{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.499 visninger | Oprettet:

Knallert eller MC = DILEMMA {{forumTopicSubject}}

Ja jeg har efterhånden plaget jer en del med min 5-gears motor og i er garanteret skide trætte af at høre på det.

Men jeg føler jeg skal træffe et valg, som nok kræver lidt forskellige meninger fra Kreidler folket.


1) Skal jeg gøre den pæn og bruge den som hyggeknallert om sommeren?

Eller

2) Skal jeg gøre den pæn og montere min fuldstændig perfekte 5-gears motor og så ikke rigtig køre på den da jeg ikke er 18 og ikke har penge til at indregistrere den.


Kører i 5-gear som knallert, eller ville i anbefale at indregistrere den? Og hvad koster det i forsikring, afgift, syn, indregistrering osv...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Knallert eller MC = DILEMMA
  • #2   7. mar 2013 Hvad vil det koste at få plader på og hvad giver man i forsikring på en så gammel maskine?

  • #3   7. mar 2013 Det koster næsten ingen ting smiley Forsikringen er nok omkring de 2000kr uden kasko når du er 18. At få den indregistreret koster vist bare prisen på pladen.

  • #4   7. mar 2013 2k om året? og prisen på pladen?

  • #6   7. mar 2013 Mit forsikringsselskab kræver at jeg vælger en maskine fra en liste for at beregne prisen... kreidler er der selvfølgelig ikke........ Tror jeg ringer til dem her en af dagene

  • #7   7. mar 2013 For at du kan forsikre noget som veteran eller classic, så skal man for det meste være fyldt 21 så vidt jeg husker smiley Så det kan du ikke bruge til så meget, men ellers ville den være meget billigere.

  • #8   7. mar 2013 Det koster ikke meget at ha' en kreidler på plader, som jesper ofte påpeger, det er ligefør det er billigere end at gå.

    Men behold du den 3 gearede motor og så få lagt nogen kilometer på maskinen, og når du så bliver 18, og har taget kortet, så ligger den 5 gearede motor sikkert stadig på hylden og samler støv, og så er det en smal sag at få den på de store grimme hvide plader. smiley


  • #9   8. mar 2013 GF ansvarsforsikring koster lige under 1.000kr/helårs
    Aros veteranforsikring koster 575kr inkl. kasko (25.000kr), men de foretrækker et andet, primært køretøj til den pris + der er max 8.000km om året, mener jeg.
    Thisted kan man forhandle med ift. prisen kontra primært køretøj eller ej samt max årligt km-tal.

    Afgift ved indregistrering 0-2.000kr, afhængigt af årgang.

    Årlig ejerafgift 290kr, hvis den er fra 1977 eller ældre

    Nummerpladens pris afhænger af synsstedet og koster alt fra 1kr til 600kr En historisk (sort) koster 650kr hos SKAT.

    Læg dertil prisen for et registreringssyn (3-700kr, alt afhængigt af, hvor grove de er).


    Jeg kan kun anbefale at indregistrere den som motorcykel, når den tid kommer. Generelt set har motorerne en lang levetid, når de er lavet rigtigt, og en nogenlunde standard 6HK motor kører minimum 25km/L
    Læg dertil, at det er sjovere at køre tunet lovligt, og reelt lovlige dele kan være svære at få fingrene i. Den originale TUM-186 udstødning er et godt eksempel... T.Hansens 28mm udstødning er for eksempel IKKE lovlig... og det er deres forrør HELLER ikke!!!


    I værste fald er omkostningerne det første år under 5.000kr og derefter i omegnen af 1.500kr + brændstof... for mit vedkommende er den årlige pris 865kr/år + brændstof.

    Ved 20.000km/år svarer det til ca.
    11.000kr i brændstof inkl. olie
    600kr til forsikring
    290kr i afgift
    750kr i dæk
    500kr til kædekit
    200kr til bremser
    500kr til diverse
    1.000kr i bøde, fordi man altid kører for stærkt i byzonen (lol - bare gas)

    Det svarer til 14840kr/år eller 74 øre pr. km


    20.000km i bil vil ligge tættere på 2-3kr/km eller 40-60.000kr + indkøbspris det første år

    20.000km på en større motorcykel vil typisk ligge omkring 1-1,5kr/km + indkøbspris det første år.

    Til sammenligning koster en 45-knallert typisk 4.500kr i forsikring, kører sjældent over 20km/L og er både nederen og i vejen på gaden, larmer, lugter og er generelt bare grim og fjollet smiley


    Alternativet er at bringe Kreidleren i helt lovlig stand og købe en motorcykel, når den tid kommer, men det koster som sagt arme og ben ift. en Kreidler.

    En lovlig Kreidler ved 20.000km om året kræver en del fritid (20.000km / 30km/t = 667 timers kørsel... eller knap 28 døgn/hele februar med hanen i bund!), men med mindst 40km/L og mindre slid hist og her:

    7.000kr på brændstof
    900kr til forsikring
    400kr til dæk
    300kr til kædekit
    100kr til bremser
    500kr til diverse og ingen bøder

    9.200kr/år eller 46 øre pr. km! smiley

    Kun en lovlig Ciao er billigere med typisk 38 øre pr. km, hehe...


    Valget er dit... Jeg kan kun sige, at jeg ikke forstår, folk køber en 45-knallert. Selv et MC-kørekort + en lidt brugt maxi-scooter kan købes til næsten samme samlede pris som en ny 45-knallert, og den koster mindre i forsikring.


  • #10   8. mar 2013 Sort plade/historisk nummerplade kan forresten hægtes på maskiner fra 1975 og ældre. smiley Så kan man da slippe for den 'store, grimme, hvide plade'! smiley

  • #11   8. mar 2013 Korrekt Jesper, men eftersom der er tale om en RMC, så er der ikke stor chance for at den er fra 75, medmindre det er "grand prix" udgaven uden sidekasser (og ophæng til samme), hehe. smiley

  • #12   8. mar 2013 Tak for de fine svar drenge! smiley Der er vist ingen tvivl om at den skal køre sommeren ud som 30'er og derefter får den 5-gearen på og plader og hele molevitten. Desværre er det en 78'er så jeg må nøjes med en gigantplade klistret på min bagskærm... smiley

    Så er det bare ud og have fat i en lovlig udstødning og karburator. Og når 5-gears tiden er inden for rækkevidde skal den renoveres med nye lejer osv. Så slipper jeg for ubehagelige overraskelser i den første tid i hvert fald. smiley Så hvis nogle er friske på at hjælpe mig ud på vejene med 5-gear så rejser jeg gerne et smut over til Jylland eller Fyn for noget eksperthjælp


Kommentér på:
Knallert eller MC = DILEMMA

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce