1.068 visninger
|
Oprettet:
senda/gpr cylinder på en kreidler?! {{forumTopicSubject}}
Jeg er ikke så god til hollandsk, men har jeg forstået det rigtigt hvis en cylinder fra en am 6 motor (senda osv.) passer på en kreidler?
http://emot.nl/webwinkel/index.php?act=viewProd&productId=117
dec 2006
Følger: 97 Følgere: 98 Scootere: 21 Emner: 193 Svar: 3.408
dec 2005
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 140 Svar: 584
dec 2006
Følger: 97 Følgere: 98 Scootere: 21 Emner: 193 Svar: 3.408
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
Der køres stadig 50cc løb i de egne, og interesseen er stigende. Derfor er det lidt fladt at bo i Danmark, hvor kun store motorer og rullefeltsudskrifter er noget, de fleste går op i.
nov 2006
Følger: 84 Følgere: 81 Scootere: 19 Emner: 71 Svar: 791
Skølle kanaler passer heller ikke over ens.
Og som sagt før så skal det være med drejeventil eller stor motifisering af blok til membran.
Så hvor for en orginal cylle virker da perfekt.
Dumt i mine øjne.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
Vandkølede cylindre findes da, men hvor tit falder man over en i intakt stand og til acceptabel pris? Yderst sjældent, og selv da står man med udstødningsproblematikken.
Senda-cylindrene går lige på og fås endda i overstørrelse, så man kan klemme godt med effekt ud af den lille motor.
Ydermere er den vandkølet, så den har langt større potentiale end en originalcylinder, uanset hvordan man vender og drejer det.
Hvis du vil på den anden side af 110-120km/t, er der realistisk set ikke andre muligheder, som kan betale sig.
nov 2006
Følger: 84 Følgere: 81 Scootere: 19 Emner: 71 Svar: 791
Hvorfor så ikke lave en over gangs plade og sætte en ø' 44.5mm vandkølety cylle med membran fra en kawa crosser på den yder ovet 16Hk.
Men så er det jo ikke en 50cc??
nov 2006
Følger: 84 Følgere: 81 Scootere: 19 Emner: 71 Svar: 791
Men det litteste er at finde en det med ok cylle.
Hvis der er nogle der vil prøve så har jeg cylinderen.
dec 2006
Følger: 97 Følgere: 98 Scootere: 21 Emner: 193 Svar: 3.408
hvis man skal gøre noget, så skal man gøre det ordenligt ellers kan man lige så godt lade vær..
Emil
hvis det er en senda du vil se går du bare ind på derby under katigorierne her på SG
her kan du se lidt eksempler på kreidler med senda cylle..
http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=16060
http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=21093
http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=22137
http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=15593
det var bare lige hurtigt kig derinde.. hvis man leder lidt kan du finde hvor det er meget mere uddybet hvordan man skal gøre.. håber du kan bruge det
tjek evt. den video jeg har under min profil og fyr helt op for lyden.. den er temmelig syg og det er med en mallosi 80cc cyle, membran i blok, 16mm karbu og specielt laavet udstødning
dec 2006
Følger: 97 Følgere: 98 Scootere: 21 Emner: 193 Svar: 3.408
du skal bare ha den blue printet så skyllekanaler passer..
har selv tænk lidt på at købe en eller anden senda cylle og så hører en cylinder smed om det kunne lade sig gøre at lave den stempel stryret.. det kunne være lidt blæret
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
I kraft af der er skyllekanaler "øverst" i cylinderen, er man tvunget til at benytte en membran, hvis man absolut vil lave indsugning derigennem. Det vil give flow-problemer ad Pommern til.
Mellem de to øverste motorophæng er der rent faktisk plads til at lave en indsugningskanal med plads til membran. Det kræver at man måler rimeligt præcist op, men der er plads.
Det sværeste er umiddelbart valget af udstødning, samt hvordan vandpumpen skal trækkes.
Udstødningen kan i princippet være den oprindelige til Derbi GPR, som så skal svejses om. En god smed klarer det uden de vilde problemer, men det tager noget tid.
Vandpumpen bør nok trækkes med et remhjul fra krumtappen og kombineres med en innerrotor. Alternativt kan man vælge en 12V pumpe og selvfølgelig en 12V tænding, men hvis der skal trækkes det antal omdrejninger, som Derbi-kittet kræver for i det hele taget at levere noget, er der ikke meget grin ved at have et tungt svinghjul på slæb. Ikke at det påvirker ydelsen drastisk, men hvis spolerne brænder af, har man pludselig ikke en vandpumpe længere og den slags er noget skidt. Og spolerne skal nok stå af - mig bekendt er der ingen tændinger på markedet med lys, som rent faktisk kan håndtere 12-15.000rpm.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
(link fjernet)
dec 2006
Følger: 97 Følgere: 98 Scootere: 21 Emner: 193 Svar: 3.408
hvis jeg skulle lave det (alt efter hva den skal bruges til) men så ville jeg nok lave den med drejeventil, det blir lidt sværere og lidt dyrere men helt klart federe.. men så er det kun til race
jeg har fundet en 12v tænding til drejeventil med lys spoler så der kan man jo bare finde en lille 12v pumpe at sætte
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
Derfra skal du så finde ud af, HVOR meget effekt der er at hente ved den tænding - det nytter ikke noget, hvis pumpen kræver 10x så mange ampere, for den virker.
Jeg ville satse på en mekanisk pumpe og montere en remskive på krumtapakslen under alle omstændigheder. Det er gjort før og med succes.
Umiddelbart finder jeg det risikabelt at ændre cylinderen til en med stempelindsugning, uagtet det kan lade sig gøre.
Vandflow'et forstyrres også, så der vil være en øget risiko for et klemt stempel - ikke pga. for høj varmeudvikling, men pga. forskellene i varmeudviklingen på indsugningssiden i kraft af et mindre område bliver kølet direkte af vandet.
Indsugningen i blokken er simpel at gå til (relativt set), når først der er hældt noget aluminium i de nødvendige steder. Har du mulighed for at lave drejeventil, har du også mulighed for at gå membranvejen.
I øvrigt, drejeventil er ikke til ret meget andet end spidsydelse, når motoren er så lille. Membran er mere effektivt, når man ser på effektkurven som helhed. Ligesom ved den stempelstyrede indsugning, ryger der godt med gasser tilbage gennem indsugningskanalen udenfor trækområdet.
De primære fordele over stempelstyring er, at man kan lade indsugningsfasen starte tidligere og benytte den kortest mulige afstand fra karburator til krumtaphus - igen, fint for spidsydelsen, men elendigt ift. anvendeligheden.
dec 2006
Følger: 97 Følgere: 98 Scootere: 21 Emner: 193 Svar: 3.408
det med at der ikke plads til tændningen skal jeg ikke kunne sige efter som jeg ikke har prøvet, ham her http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=16060 har i vertfald gjordt det (kig de sidste sider)
karburator størrelsen kan man jo selv styre og som sagt så er en en drejeventils motor mest til race.. hvis det var for at bygge en kreidler der skal indregistreres til mc ville jeg nok vælge membran.. her er et rimeligt lækkert projekt http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=16664
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
Det samme kan laves med platiner, hvor man blot forbinder et batteri til tændspolen og bruger platiner og kondensator, som man normalt ville. Batteriet virker så som en fødespole ville gøre det, altså ved at levere en spænding, der bliver "forstærket" af tændspolen.
senda/gpr cylinder på en kreidler?!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside