{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.439 visninger | Oprettet:

Krumtap skift {{forumTopicSubject}}

Er det den samme måde man skifter på som på en jog ?

Krumtapskift på CW motor

Dette er nok den mest besværlige montering af alle tundele. Heller ikke sært da krumtappen sidder centralt i motoren omgivet af hver af de to motorblok-halvdele. Men alt dette ved du jo nok, hvis du vil skifte din krumtap. Gør du ikke bør du nok ikke kaste dig ud i sådan et projekt, da det kræver kendskab til den enkelte motor og en hvis forståelse for opbygningen og princippet i to-taksmotoren. Så er det nok at foretrække at få det ordnet hos en forhandler, selv om det muligvis koster en lille slat penge.

Krumtapskift på CW motoren (Bws50, Bws NG > 98, Bws NG < 98, Spy, Slider, Bump, Amico osv.):

1. Afmontering af motorblokken

Hvad du allerførst skal gøre er at pille motorblokken af. Det gør du ved først at banke den store bolt der går igennem stellet ud, afmontere udstødningen, pille støddæmperen fra motorblokken, afmontere bagbremsekablet samt frakoble ledninger til batteri og CDI. Så burde du kunne få blokken af. En fordel ville også være at pille baghjulet af.

Derefter piller du vario, blæsehjul og rem af. Så skal du over på den anden side og pille blæsehjulet ved svinghjulet af. Du burde nu kunne se krumtappen stikke ud ved variomaticen og på den anden side se svinghjulet.

2. Afmontering af svinghjulet

Svinghjulet skal pilles af med en svinghjulsaftrækker. Alle andre hjemmelavede metoder vil ødelægge eller bøje dit svinghjul og et nyt koster ~ 800 kr. så pas godt på det. En svinghjulsaftrækker kan du få hos de fleste forhandlere af scooterdele og koster et sted mellem 50-100 kr. Vær sikker på at svinghjulsaftrækkeren passer til den rigtige type motor. I dette tilfælde skal du bruge en til Minarelli.

Hvis dit svinghjul ikke har været afmonteret før kan det godt sidde meget stramt, men det er bare at blive ved med at skrue på svinhjulsaftrækkeren for til sidst går det løs, da det sidder i spænd via den såkaldte lille not, der sidder i sådan et lille indhak på krumtappen. En anden god ide er også at når du skruer på svinghjulsaftrækkeren, lige at give den et lille dask, altså slå ned på den så den går løs.

Når dit svinghjul så er kommet af, kan du med sikkerhed se den lille not, der sidder på krumtappen. Det er sådan en lille halvmåneformet dims, der sidder i indhakket på krumtappen og vender med den flade side opad. Den skal du passe meget godt på, og sørge så vidt muligt for ikke at beskadige - en god ting er at sætte den på svinghjulet, der jo er magnetisk. Så kan du opbevare de to ting sammen, så du ikke glemmer noten.

3. Afmontering af tændspoler og diverse ledninger

Når dette er gjort skal du så pille tændspolerne ud, som du kan se efter at have pillet svinghjulet af. De sidder fast med 3 umbraco skruer, og når de er skruet ud og det sidder løst, skal du vrikke den lille gummidut, der sidder på ledningen til batteriet ud af hullet på blokken og så kan du trække hele tændspolen plus ledning af.
Inde bag tændspolerne sidder pakdåsen, der er sådan en pakning lidt ligesom den, der sidder ved geardækslet eller mellem motorblokken og variomaticskjoldet. Den skal du også bare pille ud, men vær forsigtig med den, da det er meget uheldigt hvis der sker noget med den. Pakdåsen skal være i perfekt stand, ellers virker den ikke ordentligt. Når pakdåsen er pillet ud kan du nu se helt ind til simmeringen.

4. Afmontering af låseringe, oliepumpe og drivhjul

På krumtappen sidder der to låseringe, der er fandens drilske at få af, men de skal af før du kan komme videre. De kan vrikkes ud af rillen med en tang. Herefter piller du drivhjulet, der er det lille hvide plastichjul med riller, der sidder monteret på krumtappen, og oliepumpen af. Oliepumpen sidder skruet fast med to små umbracoskruer, og så er den ellers lige til at pille ud.

5. Adskilning af de to motorhalvdele

Hvad du skal gøre nu er at pille samtlige skruer ud du kan se, da de alle sammen skal ud. Alt det fedt der sidder derinde skal du så vidt muligt sørge for bliver derinde, da det smører de bevægelige dele derinde. Nogle af skruerne der sidder inde i blokke kan godt være lidt stramme at skrue ud, men det er bare at bruge en smule knofedt og så få dem skruet ud. Alle skruerne der sidder inde i blokken og holder de to halvdele sammen er umbracoskruer, med samme størrelse som dem der sidder i variomaticskjoldet.

6. Afmontering af den gamle krumtap

Du burde nu kunne få de to halvdele fra hinanden, men de sidder med garanti godt fast. Derfor, slå med en fiber eller gummihammer på den ene halvdel mens du hiver i den anden. Aldrig slå på krumtappen, da det kan slå den skæv eller gøre anden form for skade. Skal den gamle krumtap ikke bruges mere er dette selvfølgelig ligemeget, så der kan du ligeså godt finde den største mukkert overhovedet og så bare banke alt hvad du kan på enden af krumtappen til den dumper ud. Det kan godt ske at et af lejerne eller begge, glider af krumtappen når du slår den ud og bliver inde i blokken, men dem banker du også bare ud med et eller andet værktøj.

Når det hele så er ude, piller du de gamle simmeringe ud. Det er de to gummipakninger, der sidder i hver sin side af motorblokken og omslutter krumtappen når den sidder i. Derefter skal du så smide de nye i. Prøv så vidt mulig ikke at beskadige simmeringene når du sætter dem i, da det nemt kan resultere i at de ikke er tætte og så trækker din scooter falsk luft ind og vil ikke køre optimalt.

7. Montering af den nye krumtap samt lejer

Nu skal du så have sat de nye lejer på den nye krumtap. Enten kan du få din lokale forhandler til at sætte lejerne på, da de ofte godt kan være lidt stramme at sætte på, eller også gør du det selv ved først at smide krumtappen i fryseren. Når metallet bliver koldt trækker det sig sammen og den vil derfor blive mindre, selvfølgelig til en hvis grænse. Når krumtappen så har været i fryseren i en god times tid, tager du den ud og varmer på lejerne med en varmeblæser (ikke en hårtørrer), men pas på med at varm for meget på lejet det samme sted. Sørg så vidt som muligt at varm over det hele. Når lejet så er varmet godt op presser du det på krumtappen til det sidder helt inde og du ikke kan presse det længere ind. Det samme gør du selvfølgelig også med det andet leje.

Nu skulle begge lejer meget gerne sidde på din krumtap og den er i princippet klar til at blive smidt i. Men inden da skal du skrabe den gamle pakning af hver af halvdelene på motorblokken, altså de sider, hvor de vender ind mod hinanden. Herefter smører du et tyndt lag flydende pakning på. Sørg for at fordele det jævnt over det hele. Nu er det så tid til at smide krumtappen i. Det gør du bare ved at sætte krumtappen i den ene halvdel af blokken (er lige meget hvilken) og så sørge for at leje går lige ind i blokken. Når lejet sidder lige banker du lige så forsigtigt med en fiber eller gummihammer på enden af krumtappen indtil du ikke kan se lejet mere, og det sidder helt inde i blokken. Prøv nu at drej krumtappen rundt. Den skal kunne dreje rundt uden besvær. Så tager du den anden halvdel af blokken og sætter på. Samme procedure som før.

Når halvdelene så er samlet prøv at drej lidt rundt på krumtappen. Den skal ligesom før kunne dreje rundt helt uden besvær. Herfra er det sådan set bare at samle det hele igen, i modsat rækkefølge som før.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Krumtap skift
Kommentér på:
Krumtap skift

Annonce