4.690 visninger
|
Oprettet:
Vægt på standart ruller jog r 2010? {{forumTopicSubject}}
Er der nogen der ved hvor meget standart ruller vejer til en Jog r fra 2010?
jun 2014
Følger: 19 Følgere: 22 Scootere: 6 Svar: 218
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
Min søn fik en scooter i dag og den er lidt sløj i optrækket så jeg formodet at der skal nye ruller i, at de hænger, men vi skal selvfølgelig lige ha den åbnet og set efter.
Ved du om der er almindeligt eller links gevind når variatoren skal af?
jan 2008
Følger: 28 Følgere: 37 Scootere: 11 Emner: 49 Svar: 4.165
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
Begrænserringen er taget og den kører ca 50km/t men den slæber sig langsom derop og det er som om at den ikke "filer" nok i starten men tager for hårdt ved og når ikke at tage omdrejninger i starten.
Motoren lyder rigtig godt.
jul 2011
Følgere: 110 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.299
Og den er bare langsom den originale cylinder..
Enormt begrænset..
Standard vægten er 6.5g på en lovlig 30er..
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.137
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
Du misforstår mig tror jeg. Det føles som om at rullerne sidder fast i yderstilling,, at den tager ved alt for tidligt, eller at rullerne er for tunge.
jeg skriver "file" fordi jeg sammenligner det med en slyngkobling der filer i starten og så tager ved når den er kommet lidt op i fart, det skal ikke tages bogstaveligt.
Altså det føles som om at variatoren bliver for højgearet fra starten.
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.137
Fra 0-10kmt på en rimelig standard scooter, der er det primært koblingsarmenes vægt og fjedrenes styrke/opspænding, som styrer omdrejningerne, sammen med den korrekte shimning af vario.
Fra 10-Xkmt, der er det rullerne, som bestemmer omdrejningerne.
X skal forståes, som der hvor at din knallert stiger i omdrejninger liniært funktionelt med hastigheden.
På en nogenlunde standard maskine, ( dog ikke Jog R ), der stiger den gerne omkring 30-40kmt med standard ruller.
Jog R, den stiger ved 25kmt, da den er tåbeligt lavt gearet.
Fra Xkmt, der vil det være motorens omdrejningsvillighed, samt motorens styrke, som sætter grænsen for omdrejningerne.
Det meste optimale vil altid være at indstille rullerne, så når koblingen har helt fat, så skal maskinen trække maksimalt, hele vejen op til den rammer X.
Her prøver man med forskellige ruller og nogle rimeligt slatne trimfjedre.
Husk at vario SKAL være shimmet rigtigt op, når der prøves med rullerne.
Når rullerne er fundet korrekt, så er det tid til trimfjedrene.
Her skal man ALTID huske at sammenligne længden på fjedrene, inden montering.
2mm forskel, betyder sindsygt meget i ændret styrke.
jul 2011
Følgere: 110 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.299
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
Ralle: Forskellen på dig og tommy er at han kan forklare tingene så man forstår det. Jeg prøvede at forklare på bedste vis hvad jeg oplever ved scooteren og havde brug for en der forstod hvad jeg mente, ikke en der spiller smart bare fordi han ved mere end jeg...
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
Scooter er jeg bestemt ikke inde i men jeg håber da at lære det
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
jul 2011
Følgere: 110 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.299
- Det er da en smule ignorant hva?
jul 2011
Følgere: 110 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.299
jul 2011
Følgere: 110 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.299
- Men du påstod jo du selv vidste bedre..
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
Og ja selve motoren er det samme, men ikke måden kraftoverførslen foregår på og det var der jeg havde brug for hjæp, ikke en smartass...
Og kunne du forklare det som tommy, hvorfor gjorde du det så ikke i stedet for at spille smart??
Du er på filter, gider ikke diskutere med dig, og som mekaniker er du kun bedre end jeg indenfor scootere (åbenbart) alle andre steder når du mig ikke til sokkeholderne!
jul 2016
Følger: 13 Følgere: 1 Svar: 23
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
Han sagde også at den muligvis kunne være stoppet lidt til i udstødningskanalen så det skal også lige tjekkes
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.137
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
Er den god/ulovlig?
ved du evt hvad sådan en koster?
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
i Italien, så vi skal lige ha lidt penge i kassen igen før der er råd til sjov og ballade
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.137
Der er 5år til jeg skal til det.
Min ældste bliver 10år om lidt.
Multivar er den bedste variator til minarelli i det prisleje.
Det er min erfaring.
Den giver både optræk og lidt topfart.
