{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.144 visninger | Oprettet:

Hvilke cylinder? {{forumTopicSubject}}

Hej sg, går med tanken om at opgradere min malossi 70cc sport til noget der har mere smæk på. Har kigget rundt og syntes en stage 6 sport pro ville passe godt sammen med resten af mit opsætning. Ville den passe ok til opsætningen eller burde jeg købe noget andet?

Opsætning lige nu:
Malossi 70cc sport
Top racing(jasil) ø10 krumtap
STD tændning
Polini scooterteam 3 knæk
19 mm stylepro karburator(std filter og std indlæg)
Malossi membran plader(dem der kommer med cylinder kittet)
Malossi multivar med 3stk 8 grams ruller og 3 stk 8,5 grams ruller(de lyder tunge, men det er dem som passer på)
Polini blæserhjul
Std kobling med stage 6 medium trim
Std trykfjeder
Std rem
Zoot torque drive remskiver(stejle stilling)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilke cylinder?
  • #1   10. sep 2022 Nu har jeg ikke søgt ret meget men har ikke set ret meget test med udstødningen.
    Men på tuningmatters testen står den til at være en anelsr mindre end yasuni Z.
    Mig bekendt kan malossi sport følge med op til yasuni r og smide 10hk.
    Men yasuni Z ka køre med 500-1000 omdr mindre og yde 9hk sååå.

    Men altså s6 sport pro er jo med højkomprimerer topstykke og kan yde rigtig fint over et temmelig bredt område så mon ikke det er den cylle der vil give mest.

    Fordelen ved polini team udstødningen, hvis ikke den test jeg har set er meget fejlvisende, er jo at den yder ved et forholdsvis lavt omdrejningstal ift den alligevel yder næsten som en yasuni Z.

    Det passer sikkert rigtig godt med polini sport cyllen fordi den også kører med lidt lavere omdrejkingstal. Så får man bedre ydelse ved std omdrejningstal.

    Men jeg ville overveje at få en større skorsten på hvis du vil have fuld smæk ud af s6 sp mk2 eller athena evo f.eks.
    El.lign. højkomp alu cylle.

    Ellers evt airsal sport 70cc med malossi sport topstykke der er planet ned en lille smule?
    De har airsal sport på maxiscoot.

    Synes bare ikke det er pengene værd for så lille forskel.
    Havde hellere sat sport pro på og byttet din udstødning til en brugt R / c16 eller 11k.


  • #2   10. sep 2022 Yder den så lidt den der udstødning? Troede den svarede til ca en yasuni r/c10/c16. Altså der omkring.

    Har kigget på s6 sp der jeg har en ven der kører med den og hans hot trækker bare voldsomt. Han har det følgende på:
    C16
    Stage 6 sport pro mk2
    24mm karbu
    Italikit
    Komplet or kit
    14/41

    Hans hot trækker LANGT bedre end min. Altså jeg ville ikke kunne følge med ham. Han kører så også 105-110 på toppen.

    Tænkte at vores opsætninger var relative tæt på hinanden da vi havde ca samme udstødning og karburator.


  • #3   10. sep 2022 det eneste jeg ville ændre er at skifte ruller og dysse så go for det

  • #4   10. sep 2022 Jeps så gør jeg det

  • #5   10. sep 2022 Det er en suuuper fed cylinder, som kører pisse fedt med alt.
    Kompressionen er en del højere, så du får en fed gas respons.
    Husk at shimme vario, så du får træk fra starten af, for den skal have lidt flere omdrejninger, men trækket er virkelig godt.

    HUSK at du SKAL indstille squish.


  • #6   10. sep 2022 Der står ind på speedline, at man kun skal gøre det hvis man modtager flere bundpakninger med. Skal jeg så købe bundpakninger ved siden af?

  • #7   10. sep 2022 #6
    JA...!
    Man skal ALTID måle og indstille squish på en alu cylinder.

    Jeg blev selv helt paf, da jeg modtog min Malossi 182 ccm cylinder til 3500 kr og der så kun var en enkelt bundpakning med og den ene vandkanal i cylinderen var halvt blokket af en støbefejl.

    Når man vælger alu, så får man muligheden for kompression omkring 14 eller mere.
    Det udviklet virkelig meget varme, men det giver en gasrespons der helt fantastisk og en træk der virkelig kan mærkes.
    Og det giver flere omdrejninger.

    Til Stage6 Sport Pro, der ville jeg nok vælge 0,6 mm squish.
    Det er do underligt, hvis der kun er en enkelt pakning med til et sæt der yder 15 HK, når porttiderne er så vigtige, for at opnå den ydelse.


  • #8   10. sep 2022 Så må jeg købe en sæt bundpakninger med. Så har jeg dem til næste gang også hvis jeg modtager flere pakninger med kittet

  • #9   10. sep 2022 Meningen med stage6 er ikke at presse det op på 15hk.
    Det er simpelthen derfor det kommer med kun 1 bundpakning

    Meningen er en billig nem sport cylinder med fordelene ved alu og højkomp.

    Hvis du alligevel investerer i c16 til at starte med, så gir det mere mening at vælge en midrace-racing cylinder.
    Athena evo eller s6 racing mk2 f.eks.

    Stage6 sport pro kan følge med på en c16, lige akkurat, men der hvor den virkelig skinner er med yasuni R og stage6 pro replica på.
    Især yasuni R. Det yder en del ved lavere omdrejninger, som yasuni R kan. Og kan rende ligeså langt ud som yasuni r og stadig holde max effekt.

    Og med lovliglignende udstødninger som GG kan den stadig yde ved lave omdrejninger, men man får virkelig krydret den lovlig lignende opsætning op ift til en alm støbejerns cylle.

    Den gir max effekt på rigtig mange setups

    Vil sige det er en god investering, og så ka du overveje at få en bedre udstødning på senere hen.

    Jeg sloges lidt med squishen da jeg satte mit kit på min nrg.
    Den lå omkring 0,85-0,9 med den bundpakning der fulgte med.
    Men det giver stadig en del power ift normal sport cylle.
    Og så er holdbarheden en smule højere...
    Du får en del mere knald ud af at sænke squishen lidt, men kun til en vis grænse.
    Manualen sagde så hut jeg visker 0,7mm på hiper.
    Det er nok et godt kompromis mellem holdbarhed og ydelse..

    Go for it. Bedste sportcylle på markedet længe


  • #10   10. sep 2022 Ok tak for det info. Men er sport pro mk2 ikke en svag racing cylinder? Nu hvor den har 1 stempel ring og er alu?

  • #11   11. sep 2022 Nope. Om det er racing eller ej afgøres ikke af materialet eller antallet af stempelringe. Men er en relativ størrelse.

    F.eks. kører alle 125cc med alu uanset om det er en touringmaskine en sport maskine eller en racing maskine.
    På scootere er grænserne med ret store gråzoner...
    Generelt er sport tun beregnet til std tap tænding oliepumpe m.v. og holder sig under 10500 men over de 7-8000 der er standard for henholdsvis mina og hiper.
    500 lavere cirka for pgo.

    Over 10500 kommer du ind i racing segmentet. Men omdrejningstallet afhænger igen af klasse. F.eks. ligger 50cc cylindre en del højere end 70cc kits i omdrejninger, og 80-100cc kits typisk lavere end tilsvarende i hver klasse.

    Hyperracing er igen lidt en løs kategori.
    For nogen er hyper = uden for klasse.
    For andre såsom malossi er deres hyperracing serie brugbart til 70cc løbsklasser ud af æsken.
    For andre igen betyder racing bare at den er inspireret af racing produkter.

    Men i tuningsvineau er sport pro mk2 en midrace cylinder.
    Med potentiale for at køre rimelig fornuftigt som sport cylinder... (træk også ved lavere omdrejninger... lige over lovlig setup)
    Streetrace er en fuldblods sport cylinder

    I nogens terminologi er s6 racing mk2en hidsig midrace cylinder. Simpelthen fordi den yder for lidt ud af æsken, til at være en rigtig racecylinder med niveau på mhr og 2fast osv.
    Stage6 har det med at lave nogen rimelig banebrydende produkter....
    Kan fuldt ud tilslutte mig at kalde s6 racing mk1 for en midrace cylinder.
    Især nu hvor den sælges under navnet athena evo, der af alle beskrives som en midrsace cylinder.

    C16 er også kun lige niveauet over sport udstødning.
    Og c16 udnytter s6 sport pro til fulde.
    Så ja sport pro er en midrace/sport cylinder som er 1ring højjkomp alu.
    Sjældent men sandt.
    Airsal sport er alu men 2rings.
    Yderst sjældent også.

    Airsal sport 80 som jeg har på min aprilia er underligt nok også en midrace cylle.
    Hvad producenten vælger at kalde den har tydeligvis ingen forbindelse til produktets kæassifikation ift tuningsniveau smiley


  • #12   11. sep 2022 Men kan den stage 6 sport pro bruges med std tændning? Er der ikke noget med at std tændning kun er afbalanceret til 10000 omdrejninger på pgo?

  • #13   11. sep 2022 jeg ville ikke gå over 10 de kan holde til 12 i korter perioder nogle gange men ikke 10 15km

  • #14   11. sep 2022 Det er ikke tændingen der er et problem på PGO.
    Det er krumtappen der knækker.

    Hvis du er i tvivl, så skift til en R-Setup tænding med lys.


  • #15   11. sep 2022 Ok så er der styr på det. Så skal det hele bare bestilles

  • #16   11. sep 2022 #15
    Bemærk at R-Setup tændingen kun har 35 watt, så hvis du kører med 35 watt i forlygten, så har du nul tilbage til batteri, horn, blinklys, baglys, bremselys, choker, lysmodstand og instrument.
    Vælger du denne vej, så overvej at skifte til LED og lav dit ledningsnet om til ren DC strøm.
    Så står lyset heller ikke og "hopper", når motoren er i tomgang.


  • #17   11. sep 2022 Yes krumtappen knækker, men typisk i tændingssiden. Fordi svinghjulet går ud af balance over 10, går i svingninger og så prøver den at rykke sig selv af krumtappen.

    Men den sidder for godt fast, og krænger sig selv af. Så det ender som regel med tappen knækker ude i tændingssiden så lige inde bag svinghjulet.

    Så længe du kører med den udstødning du har på nu, kan du godt køre med sport pro.

    Den udstødning sku vist holde den lige under 10'000 også med sport pro på.

    I den her test dør den polini team ud inden den når 9000 omdr
    https://www.tuningmatters.com/reviews/exhausts/scooter-tuning-exhaust-test/

    Men sætte du større udstødning på også, så kommer du over 10'000.
    Og så ska der tænding på.


  • #18   11. sep 2022 #17
    Den test er totalt ubrugelig, når der skiftes fra 70 ccm støbejern på cirka 9-10 HK, til en alu cylinder på cirka 14-15 HK.

    Stage 6 Sport Pro kan sagtens komme over 10.000 rpm, med en passende udstødning og passende karburator.

    Den test du linker til have været lidt mere retvisende, hvis det havde været Polini Corsa, som de havde testet den med.

    Eneste problem jeg har med Polini Team 3 udstødninge, er at det grangiveligt ligner en udstødning der er lavet til 50 ccm, da den har et langt og tyndt forrør.
    70 ccm udstødningerne har et kort og tykt forrør.
    Se blot forskellen mellem R-Setup 9K og GG.

    Det kan være med til at holde omdrejningerne nede, at der er valgt en udstødning der er lavet til banebrug i 50 ccm klassen.


  • #19   11. sep 2022 nu er jeg forviret. den ene siger at den godt kan køre med det og den anden siger at det kan man ikke. kunne måske got finde på at købe innerrotor tændning. men det koster penge.

  • #20   11. sep 2022 Ubrugelig er nok det sidste den test er.

    Vil snarere sige det er ubrugeligt med polini corsa.
    Hva satan ska man teste udstødninger på polini corsa for?

    Polini corsa er jo den eneste cylinder der er som den.
    Ku være meget interessant at se faktisk, hvordan hhv c16 og c10 og så videre, kører på det misfoster af en støbejerns cylinder.

    Man ska jo skifte tap og tænding for at køre med lortet?
    Hvorfor så vælge støbejern?
    For at spare 500kr?
    Mens man bruger 4000kr på tap og tænding?
    Aaaarh.

    Testen er super brugbar.
    Fordi den viser trådstarters udstødning i det segment den er tilregnet.

    Sport støbejerns cylindre.

    Testen er en udstødningstest..
    Ikke en cylinder test.

    Selvom den alligevel siger rigtig rigtig meget om den gennemsnitlige 70cc støbejerns cylinder.

    Den viser hvad der sker hvis du sætter et vredt spænd af PASSENDE udstødninger på DET MEST ALMINDELIGE TUNSETUP I HELE VERDEN.

    Støbejern lavtportet sport cylinder, med en 21mm på.

    Derudover viser den spænd på arbejdsområde på diverse udstødninger.

    Ja s6 sport pro er ikke til at vælge udstødning på ud fra den test.
    Men udstødningen er til at vælge cylinder til ud fra den test..
    Den er tydeligvis beregnet til polini sport 70.

    Jeg kan linke til tests med specifikt s6 sport pro...
    Og ja den kan rende ud over 10'000 med den rigtige udstødning osv.
    Det er de færreste i tvivl om nu her

    Jeg linker til sport pro tests for trådstarters skyld.

    Testene er ikke ubrugelige, selvom de ikke er skræddersyet til dit behov.

    Videnskabelige undersøg er heller ikke ubrugelige bare fordi de er udført på en mus.
    Tværtimod.


  • #21   11. sep 2022 Med polini team udstødning på kører pgo med under 10'000 omdr.
    Selv med sport pro på.

    Du kan se forskellen på leovince zx og og polini team, og så korrigere for det på kurven med zx og sport pro.
    Testen er desuden udført på hiper. Som ligger 500-1000 omdr højere end minarelli. Og højere endnu end pgo.

    Så ud fra det er du under 10'000 omdr selv ved topfart.

    Men cylinderen gir kun rigtig mening at bruge penge på hvis du kan udnytte den.
    Ellers ka du ligeså godt sætte racing cylle på en gg og få samme resultat.
    Dyr cylinder. Næsten ingen gevinst i power.

    Jeg kom til at antage indledningsvist at du har skiftet tpnding også, nu du havde skiftet tap.
    Men med std tænding såååå.

    Så skal du både skifte udstødning og tænding for at få noget rigtig ud af cyllen.

    Og så er vi tilbage ved startlinjen for mig.
    Kan kun fraråde at smide så mange penge og tid i en skrot.

    Sælg den, køb en maskine der koster det samme.
    Og vupti så kører du stærkere. Bedre i sving. Sidder bedre. Bedre lys. Kører længere på literen.

    2-3000 kr mere i en hot, for at få den til at køre bare lidt stærkere øøøøh. Så hellere 1000kr i en piaggio som du så får noget ud af.

    Men jaaa vil sige enten køb cyllen for den smule mere træk.

    Ellers køb en yasuni r.

    Ellers ska du købe tænding cylle udstødning nye ruller osv.

    Når du kigger på tests af forskellige opsæt kombinationer længe nok, så blir det ret nemt at estimere omdrejningstal ud fra cylinder, udstødning og motortype.

    https://www.pedparts.co.uk/blog/stage6-sport-pro-mkii-cylinder-kits-a-closer-look

    Her er lidt forskellige resultater med forskellige opsætninger, så du ka se hvad det er lavet til og hvad der sker hvis man sætter det sammen på tværs af kategorier (gg på s6 racing f.eks. hvordan vil det køre? Det kan jeg også vise test på)


  • #22   11. sep 2022 Det er enlig det jeg leder mest efter. Mere optræk. En smule på toppen skader ikke, men ville primært ha optræk. Ved godt at man kan købe en knallert med hiper motor som kører meget hurtiger med det samme opsætning, men ville enlig bare beholde min hot.

    Men kan du så svare mig på den her spørgsmål med ja eller nej.
    Kan jeg smide en stage 6 sport pro mk2 på min hot uden at skulle skifte tændning?


  • #23   11. sep 2022 Køb Stage6 Sport Pro og sæt en omdrejningstæller på din scooter.
    Så vælger du rullerne ud fra at den ved fuld gas aldrig kommer over 10.000 rpm.

    Så kan du også se om den kommer over 10.000 rpm ved topfart og holder dig så under den fart der giver for mange rpm.


    Og så er den del klaret.

    Koso laver nogle fede nogle.


  • #24   11. sep 2022 Hold da op det bliver en dyr omgang. Skal ogs ha nye dæk. Ville heller købe en innerrotor tændning istedet for en rpm måler(da de koster rimelig meget). Kan dog ikke finde dem på lager nogle steder. Hverken hos msp eller kgi. Kender du andre hjemmesider hvor de sælger sådan en slags tændning der også giver lys?

  • #25   11. sep 2022 Med den udstødning ja.

    Hvis du bare sætter sætter s6 sport pro på som din opsætning er nu, så kører den stadig ikke med mere end 10'000 omdrejninger om så JA.

    jeg kom lige herind nu her fordi det slog mig du måske ikke ved at udstødningen er diktator på en totakt motor.

    Hvis du sætter en gg på den vildeste racing cylinder du kan finde. Beregnet til 14000omdr eller 16000omdr Så kører den stadig med gg omdrejningstal.

    Fordi udstødningen i princippet virker ligesom en prop i udstødningen. Hvis den er for lille.
    Der kan simpelthen ikke blæses mere luft igennem den end der kan.


    Af den grund er den første tundel jeg vælger, når jeg skal tune en maskine, udstødningen.

    Udstødningen bestemmer omdrejningstal, støjniveau, og maximal ydelse.

    Når den er valgt så vælger jeg de dele til der bedst understøtter den effektkurve jeg har valgt.

    Det slog mig også at jeg gad vide om krumtappen er skiftet fordi den gamle var død, eller fordi du troede det var nødvendigt med 70cc dengang.
    Du har jo haft anden tap i længe, sååå.
    Men tænkte over det fordi det jo egentlig er et sørgeligt brug af penge. At sætte anden krumtap i en malossi sport med en mindre udstødning end yasuni z på.
    Selv på pgo skulle det absolut ikke være nødvendigt.

    Men hvis den gamle tap var radbrækket giver det selvfølgelig god mening at sætte en tap i der kan tage lidt mere, nu man alligevel er der.

    Det gir selvfølgelig ikke økonomisk mening at købe en anden scooter, hvis du gerne vil beholde pgoen.
    Mener bare det havde været en god investering førhen, og det er det vel egentlig stadigvæk.
    Hvis du køber hiper efter 2003 får du overrange og tænding der ka tage 12000 omdr med i handlen gratis.

    Så er det bare sport pro på den og brug overskuddet fra hotten til at købe en s6 pro replica fordi hotten den sælges jo for mere end en hiper købes for.

    Så har du byttet hot og lidt knofedt for en piaggio der kører 105-110 men larmer mindre og kører længere på literen end din vens hot. Har bedre lys plads affjedring bremser og holder værdien bedre.

    Men som sagt hvis du gerne vil beholde din pgo så er det jo bare om at poste endnu flere penge i den. Eller købe en scooter ved siden af bare for hyggens skyld med at gå og gøre den fed, så du ka sælge den når du ska ha bil og købe en bil.
    Du ka jo lave penge på at købe sælge kvali scootere og gøre pæne.

    Men hvis hotten bare ska ha lidt bedre optræk så jaaa sport pro giver lidt.
    1hk cirka.

    Du får ca det samme ud af at sætte yasuni R på.
    Men så kommer du omkring 10000 og skal skifte tænding også.
    Og det er satmer dyrt for 1-2 hk.

    Så gir det mere mening at købe for 1500kr mere og få 5hk mere istedet for kun 1-2 for det yasuni r og tænding koster.

    S6 sport pro koster dig nok kun en 1500 at opgradere til.

    Din udstødning holder den under 10000 omdr, men holder også effekten nede til de knap 9 hk ca.

    Jeg ved godt spørgsmålet er meget simpelt for dig.
    Du har en hot. Hva cylle ska du købe.

    Men det er lidt som at svare en pilot i et fly uden vinger, hvor hurtigt han skal køre på runwayen for at lette.

    Hvis man ikke ved så meget om motor tuning giver spørgsmålet måske meget god mening.
    Men der er også snart lagt så mange penge i den hot, inden for så kort tid, for at finde ud af hvordan man letter uden vinger, at det snart kun giver mening alt sammen hvis du beholder den som udstillingsobjekt fordi du elsker den for den den er.

    Det vil være synd at sælge den til markedspris for at købe en bedre scooter der, selvom den er bedre, ikke er det værd som du har lagt i pgoen.

    Dog er stoploss measures bedre sent end aldrig smiley

    Den bedste cylinder du kan købe til prisen til dit nuværende setup er sport pro ja.

    Men du ville få mere ud af at trille ind i hangaren og hoppe over i et fly med vinger istedet.
    Jeg troede du havde skiftet tænding da jeg sagde go for it første gang.
    Men når det er standard tænding såååå. Altså det er det eneste du rigtig ka gøre ved scooteren der giver lidt mening. Også økonomisk
    At sætte en hidsigere cylle på for 1000-1500kr.
    Men jeg ka nemt finde på noget andet der ville give mere mening man ku gøre ved scooteren smiley


  • #26   11. sep 2022 https://www.maxiscoot.com/en/product/tachometer-koso-black-max.-15000-rpm-w.-shift-light-112853

    Det er den bedste måde at indstille sin scooter.


  • #27   11. sep 2022 Skiftede krumtappen der den gamle så sådan her ud (billede vedlagt).

    Jeg kan godt lige min hot. Har prøvet forskellige maskiner og jeg kan bare ikke lige dem. Jeg er en fyr på 197cm og som vejer lidt mere end man burde. Jog as er bare alt for lille. Jog r føler jeg også er for lille. Stalker var enlig ok, men den føltes mærklig når man kører på den i sving(har dog heller ikke kørt særlig meget på den). Har også prøvet en derbi atlantis som jeg bare symtes er grim.

    Syntes bare at jeg sidder godt på hot og jeg syntes også at den er pæn. Ville enlig bare ha min knallert som jeg bruger til at køre i byen med til at køre ordenligt. Fornuftig optræk og god topfart til de længere ture.

    Jeg køber stage 6 sport pro til den. Køber også en polini rpm måler.
    Køber også en 13:43 primær gearing til den.

    Så skulle det give den mere optræk, men også mere på toppen.

