{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vægt på standart ruller jog r 2010?
  • #1   25. jul 2016 Havde 7 grams i min og det passede perfekt

  • #2   25. jul 2016 Ok men du ved ikke om det er den vægt den har i fra ny?
    Min søn fik en scooter i dag og den er lidt sløj i optrækket så jeg formodet at der skal nye ruller i, at de hænger, men vi skal selvfølgelig lige ha den åbnet og set efter.
    Ved du om der er almindeligt eller links gevind når variatoren skal af?


  • #3   25. jul 2016 Det er alm gevind,mener det er 6,5 gram der er standard.

  • #4   25. jul 2016 Tusind tak! smiley
    Begrænserringen er taget og den kører ca 50km/t men den slæber sig langsom derop og det er som om at den ikke "filer" nok i starten men tager for hårdt ved og når ikke at tage omdrejninger i starten.
    Motoren lyder rigtig godt.


  • #5   26. jul 2016 Den må da absolut heller ikke "file"..

    Og den er bare langsom den originale cylinder..
    Enormt begrænset..

    Standard vægten er 6.5g på en lovlig 30er..


  • #6   26. jul 2016 Den originale cylinder har meget små skyllekanaler.

  • #7   26. jul 2016 #5 Jo den skal da "file" lidt for at nå at få lidt omdrejninger ved opstart, det er jo hele meningen med rullerne, at den tager mere og mere fat jo længere rullerne kommer ud som en form for slyngkobling?
    Du misforstår mig tror jeg. Det føles som om at rullerne sidder fast i yderstilling,, at den tager ved alt for tidligt, eller at rullerne er for tunge.
    jeg skriver "file" fordi jeg sammenligner det med en slyngkobling der filer i starten og så tager ved når den er kommet lidt op i fart, det skal ikke tages bogstaveligt.
    Altså det føles som om at variatoren bliver for højgearet fra starten.


  • #8   26. jul 2016 Vi prøver at skille det ad og så vil jeg veje rullerne og se om de evt er kantede/slidte, eller for tunge

  • #9   26. jul 2016 Jeg kommer lige med en lynforklaring på vario/koblingssystemet.

    Fra 0-10kmt på en rimelig standard scooter, der er det primært koblingsarmenes vægt og fjedrenes styrke/opspænding, som styrer omdrejningerne, sammen med den korrekte shimning af vario.

    Fra 10-Xkmt, der er det rullerne, som bestemmer omdrejningerne.
    X skal forståes, som der hvor at din knallert stiger i omdrejninger liniært funktionelt med hastigheden.
    På en nogenlunde standard maskine, ( dog ikke Jog R ), der stiger den gerne omkring 30-40kmt med standard ruller.
    Jog R, den stiger ved 25kmt, da den er tåbeligt lavt gearet.

    Fra Xkmt, der vil det være motorens omdrejningsvillighed, samt motorens styrke, som sætter grænsen for omdrejningerne.

    Det meste optimale vil altid være at indstille rullerne, så når koblingen har helt fat, så skal maskinen trække maksimalt, hele vejen op til den rammer X.
    Her prøver man med forskellige ruller og nogle rimeligt slatne trimfjedre.

    Husk at vario SKAL være shimmet rigtigt op, når der prøves med rullerne.
    Når rullerne er fundet korrekt, så er det tid til trimfjedrene.
    Her skal man ALTID huske at sammenligne længden på fjedrene, inden montering.
    2mm forskel, betyder sindsygt meget i ændret styrke.


  • #10   26. jul 2016 Danny det er dig der har total misforstået smiley

  • #11   26. jul 2016 Tommy: Tusind tak, nu forstår jeg det hele lidt bedre smiley

    Ralle: Forskellen på dig og tommy er at han kan forklare tingene så man forstår det. Jeg prøvede at forklare på bedste vis hvad jeg oplever ved scooteren og havde brug for en der forstod hvad jeg mente, ikke en der spiller smart bare fordi han ved mere end jeg...


  • #12   26. jul 2016 Til gengæld kan jeg, hvis vi taler ældre knallerter, jorde dig til hver en tid smiley
    Scooter er jeg bestemt ikke inde i men jeg håber da at lære det smiley


  • #13   26. jul 2016 Tommy: Det er jo lidt pinligt at jeg ikke har styr på scootere, jeg er mc mekaniker og bil mekaniker, og har bygget mange knallerter, motorcykler og biler, men det scooter pis er helt nyt for mig smiley

  • #14   26. jul 2016 Danny hvordan kan du dog udtale dig om det, uden at kende mine egenskaber og viden?
    - Det er da en smule ignorant hva?


  • #15   26. jul 2016 En 2T motor er sq da det samme om den sidder på en scooter, knallert, MC, motorsav, eller bil for den sags skyld smiley

  • #16   26. jul 2016 Desuden kunne jeg da snilt have forklaret dig det, og nok også en kortere version..
    - Men du påstod jo du selv vidste bedre..


  • #17   26. jul 2016 Jeg har ikke påstået jeg vidste bedre, tvært imod.
    Og ja selve motoren er det samme, men ikke måden kraftoverførslen foregår på og det var der jeg havde brug for hjæp, ikke en smartass...
    Og kunne du forklare det som tommy, hvorfor gjorde du det så ikke i stedet for at spille smart??
    Du er på filter, gider ikke diskutere med dig, og som mekaniker er du kun bedre end jeg indenfor scootere (åbenbart) alle andre steder når du mig ikke til sokkeholderne!


  • Brian B
    Brian B Tilmeldt:
    jul 2016

    Følger: 13 Følgere: 1 Svar: 23
    #18   27. jul 2016 Hej din rem skal når du holder stille være på højeste del af remhjulet i bag. Og en nem grovtest af vario opsætning er at med skjoldet afmont. at bremse baghjulet og give fuld gas, koblingen i bag skal begrænse omdr. uden at remmen flytter sig ret meget

  • #19   27. jul 2016 Mange tak, det vil jeg prøve. jeg fandt også ud af at rullerne var for tunge og slidte så de er skiftet og det hjalp lidt.. bagefter fandt jeg ud af, ved at tale med en scooter mand, at der manglede en shim bag blæserhjulet så den har jeg skaffet i dag og den bliver monteret i morgen.
    Han sagde også at den muligvis kunne være stoppet lidt til i udstødningskanalen så det skal også lige tjekkes smiley


  • #20   27. jul 2016 Drop shim i første omgang og skift dit vario ud med Malossi Multivar.

  • #21   27. jul 2016 Det er min søn der betaler og han har ikke råd til de store udskiftninger smiley
    Er den god/ulovlig?
    ved du evt hvad sådan en koster?


  • #22   27. jul 2016 Det skal lige siges at jeg selvfølgelig gerne hjælper min søn økonomisk men jeg har lige smidt penge til trailer, hjelm, benzin til en tur på 300km, kørekort, tilskud til hans scooter,omregistrering, hans fødselsdag og diverse andre ting her på det sidste, plus en uges ferie
    i Italien, så vi skal lige ha lidt penge i kassen igen før der er råd til sjov og ballade smiley


  • #23   27. jul 2016 Det er en stor omgang.
    Der er 5år til jeg skal til det.
    Min ældste bliver 10år om lidt.

    Multivar er den bedste variator til minarelli i det prisleje.
    Det er min erfaring.
    Den giver både optræk og lidt topfart.

    Jeg er i tvivl om der følger ringe/skiver med til den, så den kan bruges lovligt.


  • #24   27. jul 2016 Ok tak. Vi må nøjes med at sætte shim i den til at starte med smiley
    Ja det var en stor omgang, og jeg glemte lige hans konfirmation, det var også i år, heller ikke billigt smiley Min mindste søn er 13 så det varer ikke længe før der kommer en stor udskrivning igen smiley
    Så bare vent til det bliver din tur, så ryger hele opsparingen. smiley


  • #25   27. jul 2016 Der de ingen opsparing....
    Sidste måneds bryllup blev taget fra reserverne og lidt fra en kassekredit.
    Købte hus sidste år, så alt er nærmest brugt.

    Den mindste er 6, den næste er 8 og den ældste 9.
    De har alle fødselsdag indenfor de næste 3 måneder.

    Jeg satser stærkt på at de to mindste ikke skal konfirmeres.
    Det er jeg ikke selv blevet.

    Mangler du info om Jog R, så skriv direkte til mig eller Ralle.
    Se vores alder......
    Vi har skruet på scootere i alt for mange år.


  • #26   28. jul 2016 Føj da, så har du nok at se til.!
    Takker, det vil jeg gøre, men ham Ralle gider jeg ikke tale med uanset hvilket problem jeg får, han er en klaphat i mine øjne og jeg gider ikke diskutere med ham... smiley
    Jeg har en nabo der er scooter mekaniker og ham har jeg talt med, der lærte jeg lige det sidste jeg ikke vidste om scootere, dvs kraftoverførslen, så det har jeg NÆSTEN styr på nu og jeg fik et par fif af ham smiley
    Vi satte i øvrigt den shim der manglede i den i dag og det hjalp også lidt på optrækket. Næste skridt bliver at vi tjekker udstødningskanalen, om den er kokset til, og så tjekker vi også stempelringe osv når vi er derinde alligevel.


  • #27   28. jul 2016 Den shim du satte i, bemærkede du så om dine kilerem er HELT ned ved bøsningen?

    Vær lige opmærksom på at det originale blæserhjul og vario er bygget til at blive brugt med en begrænsning, så du kan opleve at du mister lidt fart, når du bruger shimskiver.

    Jeg tænker at du sagtens kan prøve en shim mere.
    De findes iøvrigt i forskellige tykkelser.
    32 skiver ( hjernedødt med så mange ) for 69kr.

    ps. der er mange flere ting at vide omkring variosystemet på scootere, end bare lige det mest basale.

    Hvad angår Ralle, så er han meegt aktiv herinde og vi støder ofte på tåber, som seriøst intet fatter. Selvom at man skærer det ud i pap og limer det til noget forståeligt.
    Så nogle gange, der vælter læsset og det går ud over sagesløse.


    Du bør overveje dette kit, hvis du får lidt flere penge på kontoen.
    http://www.scooter-dele.dk/produkter/cylinder-og-top/tunsaet-470x10-nc-ii-3kj-285000.htm

    Bemærk at du bør starte den op med den originale karburator, så du er sikker på at det er samlet rigtigt og vær opmærksom på at du måske skal fjerne noget metal på motorblokken, som forhindre dig i at få cylinderskørtet ned i blokken.


  • #28   28. jul 2016 Jeg må tilstå at vi bare satte den shim i uden at tænke meget mere over det, så nej jeg lod ikke mærke til om remmen lå helt nede men tanken om en shim mere har slået mig.

    jeg har sagt til min søn at han lige skulle kigge efter om den kørte langsommere nu efter den fik den shim.

    Jeg er klar over at jeg ikke er fuldt uddannet indenfor vario endnu, men nu ved jeg da lidt mere smiley

    Mht ralle så prøvede jeg at forklare mig frem til hvad jeg oplevede, men fik mig åbenbart ikke forklaret ordentligt og sagde at han måske misforstod mig og der får jeg så at vide at det var mig der fuldstændig havde misforstået noget og jeg åbenbart vidste bedre selv. Hvis jeg gjorde det så spurgte jeg nok ikke andre, det pis gider jeg ikke høre på. Jeg startede med mekanik da jeg var 6-7 år gammel og da han slet ikke var tænkt på endnu, og diskutere gider jeg slet ikke, men nok om det..

    jeg ville gerne tune min søns scooter men det må jeg ikke for hans mor smiley



  • #29   28. jul 2016 Ps. vi er enige om at der er mange tåber på nettet men når jeg taler pænt til folk så vil jeg ikke behandles som en og ham Ralle kom helt forkert ind på mig, så ja, denne gang var det den forkerte det gik ud over...

  • #30   28. jul 2016 Du skal overveje hvad du vil med scooteren.
    Er det optræk eller topfart?
    Det er topfarten, som er farlig på en scooter.

    Så vidt jeg kan forstå, så er den 100% standard, men med fjernet begrænsning i vario og med OR kit istedet for?
    Jeg orker ikke at læse alle indlæg igennem igen.


    Så hvad er den præcise opsætning lige nu og hvad er målet med den?


  • #31   28. jul 2016 Den er helt standart og helt lovlig men den mangler lidt af trækket fra 0 og frem, som om at den ikke kan slæbe sig i gang feks hvis man starter på en lille bakke opad, altså det skal den da kunne selvom at den er lovlig? Den virker lidt død i det...
    Det skal siges at det hjalp lidt med den shim og efter at den fik nye lettere ruller hjalp det også lidt længere oppe i fart.
    Ham jeg talte med sagde at den kunne være koks i udstødnings kanalen eller at den måske skulle ha lidt strammere fjedre i koblingen.


  • #32   28. jul 2016 Det er ikke koks i udstødningen.
    Det er cylinderen, som er totalt til grin.

    http://speedline.dk/da/scooter/cylinderkit-standard-50ccm-euro2-oe10mm-s-em-yn00300/

    Du kan sætte denne cylinder på, uden at tænke på at skifte udstødning.
    Hvis den trækker fint efter 10kmt, så er det din kobling, som skal have strammere fjedre.
    De fjedre, som sidder i den nu, dem tager du ud og tager dem med hen til den lokale reservedelsforhandler.
    Medbring 2 skruetrækkere og noget stærkt snor.

    Bed om alle de sæt de har med fjedre til Jog R.
    Sno lidt snor om hver skruetrækker og vikkel det om hver ende af fjederen.
    Nu kan du trække og mærke styrken.
    Køb det sæt, som er en lille smule strammere end de orignale.
    Der skal ikke ret meget til, før du mærker en forskel.


  • #33   28. jul 2016 Den cylinder du linker til, er den lovlig og bedre end den der sidder på fra fabrikken?
    Han mente heller ikke at der var koks i udstødningen men måske i udstødningskanalen på cylinderen.


  • #34   28. jul 2016 Nej.
    Den er lovlig på en Jog R 45kmt.

    Køb den.
    Så ser du forskellen.
    Det er stort set den samme cylinder, som sidder på alle lovlige Aprliaer.

    Men den er meget bedre end den der sidder på din søns scooter nu.


  • #35   28. jul 2016 Jo men så kører den vel for hurtigt og er ulovlig?

  • #36   29. jul 2016 Har du ikke allerede fjernet skiven i vario?

  • #37   29. jul 2016 Nej tværtimod, jeg har monteret en så den er lovlig, der var ingen i da vi købte den og da mor ikke vil ha at han kører ulovlig så måtte vi lave den lovlig smiley
    Kan cylinderen/stempel være slidt allerede ved 7900km?
    jeg forstår simpelthen ikke at den har så svært ved at trække...


  • #38   29. jul 2016 Fjern udstødningen.

    Se op i cylinderen.
    Du skal kunne se begge ringe og resten af stemplet
    Tag et billede af det.

    Det er på tide med et nyt stempel eller stempelringe.


  • #39   29. jul 2016 Jeg prøver sgu at købe et nyt stempel/ringe og montere det, jeg VIL ha den til at trække bedre, koste hvad det vil smiley
    Tusind tak for hjælpen smiley


  • #40   29. jul 2016 Der er ikke meget at komme efter.
    Bare du ikke køber et billigt kina stempel i Thansen.


  • #41   1. aug 2016 Hvad betyder det med "shimmet" vario ?

  • #42   1. aug 2016 Det betyder at din kilerem er HELT nede ved bøsningen, som vario glider på.
    Det er ok, hvis den er 0,5mm fra bøsningen.
    2mm er alt for meget.
    En tynd skive på 0,5mm rykker remmen en hel del.


  • #43   1. aug 2016 Arhhhh okay smiley

  • #44   10. aug 2016 Så har jeg lige en lille (venlig ment) stikpille til den altvidende Ralle som havde den påstand at "Den må da absolut heller ikke "file"..

    Nu har den fået strammere fjedre i slyngkoblingen så den FILER/tager flere omdrejninger inden den tager ved og det hjalp rigtig meget smiley

    Om det er en manuel kobling eller en slyngkobling vil den FILE når den kobler til, ellers er det jo on/off hvilket ikke ville virke...


  • #45   11. aug 2016 Danny jeg vil så holde med ralle her.

    Når du monterer strammere fjedre i koblingen, så får du den altså ikke til at file mere.
    Den skal bare bruge flere omdrejninger (større centrifugal kraft for at strække fjedrene om du vil), før bakkerne slår ud og rammer koblings klokken.

    Hvis koblingen filer, er bakkerne enten slidte, eller fulde af glasering (grundet filing).
    Og filer koblingen, vil den slides ekstremt hurtigt ned, og klokken vil blive langt varmere end nødvendigt, hvilket ikke er smart.

    En on/off kobling er det alle ønsker (måske lige på nær dig grundet manglende viden), når vi snakker race.
    Problemet er bare at dette er tæt på umuligt, og ikke voldsomt egnet til hverdags kørsel.

    Men du må da meget gerne forklare os hvorfor en sådan on/off kobling ikke ville virke?


  • #46   11. aug 2016 Palle.
    Den vil file mere med strammere fjedre.
    Det svarer jo til at man holder et lidt strammere greb på koblingsgrebet på en gearmaskine.

    Det er totalt umuligt at lave en ON/OFF kobling.
    Det fjernet totalt meningen med ordet "kobling"

    Meningen med koblingen er jo netop at file i en tiltrækkelig grad, så motoren kommer op i det ønskede arbejdsområde.


  • #50   12. aug 2016 Tak Tommy smiley

    "(måske lige på nær dig grundet manglende viden)"

    Den var god Palle, du og Ralle kan lave en klub smiley

    En kobling vil ALTID ( i større eller mindre grad) starte med at file før den tager ved, om den er manuel eller slyng, og sådan er det bare.

    Det er åbenbart ikke kun mig der ikke helt ved hvad jeg taler om (vel at mærke indenfor scootere hvad angår mig) smiley

    Indenfor race kan en kobling være meget tæt på at være on/off det vil jeg give Palle ret i og den kan selvfølgelig ikke bruges til hverdag medmindre man vil starte op for fuld ild ved hvert lyskryds med hjulspænd smiley

    Og jo, jeg har kørt race, både cross, roadracing og rally i bil og jeg reparerede selv mit grej, så jeg ved også en ting eller 2 omkring race smiley

    Men jeg ville nu heller ikke diskutere, bare meddele at knægtens scooter kører/accelererer meget bedre nu hvor den filer lidt mere/tager flere omdrejninger før den tager fat.
    (Kald det hvad i vil)

    Hvis i undrer jer over at der er slettet et par indlæg så er det mig der har slettet da det kunne give anledning til mere mundhuggeri og det ønsker jeg ikke smiley


Kommentér på:
Vægt på standart ruller jog r 2010?

Annonce