Jeg er i tvivl om der følger ringe/skiver med til den, så den kan bruges lovligt.
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
Ja det var en stor omgang, og jeg glemte lige hans konfirmation, det var også i år, heller ikke billigt Min mindste søn er 13 så det varer ikke længe før der kommer en stor udskrivning igen
Så bare vent til det bliver din tur, så ryger hele opsparingen.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.137
Sidste måneds bryllup blev taget fra reserverne og lidt fra en kassekredit.
Købte hus sidste år, så alt er nærmest brugt.
Den mindste er 6, den næste er 8 og den ældste 9.
De har alle fødselsdag indenfor de næste 3 måneder.
Jeg satser stærkt på at de to mindste ikke skal konfirmeres.
Det er jeg ikke selv blevet.
Mangler du info om Jog R, så skriv direkte til mig eller Ralle.
Se vores alder......
Vi har skruet på scootere i alt for mange år.
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
Takker, det vil jeg gøre, men ham Ralle gider jeg ikke tale med uanset hvilket problem jeg får, han er en klaphat i mine øjne og jeg gider ikke diskutere med ham...
Jeg har en nabo der er scooter mekaniker og ham har jeg talt med, der lærte jeg lige det sidste jeg ikke vidste om scootere, dvs kraftoverførslen, så det har jeg NÆSTEN styr på nu og jeg fik et par fif af ham
Vi satte i øvrigt den shim der manglede i den i dag og det hjalp også lidt på optrækket. Næste skridt bliver at vi tjekker udstødningskanalen, om den er kokset til, og så tjekker vi også stempelringe osv når vi er derinde alligevel.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.137
Vær lige opmærksom på at det originale blæserhjul og vario er bygget til at blive brugt med en begrænsning, så du kan opleve at du mister lidt fart, når du bruger shimskiver.
Jeg tænker at du sagtens kan prøve en shim mere.
De findes iøvrigt i forskellige tykkelser.
32 skiver ( hjernedødt med så mange ) for 69kr.
ps. der er mange flere ting at vide omkring variosystemet på scootere, end bare lige det mest basale.
Hvad angår Ralle, så er han meegt aktiv herinde og vi støder ofte på tåber, som seriøst intet fatter. Selvom at man skærer det ud i pap og limer det til noget forståeligt.
Så nogle gange, der vælter læsset og det går ud over sagesløse.
Du bør overveje dette kit, hvis du får lidt flere penge på kontoen.
http://www.scooter-dele.dk/produkter/cylinder-og-top/tunsaet-470x10-nc-ii-3kj-285000.htm
Bemærk at du bør starte den op med den originale karburator, så du er sikker på at det er samlet rigtigt og vær opmærksom på at du måske skal fjerne noget metal på motorblokken, som forhindre dig i at få cylinderskørtet ned i blokken.
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
jeg har sagt til min søn at han lige skulle kigge efter om den kørte langsommere nu efter den fik den shim.
Jeg er klar over at jeg ikke er fuldt uddannet indenfor vario endnu, men nu ved jeg da lidt mere
Mht ralle så prøvede jeg at forklare mig frem til hvad jeg oplevede, men fik mig åbenbart ikke forklaret ordentligt og sagde at han måske misforstod mig og der får jeg så at vide at det var mig der fuldstændig havde misforstået noget og jeg åbenbart vidste bedre selv. Hvis jeg gjorde det så spurgte jeg nok ikke andre, det pis gider jeg ikke høre på. Jeg startede med mekanik da jeg var 6-7 år gammel og da han slet ikke var tænkt på endnu, og diskutere gider jeg slet ikke, men nok om det..
jeg ville gerne tune min søns scooter men det må jeg ikke for hans mor
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.137
Er det optræk eller topfart?
Det er topfarten, som er farlig på en scooter.
Så vidt jeg kan forstå, så er den 100% standard, men med fjernet begrænsning i vario og med OR kit istedet for?
Jeg orker ikke at læse alle indlæg igennem igen.
Så hvad er den præcise opsætning lige nu og hvad er målet med den?
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
Det skal siges at det hjalp lidt med den shim og efter at den fik nye lettere ruller hjalp det også lidt længere oppe i fart.
Ham jeg talte med sagde at den kunne være koks i udstødnings kanalen eller at den måske skulle ha lidt strammere fjedre i koblingen.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.137
Det er cylinderen, som er totalt til grin.
http://speedline.dk/da/scooter/cylinderkit-standard-50ccm-euro2-oe10mm-s-em-yn00300/
Du kan sætte denne cylinder på, uden at tænke på at skifte udstødning.
Hvis den trækker fint efter 10kmt, så er det din kobling, som skal have strammere fjedre.
De fjedre, som sidder i den nu, dem tager du ud og tager dem med hen til den lokale reservedelsforhandler.
Medbring 2 skruetrækkere og noget stærkt snor.
Bed om alle de sæt de har med fjedre til Jog R.
Sno lidt snor om hver skruetrækker og vikkel det om hver ende af fjederen.
Nu kan du trække og mærke styrken.
Køb det sæt, som er en lille smule strammere end de orignale.
Der skal ikke ret meget til, før du mærker en forskel.
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
Han mente heller ikke at der var koks i udstødningen men måske i udstødningskanalen på cylinderen.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.137
Den er lovlig på en Jog R 45kmt.
Køb den.
Så ser du forskellen.
Det er stort set den samme cylinder, som sidder på alle lovlige Aprliaer.
Men den er meget bedre end den der sidder på din søns scooter nu.
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.137
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
Kan cylinderen/stempel være slidt allerede ved 7900km?
jeg forstår simpelthen ikke at den har så svært ved at trække...
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.137
Se op i cylinderen.
Du skal kunne se begge ringe og resten af stemplet
Tag et billede af det.
Det er på tide med et nyt stempel eller stempelringe.
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
Tusind tak for hjælpen
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.137
Bare du ikke køber et billigt kina stempel i Thansen.
nov 2013
Følger: 10 Følgere: 220 Scootere: 10 Emner: 53 Svar: 1.354
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.137
Det er ok, hvis den er 0,5mm fra bøsningen.
2mm er alt for meget.
En tynd skive på 0,5mm rykker remmen en hel del.
nov 2013
Følger: 10 Følgere: 220 Scootere: 10 Emner: 53 Svar: 1.354
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
Nu har den fået strammere fjedre i slyngkoblingen så den FILER/tager flere omdrejninger inden den tager ved og det hjalp rigtig meget
Om det er en manuel kobling eller en slyngkobling vil den FILE når den kobler til, ellers er det jo on/off hvilket ikke ville virke...
sep 2013
Følger: 18 Følgere: 3 Emner: 5 Svar: 15
Når du monterer strammere fjedre i koblingen, så får du den altså ikke til at file mere.
Den skal bare bruge flere omdrejninger (større centrifugal kraft for at strække fjedrene om du vil), før bakkerne slår ud og rammer koblings klokken.
Hvis koblingen filer, er bakkerne enten slidte, eller fulde af glasering (grundet filing).
Og filer koblingen, vil den slides ekstremt hurtigt ned, og klokken vil blive langt varmere end nødvendigt, hvilket ikke er smart.
En on/off kobling er det alle ønsker (måske lige på nær dig grundet manglende viden), når vi snakker race.
Problemet er bare at dette er tæt på umuligt, og ikke voldsomt egnet til hverdags kørsel.
Men du må da meget gerne forklare os hvorfor en sådan on/off kobling ikke ville virke?
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.137
Den vil file mere med strammere fjedre.
Det svarer jo til at man holder et lidt strammere greb på koblingsgrebet på en gearmaskine.
Det er totalt umuligt at lave en ON/OFF kobling.
Det fjernet totalt meningen med ordet "kobling"
Meningen med koblingen er jo netop at file i en tiltrækkelig grad, så motoren kommer op i det ønskede arbejdsområde.
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
"(måske lige på nær dig grundet manglende viden)"
Den var god Palle, du og Ralle kan lave en klub
En kobling vil ALTID ( i større eller mindre grad) starte med at file før den tager ved, om den er manuel eller slyng, og sådan er det bare.
Det er åbenbart ikke kun mig der ikke helt ved hvad jeg taler om (vel at mærke indenfor scootere hvad angår mig)
Indenfor race kan en kobling være meget tæt på at være on/off det vil jeg give Palle ret i og den kan selvfølgelig ikke bruges til hverdag medmindre man vil starte op for fuld ild ved hvert lyskryds med hjulspænd
Og jo, jeg har kørt race, både cross, roadracing og rally i bil og jeg reparerede selv mit grej, så jeg ved også en ting eller 2 omkring race
Men jeg ville nu heller ikke diskutere, bare meddele at knægtens scooter kører/accelererer meget bedre nu hvor den filer lidt mere/tager flere omdrejninger før den tager fat.
(Kald det hvad i vil)
Hvis i undrer jer over at der er slettet et par indlæg så er det mig der har slettet da det kunne give anledning til mere mundhuggeri og det ønsker jeg ikke
Vægt på standart ruller jog r 2010?