    Udstødningen ville jeg helst ikke skifte da den jeg har nu har minimal rust på. Den er rimelig ny nemlig. Fik den billigt af en ven. Syntes også at lyddæmperen er det smukkeste lyddæmper som jeg har set på knæk før. Dejlig mat sort med polini logoet.


    profilbillede
  • #29   11. sep 2022 Bare lidt eksempler på hvad jeg vil anbefale

    https://www.dba.dk/piaggio-zip-2005-hej-dba/id-1094180955/
    Max 6500

    https://www.dba.dk/piaggio-new-zip-2t-2005-8000/id-1094151782/
    Max 2500

    https://www.dba.dk/piaggio-nrg-power-dt-2009/id-1093998639/
    Max 6500 smiley

    https://www.dba.dk/piaggio-nrg-power-dt-2007/id-1093595304/
    Fin pris.
    Bare på med std luftfilter, sælg gg'en og kæb en yasuni R.
    Så kører du 105-110 med 10hk ca
    Brug ect overskuddet fra hotten til et s6 sport pro, sælg det dr evo den har på for 250kr.
    Og så har du en maskine der sku yde 12hk og køre 110 cirka

    Plus 350kr til omreg.
    Plus diverse hængepartier eller grim styling du ska fikse.
    Men du får måske bedre dæk med så der er lidt bonus også ved at sælge pgoen og få prøvet noget andet.

    https://www.dba.dk/piaggio-nrg-power-dt-2007/id-1093677817/
    Max 7200

    Jeg søgte kun på piaggio. Hverken gilera aprilia yamaha eller beta.
    Det er perfekt årstid at købe scooter lige nu.
    Siger det bare. Så vidt jeg kan se på regnskabet vil det være det bedste du ka gøre med hotten som den er nu.
    Vask puds tag billeder og sæt til salg.
    Får du et bud på 8000+sååå ka man overveje det og få sig noget hurtigere og lidt penge i lommen


  • #30   11. sep 2022 Sådan ser udstødningen ud lige nu. Der er kun minimal rust ved forrøret

    profilbillede
  • #31   11. sep 2022 En høj gearing er en effektiv måde på at holde omdrejningerne nede, ved topfart.
    Den optimale gearing er den der gør at dit vario er kørt ud præcis ved topfart på flad vej, uden vind.
    Så udnytter du dit vario bedst muligt.


  • #32   11. sep 2022 Tommy ville helst holde mig til danske hjemmesider, der jeg før har oplevet at jeg skulle betalde told på ting fra udlandet. Har heller ikke en fast adresse, så det skal helst bestilles til en easy boks eller hvad fanden de hedder

  • #33   11. sep 2022 #30
    Det ligner virkelig meget en udstødning til 50 ccm banebrug.
    Men den ligger nok så højt i ydelsen på 50 ccm, så den passer fint til de små 70 ccm.

    Held og lykke med projektet.
    Gå langt uden om Zip.
    De er alt for små til 197 cm.
    Det er en Hot 50 sådan set også, men der findes intet godt til personer med så lange ben, hvis det skal være 50 ccm.
    Måske Peugeot, men de er ikke nemme at hive HK ud af.


  • #34   11. sep 2022 Det lyder fornuftigt.

    Er ikke engang sikker på om en tap ikke gerne må se sådan der ud smiley

    Sideværs slør i plejlstangen ska der være lidt af.
    Lodret må der ikke være noget.
    Men ok den ligger godt nok meget skævt der. Ikke sikker på der ska være så meget slør sideværs, ikke engang i pgo


  • #35   11. sep 2022 Ja hotten er også lidt lille, men der kan jeg side op på sædet og side rimelig godt(har lavet luksus sæde til den)

    Jo peugeoter er rimelig irriterende at arbejde med. Har tunet wn kissbee 4t og en speedfight 2


  • #36   11. sep 2022 L

    Nej den sad til siden permanent. Den ville havde gået op og nej hvis jeg drejede krumtappen på videoen. Den smed 2 malossi 70cc kits før jeg så at den var skæv


  • #37   11. sep 2022 Jeg tænker at den får inderrotor tændning på et eller andet tidspunkt. Så er jeg færdig med at tune vider. Måske ny udstødning når den jeg har nu falder af eller lign

  • #38   11. sep 2022 Har du lavet scootercross tricket med at fjerne sædeskummet og slibe kanten væk?

    Det sku gi en del på hot.

    De scootere du har prøvet er ret små.
    Vil sige en nrg power er en af de mest rummelige scootere jeg har prøvet, af 50cc.
    Har kært gilera dna, gilera runner, gilera storm, piaggio nrg, zip, vespa.
    Yamaha slider og prøvet jog space og aerox.
    Og neos. Både den gamle og den nye.
    Og så stortset alle kymcoerne.
    Og så aprilia sonic, sr50 ditech, sr50 factory. Og rallyen.
    Så er der peugeoterne. Stortset alle sammen prøvekørt.
    Har ikke prøvekørt djangoen men har siddet på den et par gange.

    Pointen jeg vil frem til er at de europæiske maskiner typisk er bedre til høje mennesker.
    Simpelthen fordi gennemsnitlige franskmænd er 179cm
    I taiwan er de 171cm.
    I japan er det tal 170cm.

    Yamaha er japansk smiley
    Kineserne er også super små.

    Tyske franske og italienske scootere er langt bedre indrettet til høje mennesker.
    Ka anbefale dig at prøvesidde dem hvis du får muligheden.

    Jeg sidder personligt bedre på en zip end på en hot.
    Er selv 184 så er alt for høj til en hot.
    Men på en zip er der faktisk plads til mig.

    Afstanden fra sædet til fødderne er større på zippen.
    Der er mere plads til knæene.
    Sædet er suuuuper godt og næsten fladt bagud, så man ka sætte sig dejlig langt tilbage.

    Dog vil jeg sige du er for tung til den hvis du er til den tunge side.
    En af 13" maskinerne derimod mmmm ville gøre underværker tænker jeg. Ville anbefale dig at få prøvet en, meeeen
    ...det blir vist ikke relevant nu hvis du er glad for hotten, ska ha bil inden længe og er lykkeligt uvidende om hvad du går glip af.

    Men så igen. Jeg kørte bil 2 år og så fik jeg scooter abstinenser.
    Købte en gilera dna og den kørte 100 bare med en technigas silent sport på.
    Så hvis du blir 20år og får abstinenser ka det være du ville være godt tjent med at prøve nogen af de større europæiske maskiner.

    Det samme for maxiscootere og motorcykler.
    Europæiske og amerikanskr brands er generelt mere velegnede til folk over 180cm.
    Ingen regel uden undtagelser men....

    Du ska nok mærke det på egen krop før det er noget du husker om 3-4 år.
    Men jeg ka ikke gøre andet end at sige det.
    Ellers ska du køre til københavn og booke en tid så du ka komme i garagen her og få prøvet lidt nrg og zip.
    Men du står ikke og ska købe knallert nu så det ser du vel ingen grund til. Udover for nysgerrigheds skyld smiley

    Der lyder til du får et meget meget fornuftigt setup på din hot, af en pgo at være ihvertfald. Også til prisen, ift det er en pgo


  • #39   11. sep 2022 Hvis jeg køber knallert i fremtiden, så bliver det noget med hiper motor det sikkert. Men det må jeg se på i fremtiden

  • #40   24. sep 2022 Så nu er der kommet stage 6 sport pro på. Har indstillet squish til 0,7 og tændrøret er en br9hs. Den her udstødning er større end forventet. Jeg kom op på 11000 omdrejninger uden at overhovedet køre topfart. Det rammer den under optrækket. Skal virkelig passe på med gassen kan jeg se

    profilbillede
  • #41   24. sep 2022 Med den udstødning også?
    Sikker på rullerne ikke er gået hen og blevet for lette nu siden den tager så mange omdr?
    Det er jo c16 territorie


  • #42   24. sep 2022 Rullerne er på den lette side jo. Der sidder 5,5 i og de er lidt for lette, så tænker 6-6,5 ville passe fint. Men de 11100 omdrejninger jeg målte der skete ved 10-15 kmt og til 60 hvor jeg slap gassen.

    Og jo det var med den polini scooterteam 3 knæk


  • #43   24. sep 2022 overraskende.
    sport pro med yasuni R og 5.5 grams ruller til hvid malossi tryk tog kun 10200-10500 omdr på min nrg
    Har 6 grams i istedet


  • #44   24. sep 2022 Jeg har så std tryk i min. Men jo overraskende nok. Yder den så ikke mere end yasuni r? Den tager omdrejninger lige med det samme og bare trækker

  • #45   24. sep 2022 Gå 0,5 gram op i vægt på.rulerne.
    Det burde hjælpe en hel del.


  • #46   24. sep 2022 Det gør jeg også i morgen. Nu driller den helt vildt med dysen. Er allerede på 115 og den virker stadig lidt lav.

    Tror jeg putter min gul malossi tryk og 7 grams ruller


  • #47   24. sep 2022 Kan lige optage en video her i morgen. Bare til general viden om den udstødning

  • #48   25. sep 2022 Jeg kender kun polini team fra den tuningmatters test, så går ud fra det.
    Man ka godt krænge en udstødning lidt længere ud med sportpro på, som du ku se i pedparts testene med cylinder kit https://www.pedparts.co.uk/blog/malossi-sport-vs-polini-sport-vs-stage6-sport-pro-70cc


  • #49   25. sep 2022 Læg mærke til leovince zx godt ka køres ud til 11000 omdr, men ydelsen er en anden end med f.eks. yasuni r
    https://www.pedparts.co.uk/blog/stage6-sport-pro-mkii-cylinder-kits-a-closer-look


    profilbillede
  • #50   25. sep 2022 #49
    Leovince ZX ligner noget til 50 ccm, ud fra de omdrejninger den yder i ( eller rettere ikke yder i ), når den sættes på en 70 ccm cylinder.
    Det ligner at den bliver fyldt op for hurtigt.


  • #51   25. sep 2022 ZX er meget fin til 70cc sport.
    En 70cc cylinder er jo ikke bare en 70cc cylinder....

    ZX er en anelse større end polini scooter team udstødningen, iflg den her test jeg linker til her https://www.tuningmatters.com/reviews/exhausts/scooter-tuning-exhaust-test/

    Ca på størrelse med yasuni Z.

    Inden du siger testen er ubrugelig, uden at besvære dig med at give en grund, så bid mærke i at det er et bredt spænd af udstødninger der testes for at vise forskellene, i een bestemt kontekst. Ikke en test der skal afdække den enkelte udstødnings potentiale i alle andre kontekster.

    Den test illustrerer meget godt forskellene på de udstødninger vi taler om nu her, i en kontekst der er passende for de udstødninger vi taler om.

    Det kan testen godt bruges til.

    Polini scooter team ser ud til at være til polini sport, som er den lavest ydende sport 70 cylinder jeg har set. Postbud ville elske den. Super lavt portet så den trækker max rimelig lavt i omdr.
    Ikke max ydelse. Men max diskretion.

    Billedet viser leovince ZX på diverse sport 70cc cylindre
    Alle sammen støbejern undtagen sport pro.
    Det er den fin til den udstødning.
    Som skabt til


    profilbillede
  • #52   25. sep 2022 9000 omdrejninger er rigeligt til malossi sport 70 f.eks.
    Og det er den jo som skabt til


  • #53   25. sep 2022 #51
    Yasuni Z er jo også en 50 ccm udstødning.....
    Der er tydeligt at den er til 50 ccm.
    Den kvæler de fleste 70 ccm og med 50 ccm standard cylinderen, der kommer den til på mange af 70 ccm cylindrene.
    Det er bare en af de bedre 50 ccm udstødninger og derfor yder den markant bedre end den skrækkelige GG.


  • #54   25. sep 2022 Det kan man vel egentlig godt sige.
    I hjemlandet er der jo kun 45ere, så yasuni R er en lovlig udstødning...
    Og normal. Så diskretion er mindre et spørgsmål. Ergo er de beregnet til 50cc

    Gad godt se nogen tests med udstødningerne på 50cc.
    Jo flere kubik jo tidligere i omdr går udstødningen i resonnans, så gad vide hvad omdrejninger de udstødninger tager på 50cc
    Jeg har bare sjovt nok aldrig set det testet. Bedste 50cc udstødning. Underligt nok egentlig.

    Jo til gear knallert har jeg set det. Udstødnings sammenlignings tests på 50cc.
    Men ikke på scooter

    I udlandet synes jeg også de er mindre resolutte omkring hvad cc en udstødning er beregnet til.
    50/70
    70/80
    80/90
    250/300.

    I manualen til Airsal 72 sport kittet til gearknallerter står der at cylinderen er lavet til at køre med orginal udstødningen og original karburatoren.
    Selvom original udstødningen er den mindste du overhved kan få


  • #55   26. sep 2022 #54
    Det er nok blevet testet i Spanien eller Italien.
    Internettet er efterhånden så omfangsrigt, så det kan være svært at finde det man leder efter, i den evige række af resultater.

    Næste gang du er på ferie i Spanien eller Italien, så gå på Google dernede ( den tjekker din IP adresse og giver sig sider fra det land ).
    Og brug de ord de bruger dernede.
    F.eks. istedet for udstødning, så brug ordet marmitta.


  • #56   26. sep 2022 Jeg har vpn'et mig til sydeuropa og trawlet google bpde på italiensk spansk fransk og tysk.

    Har aldrig fundet en test af 50cc scooter udstødninger.
    Ej heller hørt det omtalt på nogen af de fora hvor de snakker udstødninger hverken på spansk tysk fransk eller italiensk.

    Har ellers fundet mange tests med effektkurver på diverse tundele til div. Setups.

    Men test af flere udstødninger mod hinanden på 50cc har jeg aldrig set skyggen af

    Der er vel ikke den store interesse for det.

    Alle og enhver køber en 70cc cylinder før de begynder at gå op i effektkurve. Og de kører 125cc fra de er 15-16 år.

    Det er nok hovedårsagerne


Kommentér på:
Hvilke cylinder?

Annonce