{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
109 visninger | Oprettet:

Gilera stalker forgaffel {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har brug for hjælp. min forgaffel på gilera stalker sidder fast og nu har jeg pillet den af men jeg kan ikke skille den ad. den sidder virkelig god fast og jeg ved ikke om der er noget specialt man skal gøre for at kunne skille den ad. Hvis der er nogen der ved noget om hvordan den fungere og hvordan man skiller den ad så meget gerne skriv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gilera stalker forgaffel
  • #1   4. feb Lidt lang historie:

    Min søns forgaffel sad også fast på hans piaggio nrg, det er samme historie som på din stalker og er generelt noget der sker for de forgafler på gilera og piaggio.

    Støvhætterne havde det heller ikke for godt længere, men de kan købes ved speedline og andre.
    Jeg har en Haynes manual der dækker div. Gilera modeller og i den står der faktisk lige ud de fraråder og skille forgaflen ad, da de ikke vil kunne lave en ordentlig guide fordi forgaflerne kan være en del forskellige indvendigt mht dele der er brugt.

    Jeg ved så at der under støvhætterne er en låsering man kan pille ud og videre derfra med lidt tegninger fra nettet osv.
    Så stod jeg lidt der....hmmm.... Nå! Oppe i bunden af gaflerne sidder der en unbrakoskrue og holder enderne af aluminium, jeg tænkte det lort går aldrig derfra, men skruerne kom ret nemt ud og med en varmepistol på alu enderne til de var ret meget varme. 3-4 dask med en plastikhammer og så røg de af. Videre af med støvhætterne.

    Derefter vendte jeg forgaflen på hovedet i skruestikken og gav noget olie fra en oliekande ned hvor støvhætterne havde siddet. Lunede udvendigt på forgaflen med varmepistolen og lod det stå og trække (man kan sagtens starte med at søbe i wd40 istedet for oliekanden)

    Dagen efter kunne gaflen køre frem og tilbage igen,sådan da. Så vendte jeg den om. Oppe på gaffelbroen er der et lille hul ca 4mm, det fik en ordentlig gang olie med kanden og ned i gulvet med forgaflen (med 2 gamle håndklæder under)
    Aktivere forgaflen frem og tilbage, ja den kørte bedre og bedre... Lod den stå og "trække" til dagen efter.

    Efter nogle dages "massage" kørte den sgu som en ny igen, på med nye støvhætter og alu enderne. Job done!

    Har sidenhen fixet 2 andre på samme måde, dog er der lige at den blanke del (stemplerne) ikke må være total rustne osv... Det kan også blive for simpelt og skal kasseres.

    Man skal påregne at der en tid efter er lidt olie og tørre af på gaffelbenene efter en køretur eller 2 da ovenskydende olie lige så stille render ud et par uger efter "indgrebet" men det holder op igen.

    Hans forgaffel kører stadig upåklageligt her et år senere.

    Og et lille tip mht smøring af alt muligt fra kabler til forgafler og div skruer, anskaf en ordentlig oliekande (af mærket KABI) Hæld motor eller gearolie i kanden og brug den i stedet for 1700 forskellige usunde spraydåser. Det holder meget længere som smøremiddel og koster nærmest ingenting på den lange bane


  • #2   4. feb RIGTIG RIGTIG mange tak for svaret. Jeg må ud at prøve så håber jeg at det kan komme til at du igen. Mange tak

  • #3   4. feb Det tror jeg da, men du skal selfølgelig have lidt tålmodighed.

    Jeg tror jeg brugte 3-4 dage på det. fordelt med en times tid hver aften. Og mere olie hver dag kunne trække ned til næste dag. bevæge det frem og tilbage osv osv...


  • #4   4. feb Ja selvfølelig men ved du hvor man kan købe simmeringe og støvlæber fordi jeg har lidt svært ved at finde noget

  • #5   4. feb Der er kun støvkapper du skal sætte nye til.

    De her som de sidder lige nedenunder på forgaffelbenet (det kan du ikke tage fejl af) Indenunder dem sidder så de låseringe som du IKKE piller af men istedet begynder at oliere forgaflen til den kan bevæge sig

    https://kgi.dk/scooter-og-knallert-dele/gilera/gilera-stalker/styr-forgaffel/forgaffel-pakdaasesaet-athena-23285-da

    Der er ikke olie og simmeringe i forgaflen som det kendes fra motorcykler og andre scootere.. Der er bare glidestyr der er fedtet ind fra fabrikken og det er dem du skal have i gang igen.. Så bliver en del af den fede olie derinde så det virker ihvertfald et par år afhængig af salt kørsel om vinteren osv


  • #6   4. feb ok mange tak


Kommentér på:
Gilera stalker forgaffel

Annonce