{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rieju RS2 kan man monterer MC dæk?
  • #1   28. aug 2016 Du kan måle bredden på bagsvinger så ved du hva str dæk den maks kan få monteret smiley

  • #2   29. aug 2016 jeps ved jeg godt, men ville hører folk som har prøvet det om det bliver for voldsomt om den bedst kan trække den std dæk smiley

  • #3   29. aug 2016 Det er sq ligegyldigt. Du mærker ikke forskel.

  • #4   29. aug 2016 Forhelvede lad nu for pokker være med det! den eksploderer sgu bare i en røgsky af gamle bananer og candy floss! hva tænker du da på knejt!!!!!! tænk nu på din familie som skal proppe dine dessert indsmurte rester i en kiste!!!!

  • #5   29. aug 2016 Bredere dæk vil gøre cyklen mindre styringsvillig.
    Folk synes kawasaki z125 kører meeeget mere frisk og motorcykelagtigt end honda grom.
    Det er til dels på grund af de smallere dæk.
    Ser ikke så mc agtict ud men føles mc agticg at køre på.
    Bredere dæk vil blive lidt mere scooter / cruiser-mc agtigt at køre på.
    Og sving kan føles meget underligt hvis baghjulet er for meget bredere


  • #6   29. aug 2016 Max cph.. Dvs din konklusion er at moto gp racere ville køre meget bedre på cykelhjul?

  • #7   30. aug 2016 KP

    Nej lol men der er en grund til at moto2 racere kører med smallere dæk på deres maskiner og moto3 med noget der ligner rs50/tzr50 hjul.

    Hvis hjulene er større /tungere /bredere end nødvendigt giver det flere problemer end fordele.


    Det er meget meget almindeligt i motorcykelkredse at folk med stylede superbikes kører på for brede dæk og ikke har brugt tid på at få indstillet støddæmpningen til deres vægt, så styreegenskaberne er helt i skoven.

    I motogp kører de med dæk der giver maximalt greb ved leanangles omkring 35-65° og med så meget contact patch som kan svare sig, inden dækket bliver for meget tungere pr ekstra hk man kan få ud af kontaktfladen med vejen.


    Motorcyklen er derefter tilpasset til dæk dimensionerne så den ikke hælder skævt...
    Tænk på hvis du satte et 2 meter bredt dæk bagpå.. ved godt de ikke findes men lad os sige du fik det bredeste dæk der findes.
    Hvis du så tog et sving med 45° hældningsvinkel på kværnen, så ville bagenden jo blive løftet højt op i luften for at baghjulet kunne ligge på skrå.

    Det betyder ret meget i sving med bare 50km/t, hvis bagenden pludselig løftes bare en Cm fordi man har et oversize bagdæk på.


    Derfor er der som regel store brede chicken strips på de stylede motorcykler der har ekstra bredt bagdæk på smiley
    Geometrien bliver skævvredet.

    Omvendt, forestil dig hvor mærkeligt en motorcykel med et 20% MINDRE bagdæk på ville køre gennem sving smiley


  • #8   30. aug 2016 Min yamaha slider havde et 120/80 bagdæk på da jeg fik den.
    Det gjorde sååååå godt at få det 130/90 på den oprindeligt er designet til at køre med. Helt vildt.
    Ku mærke stor forskel.

    Lige til info for trådstarter osv.

    Et 130/90-12 dæk er
    130mm bredt
    90% så højt som det er bredt
    Og til en 12tommer fælg.


    Jeg gik altså fra et mere wide agtigt dæk til en mere skinny/høj dæktype.
    Samtidig fik jeg så også mere bredde smiley hvilket jo pynter
    Og også lidt større omkreds på dækket så topfarten steg ligge under 5%.
    Det var så fordi jeg havde for lille dæk på før ift hvad den er designet til.

    Hvis du absolut vil have oversize dæk på så enten vær klar over at maskinen ikke opfører sig helt som den bør på grænsen af dens formåen.
    sørg evt for at begge dæk er ens oversize mæssigt. Hvis du vil minimere spøjse køreegenskaber på grænsen.


  • #10   30. aug 2016 Læser du overhovedet dit link? Det er sq da klart at du ikke kan smide en 240mm dæk på et 90mm fælg og tro at du kan få noget godt ud af det.. Men nær nu fælget er 200mm bredt og køre med et 240mm dæk så skal dubsatme ikke bilde mig ind at det har dårligere greb og styring end et 90mm dæk på et 70mm fælg det er da ihvertfald helt sikkert. Og alt det der nåede skriveri hvor vil du helt præcist hen af med det når det er total irellevant. Og her snakker du altså om en maskine med 17" fælge og ikke en scooter på 10 eller 12..

  • #11   30. aug 2016 Og for at tilføje lidt ekstra til dit ævl så køre moto gp sjovt noget på nogle noget større cykler en moto 3 gør...

  • #12   30. aug 2016 Haha ævl?

    Du kan ikke genkende den super typiske begyndefejl folk laver med bare at smide et mere bredt og mindre buet bagdæk på uden at vide hvad det er de giver afkald på?

    Ok jeg skal skære min pointe helt ud i pap.
    Hvis du vil besudle mig med ord som ævl så hav i det mindste overskud i dit liv nok til at påpege hvad jeg skrev der var forkert.

    Ellers er det bare besudlende nonsens.

    Der ér fordele og ulemper ved at vælge hhv større/mindre og højere/lavere dæk.

    Det er Ikke lige meget!
    "Man" kan absolut godt mærke forskel

    Er der for lille kontaktflade med vejen til vægten, så griber gummien ikke i vejen så godt og vil glide lettere.
    Er der for meget kontaktflade med vejen til vægten, så er det samme effekt.

    Om man mærker forskel afhænger af hvor meget større dæk man kører med.

    Og så vil man ABSOLUT kunne mærke forskel hvis man ændrer på dækkets form.
    Et fladere formet dæk giver anderledes køreegenskaber end et mere højt dæk.


    Og hvis for og bagdæk ikke passer sammen får du de ovenfor beskrevne ulemper m.fl.


  • #13   30. aug 2016 Det du skriver i #11 er præcis det jeg pointerer jo.
    Du smider ikke bare større dæk på og tror det ikke ændrer noget eller nødvendigvis er bedre til en hvilken som helst cykel.
    Mere er kun bedre til en vis grænse.
    Over den grænse kan man sige Too much of anything will kill you.


Kommentér på:
Rieju RS2 kan man monterer MC dæk?

Annonce