket bliver let forringet. Til gengæld stiger spidsydelsen betragteligt.


    Har du evt. et billede af cylinder og stempel, så man kan se boosterne? smiley Det kunne være, det var min gamle cylinder - den leverede ikke rigtig noget bundtræk, men er du GAL, den trak fra, når den fik nogle tæsk.
    Boosterne blev lavet hurtigt og ser ikke ligefrem flotte ud, fordi jeg ikke rigtig vidste, hvad jeg gik ind til. smiley Men ham der købte den af mig var i hvert fald glad for den.


    Bare for at gøre mit indlæg endnu længere... lol! Det kan også skyldes, at din udstødning er forkert afstemt ift. de omdrejninger cylinderen arbejder bedst ved. Du kan prøve at skubbe potten længere bagud på forrøret, hvis de to er adskilt.
    Ellers vil jeg anbefale dig at investere i et nyt forrør og en Homoet 4P som minimum (helst en Homoet 6P). Du vil mærke en STOR forskel! Ikke rigtig i bundtrækket, men i allerhøjeste grad i trækområdet.


  • #13   14. feb 2008 hvor for du det fra jesper? respekt!!!! :=)
    gives der undervisning i de teorier....griner
    mvh falster


  • #14   15. feb 2008 Det er da vist en kompliment smiley Takker. Undervisningen foregår i princippet herinde og på Kreidlerreg's forum, lol. Men det er nu kun guidelines, da intet er sikkert - jeg har se de mest latterlige, grimme og forfærdelige portninger køre faaantastisk!

    En stor del af, hvad jeg ved om det her, er teori, som jeg har fået bekræftet i praksis, men stort set kun ifm. Kreidler-motoren. Dvs. jeg med rimelighed kan sige, hvad en given ændring vil gøre ved motorkarakteristikken.

    Totakteren er ikke sådan lige at have med at gøre - noget der ikke duer på Kreidlermotoren kan sagtes være den ledeste og mest effektive ændring på en anden motor.

    En helt anden faktor er, hvad der fysisk er muligt; man kan ikke bygge en motor på 50ccm, som kan trække et 80kg stålskjold med 80kg fører og en fuld tank 150km/t, og som samtidig kan trække brutalt fra 3.000rpm - det ville snarere være tomgang i den sammenhæng.
    Det er et spørgsmål om timing, akustik, temperaturer, flow og... ja... og så videre.

    Dertil kommer min forkærlighed for at skrive lange indlæg. smiley Jeg får gerne så meget med som muligt. Jeg hader løse ender. Selv så lille et indlæg som dit kan afføde en hulens masse tanker og skriverier.

    Næste spørgsmål må vist være, hvilken bog jeg skal begynde at skrive, lol.


  • #15   15. feb 2008 mange tak jeg har lagt et link til en film med motoren længere oppe i emnet kan godt ske at det er din cylle for du har 100% ret den træker meget dårligt i bunden men når den får nogle omdrejninger så rykker den meget godt..

  • #16   16. feb 2008 helt sikkert hvilken bog..nogle mennesker har bare det der med at kan uddybe sig og forklare rigtig godt :=) ved selv mange af de ting du skriver..jeg er desværre bare ikk så godt til at overføre fra hjerne til papir hvis du forstår.. jeg synes og mener klart at en person som dig sku være med til at lave en ny dansk udgave 2 taks finesser samt evt om kreidler..da det jo er hovedområdet.. FEDT! :=)

  • #17   19. feb 2008 Det kan godt være, det er mikrofonen, som forvrænger, men et eller andet i din motor lyder som om, det trænger til en kærlig hånd - no offence, men den lyder som min, da der var knust et rulleleje i sølelejet. smiley

    Jeg får intet indtryk af din maskine, når den ikke trækker gennem gearene. smiley En af årsagerne til det manglende bundtræk ligger helt klart også i dit valg af tænding. Innerrotor stjæler bundtræk men leverer typisk 1-2HK på toppen, så vidt jeg har set på div. rullefeltsudskrifter. Det er gerne noget i retning af, at alle kræfter udenfor trækområdet bliver minimeret, men når den så rammer... huha smiley
    Spænd et rimeligt kamera fast på tanken (gaffatape og lidt form-skåret flamingo virker fint - bare irriterende at rydde op, når man er færdig) og kør en tur. Så kan det være, jeg kan lytte mig frem til, om der er noget galt.

    Min umiddelbare tanke er, at du skal have fat i en helt anden udstødning. Det T.Hansen-Protuna-wannabe-Proma-bras duer ikke til en skid på Kreidleren. Sælg den til en Yamaha-ejer, istedet, lol. FS1-motoren tager kærligt imod enhver ændring, fordi den er så astmatisk indrettet fra fabrikken.
    Investér i en Homoet 4P som absolut minimum, og kort af forrøret så der kun er 3-4cm tilbage fra det sidste knæk. Det burde give en DEL flere omdrejninger og en DEL flere kræfter, men LANGT mindre bundtræk.

    Din motor har alligevel ikke skyggen af bundtræk, så du kan lige så godt ofre det sidste og får max ydelse ud af motoren, istedet. smiley

    Jeg vil tro den forrige ejer af cylinderen indså dette, og gik af med kittet, fordi han blev træt af kun at kunne køre med fuld gas - det var netop grunden til, jeg selv gik af med cylinderen. smiley Men det er sjovt nok at køre med - bare trættende i længden, når man kører meget. Og det gør jeg, i hvert fald.

    Karsten >> Haha, tjaeh... Der er nu skrevet rigeligt med litteratur i forvejen, og jeg tvivler stærkt på, der er noget at komme efter - især når skidtet bliver skrevet på dansk. smiley Der ligger en hulens masse matematik bag, og det er ikke ligefrem min stærke side. Jeg er sprog-nørd til fingerspidserne - netop at videreformidle information er en af mine stærke sider.


  • #18   19. feb 2008 tak jesper h.. jeg er enig med dig at den udst der er på sletikke passer til kittet men det var lige det eneste der var på den hjemmeside hvor jeg allerede var ved at bestille noget..

  • #19   19. feb 2008 (link fjernet)

    ^^ Med den bliver det ikke vildere, men den er halv-dyr. Det er den rigtige model til spændebånd. smiley

    Men hvis du har adgang til en TP Nardo-udstødning eller måske Yasuni R fra en scooter (Minarelli eller Piaggio - ligegyldigt hvilken) som du kan svejse på dit forrør, så skal det nok køre. Det er måske liiiidt svært at finde den rette længde på forrøret, men det går nok smiley

    Alternativt kan jeg oplyse, at målene på Polinis Evo udstødning til deres 50ccm kit er næsten identisk med Homoet 6P. smiley


Kommentér på:
hjelp athena 44mm

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce