{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.484 visninger | Oprettet:

Ny scooter 2T eller 4T? {{forumTopicSubject}}

Skal have fat i en ny scooter, men er en del år siden jeg sidst har rodet med det, og nu er der kommet 4 takt til. Hvad skal man vælge i dag?
2 takt eller 4 takt?
Den jeg skal have er en 45'er.
Har kigget lidt og synes Peugeot Speedfight 4 ser godt, men den er 4 takt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny scooter 2T eller 4T?
  • #1   30. jun 2016 Kommer lidt an på hvad den skal bruges til,skal du køre meget i byen ville jeg vælge en 2 takter,skal du derimod køre lange ture og bare blandet kørsel ville jeg vælge en 4 takter.
    Peugeot Speedfight 4 er en fin scooter,ellers er der også Yamaha Neo`s, personlig ville jeg vælge Speedfight4.


  • #2   30. jun 2016 #1
    Det bliver lange ture. Bliver mellem 6km og 30km hver vej alt efter hvad jeg skal. Og det er på mindre veje, så det er bare håndtaget i bund og så derud af smiley


  • #3   30. jun 2016 kan ikke svare på hvilken du skal vælge, vil blot minde dig om at passe på ikke at få klip i kortet, nu hvor du skriver håndtaget i bund smiley
    klippegrænsen er jo lav når du kun må køre 45 smiley
    (ved dog ikke hvor meget kling og klang går op i 45 scootere..)


  • #4   30. jun 2016 ikke meget jeg har kørt i 9 år og er ikke blevet stoppet endnu

  • #5   30. jun 2016 #3 Man får en klip ved 58 eller er det 59. Men det kræver vel de skal måle en til det. Hvis den fx kan rende 80, men jeg bliver mål med 55, så er det vel de 55 de går efter?

  • #6   30. jun 2016 #5 jeg aner det faktisk ikke, men var selv på udkig efter en rs50 på et tidspunkt, men da mig og fart er rigtig gode venner, har jeg mit kørekort for kært til at jeg turde tage chancen, det var blot for at informere, men tænker der må være nogle her inde der er blevet snuppet der kan svare på det :
    kan derimod også godt være at kling og klang har det fint med at man kører en 60+ for ikke at genere trafikken for meget smiley
    personligt syntes jeg også bedre om at ligge sammen med cyklister og vise hensyn til dem, frem for at håbe på lastbiler Osv. viser hensyn til mig :'D


  • #7   30. jun 2016 #6
    Kan jeg godt forstå. Tror det jeg kommer til at møde mest bliver en traktor herude på landet smiley


  • #8   30. jun 2016 hvis den ikke skal tunes så 4t det er meget mere behageligt at kører på og mere stabilt

  • #9   1. jul 2016 Har en kammerat der blev laser målt på scooter, hvor de valgte at stoppe ham og få hans scooter på rullefeldt. Det var godt nok en 30'er. Men tror ikke man kommer uden om rullefeldtet på scooter.

  • #10   1. jul 2016 45'ere må lovligt have en topfart på 59
    60-63 1000kr i bøde
    64+ = konfiskation af ulovl dele +1500 bøde

    du får klip hvis du kører 60, men du skal først forbi en faktisk laser måling hvor du bliver hevet ind.
    En fotovogn kan ikke se at den skal tage et billede fordi du kører på en max45 knallert.
    Kører du 70 km/t i en 70-zone forbi en fotovogn, no problem.

    Min erfaring er også at politiet lader en følge trafikken når man er på 45er.
    Også når det går med 60+


    Jeg ville vælge 4takt til bykørsel og 2takt til langture smiley
    Har haft en 4takter i byen og det er skønt at kunne brage rundt uden at larme så meget.
    Især om morgenen og aftenen i nabolaget.
    Det er en 125er så den har også været god til langture smiley

    Men 4takt 50cc er normalt lidt underpowered i forhold til totakterne. Hvis du har tænkt dig at køre afdroslet.


    Har længe haft en fugtig drøm om en aprilia sportcity 4takt med et større sportscylinderkit på.
    Men realiteten er blevet en 2takter scooter med sportcylinder til hverdagskørsel da jeg får big bike. Så vil ikke smide pengene i min 4takter drøm. Det ville koste ca 8000 hvis man vil have en sportcity 4t i god stand.


  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følgere: 23 Svar: 2.502
    #11   1. jul 2016 Man skal vælge 4 takt.

  • #12   1. jul 2016 #10 Det lyder godt. Tror ikke der er særlig stor chance for at de står med laser hvor jeg kommer. Var nemlig i tvivl om de skulle måle en, eller de bare smed den på et rullefelt og så fik man bøde efter det.

    Er ikke nemt at vælge. Lige pt. er valget nok mellem Speedfight4 eller JogR. Men det er jo 4T vs 2T smiley


  • #13   1. jul 2016 Når en fotovogn kan måle en motorcykel, kan de vel også ved en 45'er. Den kan jo intet se før den nappet et billed af nummerpladen.

  • #14   1. jul 2016 Marcus, det handler jo om at der ikke bliver sendt nogle signaler inden i fotovognen hvis fx. En 45'er kører 60 i en 70'er zone. Fordi den jo ikke køre for stærkt i forhold til bilerne.

    - Hvis jeg altså forstod det rigtig, nu spiller jeg bare klog jo. Haha smiley
    Og så at det bliver lidt svært for en fotovogn at tage et billede af en scooter eller motorcykels nr. Plade.


  • #15   1. jul 2016 køb aldrig peugeot lige meget om det 2 eller 4 takt..
    en 4 takts DEN SKAL DU HAVE TIL SERVICE .. der ikke noget der hedder bare op på tanken og købe en dunk olie næ neej ..
    4 takt på vejen??.. hmm den vil være pisse sløv og du vil forsinke alle andre billister _D fuck benzin økonomien .. priserne er faldet siden 2014 hvor alle 4takter blev rigtig populære haha :)). Så tænk dig nu godt om..
    Hent en jog R eller en pgo hot 50 .. speedfight er det værste lort du kan købe .. HELT KLART. den eneste grund til alle idioterne herinde elsker dem er fordi de har en fed front.. men deres El system og motoren er det værste værste lort du kan finde.. dengang jegarbejde i scootercity havde vi 40 scootere til rep var ihvertfald 30 af dem speedfight eller vivacity osv osv :)) drop peugeot lad vær med lade dig nare med deres design smiley


  • #16   1. jul 2016 JogR kommer fra fabrikken med en begrænset cylindee tror jeg.
    Det er vist ikke samme cylinder som der sidder på en 45er.
    Så selv om du afdrosler hele motoren vil den ikke yde mere end 2-3 hk. Mener der kun er 3 skyllekanaler og udstædningsporten er halv størrelse. Så det giver inget at fjerne begrænsning i udstødning. Der skal ny cylinder på.
    Men det er vist ikke alle jogR

    Til genglld er alle JogR lavt gearet.
    De kører ikke ret hurtigt på toppen.

    Det er også en mellemstørrelse sportsscooter. Den er ikke lavet til meget lange folk, og den er ikke så meget beregnet på langture som på at zippe rundt og accelerere.

    Speedfight 4 ser fed ud og umiddelbart godt designet.
    Jeg er for vild med at der er indbygget telfonholder i instrumenbrættet!!

    Men speedfight3 var vist for billigt produceret og med mange fejle og svage led.
    Og med det scooterexperten ville jeg nok resesrche rigtig grundigt om speedfight4 inden køb af sådan en peugeot.
    Peugeot blev vist omlagt til ren og skær pengefabrik i bedste chinastil efter finanskrisen i 2008. Scootere og biler. Det er mit overfladiske indtryk, tag det med et kg salt smiley
    Men du er advaret ang peugeot.
    Selvom garantien dækker så øddlægger problemer fornøjelsen

    JogR og speedfight4 er jo lidt forskellig kategorier af scooter. Midsize sport og en stor sport touring. Hvad ville du helst have hvis motorstørrelse og pris ikke var nogen hindring? smiley


  • #17   2. jul 2016 Nu har jeg kigget lidt rundt og tror valget falder på en JogR i 45. Den ser godt ud og er 2T. Samt det er en gennemtestet model, med en del år på bagen.

    Og efter hvad jeg kan læse her: https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-viden/paa-knallert-og-scooter/boeder-og-straf-paa-knallert
    Så skal jeg bare holde mig under de 60, så burde mit kort være sikkert. Er snart en større forbrydelse at køre for hurtigt på en knallert end at begå mord.


  • #18   2. jul 2016 Kongen, måske, men en fotovogn kan også tage folk der snakker i telefon osv, kræver dog at manden bag bagruden er opmærksom, så det samme kunne vrl gøre sig gældende hvis han mistænker det en knallert og ikk en mc.

    Mht billed så har de kammera i forruden som kun kan tage billedet, ikk måle.


  • #19   2. jul 2016 max cph,. jeg er enig i det du siger.. Det handler om hvem som køre.. Men kvalitets mæssigt bremse mæssig alt det halløj er jog R simpelthen vinderen jeg har solgt repareret samlet dem fra papkasser masser gange.. jeg ved hvad jeg snakker om..

    Men nu til tilbage til ejeren af en ny fin maskine..
    Altså vis jeg var dig.. overvej kraftig skifte cylinderen til en med 5 skyllekanaler da jog R kun har 3 .. så den kommer aldrig til køre mere end 60 :D.. samtidig ikke særlig kviik.. men fjerner du kun ringen på den så køre den 50-55 km/t.. fra fabrikken har 45 modelen en tyndere skive.. Så vil tro din render næsten 50 på speedometret. du skal ikke bekymre dig om gearing om den er lavt gearet.. den klare fint 75-80 med den gearing.. hvad mere behøver man :))..

    DU vil blive så glad for en jog R.. husk nu køb 2 låse pas godt på den .. tjek min jog R .. helt ny har selv samlet den fra papkassen.. smid sports cylle indstillet den så den kørte 80 selvom motoren aldrig havde været ude og køre.. den blev sku stjålet.. så pas på den smiley


  • #20   2. jul 2016 max cph cylinderen er ikke begrænset på jog R .. den har 3 skyllekanaler hvorimod de fleste scootere har 5.. motor blokken på jog R er begrænset.. den ene væg er højere end de andre.. Så ikke alle cylindere passer. men der sælges massere cylinderen som har fået fikset det problem.. det vil oftest så beskrive i varerbeskrivelsen.. og så den i udstødningsporten du snakker om.. sådan er cylinderen bygget.. så selvom nede i yamahas hjemland køre de på dem.. så ikke begrænset vil jeg sige.. :).. de fleste cylinderen har den halv port som er standart fra fabrikken.. men køre stadig 80 km/t smiley det kan jog Rs cylle ikke på grund af skyllekanalerne så det kan man kalde en begrænsning.. men vil han køre lovlig så smid en udstødning på en gianelli nyt tændrør.. så trækker den friskt hurtigt op til topfart smiley 55..

  • #21   2. jul 2016 Vil holde den så lovlig som muligt. Men vil gerne op på de 55-58km/t. Det er lige under at de ser den som ulovlig og det så koster kørekort og knallert.

  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følgere: 23 Svar: 2.502
    #22   2. jul 2016 Hvordan vil du få den til at køre 58 km/t lovligt?


  • #23   2. jul 2016 Som jeg skriver"Vil holde den så lovligt som muligt." Bliver nok nødtil at pille lidt i den, men der er forskel på at pille skiven, og til at fjerne alle begrænsninger og sætte 70cc på osv.
    Det jeg går efter er hvad der er skrevet her:

    Du kan køre op til 57,9 km/t på en knallert 45 på en lovlig knallert.
    NB! Dog vil du fortsat få en fartbøde på 1000 kr, hvis du kører 49 km/t eller derover.

    Dvs. din knallert 45 betragtes som ulovlig, hvis den kan køre 58 km/t – også selvom der ikke er udført “ulovlige konstruktive ændringer”.

    Så jeg skal bare holde den på 57.9


  • #24   2. jul 2016 præcis start du med fjern skiven.. og hvis du rigtig smart.. Gør du det til et krav overfor forhandleren at den skal fjernes.. fordi så¨fjerner han den kvit og frit.. og gø'r han ikke køb den et andet sted sådan handler jeg smiley

  • #25   2. jul 2016 Regner jeg også med at gøre smiley Og hvis den så render alt for meget over de 60 regner jeg med man evt kan smide nogle lettere ruller i.

    Nu har jeg læste så jeg er ved at være sindsyg over deres latterlige regler, så hvad jeg er kommet frem til er jeg bare skal holde den på 57.9 km/t så skulle jeg kunne ræse rundt og slippe med en fartbøde hvis de er emsige. Vidste ikke de kunne tage en 45'er anden gang man bliver stoppet på en ulovlig.

    Hvis den ryger på rullefelt, den fart de måler der hvor præcis er den? Tænker om de trækker 3km/t fra som ved laser?


  • #26   2. jul 2016 ja det trækker 3 km/t fra på rulle feltet.. men du skal ikke bekymre dig den komme rikke til køre mere end 55

  • #27   2. jul 2016 og speedometer skal du os lige trække 2-4 km/t fra altid..

  • #28   2. jul 2016 der ingen grund til røre rullerne.. skift dem til lettet 6,5 grams ruller efter et par måneder.. når de nye er blevet en smule slidte :)) så ændre der sig ikke særlig meget fordi din motor er blevet lidt slidt lejer skal bruge lidt flere fra kræfter til motoren.. og så det godt med lidt lettere ruller smiley

  • #29   2. jul 2016 Lyder godt. Er fint tilfreds med 55. Så skulle mit kort være sikkert smiley
    Er nogle sindsyge latterlige regler der er kommet siden jeg sidst kørt på 30/45. Det er jo værre end mord at tune sådan en i dag smiley


  • #30   2. jul 2016 Ja det sku lige før..
    Men så skal de bare os lige fange dig ;)..


  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følgere: 23 Svar: 2.502
    #31   3. jul 2016 Det er ikke forbudt at køre 60 km/t så skal du bare købe en motorcykel.


Kommentér på:
Ny scooter 2T eller 4T?

Annonce