{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.079 visninger | Oprettet:

Og derfor satte stemplet sig...! {{forumTopicSubject}}

Jeg fik smadret en cylinder for et par uger siden. Stemplet satte sig simpelthen noget så grusomt, og jeg har virkelig undret mig meget over, hvad årsagen kunne være.

Tændrøret var fint brunt, og endda til den mørke side (B8ES, som mit squish-topstykke bruger), og stempeltoppen var også den rette farve. Ingen tegn på fastbrændt olie på indersiden af stemplet, såeh... det gav i korte træk ingen mening!

Nu har jeg så luret lidt på ring-gabet. Og tro mig, det var IKKE nemt at få den stempelring afmonteret, men det er et sidespor.

Ring-gabet er 0.0mm! Ikke engang et søgerblad på 0.05mm kan jeg klemme ind i ringen!

Ring-gabet måles ved, at man sætter stempelringen i cylinderen og lige 'jævner monteringen' ved at skubbe lidt til den med stemplet.
Så sætter man ellers søgerblade ind i ring-gabet, indtil man har en nogenlunde måling.

Hvis gabet er for lille, kan stempelringen ikke udvide sig, og så begynder den at skrabe oliefilmen af cylindervæggen. Det øger friktionen, og så går det slag i slag.
Stemplet bliver overophedet og smelter toppen ned mod udstødningskanalen!

Jeg studsede først over ring-gabet, da jeg stod og studerede stemplet. Som sagt er det smeltet på udstødningssiden - det er der intet underligt i, da det netop er dér, stemplet bliver varmest. Men lur mig om ikke den har lavet en 'lille klemmer' netop ved ringens åbning!!!

HALLOOOOOO, LOGIK! Så nu har jeg fået svar på dét spørgsmål, og det er fan'me lækkert!


I øvrigt, kravene til ring-gabet er som følger...

40mm: 0.16mm

44mm: 0.18mm

Og med almindelige søgerblade kan man sige, at 0.15mm skal fise lige igennem og 0.2mm søgerblade må akkurat IKKE kunne komme ned i gabet. smiley I sidste ende er det dog bedre at have lidt for meget end lidt for lidt - hvis I er i tvivl, så sæt gabet til 0.2mm og skifte ringen(e) lidt oftere.

Jeg har muligvis fundet en kontakt, der kan levere gode 44mm ringe til KT/Meteor/Athena, leveret til døren for under 100kr
Ringen koster ganske vist kun 69kr hos Kreidler-Service/scooterdele/whatever... Men han er sjældent villig til at sende for mindre end 75kr, hvis man kun køber én lille ting, og ingen kan fortælle mig, hvor de ringe stammer fra. Ergo, drop det - alt for lidt info.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Og derfor satte stemplet sig...!
Kommentér på:
Og derfor satte stemplet sig...!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce